• Pretpark Talk
  • [Survey 2025] Wat is de beste achtbaan van Nederland?

Na 3 jaar afwezigheid konden jullie de afgelopen maand alle achtbanen in Nederlandse pretparken beoordelen, en kunnen stemmen op jullie favoriete achtbaan. Dit om erachter te komen wat de beste achtbaan in Nederland is. De afgelopen jaren zijn er meerder achtbanen bijgekomen: RidderStrijd (Avonturenpark Hellendoorn), Vliegende Schuyt (Avonturenpark De Bergen), Raptor Adventure en Rupsje Mae (De Waarbeek), Texas Twister (Julianatoren), Havana Spinning Adventure (Mondo Verde) en Eat My Dust (Walibi Holland). Doordat meerder achtbanen ook gesloten zijn, kon je dit jaar niet meer stemmen op: Green Snake en Krummel (De Valkenier), Goldmine Express (De Waarbeek) en Panky's Adventure (Speelparadijs en Pannenkoekenhuis Voorst). Ook was dit het laatste jaar waarin je kon stemmen op Jungle (Drouwenerzand Attractiepark). Wat zou dit jaar de nummer 1 zijn?

Eerst de top 5 van 2022:

1. Untamed (9,0)
  2. Fēnix (8,8)
  3. Troy (8,8)
  4. Goliath (8,3)
  5. Baron 1898 (8,0)

Uit de poll met de vraag wat mensen de beste achtbaan van Nederland vonden, kwam Untamed naar voren met 46 van de 108 stemmen.

Dit jaar hebben er precies 80 mensen gestemd, 28 minder als vorige editie. Misschien beginnen forums toch minder populair te worden? Dit jaar waren er geen controversiële stemmen te zien, waardoor alle 80 stemmen blijven gelden.

Dit jaar stonden er 60 achtbanen in de survey, 2 meer als 3 jaar geleden.

Samen hadden de 80 invullers maar liefst 4800 keer in een achtbaan kunnen zitten. In plaats daarvan zijn er maar 1512 bereden. Veel invullers hebben nog wat achtbanen te doen in Nederland!

De meest bereden achtbaan zijn De Vliegende Hollander en Vogel Rok, die allebei door alle invullers zijn bereden. Vliegende Schuyt, die in 2023 voor het eerst is geopend, is door het minst aantal mensen ingevuld, namelijk maar door 7 mensen.

Joris en de Draak, Fēnix en Untamed zijn de enige banen die met geen één onvoldoende zijn beoordeeld. Vliegende Schuyt, Spinning Coaster, Havana Spinning Adventure, Butterfly (Sybrandy's) en Butterfly (Hoge Boekel) zijn allemaal niet met een voldoende beoordeeld.

Beide banen van Joris en de Draak hebben hetzelfde gemiddelde, maar bij Max & Moritz heeft Max met 0,1 punt verschil gewonnen van Moritz, en bij Tweestryd won Duurzame Landbouw met 0,1 punt verschil van Eerlijke Mijnbouw.

Op de vraag ''Wat is de beste achtbaan van Nederland?'', moesten alle 80 invullers antwoorden. Met 1 iemand die niet kon kiezen, zijn er 81 stemmen op deze vraag geweest. Van de 60 achtbanen, zijn er maar 10 genoemd. Hier de uitslag:

1. Untamed - Walibi Holland (38 stemmen)
  2. Troy - Toverland (14 stemmen)
  3. Fēnix - Toverland (9 stemmen)
  4. Baron 1898 - Efteling (7 stemmen)
  5. Goliath - Walibi Holland (5 stemmen)
  6. De Vliegende Hollander - Efteling (3 stemmen)
  7. Gold Rush - Slagharen (2 stemmen)
  8. Vogel Rok - Efteling (1 stem)
  9. Dwervelwind - Toverland (1 stem)
  10. Lost Gravity - Walibi Holland (1 stem)

Wat opvalt is dat Joris en de Draak er niet in staat, maar wel in de top 10 met gemiddeldes. Troy is bij meer mensen de favoriet, maar Fēnix wordt over het algemeen beter beoordeeld. Lost Gravity is maar bij 1 iemand favoriet, maar wordt gemiddeld wel met een 8,1 beoordeeld.

