DvL Dat is dezelfde als van de Efteling zelf:

DvL die zat gewoon in het persdossier en is door zo'n beetje elk pretpark-gerelateerd mediakanaal 1 op 1 gedeeld.

Ik heb hem inmiddels een meer of 7 verdeeld over 5 dagen gedaan.. elke rit zie je weer andere dingen, heb nu ook al sinds de preview meerdere aanpassingen gezien.

De piep heb ik in vrijwel elke rit gehoord, de ene keer wat storender dan de andere keer.

Ik kan niet anders dan hopen dat Intamin samen met de Efteling dit hoog op het “to do” lijstje hebben staan, zeker als Intamin dit attractie type wil door verkopen aan andere parken…

Maar als dit geluid zoals ik vermoed komt door de aandrijving (wisselstroom) zal er vrij weinig aan gedaan kunnen worden, je hoort het ook wel eens bij kermisattracties (nee ik vergelijk DM niet met een kermis molen) of bij andere machines.

Mogelijk kan isoleren van de motoren in dat geval nog iets bijdrage maar die moeten de warmte ook kwijt kunnen…

Zat net de vlog van Ruben Koet te kijken, kwam nog een “animatronic” naar voren naast Esmeralda die ik nog niet gezien had uit de crypte.

Zondag en maandag ben ik met m'n zussen in de Efteling geweest en hebben we Danse Macabre 3 keer bezocht. Wauw, wat een prestatie van de Efteling! Dans Macabre is van een ongekend niveau en dit belooft wat voor de toekomst. Wij vinden het een waardige opvolger van het Spookslot. Ik sluit me dan ook aan bij alle positieve reacties die dit topic al rijk is. Ik wil nog een paar dingen toevoegen/benoemen:

Monniken in de rij
Tijdens het wachten op ons eerste ritje kwamen 2 monniken in tegengestelde richting de wachtrij door in de Kruysgang. Dat was nog best spannend! Gaaf dat de Efteling zo uitgepakt heeft met personeel/entertainment.

13 oktober
Het verhaal op het kerkhof vond ik een mooie toevoeging. Eenvoudig te begrijpen en passend in de spanningsopbouw. Ik kreeg zelfs even kippenvel toen ik op de vaandels zag staan dat het muziekconcours eigenlijk van 13 - 15 oktober zou zijn geweest. Het plaatste de gebeurtenis van 13 oktober in een bredere context. Ik houd van dat soort details.

Sproeier
Wat mij betreft had de sproeier in het kerkhof niet gehoeven. Ik vind dat toch net wat te makkelijk en flauw en weinig toevoegen.

Huyverwoud
Het Huyverwoud zet de sfeer goed neer met het surroundsysteem. Heerlijk, die soundscaping. Daar wil ik wel meer van zien! Ik ben wel benieuwd of het rondzwerven ooit van de grond komt, want iedereen is toch geneigd om meteen door te lopen.

Bank 6
Tijdens mijn eerste rit zat ik op bank 6 helemaal rechts vooraan. M'n eerste indruk was niet alleen maar positief: de kijkhoek naar het orgel is op die plek niet zo fijn en we konden ook de viool net niet zien. Ik was ook wel wat overrompeld door de combinatie van de bewegingen en wat er om je heen gebeurt. Na de eerste rit had ik het gevoel dat er eigenlijk niet zoveel te zien was in de zaal. Ik had alleen de dirigent, de harp, de voormalige rechters en de balustrades gezien. Ik was zeker weten enthousiast en onder de indruk, maar ik wist ook meteen dat ik nog een rit op een andere bank nodig had voor mijn eindoordeel.

Totaalplaatje
Gelukkig heb ik ook nog op bank 3 (vooraan) en bank 2 (achteraan) gezeten. Na de rit op bank 3, ons 2e ritje, was ik helemaal om. Op die bank kreeg ik het idee echt langs alle tafereeltjes geleid te worden (mét een blik op Esmeralda). Het totaalplaatje viel als een puzzel in mekaar: de bewegingen en het decor complementeerden elkaar. Ik moest ook even bijkomen na afloop. De rit op bank 2 bracht hetzelfde teweeg. Wat een fantastische nieuwe attractie!

