Canada Trip 2019
Deel 1: Twee avonden in La Ronde
Deel 2: Tot zonsondergang in Canada's Wonderland
Deel 3: Uitwaaien in Six Flags Darien Lake
Deel 4: Gemengde gevoelens in Marineland Theme Park
Deel 5: Uit verveling naar de Granby Zoo
Gemengde gevoelens in Marineland Theme Park
Na ons uitstapje naar de U.S. of A. belande Dimitri en ik op één van de mooiste plekken van onze reis: Niagara Falls. Wie heeft er nog nooit van gehoord? De beroemde watervallen in de rivier de Niagara. Aan de ene kant van de rivier ligt het Amerikaanse stad 'Niagara Falls', terwijl aan de andere kant van de rivier de Canadeese stad 'Niagara Falls' ligt. Wat een inspiratie had men vroeger. Maar goed. Niagara Falls bestaat officieel uit drie verschillende watervallen. Het meest noordelijke ligt 'American Falls' met slechts een klein stukje daarnaast 'Bridal Veil Falls'. Van een afstandje lijkt dit gewoon een enkele waterval, maar doordat er een klein eilandje tussen ligt, telt dit als twee watervallen. Beiden watervallen liggen overigens in het Amerikaanse deel, maar vanaf de Canadeese kant heb je er het mooiste zicht op.
American Falls met rechts de kleinere Bridal Veil Falls.
Het meest bekende van Niagarawatervallen zijn echter de 'Horseshoe Falls'. In het midden van deze iconische watervallen ligt de grens tussen de twee landen. Door de vorm van de watervallen (een soort hoefijzer) zijn echter ook deze watervallen het beste te bekijken vanaf de Canadeese kant. Gelukkig stonden we daar al. 🙂
De iconische Horseshoe Falls. Echt imposant hoeveel water er hier naar beneden stort.
Hoewel ik deze foto's toch even met jullie wilde delen, is dit report echter geschreven om een andere reden...
Laten we dat maar doen dan hè?
In Niagara Falls, CA ligt ligt namelijk een park: Marineland Theme Park. Door velen bezoekers omschreven als 'het raarste park van Canada'. Ik weet onderhand wat er gaat komen en een betere beschrijving kan ik er eigenlijk niet van geven. Het park is een combinatie van een attractiepark en een dierentuin. De naam doet denken dat het qua dierentuin een park is wat zich op oceaandieren richt. Dat doen ze wel, maar daarnaast hebben ze ook nog enkele diersoorten die je niet snel op de zeebodem aan zal treffen, zoals beren, herten en buffalo's.
Het park werd in 1961 opgericht door Sloveense immigrant 'John Holer'. Toen hij in zich in Canada vestigde kreeg hij een baan bij een scheepsdock, waar hij een beschadigde onderzeeër kon bestuderen. Samen met een vriend bedacht hij een idee voor een onderzeeër-attractie. Dat idee verkocht hij aan niemand minder dan Walt Disney voor $14.000 CAD. Het geld wat hij ermee verdiende investeerde hij in zijn eigen park, vlakbij de Niagarawatervallen.
Vanaf de watervallen is het ongeveer een half uurtje lopen naar het park. Om parkeergeld te besparen en omdat het toch een hele mooie dag was, besloten Dimitri en ik de wandeling naar het park gewoon te voet te maken. Bij het park kwamen we erachter dat parkeren gratis is. Ach, het was een mooie wandeling door een parkje heen.
De ingang van het park is al niet perse uitnodigend. Links kijk je tegen de achterkant van een showgebouw aan, rechts een aquarium.
We moesten nog best wel een forse entreeprijs betalen van volgens mij $50 CAD (zo'n 35 euro), maar we waren zo ver gekomen, nu moesten we ook naar binnen. Buiten dat weet ik dat er achter deze poort een achtbaan ligt die ik graag af wil strepen.
Het park is enorm ruim opgezet en betreft nog niet eens de helft van de grond die de eigenaresse in haar bezit heeft. Het park heeft paden die zo breed om twee vrachtwagens op volle snelheid elkaar te laten paseren. Het park kan een bezoekersstroom aan waar Disney nog jaloers op zou zijn. Ik kan mij echter niet voorstellen dat het ooit zó druk is het park. Vandaag was het park in ieder geval bijna uitgestorven.