Tijd voor de cijferberekeningen van de individuele scores. Sinds de opening staat Untamed op nummer 1. Zou de baan dit jaar weer op nummer 1 staan?

De winnaar is...

Met een 9,3 heeft de baan een ruime voorsprong op Fēnix, de nummer 2. Fēnix heeft Troy achter zich gelaten, waar de baan in de vorige edities nog op plek 3 stond, en vorige keer hetzelfde cijfer had, is er deze keer een verschil van 0,1 punten. In de top 10 is er één verschuiving, Lost Gravity is aardig omhoog gegaan, waardoor 3 achtbanen allemaal één plekje omlaag zijn gegaan.

Hier de totale resultaten:

Hier een paar leuke anekdotes die mensen hebben achtergelaten:

Gammel, alleen eng omdat je je afvraagt wanneer 'in elkaar dondert. Veel te lange wachtrij voor zo'n aanfluiting

Wat een mooi baantje kan zijn, is hier in DippieDoe vergane glorie. Wat een verpauperd ding zeg, zonde!

Een nogal korte, maar wel heftige baan, en ik hou meer van achtbanen met een kettingliften en first drop i.p.v. een lancering.

Wat moet ik er van zeggen tja

Verrassend en ik ben fan van eurofighters. Wel is deze behoorlijk klein.

Ik vind het een erg trage baan, en de liftheuvel is spannender dan de baan zelf, die veel minder intens is dan je op de liftheuvel aan het bedenken bent.

tegenwoordig past deze baan gewoon niet meer in de Efteling. Totaal geen thema en ook geen interessante rit

Het lijkt echt alsof je snel gaat in het donker, en de soundtrack is zo fantastisch. Alleen zijn er natuurlijk wel betere achtbanen te vinden.

Darkride sectie is veel beter dan de achtbaan zelf. Heeft een best wel slechte profiling.

Vuur is gwn sneller en meer airtime

Super eng maar veel te kort.

Leuke baantjes, veel te kleurrijk, stijlbreuk in de Efteling vind blauw leuker als groen.

Echt heel erg leuk en verrassend. Je denkt dat 'ie kinderachtig is door het thema maar niets is minder waar. Leuke aankleding ook

Eigenlijk te kort, in 2024 ook wel beduidend minder soepel

Ik heb nooit het gevoel dat ik veilig vast zit en zak altijd bij elke bocht half uit de kar. Wel fijn dat kinderen hier ook al in mogen, extra leuk daardoor.

Hier moet je als vrouw met rondingen echt niet in gaan. Het zit heel oncomfortabel en alles wordt plat gedrukt

Leuker als Joris en de Draak, maar heb hem vanaf 2022 niet meer zo hoog zitten omdat hij echt heel erg ruw is. (gedaan voor de retrack van eind 2024 begin 2025)

Had het record voor 2 jaar 13 rondjes achter elkaar maar niet al te herkenbaar

Leuk, maar veel te kort, station is thematisch niet in orde, kan veel meer uit gehaald worden.

Leuke baan, maar ik ben beetje bang voor de baan zelf.

Achtbaan zelf wel prima maar beugels zijn echt niet chill al ben je langer dan 180 dus dat maakt het niet heel comfortabel, ook vanwege hatbanging

Ja een SLC, niet veel goeds dus. Heel schokkerig en best pijnlijk. Ik vind de lay-out opzich wel leuk, maar het is gewoon echt te schokkerig. Wel met de nieuwe trijnen in tegenstelling tot Vampire in Walibi Belgium, maar het verbeterd niet echt veel.

