Gisteren ook een ritje mogen maken en wauw wat een top attractie is dit! Ik denk dat al veel positieve dingen zijn gezegd, maar wil nog even mijn mening delen:

Het gebied is fantastisch, ontzettend mooi opgezet en het slokt je letterlijk naar de ingang toe. Dat voelt enorm sterk. Goed nu staan er nog genoeg bouwhekken dus wellicht is dat straks iets anders, maar het geluid van het katje bij de entree nodigt wel uit om direct die kant op te gaan om even op onderzoek te kunnen.

De wachtrij is ook erg sterk. Genoeg te zien en veel leuke speelse details die het wellicht saaie idee van een kruisgang, toch interessant maakt. Ook de soundscaping hier is erg sterk. Ik ben bang dat de wachtrij voor de eerste maanden nog te klein is, maar dat zal wel loslopen. Het kerkhof stond bij ons in ieder geval goed vol: wij stonden zelf vrij achteraan en nog werden er mensen toegevoegd. Iedereen bleef netjes wachten op z'n plek; top! Omdat het zo vol stond, neem je steeds flink wat capaciteit mee naar het volgende deel, dus ik denk wel dat het hier steeds lekker doorlopen gaat zijn.
Enige nadeel is, is dat je nu veel details mist. Je staat stil op een vaste plek, maar omdat je opeens moet doorlopen, heb je ook niet de tijd om naar al die details te kijken...

Dan het Woud zelf. Ook dit is erg gaaf bedacht. De langzame tocht omhoog met alle geluiden om je heen brengt de sfeer goed verder. Zeker als het donker is, is dit denk ik een heel gaaf plekje. Dat de wachtrij voor iedereen toegankelijk is gemaakt, vind ik erg tof. Draagt toch bij een de beleving voor gasten met een rolstoel, complimenten!

Het groupen verliep soepel, liep allemaal snel door, dus we stonden amper stil. Het tempo zat erop. Top!
Ik vond de gangen niet super donker, ofja ik had ze donkerder verwacht n.a.v. alle verhalen. Wij stonden in rij II, dus wellicht dat andere delen donkerder zijn?

Dan de kapel: WAUW, wat een immense zaal. Zo veel te zien opweg naar de koorbanken. Wij werden op rij 1 gezet van onze schijf, prima plekken en voor mij misschien iets te laag. Ik hoorde mensen op de achterste rij zeggen dat ze niet met de voeten bij de grond kwamen, maar ik zat juist iets onderuit gezakt om comfortabel te zitten. Daarbij ook gelijk het punt dat het allemaal wat krap is. Dit is wel echt een probleem. Mensen met een maatje meer, of wanneer je bagage etc. bij hebt krijgen het erg krap. Een testseat zou geen overbodige luxe zijn!

Het enige nadeel; het middendeel met het katje stond vrij hoog. Hierdoor kon ik - vanaf rij 1 dan - eigenlijk niks zien van wat daarin gebeurde. Ik hoorde om me heen wel dat het katje zo nu en dan omhoog kwam, maar zelf heb ik dat dus niet gezien.

Dan de rit. Ik denk dat hier al genoeg over gesproken is: het systeem is erg sterk. Niet te extreem, maar ook zeker niet tam te noemen. En, je moet er vaker in om alles te zien. Ook dat vind ik erg sterk aan de rit. Overal is wel wat te zien en al kijk je alleen maar strak naar voren i.p.v. om je heen, je ziet altijd iets anders.
De opbouw vind ik ook tof. In het pikkedonker kleine bewegingen maken op de harde bas van het schijnbaar steeds groter wordende katje. ik vraag me af of hier nog iets in aangepast moet worden om duidelijker te maken dat de kat dus omtovert in het onnoembare? En zonder dat je het voelbaar doorhebt, sta je opeens oog in oog met de dirigent. Erg gaaf bedacht én uitgevoerd.

Zoals ik zei blijft het wel veilig binnen de randjes. Het is niet te extreem (goed, want het blijft een familie attractie), maar ook zeker niet tam. Maar! Ik vond het erg kort. De 3,5 minuut zijn zo voorbij en ik vraag me af of dit alles is. Zeker de drop op het einde voelde erg zwak (ik zou het niet eens een drop willen noemen, maar eerder een klein hupje) en van de kelder was niks te zien. Ook lijkt het dat er op het einde een effect miste met de mist rondom het middelpunt. Alsof het katje weer klein moest worden zodat je neervalt? Oftewel, ik kreeg wel het idee dat dit een B-programma was en dat dus inderdaad nog niet alles af is... Maar wat er staat, is sterk!

Het enige waar ik me echt aan stoorde: die projectie van de viool. Dan heb je zoveel animatronics, zoveel fysieke decorstukken, instrumenten en elementen. En dan ga je tóch een projectie gebruiken voor de viool? Dat stuk viel echt uit de toon. Hopelijk is dit een tijdelijk iets en wordt het nog aangepast naar een fysieke variant (zoals die bij de entree staat...).

De uitkomst in de winkel was ook fijn, al vond ik die op sommige plekken erg smal. Je gaat toch met 108 man sterk tegelijk naar beneden en door de plaatsing van de tafels/kasten in het midden, is dat soms even te druk. Zekers als na 4 minuten de volgende lading al weer naar beneden loopt.