Applaus
Het meest opvallende aan mijn 1e rit was dat er geen applaus was na afloop. Ik moet zeggen dat het mij na de 1e rit ook nog niet meteen duidelijk was of de rit klaar was. Ik weet nog niet precies waaraan dat lag. Misschien omdat de kat nog miauwt nadat de muziek is gestopt? Misschien lag er iets in storing? (Al weet ik niet wat dat dan geweest moet zijn). Heeft iemand anders ook een rit gehad zonder applaus en weet die waardoor dat kwam?

Afgelopen weekend was het eindelijk zover: mijn eerste bezoek aan Danse Macabre. Na een half uur wachten bereikten we de officiële wachtrij. Wat gaaf om eindelijk alle details van dichtbij te kunnen bewonderen, in plaats van door de hekken te moeten gluren. De wachtrij zelf is al een ervaring op zich, met als hoogtepunt het indrukwekkende surround-soundeffect in het Huyverwoud.

Bij het betreden van de 'zaal' voor de rit overviel me een gevoel van grootsheid. Ondanks alle concept-art en bouwupdates die ik gevolgd had, voelde de ruimte nog veel groter en indrukwekkender dan ik had verwacht. De sfeer, de geur, de rol van het personeel, en de geluidseffecten: alles draagt bij aan een krachtige eerste indruk. Een mooi detail was het onweer dat al aan de gang was bij binnenkomst; een onverwachte, maar aangename verrassing.

En dan begint de rit. Onweer, donder, en het geluid van de kat dat overgaat in 'het onnoembare.' Duisternis, zonder precies te weten wat er staat te gebeuren. Wat gaat het ritsysteem kunnen en doen? Op dat moment verscheen er een brede glimlach op mijn gezicht die de hele rit bleef. We hebben nu verschillende keren de attractie gedaan, in koorbanken 3, 1 en 4, en tot nu toe heeft koorbank 1 onze voorkeur. Elk van deze ritten biedt een andere, maar steeds weer geweldige ervaring. Natuurlijk was het beroemde 'fluitende geluid' aanwezig; dat was het enige waarvan ik van tevoren echt wist dat het zou komen, maar na een tijdje let je er niet eens meer op.

Wat deze attractie zo bijzonder voor mij maakt, is het gevoel van trots dat het oproept voor de Efteling. Bij het einde van de rit voelde ik zelfs een brok in mijn keel, en een gevoel van "ze hebben het geflikt." Een emotie die ik niet eerder zo sterk voelde bij nieuwere attracties als Baron en Symbolica, of in het algemeen. Het is niet een standaard emotie die ik normaliter voel of ervaar bij een nieuwe attractie. Dat overviel me. De herhalingswaarde van Danse Macabre ligt ook veel hoger dan bij andere attracties. De sfeer, de ambiance, de rit zelf – het is gewoon speciaal. Misschien is dat wel het mooiste aan deze vervanger van Het Spookslot. Waar zijn voorganger ooit uniek was, weet Danse Macabre die plek nu opnieuw te vullen.

Kortom, ik ben een zeer tevreden abonnementhouder die – net als velen – twijfels had over het vervangen van zo'n icoon, maar nu blij is dat er een moderne klassieker voor in de plaats is gekomen. Ik (wij) zijn fan!

Japio Door mooi surround vertelt Stanley Burleson de geschiedenis van Danse Macabre.

Bedoel je niet Raymond Thiry?

Heerlijke attractie. Ik denk dat dit mijn nieuwe favoriet is hoor. De schijf en de banken draaien harder dan ik had verwacht, maar niet te hard. Het begin is heerlijk duister, spanning wordt opgebouwd en er zit zelfs een scare in. Tijdens de rit is het gewoon genieten, lekker om je heen kijken en weer nieuwe dingen spotten.