Durf er geneens in vanwege de nekpijn van de vorige keer

Martelwerktuig

Standaard boomerang, vaak werkt het geluid of deel van de verlichting niet.

Gare rammelbak, tijd voor sloop

Doordat hij niet de soepelste is, is hij een stuk leuker dan Eat My Dust.

Ja echt een hele grote hoge achtbaan, bij de eertse drop is het echt wel gillen. Alleen het verdient niet echt een 10, want de rest van de layout is gewoon zo uitgerekt en dan heb je gewoon niet zoveel g krachten op je werken. De laatste bunny hops zijn wel super gaaf en geven een grote hoeveelheid aan airtime.

Meest underrated achtbaan van Nederland

Trilt je ook uit elkaar, mini Voltron.

Een echte wereldtopper. Mooie baan, geweldige lay-out met veel airtime. De elementen zijn gevarieerd en het einde door de structuur van de baan is meesterlijk. Bovendien het mooiste gebied van Walibi.

naast troy en fenix behoort deze tot de beste van Nederland. de baan is soepel, heeft veel inversies, geen saaie momenten en een prima rit duur. ik vind dit werkelijk een baan die goed mee kan komen op wereld niveau

De beste achtbaan van Nederland. Thematisch stuk minder en de beugels zijn na meerdere ritjes door de airtime best oncomfortabel en pijnlijk.

Hij is zo flauw als het maar zijn kan en niet echt leuk aangekleed. Ik had veel liever Gerstlauer als fabrikant gezien i.p.v. Zamperla.

Niet echt waar voor ik naar Walibi zoud gaan

Op de vraag of mensen nog wat wilden zeggen over de survey kwamen de volgende antwoorden:

Jammer dat ik de achtbanen die ik niet gereden heb, niet uit de beoordeling kon laten.

Ik zal kijken of ik hier volgend jaar iets mee kan!

Ik vind het raar hoe de achtbanen geordend stonden, niet op alfabet in ieder geval, maar het was wel fijn dat alle achtbanen van een park op één pagina stonden.
En het volgende ligt vast aan het programma waarmee deze enquête gemaakt is, want ik vond het vervelend dat ik niet halverwege de enquête in één keer terug kon naar de eerste pagina. Ik had Joris en de Draak, en Max en Moritz namelijk als één achtbaan geteld op de eerste pagina, waardoor ik dit moest aanpassen. Maar ik moest daar heel veel voor op 'vorige' klikken.
Veel succes met een mooi verslag van de uitslag te maken!

De achtbanen stonden per park geordend van oudste tot nieuwste achtbaan. En aan dat laatste kan ik inderdaad niet veel doen. En hier is het verslag!

Te veel filler achtbanen in deze enquête. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die hoog hebben zitten.

Dat klopt, maar deze survey ging over alle achtbanen in Nederland 🙂

Geen vraag of opmerking.

Oké.

.

.

Kan je er een maken van de grootste Europese parken? (Phantasialand, europapark etc.

Maar wat valt dan allemaal onder grote parken?

Doe er ook 1 met darkrides

Die maakt : @QDude24 al een paar jaar!

Bedankt iedereen voor het invullen van de survey en tot volgend jaar!

Leuk voor de mensen die hier tijd in willen steken, om nog maar te zwijgen van al het werk van het verwerken van de data.

Maar heel eerlijk om nou op basis van 80 ingevulde enquetes te spreken van “de beste achtbaan” vind ik ook discutabel om eerlijk te zijn.
    Misschien ligt het aan de opzet….64 pagina’s las ik dat mensen door moeten gaan, dat kan toch efficiënter denk ik?
    Mij hield die opmerking al tegen om naar de enquete te gaan.

