Afgelopen weekend was het eindelijk zover: mijn eerste bezoek aan Danse Macabre. Na een half uur wachten bereikten we de officiële wachtrij. Wat gaaf om eindelijk alle details van dichtbij te kunnen bewonderen, in plaats van door de hekken te moeten gluren. De wachtrij zelf is al een ervaring op zich, met als hoogtepunt het indrukwekkende surround-soundeffect in het Huyverwoud.
Bij het betreden van de 'zaal' voor de rit overviel me een gevoel van grootsheid. Ondanks alle concept-art en bouwupdates die ik gevolgd had, voelde de ruimte nog veel groter en indrukwekkender dan ik had verwacht. De sfeer, de geur, de rol van het personeel, en de geluidseffecten: alles draagt bij aan een krachtige eerste indruk. Een mooi detail was het onweer dat al aan de gang was bij binnenkomst; een onverwachte, maar aangename verrassing.
En dan begint de rit. Onweer, donder, en het geluid van de kat dat overgaat in 'het onnoembare.' Duisternis, zonder precies te weten wat er staat te gebeuren. Wat gaat het ritsysteem kunnen en doen? Op dat moment verscheen er een brede glimlach op mijn gezicht die de hele rit bleef. We hebben nu verschillende keren de attractie gedaan, in koorbanken 3, 1 en 4, en tot nu toe heeft koorbank 1 onze voorkeur. Elk van deze ritten biedt een andere, maar steeds weer geweldige ervaring. Natuurlijk was het beroemde 'fluitende geluid' aanwezig; dat was het enige waarvan ik van tevoren echt wist dat het zou komen, maar na een tijdje let je er niet eens meer op.
Wat deze attractie zo bijzonder voor mij maakt, is het gevoel van trots dat het oproept voor de Efteling. Bij het einde van de rit voelde ik zelfs een brok in mijn keel, en een gevoel van "ze hebben het geflikt." Een emotie die ik niet eerder zo sterk voelde bij nieuwere attracties als Baron en Symbolica, of in het algemeen. Het is niet een standaard emotie die ik normaliter voel of ervaar bij een nieuwe attractie. Dat overviel me. De herhalingswaarde van Danse Macabre ligt ook veel hoger dan bij andere attracties. De sfeer, de ambiance, de rit zelf – het is gewoon speciaal. Misschien is dat wel het mooiste aan deze vervanger van Het Spookslot. Waar zijn voorganger ooit uniek was, weet Danse Macabre die plek nu opnieuw te vullen.
Kortom, ik ben een zeer tevreden abonnementhouder die – net als velen – twijfels had over het vervangen van zo'n icoon, maar nu blij is dat er een moderne klassieker voor in de plaats is gekomen. Ik (wij) zijn fan!