Uiteraard lopen we eerst naar de achtbaan. Die ligt helemaal aan de andere kant van het park. We laten het showgebouw en aquarium achter ons liggen en lopen naar de kern van het park. Dat is ongeveer 10 minuten lopen en daar vinden we een waterpark wat nog in aanbouw is. Volgens de website zou dit nu onderhand open moeten zijn.
Er is nog veel te doen, maar dan lijkt me dit een hele leuke waterspeelplaats voor de kids.
We lopen om een berg heen. Bovenop de berg staat een van de topattracties van het park, de Sky Screamer.
Een S&S Triple Shot and Drop. Wie had deze trouwens gespot op de foto van Horseshoe Falls?
Onderweg kwamen we de eerste dierenverblijven al tegen, namelijk de herten en bruine beren. Het was vandaag een mooie, warme dag, dus sommige beren zochten al wat verkoeling.
Even een stukje zwemmen
Vervolgens kwamen we uit bij de attractie waar we voor kwamen. De topattractie van het park: Dragon Mountain.
De toegangspoort is al wat onheilspellend
Om van de ingang van het station nog maar te zwijgen.
Dragon Mountain is een custom Arrow looping achtbaan is een van de grootste terrein-coasters ter wereld. Het hoogste punt van de baan zijn de toppen van de loopings en butterfly, want voor de rest komt de baan amper een paar meter boven de grond uit.
Er vertrokken vandaag bijna alleen maar treinen die voor het grootste deel leeg waren
Er liggen veel tunnels in deze baan, waaronder deze die meteen na het station begint._
De baan takelt een heel stuk een berg op, waarbij twee kettingen nodig zijn. Vervolgens draait hij om, vliegt een stuk de berg af en twee loopings door. Als de baan verder de berg is afgekletterd, vliegt hij door een kunstmatige krater. In deze constructie maakt de baan een grote helix om vervolgens met een tunnel op zijn verste punt van het station af te komen. De baan remt wat af door een MCBR om vervolgens door een lange tunnel onder de betreffende berg uit te komen. Wanneer je uit deze tunnel komt volgen er nog twee inversies met een Buttefly elemeent om vervolgens bij het station terug te komen.
Een bocht tussen de loopings en de helix. Hoog, maar niet ver boven de grond.
Het laatste Butterfly element.
Ik vond het echt een toffe baan. Hij is lomp en lelijk, maar tegelijkertijd ook iconisch, lang en uniek. Dragon Mountain is zeker een baan om niet meer te vergeten. Na twee rondjes front-seat (Marineland is het eerste park waar we komen waar je mag blijven zitten. Althans, één keer. Daarna moet je omlopen) gaan we door om de rest van het park te bekijken. We komen al snel bij meer dierenverblijven uit.
Zoals dit hert wat even hallo kwam zeggen.
Of deze grote buffalo.
We zijn in de verste hoek van het park. Na deze twee verblijven, die bestaan uit een groot grasveld met wat hekken eromheen, houdt het park op. Althans, die weg waar we op lopen gaat door, maar midden op de weg staat een bordje dat er verder geen toegang meer is voor bezoekers. We draaien dus om en lopen terug langs de ingang van Dragon Mountain en beren en komen vervolgens uit bij een Theekopjes attractie, al zijn het geen theekopjes.
Orka's! Mooi in lijn met het park, maar niet heel bijzonder.
Een eindje verderop komen we bij een basin met de eerste oceaandieren die we zien, Arctic Cove. Hier zien we de Witte Dolfijn, of ook wel Beloega's. Deze zeezoogdieren zijn het beste te zien onder water. Gelukkig heeft Marineland bij ieder basin een ondergrondse gang met ramen.
Hello there!
Dimitri had een Close Encounter met een jonkie.
In het park werd vandaag nog een grote show opgevoerd in het King Waldorf Stadium. King Waldorf is de mascotte van het park: een walrus. In het stadion is een show met zeeleeuwen en dolfijnen. De show begint met de presentatrice die een van de dierenverzorgsters wat vragen stelt. De vragen lijken spontaan gesteld te worden, maar de antwoorden zijn zo duidelijk ingestudeerd dat we hopen dat deze vragenronde snel voorbij is. Daarna komen de eerste dieren tevoorschijn.
