Dan kunnen we amper na een maand na de opening al vaststellen dat dit echt een capaciteitsslurper is op een doorsnee dag. Misschien inderdaad geen slecht idee om de show nog wat te tweaken dat deze uiteindelijk wat langer kan gaan duren, zoals hierboven al vermeld.

ikbennlXD Afgelopen week waren geen doorsnee dagen, dat waren rustige dagen. Tot deze week was er altijd nog extra wachtrij nodig. De locatie van Danse Macabre in combinatie met de populariteit ervan zorgt er echt wel voor dat ze die rij hard nodig hebben op doorsnee dagen. Je kunt dus echt nog niet spreken van afgenomen populariteit en dus kans om de rit te verlengen. Het spektakel tijdens de rit kan wel verlengd worden, maar de ritduur zal niet snel (lees; nooit) langer worden.

ikbennlXD Dan kunnen we amper na een maand na de opening al vaststellen dat dit echt een capaciteitsslurper is op een doorsnee dag. Misschien inderdaad geen slecht idee om de show nog wat te tweaken dat deze uiteindelijk wat langer kan gaan duren, zoals hierboven al vermeld.

Je kunt het woord capaciteitsslurper met de beste wil van de wereld toch niet gebruiken om een attractie met een capaciteit van ongeveer 1000 mensen per uur (de gespecificeerde capaciteit van 1250 wordt niet gehaald heb ik begrepen) te benoemen? Capaciteitsmonsters zijn attracties die per uur 1800 tot 2000+ mensen verwerken. Denk aan een Silver Star, Fata Morgana en nagenoeg alle Disney achtbanen.

We kunnen wel stellen dat het fijn is dat Danse Macabre tot nu toe probleemloos draait. Vanaf moment 1 prima operaties en geen technische problemen, dat is simpelweg heel goed gedaan.

Gisteren nog een paar keer de attractie gedaan. Blijft een mooie, unieke ervaring.

Wel vind ik het jammer dat je echt voelt dat het ritsysteem van de rem af gaat. Het zou mooi zijn als ze dat kunnen combineren met een effect (bijvoorbeeld exact timen met een flits op de orkestbak).

Ook voelde het nu wat schokkeriger dan bij andere ritten. Geen idee of dat het komt omdat je op alles gaat letten of het dat per bank verschilt. Het zijn echter maar kleine puntjes want de totaalbeleving is nog steeds fantastisch.

ikbennlXD Dan kunnen we amper na een maand na de opening al vaststellen dat dit echt een capaciteitsslurper is op een doorsnee dag.

Als ze er 4 van in een showbuilding hadden neergezet wel (zoals Mission Space).

Vandaag "eindelijk" Danse Macabre kunnen doen (4x uiteindelijk).
    En ik vind het een erg toffe ervaring, ondanks dat ik hem nu 4x heb gedaan heb ik t idee dat ik nog steeds ogen te kort kom, dus hij heeft een mooie herhaal waarde te hebben.

Paar puntjes die mij wel enorm opvallen.

De rit zelf, ik had verwacht dat we wat dieper zouden gaan, je moet echt je best doen om iets in de kelders te ontdekken of zien, op deze manier had je ze bijna net zo goed weg kunnen laten.

Het ritsysteem, wat een irritant gepiep van de hyrdoliek, hopelijk kunnen ze daar nog wat mee doen.

De attractie en het gebied zijn echt schitterend, onwijs veel oog voor detail, echter op een dag als vandaag (heel veel regen) wordt t pijnlijk duidelijk dat het echt totaal niet weersbestendig gebouwd is, de horeca puntjes hebben weinig overdekte ruimtes, de wachtrij is heel veel open, de wachtreis met de "voorshow" is open, dat is wel een gemis op een dag met veel kou en regen.

Ik had toch persoonlijk liever nog een voorgebouw gehad ofzo, nu kom je binnen en wordt je meteen gegroupt, dat voelt toch een beetje gek, beter had je de introductie die nu buiten gebeurt in een binnen deel gehad denk ik.

en over groupen gesproken, leuk die tablet en slim groupen, of t echt goed uit pakt betwijfel ik.
    Vandaag hadden wij (gezin, 2 volwassenen 2 kids) het geluk om niet lekker uit te komen, waardoor dus 2 mensen op rij 3 zitten aan de ene kant, en 2 op rij 2 aan de andere kant.
    Dat was prima op te lossen, want er stonden 2 mensen achter ons, dan kon je als gezin prima bij elkaar zitten.
    Maar als dan een medewerker die iets te veel denkt een acteur te zijn met een chagerijnige bek gewoonweg grof zegt dat "je moet gaan zitten als ingedeeld" dan komt dat je 9+ ervaring niet echt ten goede denk ik... daar mag nog wel wat getweak aan komen denk ik, zowel aan het "groupen" als het medewerkers goed leren waar de grens ligt tussen hun rol en tussen gewoon je gast helpen.

