Progress welke zaken doel je hier precies?

Een paar (technische) hoogstandjes waar we maar kort van konden genieten:

• De vleugels van de zes zwanen
  • De fabelvis van Symbolica
  • De vallende Fabulaboom
  • Echt vliegen in Droomvlucht zonder stellages
  • De tuin van Assepoester
  • Unieke bob-achtbaan
  • De vaargeul-vrije Dvh
  • De bewegingen, vuur en water van de Jedd-draak
  • De kantelkamer en schuddende Djinn

Ik snap niet dat 1 attractie in de Efteling als gebied wordt bestempeld. Als je tegen mij gebied zegt denk ik aan meerdere attracties die aan elkaar gelinkt zijn zoals de landen in Disneyland. De python is dan best wel de vreemde eend in de bijt tussen JEDD en DVH in.
    Maar dat terzijde, DVH zelf. Als men zou bekend maken dat deze zou verdwijnen dan ga je hier een paar mensen zeer teleurgesteld maken. Veel van onze vrienden en familie vinden deze rit geweldig, juist omdat daar de sfeer zo immersive is. Je gaat een huis binnen, vlucht door een brandende smokkelgang naar de naburige taveerne om zo de haven op te wandelen. Daarna de rit door de nacht terwijl de zware mist het onheilspellende klokje in de verte doet naderbij komen om dan ineens oog in oog te staan met het doemschip. Simpel doch zeer effectief.
    Ik heb dus echt niemand die klachten had, zelfs niet over de "klap" in de lifthill. Ik hoorde meer klachten over de brakes van de bob nadien dan over dit. En mij stoort het zelf ook niet. Het is en blijft techniek, niet alles loopt even smooth. Droomvlucht sist ook langs alle kanten, dat is dan persoonlijk een pak storender met al de mooie muziek daar. De klap is slechts 1 element dat wat "ongemakkelijker" is bij DVH.
    "Gebrek aan animatronics" is ook iets waar ik me niet kan in terugvinden. Juist omdat dit er niet is is dit voor mij krachterige rit. Je stapt het bootje in en dan zijn de operaters de laatste mensen die je gaat zien. Als je het nu gaat vol steken zoals in POTC haalt dat voor mij al ineens heel wat sfeer weg. De kracht van DVH is juist dat zij door enkel instrumentale muziek en een paar effecten juist zo'n sterke sfeer kunnen scheppen dat het eenvoudige verhaal zo goed naar voor laat komen.
    Ik hoop dat deze er nog een paar jaar tegen kan en als het echt op is dat ze deze gewoon opnieuw plaatsen, deze keer met andere techniek en bedrijf dat al ervaring heeft.
    Maar al bij al is dit een van de laatste attracties in de efteling samen met droomvlucht en fata waar je echt nog in de attractie en zijn wereld gezogen wordt en blijft nazinderen. Bij de Baron bv heb ik dit een pak minder.

Ruubje Een aantal van de dingen die je opnoemt hebben het jaren en jaren gedaan. Die stellages in Droomvlucht zijn waarschijnlijk verplicht en andere dingen zoals de schuddende schatkamer zijn te complex om even te fixen en zullen met het volgende grote onderhoud heus wel gemaakt worden. De vleugels van de zwanen zijn ze nu mee bezig. De Bob was helaas op. De vallende boom in Fabula werkt nu gewoon. Beetje flauw dit.

Ik ben altijd erg geïntrigeerd geweest van DVHE, niet enkel om de mysterieuze houding die de Efteling destijds zichzelf aanmat maar juist ook vanwege die bootgeveltjes, omslag van lieve leeuw naar demonische leeuw, doorloop door havenhuisjes die je in de opstaphaven kan zien en daarnaast behoorlijk technisch complex geval dat de ride mag zijn.