De beloega's!
De show is vrij educatief ingesteld. Er worden allerlei facts over de dieren verteld, bijvoorbeeld hoe ze verzorgd worden en hoe de band is met hun verzorgers. Uiteraard worden er ook nog wat kunstjes vertoont. Bij de zeeleeuwen was dat goed te zien.
De ene zeeleeuw deed aan ringwerpen. De ander aan ringvangen.
Na een paar kunstjes in het water deden de trainers mee in het water.
Tot slot kwamen dan de echte sterren van de show tevoorschijn: de Tuimelaar dolfijnen.
Het begon met een workout waarbij iedereen mee mocht doen.
Gevolgd door een workout die alleen de dolfijnen konden doen.
En het binnenhalen van het applaus.
Een show als dit roept de eerste gemengde gevoelens op. Er is de laatste jaren veel weerstand van verschillende dierenorganisaties op het houden van shows met dieren. Ik sta een beetje in het midden hiervan. Ik snap de klachten wel, maar aan de andere kant zie ik niets terug wat lijkt op dierenmishandeling of iets dergelijks. Misschien is het zo dat ik dat als bezoeker ook niet zie, maar wel aan de orde is. Misschien stellen dierenorganisaties zich aan. Ik weet het gewoon niet. Wat ik wel weet is dat de show wel oké was om een keer gezien te hebben. Het was niet hoogstaand, maar heb me ook niet verveeld. Er werd educatie afgewisseld met entertainment. De dieren die in de show te zien waren zijn van nature speelse dieren. Als ze tijdens zo'n show speciale aandacht krijgen om te spelen, zie ik er het kwaad niet van in. Het kwaad zal zich meer buiten de show afspelen, als dat er al is.
Ach, we gaan door het park in. Een stukje naast het stadion zijn nog meer attracties te vinden namelijk. We lopen er heen en zien dat het voornamelijk kinder- en familiegerichte attracties zijn. Zo staat er onderandere een Zamperla Rockin' Tug, een Zierer Family Freefall Tower en een Tivoli Small waar Dimitri en ik gewoon in mochten: de Lady Bug Coaster.
Na vier parken op deze trip, eindelijk mijn eerste bingo!
We pakken een aantal van de familie-attracties mee nu we er toch zijn, maar begeven ons dan toch weer terug naar het volwassenere deel van het park. Daar komen we bij het tweede grote basin met zee-dieren: Friendship Cove. Hier zien we in het ene deel meer Baloega's.
Wat een vrolijk beest hè?
In het andere deel van het basin zien we een heel ander dier. Althans, we blijven bij de walvisachtige zeezoogdieren. Marineland heeft namelijk nog een Orka, Kiska. In de geschiedenis van het park heeft Marineland meerdere orka's gehad en helaas is Kiska nog de laatste die is overgebleven. Helaas op twee manieren. Het had natuurlijk beter geweest als Kiska een soortgenoot had of Marineland had ook beter Kiska niet meer kunnen hebben.
Kiska komt even langszwemmen.
Het was best imposant om zo'n beest van zo dichtbij te zien. Het voelt hypocriet, want ik ben blij dat ik Kiska van dichtbij heb mogen zien. Maar eigenlijk vind ik dat zo'n groot dier niet te houden is in zo een klein basin. Dat is helemaal duidelijk wanneer we weer naar een ondergrondse tunnel gaan en haar van onderwater kunnen bekijken.
Ik heb hier zo'n beetje het hele basin op de foto staan.
Er is in Marineland eigenlijk niets voor haar. Orka's zijn dieren die de hele wereld oversteken, maar in plaats daarvan ligt ze in een basin wat kleiner is dan sommige zwembaden. Dat is helemaal goed zichtbaar op Google Earth.
Het bovenste basin is van de beloega's, de onderste van Kiska. In het kleine basin rechts ertussen worden de dieren afwisselend toegelaten om ze iets meer ruimte te geven.