Maargoed... dat mocht de pret niet drukken, die 2 mensen achter ons wilde prima op die plek zitten en we konden met de kinderen zitten, dus weer kunnen genieten van een mooi ritje waarbij ik nog steeds niet alles gezien heb.
    Tot nu toe en hele fijne toevoeging aan de Efteling, waar denk ik nog stiekem best wel wat extra uit te halen is.
    Het ritsysteem heeft mij in iedergeval ten positieve verrast, en de aankleding en de rit zelf ook.

Tonnie Maar als dan een medewerker die iets te veel denkt een acteur te zijn met een chagerijnige bek gewoonweg grof zegt dat "je moet gaan zitten als ingedeeld" dan komt dat je 9+ ervaring niet echt ten goede denk ik

Ik vond het idee van dat medewerker nors en chagerijnig moeten spelen echt al een vreemd idee. Ik vind dit aspect het minste aan heel de beleving en het voegt voor mij nu echt heel weinig toe.
      Ik zie het ook echt zo dat de kleding gewoon niet het effect heeft dat je wil hebben. Je zit aan alles dat het 'medewerkers' zijn. En het hele woord zegt eigenlijk al dat ze dan met je mee moeten werken. Als je dan iets aan ze vraagt of iets wil, word er heel bot gedaan. Ik vind dat echt niet passen binnen de Efteling.
      Als de kleding nou echt thema was geweest dan was z'n rol al veel duidelijker geweest, maar dan nog wat @Tonnie ook zegt, er moet echt een duidelijk verschil zijn tussen een rol spelen en je gast helpen.

Jeroen_uit_tilburg
        ze hebben aangepaste personeelskleding. dat betekent niet dat je niet mag zien dat het 'medewerkers' zijn haha

Ik persoonlijk vind het leuk dat de efteling hiermee experimenteert (zo'n gehele ervaring)

kraakstoel ze hebben aangepaste personeelskleding

Ja en ik had liever of helemaal in thema of gewoon efteling uniformen. Ik vind het nu mwah. Nu is het een efteling uniform maar dan anders en gewoon na mijn mening niet geslaagd. Ik heb het idee dat dit een teveel PR stunt dingetje is geweest, zodat het verhaal eraan gehangen kon worden van hergebruiken. Waar niks mis mee is in de eerste plaats, maar het moet ook niet DE reden zijn. Als het dan mooi wordt, okee prima, maar ik vind het nu het er gewoon niet bij passen. De lange zwarte jassen trouwens wel! Die zijn heel tof. Maar de rest is mwah.

Tenminste dat is wat ik vind.

• Mark vindt dit leuk.

Nou gisteren mag ik samen met de groep van Aziereis2025) gaan kijken bij Danse Macabre, toen we daar aankwamen I(rond 10.15) was de rij al uitgezet tot met Symbolica.
          En we bleven maar lopen tot stapvoets. uiteindelijk nog geen 70 min in de rij gestaan.
          we mochten in de rij gaan staan op nummr 4, De ritbelevenis is erg mooi, niet intens maar juist heel leuk beweging.
          en rond 16.45 schuiven we weer aan de wachtrij, maar dit keer in de gebied van DM. daar hebben we uiteindelijk minder dan 55 min gestaan en we kregen wachtrij nummer 1 (koorbank). Ik moet eerlijk zeggen dat de wachtrij 1 een beter belevenis dan rij 4 (koorbank). Voor de rest van de dag was overal goed te doen met wachtrij.