Ja er had veel meer in/met de attractie gedaan kunnen worden, maar persoonlijk is en blijft het voor mij dan toch een goeie guilty pleasure waarin ik juist blij ben dat een en ander niet standaard geveltje, maar toch een bootje erin verwerkt heeft en hier en daar wat clichés zitten. Toch denk ik dat dit juist een beetje de kracht van de ride is.

Ik denk dat veel de rit ook niet snappen en daardoor het binnendeel zo afkraken. Persoonlijk vind ik het idee van het simuleren dat je ergens op open zee dobbert juist dat onheilspellende bieden wat het nodig heeft. Als je daadwerkelijk ergens op open zee vaart is het ook zo pikkedonker dat je niks om je heen ziet. Ik kan me eigenlijk niet heel veel anders bedenken hoe je dit zou kunnen uitbeelden dan een donkere kamer. De overdaad aan sluisjes die in het originele concept zaten hadden denk ik veel meer afbreuk aan de storytelling gedaan, het had in mijn ogen totaal niet bij het verhaal van de Vliegende Hollander gepast. Maar de huidige rit...

In een vrolijke setting vol bedrijvigheid bevind je jezelf in een kleine markthaven, hoewel het al laat in de avond is wordt er nog volop gewerkt en sloepen varen af en aan. Nietsvermoedend stap je aan boord van zo'n sloep en vaar je richting de grote haven waar de handelschepen druk doende zijn hun lading te lossen en de schepen voor te bereiden op hun volgende avontuur. Boven je slingert vervaarlijk een net vol kratten en tonnen over de sloep heen, pfoe! Net ontweken... als plots de sloep lijkt te worden aangetrokken door een vreemde stroming en stuurloos afdrijft richting de kademuur. Een vervreemdende nare klank die lijkt op een combinatie van onderdrukt menselijk gekrijs en opgejaagde meeuwen galmt door de haven als jou sloep verdwijnt in de duisternis van een diepe maanloze nacht...

Enkel een schijnsel van licht van de kandelaar die voorheen zo vrolijk voorop de boeg van jou sloep flakkerde is nog het enige licht waaraan je jou houvast hebt dewijl de duisternis van de open zee om zich heen grijpt. Je bent alleen. Het is donker. Kil. Alle gezelligheid van voorheen is niet meer.

Maar dan.. uit het niets klinkt een laag gehijg als een enorme mistbank nog meer van jou zicht ontneemt. Het gehijg lijkt te fluisteren als een geest op de wind... ons waarschuwende voor een dreigend gevaar, of juist detecterend van een nieuw prooi..? Aaaaag... shhhiiiip..! Ssssshhhippp!!! Haaaa...

--- oude storyline ---
      Dewijl we ons een voorstelling proberen te maken waar we zijn en wat er allemaal om ons heen gebeurd steekt plots een razende storm op die de mistbank wegblaast en onthuld in wat voor verschrikkelijke omstandigheid we terecht zijn gekomen! Een schip! Voor ons! Met roodgloeiende, brandende zeilen! Gillende gekrijs van een soort gevallen engelen lonkt ons dichterbij, het is de Vliegende Hollander! Dat beloofd niet veel goeds, iedere zeeman weet dat een ontmoeting met de Hollander inherent staat aan de dood.

Zo vlug als dat de storm opkwam verdween deze ook weer. Niks. Duister. Geen spoor meer van de Hollander, of toch... met een schreeuw en hevige onweer doemt het spookschip voor ons op! Haar boeg opengespleten als een bek die je wil gaan verzwelgen. We voelen hoe onze sloep uit het water wordt getrokken, help!

