Gisteren ook de kans gehad om DM twee keer te mogen beleven na lang wachten. Een keertje een uurtje wachten overdag, en een keertje net wat langer gewacht om de wachtrij in het donker te mogen doen.
De wachtrij behoort zeker tot de betere binnen de Efteling, waar enkel de wachtrij van DVH net iets hoger in mijn lijstje staat. Er wordt tot voor het preshowtje niet met verhaal naar je hoofd gegooid, maar er is wel vrij wat immersie in de zin van 'ik sta in een vervallen abdij': geïmproviseerde houten balken die de kathedraal ondersteunen, steunbalken van het dak die er nog afgerot staan in plaats van enkel een vervallen dak te plaatsen, en kleine afleidinkjes zoals het broederbeeldje onder het afdak en de kruidentuin waar ook effzctief de kruiden staan. Al met al heel moi gedaan, maar vooral een mooi uitzicht op de attractieomgeving.
De voorshow daarentegen vind ik niet echt veel bijbrengen en kunnen ze beter gebruiken om de wachtrij te verlengen, zeker op drukke dagen als deze wanneer ze de extra capaciteit kunnen gebruiken. Buiten het geluid gebeuren er al geen fysieke effecten die je 'moet' zien buitende lampen die uitgaan en dat zie je enkel alleen s'avonds (bv Hugo of de schermen in Baron), en het is zowieso al vormgegeven als meandering. Het resultaat is nu dat ze best veel detail in de tombe van Jozef hebben gestoken, maar dat vrijwel niemand deze goed kan zien. Nee joh laat de poorten openstaan, dan had de rij gisteren tot aan de echte ingang net erbuiten gestaan en had je 2 werknemers aan de overflowingang en 1 werknemer aan de preshow gescholen. Speel dat audioverhaaltje elke 5 minuten af en mensen zullen het wel doorhebben. Dat onnoembare voelt zowieso al een geforceerde toevoeging die je amper merkt om een excuus te creëren dat spoken spoken mogen zijn.
Dan het stukje wachtrij erna: overdag gewoon meandering, maar in het donker de meest sfeervolle wachtrij tie de efteling heeft. Het donker en de mist, samen met de geluiden en verlicht bos echt een hele aangename plek om te wachten. Met de grotere katafdrukken in het beton lijken ze een DVH'tje te willen doen, en samen met de leeuwgeluiden voel je toch een bepaald gevaar wat de adrenaline lichtjes gaat stromen en je alerter bent. Dit stukje vind ik zeker niet onaangenaam. Na het groupen wat misschien wat trager maar zeker niet slecht gebeurt. De tijd is er immers voor en je wilt in de zaal echt geen mistellingen.
Daarna aangekomen in de hoofdshow en die beviel me een keertje heel goed, en een keertje minder. Eerste keer zal ik midden achteraan op koorbank 5, en deze zitjes lijken hoger te staan? Ik kon met mijn 1,73m in ieder geval niet met mijn voeten aan de grond en de scherpe stoelovergang gaf een drukkende pijn op de achterkant van mijn bovenbenen. Heel de rit last van gehad en niet echt kunnen genieten van de rit. Tweede ritje op koorbank 2 vooran rechts gezeten, en wat een rit was dat! De zitjes kwamen lager en zat al een stuk comfortabeler, en samen met de prachtige show ook een stuk intenser te lijken ervaren. Wanneer de koorbanken draaiden, voelde ik een sterkere versnelling die ik niet had verwacht van te voren. Al met al een heel geslaagde show die denk ik zeker mijn top 3 kan binnensluipen en vooral een nieuwe standaard heeft gezet. Dat binnenkomen binnen het decor is zo machtig en het voelt echt als een show, en niet als een veredelde breakdance waar ik zoveel schrik voor had. Nee hier heeft de Efteling iets top neergezet!
Nog enkele andere dingetjes die me aangenaam verrast hadden:
Merch: een mooie winkel met een mooie selectie aan merch binnen thema, en dat zie je ook aan de hoeveelheid mensen binnen en buiten de winkel. Het kan aan de nieuwheid van de attractie liggen, maar heel veel mensen kopen hier iets en lopen er ook mee rond. I' zoj het zeker niet erg vinden moesten ze deze behandeling aan andere attracties geven.
Soundscape: op dit vlak heb ik het gevoel dat de efteling een nieuwe weg is ingeslaan en i like it! Voorheen was het altijd een attractiedeuntje waar een of meerdere variaties op zijn gemaakt en that was it. Hier had ik binnen de wachtrij, maar ook in de rest van het gebied het gevoel dat er een meer volwassen soundscape heerste, waar de DM-muziek niet om je oren werd geblazen alvorens je de attractie instapt. Maakt de hele ervaring naar mijn mening complexer in een goede zin, en laat de hoofdshowmuziek zoveel beter tot zijn recht komen. Stel je maar eens voor dat de hele wachtrij lang zoals JeDD of Symbolica de danse macabre op repeat werd afgespeeld, opgenomen op een viool ofzo. Nee Efteling, laat dit een nieuw begin zijn, en fix ineens de andere attracties ook? Geluidsboxen moet je toch niet herthematiseren.
Het Eftelingse karakter: heel erg aangenaam om na M&M, Symbolica en Nest! terug een meer klassieke 'Eftelingse' stijl terug te zien, geleden van Baron 1898. Hoewel er nog hier en daar wat meer karikaturale designelementen zijn dan de echt klassieke stijl, zoals de getimmerde planken en de schildjes binnen, een verademing om te zien dat ze het nog kunnen.
De befaamde 'piep': zelf heb ik deze beide ritjes vrij sterk kunnen horen, klonk als een zachte versie van een LSM launch naar mijn mening. Eerste keer stoorde ik mij eraan, omdat ik wist dat iedereen dit hoorde en wat bevooroordeeld was waardoor ik er extra op lette? Daarna ging in in de Droomvlucht, en wat piepen die wielen nog een stukje harder! Snapte niet hoe dat geen probleem zou zijn maar de piep van DM wel... Nadat ik dat gehoord had, was de piep van DM peanuts, en als je er niet op let, gaat het echt wel langs je heen.
Sorry voor de lange post overigens, zie het nu pas🥲.