Danse Macabre is een heel leuke attractie voor jong en oud. Efteling heeft weer een mooie attractie neergezet
          Wat het mij ook opvalt dat het geen storingen heeft gehad (of heb ik misschien goed mis)

Vorige week woensdag en afgelopen zaterdag eindelijk de tijd gehad (en het momentum qua wachttijden afgewacht) om Danse Macabre te beleven.
          Met 3 ritjes op woensdag en 2 afgelopen zaterdag gelijk de schade goed ingehaald. Ik heb vakkundig alle sociale media en spoilers in podcasts en hier op het forum kunnen vermijden, dus het was echt met een open blik me laten verrassen door deze nieuwe attractie en delen van het gebied (die tot nu toe nog niet zichtbaar waren).

En dat is gelukt! Vooruitlopend op de conclusie; ik ben omvergeblazen. Wát een fantastische attractie heeft de Efteling hier neergezet!

Het begint met de wachtrij, of -reis zoals je het zou moeten noemen. Woensdag met een 15 minuten op het bord begon de wachtrij pas ergens in de kloostergang zonder zelfs de meandering open. Ik vind de kloostergang en de overkappingen erg geslaagd, het gebruik van echte materialen in de Efteling blijft voor mij toch erg bijzonder en geeft resultaten qua sfeer die weinig parken weten te banaderen.
          Wel vind ik het wisselende gebruik van overkapping allicht heel sfeervol, maar wederom bij een nieuwe attractie weertechnisch niet heel prettig en ook niet op alle plekken even logisch. Ik vind namelijk nu net de abdij zelf aan de Kloostergang zijde wat lomp en kaal, hier had een overkapping op dit deel het net wat speels gemaakt. Maar dat is een keuze.

De kruidentuin is erg leuk en tof om de juiste planten te zien. Hopelijk krijgt het goed tijd om te groeien en houden ze de groei goed bij. Leuk ook de diverse bordjes erbij. En hoezeer een overkapping over de hele rij mist, past een open rij in dit deel, inclusief natuurlijk ook het kerkhof en de aanloop in het bos, wel beter.

Vervolgens is daar het kerkhof en een eerste moment waar je echt een confrontatie hebt met de medewerkers in hun rol. Ik moet daar even aan wennen maar daar kom ik straks op terug. De voorshow zelf doet wat ie moet doen, ik had zelf iets meer beweging in de graven en het beeld van Joseph verwacht, maar dat is een verwachting. Erg positief over het geluid wat prachtig afgesteld is. Het verhaal komt helder over, maar in de kruidentuin krijg je er dan amper iets van mee. Knap.
          Vervolgens is er het laatste en tevens sterkste deel van de wachtrij, de wandeling door het bos met alle geluids-, licht- en rookeffecten. Heel sfeervol! Zeker in het donker.

En dan betreden we de attractie zelf. De instaphal en het wachten voor de attractie vind ik persoonlijk de minste onderdelen. Waarom kijk je in een controlekamer die alle sfeer uit je beleving haalt? Waarom sta je voor de banken 1,2,5 en 6 in een enorme kale gang zonder enig effect, en zijn de kamers voor de banken 3 en 4 beter aangekleed?
          Nu hebben we over 5 ritten ook hele wisselende ervaring hoe lang je staat te wachten en door het laadproces sta je sowieso voor bank 1 minuten langer als voor bank 6. Maar hier had in mijn ogen meer in gezeten.

Maar dan de hoofdshow / rit zelf. Wow! De hoogte en grootte van de ruimte. Het machtige ritsysteem. Het simpele maar doeltreffende verhaal. De muziek. De toffe effecten van de animatronics. Oren en ogen tekort. Elke bank en zelfs elke rij per bank en dan ook nog de stoel waar je zit, geeft een ander effect. De herhaalwaarde van de attractie is daardoor enorm. We hebben bank 2 achterin, bank 3 voorin, bank 4 midden, bank 5 achterin en bank 6 midden gedaan tot nu toe. En zowel qua de effecten die je meekrijgt als de ritervaring heel verschillend. Voor mij een grote plus van de attractie dat deze zoveel compleet is en zoveel herhaalwaarde geeft. Verder fijn dat de rit mooi griezelig en niet al te heftig is, maar af en toe wel een toffe kick geeft. Perfect in balans.

Tenslotte is er nog de souvenirwinkel en het gebied. Hier verder ook niets dan lof. De aankleding, het aanbod van eten en souvenirs, de vele details. Ik ben echt heel blij dat het park dit niveau weet te laten zien, na Baron eindelijk weer een attractie en gebied waar ik amper commentaar op kán hebben. En waar ik bij Baron nog horeca en toiletten mistte is dat hier gelukkig keurig aanwezig.

