Plus niet iedereen rijdt een nieuwe auto en met afschalen van de lease bij bedrijven zal de vraag aan goede tweedehands en daarmee de laatste generaties benzine nog groot zijn.
Elektrisch rijden tweedehands is daarnaast een stuk minder interessant als je tegen de idioot hoge kosten van vervangen accupakket aanloopt… ik vraag me altijd af of dát in alle duurzaamheid studies meegenomen wordt of dat auto’s na pak m beet 7 jaar de sloop gaan zien.
En ik denk dat onderschat wordt hoeveel mensen gewoon een auto voor de deur willen. Qua deelauto’s heb je het dan echt over mensengeneraties en niet autogeneraties.
Ik vind heel veel van de manier waarop de auto ons leven is gaan bepalen. Het is bizar hoe de auto de straat veroverd heeft en hoe makkelijk dat geaccepteerd is. Het is gek dat we wereldwijd honderdduizenden doden accepteren door auto ongelukken, laat staan de vervuiling en de gezondheidsgevolgen daar weer van. In Nederland alleen al een watersnoodramp per 3 jaar aan verkeersdoden, het gros waarbij een motorisch voertuig betrokken is. Maar waar er miljarden naar het deltaplan zijn gegaan doen we er wat betreft de auto of het verkeer er weinig tot niets aan. En al die doden hebben nabestaanden en daarmee heeft een dodelijk ongeval dus impact op veel meer levens. Laat staan de veroorzaker die soms schuld heeft maar ook heel vaak geen schuldige is, en altijd een slachtoffer is en ook die heeft naasten.
En dan vergeten we de duizenden gewonden en impact op die levens en de naasten..
En dan is er het vastgelopen mobiliteitsprobleem.
Én om terug te komen op dit onderwerp; de ruimte die de auto in neemt aan straten, wegen, parkeerplaatsen.
Maar ondanks dat ik meer overtuigt ben van de -als je er eens anders over nadenkt- bizarre nadelen van auto’s t.o.v. de gemiddelde Nederlander, wil ik die van mij ook niet inleveren. Laat staan iedereen die zonder enig idee van alle maatschappelijke problemen door de auto, verknocht is aan zijn auto.
Het zal ooit eens veranderen, maar niet zo snel als sommige geloven. Helemaal niet zolang we massaal de maatschappelijke nadelen wegwuiven, niet willen zien, of alleen in (technische) oplossingen denken zonder het probleem echt te willen begrijpen.
Voorlopig zitten we bij de Efteling echt nog wel aan grote parkeerterreinen vast.