Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
Vraagje aan de mensen die gisteravond zijn geweest, was de souvenirshop nog geopend na 20 uur? Vanwege de leegloop van de attractie? Of is het na 20 uur pech en kun je er alleen nog doorheen lopen (om de attractie te verlaten) maar niks meer kopen?
Japio En ik mis de Oosterse geest! Ik snap dat die niet meer in het idee van Danse Macabre past, maar kan die niet ergens anders een illuster plekje krijgen?
Fysiek zien we hem niet, en we moeten ons ook afvragen of die nog wel in het verhaal past zoals die nu is.
Zelf vindt ik van niet, dan wordt het toch de vreemde eend in de bijt.
Maar als je in de catacomben goed luistert hoor je wel een verwijzing naar hem qua muzikaliteit, en ook in het kabinet der vermisten als je op de sitar speelt, of met je vingers over de snaren gaat dan hoor je ook de bekende klanken die bij deze geest horen.
Dus ondanks dat we de geest niet meer zien, echt vergeten wordt hij niet….hoogstens vermist.
Juist omdat die referenties er zijn, zou het leuk zijn om hem elders in het park weer terug te zien.
Want: die verwijzingen betekenen iets voor ons, maar niet voor de fans van 2044, die de Oosterse Geest wellicht nooit gezien hebben.
Jeroen_uit_tilburg ja wij zaten in een van de laatste ritjes en nog steeds open. Wel flink geplunderd. Dus een aantal dingen voor die dag waren uitverkocht
- Bijgewerkt
De Oosterse Geest is niet direct gelinkt aan een bestaande mythische 'geest'/djinn. Ton van de Ven haalde inspiratie uit zowel Chinese/Japanse mythologie, als Arabische djinns. Dat zou de Efteling in principe 'bewegingsruimte' moeten geven om ermee te doen wat ze willen. Het figuur zit tevens niet 'vast' aan een bepaalde thematisering/cultuur. Ik zou het zonde vinden als dit figuur niet meer terugkeert, het zag er altijd zeer indrukwekkend uit. Wellicht een plaatsje geven op het plein van de Indische Waterlelies? Dat je middels een doorgang een grot kan betreden waar de Oosterse Geest zich bevindt. Heb je gelijk een nieuw 'sprookje', ik denk dat ze een leuk verhaal erbij kunnen verzinnen.
Het griezelthema lijkt overigens goed aan te slaan bij 'het volk', dus voor in de toekomst lijkt het me zeker niet uitgesloten dat de Efteling meer met dit thema gaat doen. Misschien kan de Oosterse Geest dan een waardig plekje in het Huyverwoud krijgen met een bijpassende attractie?
Verder wat Danse Macabre betreft: leuk om te zien dat er zo'n grote hype is ontstaan. Ik denk oprecht niet dat de Efteling dit verwacht had. Het Marketingteam heeft echt enorm goed hun best gedaan. Een special bij Humberto, influencer campagnes die, hoe irritant sommigen het ook vinden, echt veel interactie hebben opgeleverd. Ik merk dat het echt 'leeft' deze week. Ook mensen die ik spreek die normaliter niet enorm geinteresseerd zijn in de Efteling, hebben het over DM. Ook de merchandise is een enorm succes. Je ziet dan toch weer dat merchandise echt een grote 'comeback' heeft gemaakt de afgelopen jaren. Wellicht overgewaaid vanuit de VS en Azië waar dit altijd al een grote rol heeft gespeeld. Mensen vinden het leuk om tastbare herinneringen mee te nemen en aarzelen niet om hier ook flink wat geld voor uit te trekken. Al is het maar om 'unboxings' te doen op TikTok. Ik hoop dat De Efteling de komende jaren vaker investeert in goede merchandise, het was een aantal jaren namelijk echt bagger.
De oosterse geest....Indiaas is denk ik het dichts bij zijn roots :. Bij sinbad of de fata past hij totaal niet. Bij dance macabere, in zijn eigen mausoleum (1977 2024...ja hij "leefde" al in 1977) een plekje voor hem creëren zou top zijn. . Vlederikken? Iniedergeval eentje in zijn eigen gebouwtje....
En de jammerende geest natuurlijk ook. Dan heb je drie "in en uit" gebouwtjes, bijv links van DM, met heuvelrug vol bomen en struiken.....ik zou t wel weten!
Japio En ik mis de Oosterse geest! Ik snap dat die niet meer in het idee van Danse Macabre past, maar kan die niet ergens anders een illuster plekje krijgen? Ergens in het Carrousselpaleis? Efteling Museum? Theaterfoyer?
Of in een eigen tempeltje bij de Pagode misschien?
Mijn eerste ritje zal nog even koeten wachten maar ben razend enthousiast met wat ik allemaal al gezien heb.
Echter ben ik ook zeer benieuwd naar de beruchte piep waarover ik hier en daar lees. Wie heeft hier last van en wie niet? Vooral ook wat is je leeftijd, deze heeft dan ook zeker invloed heeft in hoeverre je deze piep ervaart. Zou dit probleem überhaupt te verhelpen zijn?
Ik ben 38, ik hoorde hem zeker aan het begin in het donker toen de vloer “zich ging zetten” en bewoog. Toen eenmaal de muziek aan was hoorde ik het niet meer. Ik was ook overdonderd door alle details dus ik heb ‘m niet meer gehoord. Maar hij was er wel, heel duidelijk toen de vloer / systeem aan ging.
Hier moet ik toch wel even hard om lachen
- Bijgewerkt
Het is te vergelijken met dit geluid (los van het klikken van de anti roll back): dus ik denk dat het echt te maken heeft met de frequentie van de motoren voor de kleine draaischijven.
Het is een technisch verhaal, maar het heeft te maken met de statoren en de lamellen op een elektromotor met frequentie regelaar. Als bij de lamellen teveel lucht tussen zit of niet goed vast zitten is er ruimte om te resoneren. Het is te voorkomen om in de aansturing deze frequentie te laten overslaan of de motor in te pakken, maar dan kan de motor te weinig koelen met als gevolg storingen. Vervanging kan ook. Het is geen standaard iets, het kan zomaar zijn dat het maar één motor is waarbij dit gebeurd.
Efteltje je hebt er meer verstand van dan ik, dat is zeker. Als het 1 motor zou zijn met het probleem en er zijn meer motoren (vast wel), dan zou het ook een verklaring kunnen zijn waarom de een het wel duidelijk hoort en de ander niet.
Dan zouden er bepaalde koorbanken dichterbij de vervelende motor kunnen staan dan andere, en het geluid kan op deze plekken luider zijn. Of denk ik te simpel?
Eftelabbo Vooral de pluche kat verkoopt erg goed heb ik de indruk. Wel mooi dat er zoveel soorten merchandise rondom Danse Macabre is. Hopelijk pakken ze dit alsnog op bij andere attracties. Bij bijv. DVH staan er in de wachtrij her en der van die mooie grijze mokken. Hoe leuk zou het zijn als ze die verkoopbaar maken?
- Bijgewerkt
Ik verwacht dat het de motor is van de kleinere draaischijven en dat zou verklaren waarom de verschillen groot zijn. Tegelijkertijd speelt leeftijd en gehoor ook mee. Hoe ouder je bent hoe groter de kans bepaalde tonen niet te horen. We weten uiteindelijk niet hoe de technische opstelling is onder de schijf.
Ik verwacht niet dat het de pompen zijn van de hydrauliek. Dat is meer gezoem dan een hoge pieptoon.