Danse Macabre....mijn eerste bezoek was afgelopen zaterdag. Driemaal via de single riders (maximaal 45 minuten gewacht) de attractie gedaan. Dus geen revieuw van de echte wachtrij.

Mijn bevindingen. Een leuke attractie die echt Eftelings is. Met herhaalwaarde. Mooi gebouw. Imposante, zeer fraaie kapel. Fantastische muziek. De kleine dingen buiten, het kabinet, Holle Bolle Gijs, zijn super-Eftelings. Het totaal is (net als het oude Spookslot) uniek in de wereld. Top!

Buitenwachtrij van de single ridders is prima. Boven waar de rijen samenkomen kon je af en toe het nodige gedreun van muziek (voornamelijk de basdreunen bedoel ik daarmee) uit de buurt van symbolica horen. Storend.
De binnenwachtrij vind ik claustrofobisch. Een betonnen gang, zelfs geen gewelfde bogen aan het plafond. Maar oké, het geeft sfeer en je staat nooit met meer dan18 man bij elkaar. Beter als de trap in Symbolica.

De ride zelf...op bank 1 en 2 mee gedanst. De eerste rit vond ik deels teleurstellend. Als je geen idee hebt wat t is, is het wat onsamenhangend. Katje? Wat heeft dat te maken met de muzikanten ? Onduidelijk dat het verandert in het "onnoembare". De transformatie is ook niet te zien. Een (bescheiden) animatronix die uit de muziekinstrumenten opduikt zou dat een stuk logischer maken. Laat staan wat dat dan weer met de DM te maken heeft...maakt dit beest de doden dan wakker? Ik begrijp t in ieder geval niet.

Oke. De rit bestaat dus uit 2 delen. Eerst eng met een monster. Dan het poëtisch stuk....het orgel en de dirigent zijn indrukwekkend. De dans in de banken is echt leuk. Maar de eerste rit heb ik niks gezien van de andere elementen... wat dansende hekjes. Dat was t dan.

2e en 3e rit was ik beter voorbereid en heb goed om me heen gekeken. Dan zie je ook meer. Het aantal animatronix is beperkt. Ik had veel meer orkestleden verwacht. Het vaakst heb ik een leeg venster met een tak gezien.....niet interessant.

Het lijkt of het ritsysteem en de kapel rondom, separaat ontworpen zijn. En pas de laatste tijd zo goed mogelijk op elkaar afgestemd werden. Dat is hopenlijk een proces wat nog niet klaar is..... Er kunnen -desnoods geprojecteerd- nog de nodige elementen toegevoegd worden. Ik had bijv. ook de vlederikken verwacht die op het eind naar beneden vallen. Maar het fraaie plafond bleef leeg.
De rit is kort, maar voldoende lang voor wat het is.

Ik zie hier overigens de nodige paralellen met symbolica. Uiteraard hebben dezelfde mensen meegewerkt aan de totstandkoming, dus dat is logisch. Ook in symbolica kwam de verhaallijn moeilijk over. Ook daar prachtige decors en veel detailles (die het gewone publiek ontgaat) en te weinig grote(re) en zichtbare animatronix of andere elementen.

Gelukkig is Symbolica aardig bijgeschaafd in haar verhaallijn. Van het ontwerpen van wachtrijen hebben ze overduidelijk geleerd, die is veel beter bij DM. Maar het kan beter.

Jeroen, mocht je dit lezen: je bent een topontwerpers. Net als het hele team. Maar het team mist nog steeds een standvastige dirigent die tijdens de ontwerperreis de "orkestleden" beter aan elkaar verbindt. Het orkest is fantastisch, maar de harmonie ontbreekt ten dele. Als dat opgelost wordt, wordt de volgende darkride pas echt van onaantastbare klasse.

Samenvattend. Er staat een topproduct. Ik ben blij dat dit überhaupt mogelijk is in kaatsheuvel (Hoezeer ik de afbraak van het spookslot ook betreur!!!) en kijk rijkhalzend uit naar wat de toekomst ons voor moois gaat brengen...

Ik begin steeds meer een hekel aan dat woord "infill" te krijgen. Echt weer zo'n suffe neiging van de mens om dingen in veel te grove vakjes te stoppen (en dan heb ik het nog niet eens over dat aanstellerige Engels).

Een infill is een polka marina. Dat is iets waar De Efteling ook dringend behoefte aan heeft. Danse Macabre is absoluut geen infill.

Hoe tof zou het zijn als in het begin van de rit het katje zichtbaar getransformeerd werd naar het Onnoembare om vervolgens in de totale duisternis rond te lopen zoals nu het geval is? Beetje hetzelfde idee als de transformatie van The Beast naar mens in Tokyo Disney.

sid69 ok, maar m.i. is het niet een publiekstrekker zoals symbolica, baron, droomvlucht en fata (even los van de hype op dit moment) Dance macabre is dezelfde categorie als villa volta. Leuk om af en toe mee te pakken als het regent of druk is bij andere attracties. Dat bedoel ik met infill.

Progress Ik snap het verwijt ‘cartoony’ nooit zo… zijn alle Pieck- en Ton-figuren dat ook niet?