Met een hoop kabaal slokt het spookschip ons op met huid en haar en trekt ons mee de dieptes van de grote zeeën in. Zo makkelijk laten we ons niet vangen! Angstvallig klampen we ons vast aan het vliegende schip. Een waterval van bloed stort naast ons neer dewijl de eerder gehoorde gevallen engelen weer van zich laten horen en plotsklaps opdoemen uit de watervallen. De Hollander stijgt weer op en we worden mee omhoog getrokken uit de watervallen dewijl we een zware stem horen schreeuwen naar de opgeslokte zeelui, hen meeverdoemende in zijn lot: "ook gij zult varen tot het einde der tijden!" Het is de vervloekte kapitein Willem van der Decken die we een stevige draai aan het roei zien geven. Als de gevallen engelen ons nog "in vestri abyssus
      pro infinitio"
      nagillen maakt de Hollander, waar we ons nog steeds aan vastklampen, een duik. Het begint ochtend te worden en we naderen de kust! De Hollander kan niet aan land, dit is onze kans te ontsnappen! In een vlucht over het duingebied zien we de kade opdoemen... Nu!

Snel springen we van het spookschip en met een _/ komt dit eruit... pfoe... gelukkig... we zijn ontsnapt aan de vloek... van de Vliegende Hollander....

Zoiets... 😀

De soundscape van de attractie is sterk, maar toch is het idee van open zee en ronddobberen matig uitgewerkt. Het 'probleem' van DVH is dat dat de eerste attractie is waarbij we écht wisten dat er flink bezuinigd moest worden (wisten we bij Vogel Rok ook) maar ook wat veel van die gesneuvelde plannen waren, tot concepten aan toe. Daardoor blijft DVH de grootste 'wat als' attractie van het park voor mij.

Overigens ook eens met mijn voorganger, dat ik ook niet echt voor me zie hoe die polder scènes en sluizen uit hadden moeten pakken. Maar wat het nu is, is ook voor wat het voor moet stellen vrij karig.

• Mark vindt dit leuk.

Grappig, ik vind het varen door de haven, de opdoemende mist, de open zee met mist & vaag zichtbaar enkele sterren best overtuigend.

Sterker nog ik ken geen attractie die dit beter neerzet.

Door het donker en de mist heb je geen idee van hoe groot het is en kan je prima fantaseren dat het heel uitgestrekt is. De soundscape hebt hier ook bij

keey87 zelfs niet over de "klap" in de lifthill.

Klopt. Het is echt een mini tikje dat ik niet eens opmerk. Misschien ook dankzij de show die er dan komt, die afleidt.

keey87 "Gebrek aan animatronics" is ook iets waar ik me niet kan in terugvinden.

Zo waar dit. Kijk naar naar EuropaPark, waar niemand acht slaat op al die - op zich gave - animatronics. Ik vond het ook niks aan. Bijvoorbeeld bij hun Wilde Muis achtbaan.

Meelworm Eens. Het is een van mijn favoriete onderdelen van deze attractie. Sowieso ben ik een groot fan van De Vliegende Hollander, ondanks de diverse mitsen en maren. Het gebouw, de wachtrij, het haventje, de muziek, het varen op zee; ze behoren voor mij tot de sfeervolste aspecten van de Efteling. Lekker laten staan wat mij betreft.

Meelworm vaag zichtbaar enkele sterren best overtuigend.

Sorry maar ik heb voorheen echt nooit geweten dat het een sterrenhemel moest voorstellen
        Ook als kind niet😅

Hier een video als reminder hoe karig het eruit ziet

Michael Is die stationshal niet veel te klein voor een rendabel restaurant? En waar had je de keuken willen plaatsen?

Michael nee de vliegende Hollander is mij favoriete attractie ik wil hem niet weg want hij geeft mij elkeer kippenvel en de lift hill doet gewoon goed zoek maar een andere attractie om over te klagen voor geen reden want de vliegende Hollander is een waaren efteling attractie en hij heeft een langere wacht rij dan de baron dus veel meer mensen willen in de vliegende Hollander dan baron punt uit

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Progress Waarom geef je zelf geen mening over de stelling? Je stelt allerlei praktische vragen, het is toch helemaal niet interessant om te weten waar de keuken kan komen als iemand een beetje hardop aan het dagdromen is wat er nog meer mogelijk is. Ik kan nog wel duizend gaten in mijn eigen plannen schieten hoor, daar heb ik je kritische vraag niet voor nodig 😉 Maar ik vind het wel jammer dat je zelf niet de moeite neemt om wat uitgebreider stil te staan bij de stelling en je eigen mening ventileert.