Audrey

Precies dat! Ik ben met veel enthousiasme gestart aan het invullen, maar na het zoveelste kinderbaantje gestopt.
    Ik waardeer de inzet die is gestoken in deze enquête. Mijn tip voor een volgende keer zou zijn om echt kritisch te kijken naar de enquête en op voorhand kun je dan zo pak-m-beet 40 achtbanen schrappen. In plaats van de oorzaak extern te zoeken (minder populair worden forums) zou ik eerst kijken naar de enquête an sich.
    Ik vind het jammer dat er veel tijd wordt ingestoken en de respons uiteindelijk matig is.

Ik ben het er wel mee eens dat de enquete vrij lang was. Als volwassene zal ik er niet zomaar aan denken om parken als julianatoren, de waarbeek of dippiedoe te bezoeken.

Persoonlijk zou ik meer voor de grotere parken gaan, zoals Efteling, Toverland, Walibi, Wildlands, Plopsa, Drievliet en Duinrell en de kleinere parkjes en parken met als doelgroep kinderen te schrappen.

Al met al zal ik volgend jaar zeker weer meedoen. Kijken of Untamed de eer hoog kan houden 😄

Ik roep al jaren: maak er een matrix van. De interface van google is een beetje smal/kut waardoor het een beetje gepropt is met een 10-puntsschaal, maar wie wil er daadwerkelijk de onderste regionen van de schaal gebruiken om onderscheid te maken tussen de butterflies en de wacky worms? Ik voel zelf ook wel wat voor een 7-puntsschaal, maar daar gaan anderen denk ik weer van steigeren.

Veel makkelijker om in te vullen, veel makkelijker om te maken.

Redelijk voorspelbare uitslag, toch verbaast het me wel dat Fenix beter wordt beoordeeld dan Troy. Fenix is een prima baan, maar niet meer dan dat waar Troy wat mij betreft nog steeds tot de wereldtop behoort,

Ron ik snap het juist wel! Ik weet dat ik de onpopulaire mening heb hierin, maar ik vond Troy een martelwerktuig met niet heel bijzondere layout of uitspringende elementen. (maarja ben uberhaupt geen woodie fan) Dus voor mij gaat de voorkeur echt wel naar Fenix!

• Ron heeft hierop gereageerd.

Fenix is te kort vind ik. Eén element meer had de baan echt goed gedaan wat mij betreft.

OntheMove Op zich is tachtig responses wel redelijk wat hoor.
          Als ik zo naar de resultaten kijk, dan verwacht ik:

• Untamed is de koning van de Nederlandse achtbanen
          • Fenix en Troy scoren beiden enorm goed, verschil waarschijnlijk eigenlijk niet te meten in deze groep.
          • Goliath en Lost Gravity staan iets onder Troy en Fenix, en zijn beiden even populair. Of het verschil Joris --> Goliath significant is weet ik niet. Dwervelwind tot Goliath zijn best wel veel banen met een klein verschil onderling.

Goliath wordt hier voor mijn gevoel best wel omlaag gewaardeerd ten opzichte van pak en beet vijftien jaar geleden, ik ben benieuwd wat die reviewscore veroorzaakt.

Untamed haalt wat mij betreft een meer dan terechte eerste plaats net zoals Fenix op een verdiende tweede plaats komt te staan.

Troy is een fantastische baan, maar ook ik moet wel bekennen dat ik toch een behoorlijk aantal nekslagen te verwerken krijg tijdens een rit. In principe is de Baron - ook al is het natuurlijk wel te kort - nog steeds een baan waarin ik een erg plezierige ervaring beleef. Net zoals de twee Joris en de Draak banen. Als achtbaan is Troy natuurlijk een pak imposanter, maar op vlak van "plezier" haal ik zelf toch nog net iets meer uit de vernoemde Efteling banen.

Lost Gravity en Goliath zijn prima, maar ik moet zeggen dat ik bij Lost Gravity nu ook niet veel meer dan "leuk baantje" voel. Goliath is an sich ook een sterke coaster, maar wat mij betreft werd hij wat later in al zijn aspecten overklast door jonger broertje Kondaa. Misschien dat dit ook een verklaring is voor de waardering omlaag.