Minpuntje: Tijdens de eerste rit zat ik voorin en de tweede rit achterin. Voorin zit hij lekker, achterin niet echt. Mijn bovenbenen vonden het niet al te prettig.

En dan de piep. Tja, het zit erin maar ik vind het totaal niet storend. Het is dat ik dit van tevoren wist, anders was het mij denk ik niet eens opgevallen.

Danse Macabre smaakt naar meer en is verslavend.

Ik stap zojuist in de Single rider en 5 minuten later sta ik al in de gangen om in te stappen! Dit word ritjes opstapelen vandaag haha 😊

SpaceAce dat is inmiddels bekend, toen ik deze beschrijving gaf nog niet 🙂

Jasper Sorry voor de lange post overigens, zie het nu pas🥲.

Niets om voor te excuseren. Het zal nog wel even duren tot ik weer in De Efteling ben en ik vind je uiteenzetting absoluut iets toevoegen aan de ervaringen tot nu toe. Het is onder meer goed te lezen dat mensen al een plan zien om de rij aan te passen als de populariteit wat terugzakt.

Ik heb de attractie enkel met de preview gedaan, dus vond het wel weer eens tijd om er naartoe te gaan. Vandaag 2 ritjes gemaakt. De eerste ronde geplaatst op catacombe 3, rij 1 en daarna in catacombe 2, rij 3.

Mijn allereerste rit tijdens de previews was ook al in bank 2, maar dan op rij 1. In dezelfde bank komen, maar op een verschillende rij zitten, verschilt stiekem dus ook al heel erg van elkaar. Vanaf rij 3 kun je de instrumenten in het midden - en dus het katje - beter zien, waar dit op rij 1 nagenoeg niet te zien was. Ook kun je met je voeten niet goed bij de grond (ik ben 1,85 en kon het enkel met mijn tenen aanraken), waardoor je ervaring met het draaien en de val op het eind toch net wat anders is.

Maargoed, was er dan verder nog iets anders? Ja! Ik had het idee dat de intensiteit van het ritje ook iets is opgeschroefd. Alsof het draaien op sommige punten wat heftiger is en ook de drop voelde iets 'harder' als het hupje wat ik in mijn eerstje ritje voelde.

En ik zag nieuwe dingen!
      Zowaar de tombes in kunnen kijken tijdens de rit in bank 3, al was het maar een vluchtige blik. En tijdens de rit in bank 2 viel mij op dat er oplichtende rondjes (moeten dit de ogen van de kat voorstellen?) onder de instrumenten zichtbaar werden toen de instrumenten omhoog kwamen. Dit had ik nog niet eerder gezien en was ook vanaf bank 3 niet te zien.
      Daarnaast vanaf bank 2 ook het 'Onnoembare' gespot in het ronde raam naast de harpist. Al was dit slechts een flits via een projectie scherm...

Maar er waren ook wat mindere dingen... De piep was nu in beide ritjes echt goed hoorbaar. Erg storend zelfs! Zou daar echt niks aan gedaan kunnen worden?
      En ik blijft de projectie van de Viool erg jammer vinden. Ik blijf wat dat betreft bij m'n punt; je hebt zulke mooie animatronics gemaakt én bijna overal fysieke objecten. Maar dan is de Viool - toch wel hét symbool van het muziekstuk - een onscherpe projectie... Dat is echt zonde.
      Ook de projectie van het Onnoembare in de nis naast de Harpist leek onscherp. Zonde, want dat is dus wel het enige beeld wat er van het hele onnoembare te zien is...

Al met al vind ik het echt een top attractie! Met de verbeteringen ten opzichte van de previews is het voor mij al een van de beste attracties in het park geworden. Ik ben dan ook benieuwd of er nog meer van dit soort kleine verbeteringen gaan volgen om het nóg beter te maken.