Het gaat er mij vooral om dat de huidige attractie bijna richting de twintig jaar gaat en dat we best eens kunnen nadenken om dit - in mijn ogen - lelijke eendje te gaan vervangen. Wat dit topic mij inmiddels geleerd heeft is dat voor vele (nieuwe) liefhebbers deze attractie net zulk erfgoed is geworden als dat Carnaval Festival was toen ik de wereld vol wonderen binnen rolde. Ik heb destijds de bouw, problemen en opening nauwgezet gevolgd en meegemaakt. Voor mij blijft het een attractie die op veel fronten nooit goed uit de verf is gekomen. Ik zie wel vaak langskomen dat daggasten de attractie geweldig vinden, allee. Dat vind ik geen goede graadmeter. Als je een podium neerzet met Samantha Steenwijk dan vinden ook veel bezoekers dat geweldig. Het thema van de VOC is een mooi thema, hoewel je er donder op kan gaan zeggen dat op termijn dit thema en de tijdsgeest gedoe gaan geven voor het park. Gelukkig zitten er weinig stijlsymbolen in die echt voor issues kunnen zorgen volgens mij. Mijn grootste kritiek blijft het feit dat de achtbaan eigenlijk een vreselijk stukje staal is geworden. Met m’n voorstel voor een junior coaster kan je daar echt veel leukere dingen mee doen. Ik las dat iemand vond dat een junior niet spektaculer genoeg zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Je kan daar best leuke dingen mee doen, en anders een moderne Vekoma baan met wat inversies en een lancering vanuit de toren.

Het restaurant is een gewaagd idee, maar ik denk dat de Efteling wel een extra tafelbedieningsrestsurant kan gebruiken. Ik denk dat je prima 120 stoelen kan realiseren in het stationsgebouw. Je kan er ook een culinaire beleving van maken trouwens, of anders zelfs nog een 360 graden theater. Genoeg ideeën om de huidige attractie in z’n bestaande jasje te vervangen.

Jurriaan2004 Welkom op het forum Jurriaan! We begrijpen dat De Vliegende Hollander erg belangrijk voor jouw is. Echter komt je post niet zo lekker uit de verf omdat je geen hoofdletters en interpunctie gebruikt hebt, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Het zou fijn zijn als je wat meer aandacht aan je posts zou willen besteden zodat je boodschap beter over komt. Daarnaast is het forum natuurlijk een discussieplatform waarop uitspraken als "punt uit" niet echt bijdragen aan het voeren van een goede discussie.

Michael

Op de vraag of DVH op termijn vervangen moet worden kan ik nog best mee gaan. Maar het feit dat je vindt dat de type coaster die je aanhaalt als vervanging goede ideeën zijn is echt iets waardoor je eerste post misschien een beetje z’n glans verliest.

Ondanks dat er vast wel een leuke kiddy coaster te vinden is op deze aardse planeet, wordt een van je populairste attracties misschien net een zeven. Nee het was leuk geweest als je met een echt goed idee kwam. Maar het feit dat het grootste gedeelte van dit forum het ding wil behouden komen de goede ideeën ook niet echt. Ik zou het eeuwig zonde vinden als het thema van de attractie wordt verworpen bij een nieuwe attractie. Ook het type zou van mij echt wel bewaard mogen.

Eigenlijk wil ik gewoon DVH maar dan perfect.

Michael in mijn ogen - lelijke eendje

Ik snap niet dat je het een lelijk eendje kunt vinden en niet eerst compleet themaloze attracties als de Python aanhaalt. Hoe realistisch acht jij trouwens dat de Efteling een attractie na 20 jaar al weg doet? Mag ik je aan een bekende groene doos herinneren die tegen Aquanura aanstaat waar een attractie in staat die zelfs in de zomer zijn zalen niet vol krijgt en die gewoon stug blijft staan?

