Vorige week woensdag en afgelopen zaterdag eindelijk de tijd gehad (en het momentum qua wachttijden afgewacht) om Danse Macabre te beleven.
Met 3 ritjes op woensdag en 2 afgelopen zaterdag gelijk de schade goed ingehaald. Ik heb vakkundig alle sociale media en spoilers in podcasts en hier op het forum kunnen vermijden, dus het was echt met een open blik me laten verrassen door deze nieuwe attractie en delen van het gebied (die tot nu toe nog niet zichtbaar waren).
En dat is gelukt! Vooruitlopend op de conclusie; ik ben omvergeblazen. Wát een fantastische attractie heeft de Efteling hier neergezet!
Het begint met de wachtrij, of -reis zoals je het zou moeten noemen. Woensdag met een 15 minuten op het bord begon de wachtrij pas ergens in de kloostergang zonder zelfs de meandering open. Ik vind de kloostergang en de overkappingen erg geslaagd, het gebruik van echte materialen in de Efteling blijft voor mij toch erg bijzonder en geeft resultaten qua sfeer die weinig parken weten te banaderen.
Wel vind ik het wisselende gebruik van overkapping allicht heel sfeervol, maar wederom bij een nieuwe attractie weertechnisch niet heel prettig en ook niet op alle plekken even logisch. Ik vind namelijk nu net de abdij zelf aan de Kloostergang zijde wat lomp en kaal, hier had een overkapping op dit deel het net wat speels gemaakt. Maar dat is een keuze.
De kruidentuin is erg leuk en tof om de juiste planten te zien. Hopelijk krijgt het goed tijd om te groeien en houden ze de groei goed bij. Leuk ook de diverse bordjes erbij. En hoezeer een overkapping over de hele rij mist, past een open rij in dit deel, inclusief natuurlijk ook het kerkhof en de aanloop in het bos, wel beter.
Vervolgens is daar het kerkhof en een eerste moment waar je echt een confrontatie hebt met de medewerkers in hun rol. Ik moet daar even aan wennen maar daar kom ik straks op terug. De voorshow zelf doet wat ie moet doen, ik had zelf iets meer beweging in de graven en het beeld van Joseph verwacht, maar dat is een verwachting. Erg positief over het geluid wat prachtig afgesteld is. Het verhaal komt helder over, maar in de kruidentuin krijg je er dan amper iets van mee. Knap.
Vervolgens is er het laatste en tevens sterkste deel van de wachtrij, de wandeling door het bos met alle geluids-, licht- en rookeffecten. Heel sfeervol! Zeker in het donker.
En dan betreden we de attractie zelf. De instaphal en het wachten voor de attractie vind ik persoonlijk de minste onderdelen. Waarom kijk je in een controlekamer die alle sfeer uit je beleving haalt? Waarom sta je voor de banken 1,2,5 en 6 in een enorme kale gang zonder enig effect, en zijn de kamers voor de banken 3 en 4 beter aangekleed?
Nu hebben we over 5 ritten ook hele wisselende ervaring hoe lang je staat te wachten en door het laadproces sta je sowieso voor bank 1 minuten langer als voor bank 6. Maar hier had in mijn ogen meer in gezeten.
Maar dan de hoofdshow / rit zelf. Wow! De hoogte en grootte van de ruimte. Het machtige ritsysteem. Het simpele maar doeltreffende verhaal. De muziek. De toffe effecten van de animatronics. Oren en ogen tekort. Elke bank en zelfs elke rij per bank en dan ook nog de stoel waar je zit, geeft een ander effect. De herhaalwaarde van de attractie is daardoor enorm. We hebben bank 2 achterin, bank 3 voorin, bank 4 midden, bank 5 achterin en bank 6 midden gedaan tot nu toe. En zowel qua de effecten die je meekrijgt als de ritervaring heel verschillend. Voor mij een grote plus van de attractie dat deze zoveel compleet is en zoveel herhaalwaarde geeft. Verder fijn dat de rit mooi griezelig en niet al te heftig is, maar af en toe wel een toffe kick geeft. Perfect in balans.