TheKillingJoke1991 Lost Gravity en Goliath zijn prima, maar ik moet zeggen dat ik bij Lost Gravity nu ook niet veel meer dan "leuk baantje" voel. Goliath is an sich ook een sterke coaster, maar wat mij betreft werd hij wat later in al zijn aspecten overklast door jonger broertje Kondaa. Misschien dat dit ook een verklaring is voor de waardering omlaag.

Tja, dat Kondaa veel beter is dan Goliath, dat kan ik wel begrijpen. Maar dat wordt hier niet gevraagd.
            Want dan zou de Baron ook stukken lager scoren dan Oblivion en Valkyria. En zo kun je nog wel meer voorbeelden opnoemen.

Qua Goliath heb ik vaak het gevoel dat 'ie wat omhoog geschreven wordt. Zo heel spectaculair vind ik 'm niet, en de laatste ritten die ik er in heb gedaan hadden ook nog best een vibratie (achterin). Ook de airtime vind ik niet meer zo sterk als dat 'ie voorheen had, maar misschien dat ik te roze-kleurig terug kijk naar jaren geleden.

Dit betekent niet perse dat het een slechte baan is, maar ik vind het persoonlijk niet ZO'N topper meer. En ik denk dat ik zelf liever een ritje maak in Joris en de Draak (even vlug kijkend naar wat achtbanen die lager staan dan Goliath), want daar hoort het trillen erbij 😅

Misschien heb ik 'm de laatste keer op een slechte dag gedaan, dus ik blijf het wel een kans geven 🙂

TheKillingJoke1991

Persoonlijk vind ik Goliath nog steeds de beste achtbaan van Nederland. Ik heb de enquête dan ook ingevuld, al heeft het weinig gescheeld of ik was ook gestopt wegens de vele niet relevante achtbanen die er bevraagd werden.
              Ook beoordeel ik hem hoger dan Kondaa in mijn ervaring, al snap ik wel dat men Kondaa hoger kan waarderen als ik ook comfort meeneem. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van al die kleine bunny hops op RMC en Intamin banen. Ik heb mijn airtime dan liever langduriger als telkens in mijn beugel gesmeten te worden.

• R013 heeft hierop gereageerd.

StefanV ik vond Troy een martelwerktuig met niet heel bijzondere layout of uitspringende elementen.

Nu is het al een paar jaar geleden dat ik in Toverland ben geweest, maar toen was er weinig mee aan de hand en volgens mij is het onderhoud aan Troy niet zo slecht toch? Met de lay-out ben ik het sowieso niet eens. Ik denk niet dat ik 10 houten achtbanen kan noemen die wat dat betreft beter zijn in ieder geval.

Ik zag het in ieder geval niet aankomen, maar dat komt misschien ook omdat er hier naar mijn mening relatief weinig over Toverland geschreven wordt op het forum.

Goliath is een prima baan. Haalt het niet bij de pacing, variatie en intensiteit van Untamed, maar top drie van Nederland is ie voor mij wel. Als Troy soepel loopt is dat mijn nummer twee. Het grote probleem van Goliath blijft wat mij bereft dat bloedeloze middenstuk met de twee helices. Dat doet grote broer Kondaa beter. Niet alleen veel fijnere treinen, maar ook een betere lay-out.

The_Bullgod Tja, dat Kondaa veel beter is dan Goliath, dat kan ik wel begrijpen. Maar dat wordt hier niet gevraagd.

Nee, maar het kan onbewust wel meespelen in de beoordeling van mensen. Je gaat automatisch iets lager waarderen wanneer je iets soortgelijks intussen elders naar je eigen gevoel beter hebt gekregen.

Opvallend dat Condor (walibi) nog zo hoog eindigt is het lijstje.

The_Bullgod Want dan zou de Baron ook stukken lager scoren dan Oblivion

Ik neem aan dat je die in Gardaland bedoelt? Of tenminste, dat mag ik hopen…