Om er nog iets verder op in te gaan zou het echt van de zotte zijn als je eerst complete scene’s gaat plussen om een x aantal jaren later een van je favoriete attracties te slopen om er een Junior?coaster in te gooien.

Dat hele restaurant idee is al helemaal een ramp , lekker eten in een station waar vroeger een hooggewaardeerde attractie stond. Mij hoef je er geen tafel te geven iig.

De Efteling kennende zullen ze er alles aan blijven doen om de Vliegende Hollander in goede conditie te houden , dit hebben ze bij de Bob ondanks de kosten ook meer dan bewezen.Enige wat ik eerder al aankaartte is dat we in de toekomst eventueel de track vervangen zien worden. Laten ze dit nou bij de Python ook al bewezen hebben terwijl het overgrote deel daar juist liever eens een grotere gethematiseerde achtbaan hadden zien verschijnen.

Laat de Efteling zich de komende jaren maar lekker focussen op nieuwbouw buiten de grenzen en het behoudt van alles behalve Fabula.

Michael hoewel je er donder op kan gaan zeggen dat op termijn dit thema en de tijdsgeest gedoe gaan geven voor het park

De vliegende hollander is uniek en vind het ook opvallend dat je de houdbaarheid omtrent het thema aankaart. Als we in deze wereld echt zo ver gaan dat we zo diep gaan graven om maar te zoeken naar een reden om iets veranderd te krijgen dan pak ik het eerste beste vliegtuig heel ver weg. De aanpassingen bij Monsieur etc kon ik heel goed begrijpen , maar ergens moet je wel echt een grens trekken. Je houdt geen sprookje of thema over als je die trend gaat inzetten.

R013 Ik snap niet dat je het een lelijk eendje kunt vinden en niet eerst compleet themaloze attracties als de Python aanhaalt.

Je doet nu alsof ik de Python geweldig zou vinden omdat ik een andere attractie als lelijk eendje bestempel. Maar ik heb het nergens over de Python. Daar kunnen we prima een eigen stelling op loslaten hoor, want gisteren wederom tot de conclusie gekomen hoe dom het is geweest dat ding destijds een op een te vervangen. En trouwens ook gisteren gehad hoe debiel het was te investeren in een 4D film. Liep je toevallig met ons mee?p

R013 Om er nog iets verder op in te gaan zou het echt van de zotte zijn als je eerst complete scene’s gaat plussen om een x aantal jaren later een van je favoriete attracties te slopen om er een Junior?coaster in te gooien.

Ik heb het ook niet over dat het gelijk plat moet. In m’n eerste betoog heb ik het over 2027. Dat duurt nog even. En zo spannend was die upgrade ook weer niet dat die decennia mee moet. De junior coaster is mijn hersenspinsel, maar wat ik er in essentie mee wil zeggen is dat de attractie met zo een soort baan attractiever kan worden met een leuker ritverloop. Dat is de onderliggende boodschap. Hetzelfde geldt voor het voorstel voor horeca. Het park kan wel wat extra horeca gebruiken, dus laten we die mooie ruimte maar gebruiken. En als jij geen tafel wilt, dan is er vast een ander die er wilt zitten😉

PretparkPower Maar het feit dat je vindt dat de type coaster die je aanhaalt als vervanging goede ideeën zijn is echt iets waardoor je eerste post misschien een beetje z’n glans verliest.

In plaats van dat anderen dan dat idee verbeteren schiet iedereen met z’n hakken in het zand, dus kom maar door met de goede ideeen voor een ander attractietype. Ik kan er ook nog wel wat opnoemen die er prima passen.