Japio Had je dat zelf niet gehoord dan? Tenminste, ik wist het in ieder geval niet. Ik hoorde het aan zijn stem 😊

Wij hebben hem afgelopen maandag gedaan... Wát een geweldige ervaring! Beetje jammer dat hij in storing ging toen we een goed half uur in de rij stonden. Pas na 45 minuten was de storing verholpen. Uiteindelijk twee uur in de rij gewacht. Maar dat deed verder niets af aan mijn ervaring 🥰

Overigens ook niets van een piep of iets dergelijks gehoord. Wij zaten op bank 2. Waarschijnlijk moet ik hem nog veel vaker doen om steeds weer wat nieuws te ontdekken. Erg vervelend om dat te moeten doen 😛

SpaceAce Had je dat zelf niet gehoord dan? Tenminste, ik wist het in ieder geval niet. Ik hoorde het aan zijn stem 😊

Wij wisten toen van niets. Wel dat het niet als Stanley klonk, maar ergens ook weer wel

Na een week en meerdere ritjes wordt het eens tijd om mijn mening hier te delen.

Laat ik beginnen met de omgeving , wat is dit een heerlijk gebied om in rond te dwalen. Zeker vandaag omdat het buiten de reguliere wachtrij om ( die maar enkele tientallen gasten buiten de ‘echte’ wachtrij stond) lekker rustig was en je echt even alles op je in kon nemen.

Dan de wachtrij , ik vind hem s’avonds echt geweldig! Overdag komt het net wat minder sterk over maar is het hele sfeertje echt goed neergezet! De single-riders wachtrij gaf de gehele dag 50 minuten aan , heb er meerdere keren gebruik van gemaakt en zat er steevast na 10 minuten al in , aanrader om toch die rij in te stappen want het gaat echt vlot!

De spanningsopbouw in de gangen in combinatie met de rol die het personeel speelt vind ik erg geslaagd en overtreft al mijn verwachtingen.

Dan de rit zelf , ik heb op alle rijen meerdere keren gezeten en vind rij 1 vaak dusdanig dicht tegen het decor zitten dat je veel niet of te vluchtig meekrijgt. Neemt niet weg dat ook op rij 1 ik mijn ogen uitkijk en nog steeds verbaasd ben over de ongelofelijke kwaliteit die hier weggezet is , dit in combinatie met de fantastische muziek en soundscape maakt dit misschien wel een van mijn favoriete attracties in de Efteling.

R013 De single-riders wachtrij gaf de gehele dag 50 minuten aan , heb er meerdere keren gebruik van gemaakt en zat er steevast na 10 minuten al in

Ik hoop dat ze dit dan snel corrigeren in de wachttijden. Het zal vast nog even aftasten zijn om tot een goede voorspelling van de wachttijd te komen voor de single riders, maar ik kan mij goed voorstellen dan er nu veel mensen kiezen voor de normale rij, omdat beide even lang zouden duren.

Robkuh84 de voorspellingen van single rider wachtrijen in de Efteling zijn nooit echt goed geweest. Ik had laatst zelfs dat er bij Joris en de Draak een wachttijd van "20 minuten" voor de single riders zou moeten staan, terwijl die hele rij leeg was...

R013 De single-riders wachtrij gaf de gehele dag 50 minuten aan , heb er meerdere keren gebruik van gemaakt en zat er steevast na 10 minuten al in , aanrader om toch die rij in te stappen want het gaat echt vlot!

Grappig, ik stond eergisteren in de single riders rij met '50 min' op het bordje. De rij begon op de houten trap in het Huyverwoud maar ik heb daar 70 minuten (!!!) gestaan. Totale willekeur dan denk ik.

Herkenbaar probleem waarbij ik beide constant had, 70 min op bord was 10 min wachten en 50 min op het bord werd 80 min wachten.

Ik had wat aardige mensen in de rij op openingsdag ontmoet, kwamen bij de reguliere rij en zag dat er verschil van 30 min zat “ik pak de single rider, veel plezier nog!” om vervolgens naast hen in dezelfde koorbank en rij geplaatst te worden, was ook wel humor.

Puur op gevoel maar als ik in de verte zie dat de single riders op het paadje tussen de twee houten trappen staat, pak ik lekker de stand-by rij maar dat is natuurlijk ook hopen.