Nou een beetje laat maar ik heb Danse Macabre ook eindelijk gedaan.
Gebaseerd op de redelijk gemengde reacties (zeker tijdens de previews) en de hekel die ik heb aan flink draaiende attracties waren mijn verwachtingen niet super hoog maar holy moly wat was ik verrast! Het begon allemaal in de prachtig aangelegde wachtrij waar we een paar keer goed zijn geschrokken door leuk meespelende medewerkers, van te voren werd ik niet heel erg enthousiast bij het idee van ''onaardige en enge'' Efteling medewerkers maar dit voegde echt wel wat toe aan de ervaring.
De voorshow op het kerkhof vond ik de eerste keer eigenlijk heel erg tegenvallen, de audio is goed, het verhaal komt prima over maar er gebeurd gewoon niet zoveel. Later op de dag toen het al flink donker aan het worden was sloten we voor de 2e keer aan in de wachtrij en toen was het echt een heel ander verhaal, echt super sfeervol! toegegeven er gebeurd niet veel meer dan overdag maar de duisternis en de verlichting voegen mega veel toe aan de ervaring. En dat brengt me meteen bij mijn grootste kritiek punt betreffende het hele gebied, het moet donker zijn om goed over te komen. Ik zou ook niet weten wat de Efteling hier anders had moeten doen maar het viel wel op. De rest van de wachtrij door het Huyverwoud ligt er prachtig bij en is wat mij betreft gewoon prima.
En dan de rit zelf, ik was stiekem best een beetje bang om misselijk te worden van te voren maar op het moment dat de show begon was ik dat compleet vergeten. De introductie van het onnoembare was echt super, de schokken die je voelt terwijl je om je heen de enge geluiden hoort werken naar mijn mening echt perfect en dan begint het pas. Ik zal verder niet alle animatronics en elk klein detail gaan benoemen maar wat is het een top show geworden, het is echt een prachtig eerbetoon aan het Spookslot, een feest der herkenning met genoeg nieuwigheden om fris aan te voelen.
Enige puntje van kritiek betreffende de show is dan toch het ritsysteem, het geeft een gaaf gevoel en je kan er veel kanten mee op. Ik heb alleen wel echt het idee dat je best veel mist afhankelijk van waar je zit. De 2 ritten die ik gemaakt hebt waren toevallig op dezelfde plek dus deze mening is een beetje gebaseerd op het kijken van meerdere onrides, hierbij viel mij op dat je echt andere dingen zult zien als je een andere koorbank krijgt toegewezen. Ook was de veelbesproken piep wel echt heel erg hinderlijk, ben een beetje bang dat dit niet minder gaat worden tenzij er technische aanpassingen worden gedaan, laten we hopen dat Intamin hier nog iets aan gaat doen. Oh ja! En de viool, die ziet er echt niet uit, hopelijk wordt dit nog een fysieke viool in plaats van de matige projectie die er nu te zien is.
Laatste ding dat ik nog even wil benoemen is de nieuwe uitvoering van Danse Macabre dat wordt gebruikt in de show. Het nieuwe stukje dat klinkt na ongeveer 2 minuten, klinkt misschien net even iets te ''vrolijk'' voor het punt van de show waar het gebruikt wordt. Het voelt een beetje alsof het gevaar voorbij is terwijl juist daarna de climax komt, dat vind ik wel een beetje vreemd. Verder top!
Kortom, ik was verrast! Gaat dat zien. Hulde en de groetjes!