Ik heb nog eens zitten denken. Joris en de Draak is ook maar 3 jaar ouder, ligt vaker in storing dan DVH, kost ook veel geld en ook tijd om te onderhouden, heeft een slechte story telling, is vele malen minder mooi aangekleed en het thema dat er is doet het niet (Edna de draak) en de baan ligt lelijk in het park.

Ja. De attractie is ook geliefd en ja, ze hebben deze attractie net groot onderhoud gegeven. Toch zie ik hem eerder het loodje leggen dan DVH. Misschien ook een wens vanuit mij. Joris en de Draak is makkelijker vervangbaar en minder uniek dan DVH. Veel parken rondom de Efteling hebben allemaal een woodie gebouwd en sommige zijn ook gewoon veel beter.

Wat mij betreft bouwen ze er weer een houten
                    achtbaan van GCI voor terug, laten ze het duelleren voor wat het is (een nachtmerrie voor de capaciteit) en maken ze er weer een solo baan van. Het Joris en Draak thema kan behouden blijven, het water en vuur verdwijnt en wordt gewoon wij die strijden tegen de draak. De muziek kan hergebruikt en uitgebreid worden.

Tegelijkertijd kunnen ze ook een fout herstellen en toch het nautische thema van de Halve Maen, DVH (en Polka Marina) verder uitbreiden in Ruigrijk. De Efteling werkt steeds meer naar themadelen toe en hier kunnen ze dat dan ook voltooien. Er zijn natuurlijk nog genoeg verhalen en sages die je kan gebruiken die met de zee, piraten, zeemeerminnen, zeedieren/monsters te maken hebben. Er ligt nog ergens een Moby Dick klaar toch?

Nee, wat mij betreft zijn er nog heel wat attracties (Raveleijn, Fabula, Joris en zelfs Villa Volta) die eerder op de groot onderhoud, herbouw of sloop lijst staan voordat DVH bespreekbaar wordt.

Tis een hele goeie tussenoplossing voor mensen die joris nog te intens vinden en, het was afgelopen keren nog steeds druk dus aan populariteit geen gebrek.. lekker laten staan. 🙂 .
                    Niet heel de wereld draait om pretpark liefhebbers 😛

laat ze fabula maar eens aanpakken,, drama bunker.. en alle nieuwe attractie's met virtual que. da scheelt wachtrijplek 🙂

Michael In plaats van dat anderen dan dat idee verbeteren schiet iedereen met z’n hakken in het zand, dus kom maar door met de goede ideeen voor een ander attractietype. Ik kan er ook nog wel wat opnoemen die er prima passen.

De complete baan vervangen door een Mack
                    Watercoaster en de rest zo veel mogelijk behouden en uitbreiden zie ik alleen maar als een plus. Het hele we slopen de ziel uit het gebouw wil ik liever niet en zie ik ook gewoon niet gebeuren.

Ben overigens van mening dat de lifthill klap erg overdreven word. Ja het is zeker niet ‘smooth’ maar ik kan dit echt niet als onprettig bestempelen, sterker nog het draagt ook nog eens bij aan de hele scene op de lift ( ja het water en de nooit geactiveerde beelden zouden beter zijn geweest , maar dat weten wij als fans alleen maar omdat we zelf zoeken naar alle info die je maar kunt vinden)

En is dat hakken in het zand niet gewoon omdat je idee misschien niet zo goed is? Ik merk dat veruit de meesten ook hier helemaal geen grote aanpassingen willen zien en het vooral gewoon Dn Hollander willen laten. Dat mag ook toch?

R013 Zo zie je maar dat meningen sterk uiteen lopen. Ik vind die klap op de lifthill erg onprettig en loeihard, ik zie daar bijna meer sterretjes dan in de open zee scene. Hoor ook altijd wel gekreun van medepassagiers als die boot op volle snelheid plotseling wordt stilgezet, niet normaal. De scene die erop volgt en de stortkoker naar boven slaan ook helemaal nergens op. Ik hoop van dat ze dit bij een volgend onderhoud ook eens een keer aan gaan pakken.