Tenslotte is er nog de souvenirwinkel en het gebied. Hier verder ook niets dan lof. De aankleding, het aanbod van eten en souvenirs, de vele details. Ik ben echt heel blij dat het park dit niveau weet te laten zien, na Baron eindelijk weer een attractie en gebied waar ik amper commentaar op kán hebben. En waar ik bij Baron nog horeca en toiletten mistte is dat hier gelukkig keurig aanwezig.
Kortom, een zeer geslaagde attractie waar ik nog heel wat ritjes in ga maken. De sfeer, de compleetheid, de herhaalwaarde. Ik ben echt zeer te spreken.
Zijn er dan geen minpuntjes, toch wel;
Zelf ben ik enthousiast over de sfeer van de wachtreis, maar vind het het meermaals stil staan voor een poort of hek vervelend wachten. Nu is het inherent aan het type attractie dat de rij vaak stilstaat en dan ineens stukken doorloopt, t.o.v. een hogere capaciteitsattractie met doorlopende treinen. Maar het stilzetten voor de ingang, daarna voor het kerkhof, daarna voor het hek versterkt dit fenomeen enorm. Ik had een doorlopende wachtrij prettiger gevonden en volgens mij had je dan ook prima kunnen timen dat het verhaal op het kerkhof voor iedereen duidelijk was.
Daarnaast is de rij wederom beperkt weersbestendig, maar dat had hier op veel vlakken de sfeer van een open kerkhof of bospad teniet gedaan dus daar kan ik voor een keer mee leven.
De rit is heel afwisselend afhankelijk van waar je zit, hoezeer ik dat als zeer positief ervaar en de herhalingswaarde hierdoor hoog is, kan je dit ook als een minpunt zien. Nu ik terug lees en luister naar de diverse reviews denk ik echt dat als je een mindere plek hebt waardoor je veel mist of een minder heftige rit beleeft, je mening over de attractie in beginsel een stuk negatiever kan zijn. Het verklaart voor mij ook de wisselende ervaring van de eerste dagen die ik hier voorbij zie komen.
Pak je hierop door denk ik vooral dat de attractie net te weinig zijn rondjes draait waardoor niet elke bank een keer langs elke plek komt en daardoor zowel qua zichtbaarheid van de effecten áls de ritervaring niet compleet is. Zo vond ik bank 5 een pittige rit weggeven maar kreeg ik amper iets van de effecten en animatronics mee. Bank 3 vond ik qua effecten een complete rit weggeven maar de bank bleef veel laag op de schijf en was daarom niet pittig in de rit.
Grootste minpunt voor mij is echter het personeel. Hoezeer het tof is dat ze in een rol zitten, is het chagrijn ook erg tegenstrijdig met de houding van het personeel in de rest van het park. Het werkt op momenten waar het grappig is, zoals bij de poort voor het kerkhof, maar op momenten dat je geholpen moet worden of iets opgedragen wordt is het niet fijn. Zo hadden we bij het vullen van het kerkhof een snauwend personeelslid dat we door moesten lopen en aansluiten. Dat veedrijven vind ik bij Symbolica al niet fijn, maar al snauwend is het gewoon naar. Zeker omdat het op dat moment regende en de medewerker geen themakleding aan had en dus ook nog niet opviel in dat ze in een rol zat.
Daarnaast is het voor gezinnen gewoon ruk dat je bij het inladen geen keus hebt en opgeslitst kan worden. Hier moeten ze echt op gaan letten. Het is ons gelukkig niet overkomen, maar het is een spannende attractie, zorg bij het laden (of dus eigenlijk al bij het juist toewijzen van de kamers/banknummers waar je naar toe wordt gestuurd) dat gezinnen bij elkaar op de bank zitten.
Maar al met al zeer veel lof en heel blij dat we eindelijk zo'n compleet gebied in de Efteling hebben en zo'n attractie van wereldniveau mogen beleven.
Tenslotte nog een vraag, één van de nissen in de attractie is nog leeg en enkel voorzien van wat boomtakken. Zou er nog een Animatronic missen?