Al met al ben ik dus erg positief over de attractie. Is het het beste wat de Efteling ooit gebouwd heeft? Dat durf ik niet te zeggen, maar het komt wel écht dichtbij! Het is in ieder geval een unieke ervaring en iets wat nergens anders ter wereld te vinden is. In dat opzicht, zet de Efteling zich hiermee dus zéker op de kaart!
Als de laatste effecten nog worden afgewerkt en de drop iets heftiger wordt, zal dit ook bij mij makkelijk in de top 3 komen, maar daarvoor mist het nog net even dat laatste WOW-effect op het einde.


Waar ik me overigens wel zorgen over maak, is de scoundscaping als je niet in het gebied bent. Op de route van Symbolica naar het gebied, loop je vlak langs de boxen bij de brug naar de abdij. Deze staan ook best hard en zijn toch vrij ver te horen. Ik hoop dat dit niet teveel gaat clashen met de soundscape van Symbolica...

    Crowket ik heb echt met open mond zitten kijken naar dat ding haha
    (sowieso viel mn mond open tijdens de rit, maar goeeeddd)

    BlueSpirit Ik ben bang dat de wachtrij voor de eerste maanden nog te klein is, maar dat zal wel loslopen.

    ja dat sowieso, maar ik merkte gisteren ook al dat deze rij echt snel doorloopt (mits er geen storingen zijn natuurlijk!)

    Crowket Het verbaast me overigens hoe weinig ik mensen hoor over de dirigent animatronic. Dat zou zomaar de soepelste en meest geavanceerde animatronics van de Efteling kunnen zijn!

    Helemaal eens, maar op dat punt heb ik dan ook wel zoiets van; dat werd ook wel eens een keer tijd. De Efteling doet zoveel dingen goed maar soepele animatronics is daar doorgaans niet één van. Dan spiegel ik het dus aan de animatronics van het niveau Disney en dat is misschien ook weer geen eerlijke vergelijking (hoewel de Efteling zichzelf wel wil meten met de top van Europa). Anyway, deze ziet er inderdaad heel goed uit.

    Ik vraag me wel echt af in hoeverre de drop nog groter gaat worden. Uit de marketing van Intamin blijkt dat de schijf 3 meter omhoog kan, en 3m/s naar beneden valt, wat neerkomt op een drop van 1 seconde. Zo voelde dit wel echt aan zaterdag. Daarnaast begint de schijf voor mijn gevoel ook al op het laagste punt aan het begin van de rit. Ik denk dat de catacomben alleen te zien zullen zijn tijdens de rit zelf, en niet op het einde met de drop

      Koualix ik denk persoonlijk dat de drop wel tot aan de catacomben komt en zodra je daar aankomt begint die laatste viool te spelen waarna je langzaam omhoog gaat

      Volgens mij is al bevestigd dat de drop inderdaad niet tot in de catacomben is, maar de schijf gaat dan schuin waardoor er beneden wat te zien is. Iets wat ze, ook in making offs en pers, stiekem nog verborgen lijken te houden. Het enige wat we gezien hebben zijn schedels en dergelijke

        Gisteren de preview gehad! Volledig eens met de positieve punten die hierboven benoemd worden. Prachtige en gave attractie, ik wil er zo nog 10 keer in. Alleen de muziek mag nog iets feller aanwezig zijn. En ik vraag mij af hoe de het gaat doen met de voorshow als het slecht weer is. De poorten gewoon openen?

          Het grootste deel van de rij is inderdaad niet overdekt. Alleen het begin en een minimaal stuk aan het eind

          kraakstoel dat snap ik. Maar vraag mij gewoon af of je dan ook moet wachten voor het stuk met de gesloten poort (wel heel gaaf trouwens) of dat ze je dan meteen laten doorlopen naar de houten brug

          • Japio heeft hierop gereageerd.

            Eftelabbo ik ben benieuwd. Ja, daar is de 'voorshow', maar die stelt niet veel meer voor dan een voice over die kort het verhaal verteld. Prima, maar ook prima te missen

            Japio

            Marvin
            Vond het moeilijk om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen en tegelijkertijd de spoilers te omzeilen. Ik ben letterlijk tollende van de show. Wat een parel

            Hoe is het eigenlijk met het licht? Hebben ze de iconische groenblauwe lichtkleur uit het Spookslot ook overgenomen?

            • Audrey heeft hierop gereageerd.

              kraakstoel Even kort terugkomend op de 'muziek-discussie'. Ook het middenstuk wat jij omschrijft zit in het originele symfonische gedicht Danse Macabre. Ik vind het wel verfrissend dat ze wél iets uit het bronmateriaal gebruiken, maar wat nog niet in het Spookslot is gebruikt.

                Japio Dat is wel waar, maar misschien had dit stuk van de muziek bijvoorbeeld een plekje kunnen krijgen in een winkeltje of in de wachtrij of zoiets. Zo middenin de attractie raakt de spanningsopbouw een beetje zoek voor mijn gevoel.

                Japio
                ik denk dat ik gisteren ook toch iets te kritisch was. Ik heb inmiddels even in mn hoofd de show 'nabeleefd' en het valt reuze mee, veranderd niet dat ik tijdens de rit echt even uit de zone raakte door dat middenstuk. Dit komt natuurlijk ook omdat ik in de auto naar en dagen van tevoren het danse macabre muziekstuk non-stop aan had staan.

                Het past prima bij de ride, vooral zodra de ride 'heftiger' wordt