Het is een dun lijntje.. Er zijn zeker ontwerpen van Pieck en v.d. Ven waar ik die kwalificatie ook wel op zou kunnen plakken. Maar dat is dan nog geen reden om het nu zomaar weer te doen. De kop van de wolf in het Sprookjesbos is, om maar een voorbeeld te noemen, best realistisch als je het vergelijkt met de kat van Danse Macabre, waarvan de ogen en het hoofdje relatief gigantisch zijn.

Bembom Dance macabre is dezelfde categorie als villa volta

Verre van denk ik. Dans Macabre is een attractie die in alle opzichte villa volta voorbij steekt. Tuurlijk is de hype nu groot, maar ik verwacht dat DM echt wel een attractie wordt waar over 10 jaar op drukke dagen nogsteeds een rij van zeker 30 tot 40 minuten gaat staan. Zoals bij droomvlucht, Baron, Symbolica. En die tijden heb ik al jaren niet meer meegemaakt bij Villa Volta. Ik denk ook dat een Danse Macabre toegangelijker is voor mensen die het niet zo hebben met draaien. De Villa Volta is een attractie die je hoofd toch even van slag kan maken. Omdat er iets gebeurd dat je brein gewoon niet kan begrijpen.

Nee ik denk niet dat je Villa Volta en Danse Macabre in de zelfde categorie kan plaatsen. En als je dat wel zou kunnen en doen dan staat villa volta echt ver onder danse macabre denk ik.

vhal81 Hoe tof zou het zijn als in het begin van de rit het katje zichtbaar getransformeerd werd naar het Onnoembare om vervolgens in de totale duisternis rond te lopen zoals nu het geval is? Beetje hetzelfde idee als de transformatie van The Beast naar mens in Tokyo Disney.

Ik denk dat dat heel lastig is omdat het zich middenin de ruimte bevindt en van alle kanten is te zien. Dan wordt een Pepper’s Ghost effect moeilijk.

Is er iemand toevallig vandaag langs geweest, en weet waar de wachtrij stond bij de 20 minuten rij. Ben wek benieuwd wat voor wachttijd de wachtrij aankan

Als het goed is kan de gehele wachtrij 45 minuten aan, daar vlogde Niels Kooiman over, vandaag.

Jeroeen
            Klopt inderdaad. Ik was er vandaag ook en 3 x Danse Macabre gedaan. 15 a 20 minuten wachten. Zo lang voelde het echter niet.
            Ik vond het overigens een erg indrukwekkende ervaring. Top👍👍

Dan kunnen we amper na een maand na de opening al vaststellen dat dit echt een capaciteitsslurper is op een doorsnee dag. Misschien inderdaad geen slecht idee om de show nog wat te tweaken dat deze uiteindelijk wat langer kan gaan duren, zoals hierboven al vermeld.

ikbennlXD Afgelopen week waren geen doorsnee dagen, dat waren rustige dagen. Tot deze week was er altijd nog extra wachtrij nodig. De locatie van Danse Macabre in combinatie met de populariteit ervan zorgt er echt wel voor dat ze die rij hard nodig hebben op doorsnee dagen. Je kunt dus echt nog niet spreken van afgenomen populariteit en dus kans om de rit te verlengen. Het spektakel tijdens de rit kan wel verlengd worden, maar de ritduur zal niet snel (lees; nooit) langer worden.

ikbennlXD Dan kunnen we amper na een maand na de opening al vaststellen dat dit echt een capaciteitsslurper is op een doorsnee dag. Misschien inderdaad geen slecht idee om de show nog wat te tweaken dat deze uiteindelijk wat langer kan gaan duren, zoals hierboven al vermeld.

Je kunt het woord capaciteitsslurper met de beste wil van de wereld toch niet gebruiken om een attractie met een capaciteit van ongeveer 1000 mensen per uur (de gespecificeerde capaciteit van 1250 wordt niet gehaald heb ik begrepen) te benoemen? Capaciteitsmonsters zijn attracties die per uur 1800 tot 2000+ mensen verwerken. Denk aan een Silver Star, Fata Morgana en nagenoeg alle Disney achtbanen.

We kunnen wel stellen dat het fijn is dat Danse Macabre tot nu toe probleemloos draait. Vanaf moment 1 prima operaties en geen technische problemen, dat is simpelweg heel goed gedaan.

Gisteren nog een paar keer de attractie gedaan. Blijft een mooie, unieke ervaring.

Wel vind ik het jammer dat je echt voelt dat het ritsysteem van de rem af gaat. Het zou mooi zijn als ze dat kunnen combineren met een effect (bijvoorbeeld exact timen met een flits op de orkestbak).

Ook voelde het nu wat schokkeriger dan bij andere ritten. Geen idee of dat het komt omdat je op alles gaat letten of het dat per bank verschilt. Het zijn echter maar kleine puntjes want de totaalbeleving is nog steeds fantastisch.

ikbennlXD Dan kunnen we amper na een maand na de opening al vaststellen dat dit echt een capaciteitsslurper is op een doorsnee dag.

Als ze er 4 van in een showbuilding hadden neergezet wel (zoals Mission Space).