Kortom, een zeer geslaagde attractie waar ik nog heel wat ritjes in ga maken. De sfeer, de compleetheid, de herhaalwaarde. Ik ben echt zeer te spreken.

Zijn er dan geen minpuntjes, toch wel;

• Zelf ben ik enthousiast over de sfeer van de wachtreis, maar vind het het meermaals stil staan voor een poort of hek vervelend wachten. Nu is het inherent aan het type attractie dat de rij vaak stilstaat en dan ineens stukken doorloopt, t.o.v. een hogere capaciteitsattractie met doorlopende treinen. Maar het stilzetten voor de ingang, daarna voor het kerkhof, daarna voor het hek versterkt dit fenomeen enorm. Ik had een doorlopende wachtrij prettiger gevonden en volgens mij had je dan ook prima kunnen timen dat het verhaal op het kerkhof voor iedereen duidelijk was.
            Daarnaast is de rij wederom beperkt weersbestendig, maar dat had hier op veel vlakken de sfeer van een open kerkhof of bospad teniet gedaan dus daar kan ik voor een keer mee leven.

• De rit is heel afwisselend afhankelijk van waar je zit, hoezeer ik dat als zeer positief ervaar en de herhalingswaarde hierdoor hoog is, kan je dit ook als een minpunt zien. Nu ik terug lees en luister naar de diverse reviews denk ik echt dat als je een mindere plek hebt waardoor je veel mist of een minder heftige rit beleeft, je mening over de attractie in beginsel een stuk negatiever kan zijn. Het verklaart voor mij ook de wisselende ervaring van de eerste dagen die ik hier voorbij zie komen.
            Pak je hierop door denk ik vooral dat de attractie net te weinig zijn rondjes draait waardoor niet elke bank een keer langs elke plek komt en daardoor zowel qua zichtbaarheid van de effecten áls de ritervaring niet compleet is. Zo vond ik bank 5 een pittige rit weggeven maar kreeg ik amper iets van de effecten en animatronics mee. Bank 3 vond ik qua effecten een complete rit weggeven maar de bank bleef veel laag op de schijf en was daarom niet pittig in de rit.

• Grootste minpunt voor mij is echter het personeel. Hoezeer het tof is dat ze in een rol zitten, is het chagrijn ook erg tegenstrijdig met de houding van het personeel in de rest van het park. Het werkt op momenten waar het grappig is, zoals bij de poort voor het kerkhof, maar op momenten dat je geholpen moet worden of iets opgedragen wordt is het niet fijn. Zo hadden we bij het vullen van het kerkhof een snauwend personeelslid dat we door moesten lopen en aansluiten. Dat veedrijven vind ik bij Symbolica al niet fijn, maar al snauwend is het gewoon naar. Zeker omdat het op dat moment regende en de medewerker geen themakleding aan had en dus ook nog niet opviel in dat ze in een rol zat.
            Daarnaast is het voor gezinnen gewoon ruk dat je bij het inladen geen keus hebt en opgeslitst kan worden. Hier moeten ze echt op gaan letten. Het is ons gelukkig niet overkomen, maar het is een spannende attractie, zorg bij het laden (of dus eigenlijk al bij het juist toewijzen van de kamers/banknummers waar je naar toe wordt gestuurd) dat gezinnen bij elkaar op de bank zitten.

Maar al met al zeer veel lof en heel blij dat we eindelijk zo'n compleet gebied in de Efteling hebben en zo'n attractie van wereldniveau mogen beleven.

Tenslotte nog een vraag, één van de nissen in de attractie is nog leeg en enkel voorzien van wat boomtakken. Zou er nog een Animatronic missen?

Mark Grootste minpunt voor mij is echter het personeel. Hoezeer het tof is dat ze in een rol zitten, is het chagrijn ook erg tegenstrijdig met de houding van het personeel in de rest van het park.

Als het aan mij ligt is dat ook geen lang leven beschoren. De medewerkers hebben misschien wat instructies gehad maar Oscar waardige prestaties zijn het natuurlijk niet. Het kwam op mij meer awkward dan overtuigend over, en dat neem ik de personen zelf niet kwalijk want het zijn geen acteurs. Maar van mij mogen ze dat toneelspelen achterwege laten en gewoon (al dan niet in thema kleding) hetgeen doen wat ze praktisch gezien moeten doen.

