Interessante stelling! Ik heb zelf DVH altijd een erg boeiende attractie gevonden. Het combineert meerdere attractie types in één beleving en ook technisch is het een interessante ride (voornamelijk door alle problemen en mankementen rond de bouw/opening en ook gedurende de jaren daarna). Het is echter wel een attractie met flinke tegenstellingen. Dagbezoekers en ook zeker buitenlandse gasten noemen DVH vaak een van de beste attracties in het park, terwijl fans vaak erg verdeeld en wat negatiever zijn over de attractie.
De buitenkant is fraai, evenals de buitenruimte eromheen. Je kunt inderdaad wat vinden van de bootgevels, dat de ontwerper het zichzelf hier conceptueel en thematisch wat gemakkelijk heeft gemaakt. Maar als geheel is het wel een mooi aanzicht, dat, zo vergeten wij fans misschien wel eens, best indrukwekkend is. Zeker voor dagbezoekers. De wachtrij is de mooiste in het park, waarin je meteen in de spannende en mysterieuze wereld van de kapitein wordt ondergedompeld. De muziek en bijbehorende soundscape is erg goed. Een cinematische, donkere en dramatische omlijsting die je beleving compleet maakt. Zeker voor een pretpark vind ik de soundtrack vrij duister en op punten ook best stevig. De haven is, op de plafondafwerking na, een prachtige finish van je wachtreis.
En helaas stopt op dit punt ook het merendeel van de positieve punten aan de attractie. De afwerking van de scenes is over het algemeen zeer matig. Alleen het eerste moment dat je de grote schepen ziet en natuurlijk de encounter scene maken echt indruk. Alles daartussen en daarna kenmerkt zich voornamelijk door wat er niet is, het is leeg, onafgewerkt en wat er in die scenes wel is laat veel te wensen over. De vernieuwde invulling van de encounter scene is wel een goede update geweest.
Hoewel ik het indrukwekkende effect van grote hoeveelheden water overal om je heen en het concept van watergordijn + projectie wel mis is dit zeker een goede nieuwe invulling gebleken. Helaas is het originele idee nooit (technisch) goed uitgevoerd, waardoor deze scene niet zo uit de verf is gekomen als origineel is bedacht en dus onbetrouwbaar was. Ik meen me te herinneren uit een KB aflevering met Dennis Bots dat dit is veroorzaakt door een aantal keuzes die zijn gemaakt tijdens de bouw en invulling van de scene.
Het ridesysteem is lomp, ruw en geeft absoluut geen illusie dat je vaart. Wel vind ik de zitjes in de boten comfortabel. De klap die je krijgt op de lifthill is eigenlijk niet oke natuurlijk. Ik vraag me ook af of als je dit geheel anno 2024 zou bouwen een TÜV dit nu nog zo zou goedkeuren. Het zal allemaal ongetwijfeld binnen de aanvaardbare marges liggen, maar ondanks dat: gezond voor je lichaam lijkt me dit niet. Zeker wat oudere achtbanen en attracties kunnen wat ruw zijn, maar het komt niet vaak voor dat ik me serieus afvraag of het wel gezond is.
Tijdens de ombouw van de encounter scene vorig jaar heeft de Efteling volgens mij ergens gecommuniceerd dat ze een lange termijn onderhoudscontract met een bedrijf waren aangegaan voor een jaar of 5. Tenzij er zich in de tussentijd een grote (technische) complicatie voordoet verwacht ik niet dat er voor 2029/2030 iets groots met DVH gaat gebeuren.
In de geopperde ideeën over een nieuwe invulling met restaurant, etc. zie ik zelf niet echt iets. Persoonlijk vind ik dat de Efteling in recente jaren al heel veel in speeltuinen en ander vermaak voornamelijk bedoeld voor de kleinere medemens heeft toegevoegd en het sowieso tijd wordt voor wat grotere/heftigere dingen zoals een baan als Taron/Velocicoaster in het aanbod. Laat ze alsjeblieft niet DVH als die einde levensduur is ook opofferen voor kleine deelattracties en invullingen.
Een verbeterde invulling van de attractie zoals die er nu staat zie ik zeker wel zitten. Met een beter en comfortabeler ridesysteem (wellicht kan Mack hier wat unieks voor bedenken, wellicht met het originele concept dat ze ooit hadden uitgedacht in acht neming) en verbeterde scenes (met de kwaliteit van de nieuwe encounter scene) kan de attractie zo weer tientallen jaren mee.