• Lin vindt dit leuk.

Ik vind dat ze het personeel wel moeten laten weten wat de grens is tussen je rol spelen, en je werk doen. Die rollen zijn best wel aardig gedaan, maar het personeel weet meestal niet wanneer ze echt iemand moeten helpen (bijvoorbeeld de indeling van een gezin) en dat is wel een grens die het personeel moet weten.

pretparkgekkie05-10 daar ben ik het mee eens, laatst liep het niet echt door op de begraafplaats en toen reageerde het personeelslid ook op een manier dat ik dacht van oei... je kan ook overdrijven. Mysterieus okay, maar snauwend en schreeuwend vind ik geen 'romantische griezelen' of iets toevoegen aan de (spook) beleving.

Gisteren weer een aantal keer in DMC geweest en hoorde nu dat ze een omroep hebben over waar je je spullen in de attractie kwijt kan
              Deze wordt overal afgespeeld volgens mij en dat zorgde voor wat ongemakkelijkheden

Ik liep door het huyverwoud en de helft van mijn wandel bestond uit die omroep, waardoor de sfeer van het pad volledig weg was (de soundscape stopte)

Een andere keer liep ik over het kerkhof, de eerste 2 zinnen van het verhaal speelde af, maar ook dat werd onderbroken door de omroep, waardoor we vrijwel alles gemist hadden

Is het niet beter om deze omroep buiten onder het afdakje af te spelen EN binnen in de donkere gangen, ipv door het hele gebied?
              Of in ieder geval, niet op het kerkhof

kraakstoel oh dat is bijzonder. Ik heb dat omroepje wel vaker gehoord, maar enkel binnen in de catacomben. Wellicht heeft de operator iets verkeerds aangeklikt, waardoor die omroep over het hele audio systeem speelt in plaats van enkel in de catacomben?

kraakstoel Is het niet beter om deze omroep buiten onder het afdakje af te spelen EN binnen in de donkere gangen, ipv door het hele gebied?
                Of in ieder geval, niet op het kerkhof

Dit!
                Er zijn ritten geweest dat ik het helemaal niet gehoord heb.
                We hebben beide ritten in de banken 3 en 4 waar je in een prettigere wachtruimte staat, het toevallig beide keren in die ruimte te horen gekregen. In mijn geheugen de andere drie ritten waarbij je in de donkere saaie gang staat, niets te horen gekregen. Terwijl het híer juist wel zou werken.

Overigens zijn er twee omroepen, bij eentje word duidelijk de HAAK of HOOK benoemd voor je tas, bij de andere niet.

Ik vond het personeel in de winkel in “hun rol” ook wel awkward. In alle eerlijkheid had ik de eerste twee minuten het idee dat we te maken hadden met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. En ik hoop dat al die mensen een schitterende baan zouden hebben in de Efteling, maar dat dit het eerste is dat mij te binnen schiet zegt (behalve iets over mij) misschien ook iets over de balans die je als medewerker moet zoeken in je rol zoeken en gewoon faciliterend in je winkel bezig zijn.

Ik vind het gebrek aan een testseat trouwens een serieus gebrek. Door alle verhalen over de beugels durf ik momenteel dus niet in de rij aan te schuiven, om vervolgens mogelijk weggestuurd te worden. Als ik trouwens hoor dat dit rit helemaal niet zo intens is begrijp ik sowieso niet zo goed waarom Intamin zo een zware dimensionering aanbrengt in de beugels en de stoelen. De RMC “coaster” van Fire in the Hole in Silver Dollar City heeft bijvoorbeeld ook een heel groot bereik gekregen omdat er simpelweg geen noodzaak is zulke heftige beugels te hanteren.

kraakstoel Is het niet beter om deze omroep buiten onder het afdakje af te spelen EN binnen in de donkere gangen, ipv door het hele gebied?

Eigenlijk zou het het beste zijn, dat je als je in de donkere gangen (catacomben volgens mij) altijd die omroep hoort, met een donker stemmetje, omdat hier niks gebeurt, en dan kun je hier die omroep laten horen, dat hoort sowieso iedereen het, en met een donkere stem maak je hier al een nog duistere stemming

Michael De rit is toch redelijk intens voor wat het is en de beugels zijn echt wel nodig. Als ik naar de mensen kijk die erin kunnen lijkt me ook dat jij er prima in past.