Na deze encounter besluiten we weer verder te gaan en komen weer wat volwassen attracties tegen. Het park heeft een aparte bouwstijl die eigenlijk overal terug komt. Deze bouwstijl zorgt er onder andere voor dat het park zo bizar is. Het heeft allemaal wel aandacht gehad, maar het heeft niet echt een doorgevoerd thema. Dit is onderandere te zien in de gebouwen rond Flying Dragon, een Magic Carpet ride en een Huss Condor, genaamd Sky Hawk.
Zie ook hier bijvoorbeeld hoe groot de paden langs de attracties zijn.
En de condor. Mooi uitzicht, dat wel.
We besluiten de klim te maken de berg op naar de Sky Screamer. Slechts één van de drie torens draait. Het is onbekend of de andere twee het wel doen maar gewoon gesloten zijn of dat ze altijd maar met één toren draaien. Het eerste is logisch op deze enorm rustige dag, het tweede vind ik eigenlijk ook niet ondenkbaar. Hoe dan ook, Sky Screamer schiet omhoog, bungied wat heen en weer en valt van grote hoogte in vrijeval weer naar beneden. Leuk afwisselend programma en als je aan de kant gaat zitten die uit kijkt op het noorden, zie je de watervallen ook nog eens.
Deze maakte ik vanaf de berg waar de Sky Screamer op staat. Die 'rook' in het midden is opspattend water van de watervallen. Ga dus maar na wat je ziet als je nog eens 50 meter de lucht in schiet.
De laatste attractie die we deden was natuurlijk Dragon Mountain. We deden hem achterin nog twee maal en besloten toen weer richting de uitgang te gaan. Vlak naast de uitgang kwamen we echter nog een gebouw tegen wat we eerder overgeslagen hadden: het aquarium.
Geen idee wat dit hoort te zijn.
Het gebouw heeft een ronde vorm en bleek naast aquarium ook nog een show-zaal te zijn. Onder de tribune bevint zich het aquarium met enkel vissen en nou niet echt interessante vissen. Allemaal een beetje standaard. De showzaal zelf zag er echter behoorlijk groot uit, maar was afgesloten. Volgens mij gebeurd er al een paar jaar niets meer in dit theater.
Je mocht er niet in, maar kon wel door de deuropening kijken.
Met het gevoel dat we een onverwachts leuke dag gehad hadden liepen we naar buiten en wandelden we terug langs de watervallen naar ons hotel. Marineland Theme Park is zeker 'het raarste park van Canada' te noemen.
Marineland, hoe zit het nou?
Over de jaren heen is Marineland het onderwerp geweest van een lijst van controverse. Dierenorganisaties die harde uitspraken deden, grond die op een slinkse manier van eigenaar wisselde en een ruzie met SeaWorld over een uitwisseling met orka's. Het park is daarom meerdere keren geinspecteerd door de autoriteiten. Die hebben aangegeven dat de dieren in Marineland goed worden behandeld, al zijn er wel een aantal dieren onverklaarbaar overleden in Marineland. In 2015 werd er echter in Ontario een wet ingevoerd die het bezitten en fokken van orka's in Ontario verbied. Kiska valt echter buiten de wet, doordat ze al in Marineland bevond voordat de wet actief werd. Onderhand is de wet ook aangenomen in het Canadeese parlement, wat het houden van walvisachtigen verbied. En zeg nou zelf, die orka in dat kleine bad kan toch niet meer? De toekomst van Marineland is daarom best onzeker te noemen. Van de controverse die het park gehad heeft, lijkt het alleen schuldig te zijn in politieke schandalen en niet aan dierenleed.
Het is mij onduidelijk waar Marineland op draait. Het was vandaag extreem rustig in het park, maar ik kan mij niet voorstellen dat het er vaak erg druk is. Het park geeft geen duidelijke bezoekersaantallen of winstcijfers uit. In 2018 kwam eigenaar John Holer te overlijden. Het park wordt nu gerund door zijn vrouw. Als ik kijk naar hoe groot het gebied is wat in haar bezit is, dan kan het niet anders dan dat zij behoorlijk rijk is. Marineland is een park op een A-locatie, maar in plaats daarvan is het een B-park. Om Marineland te redden moet er flink geld in het park geinvesteerd worden. De laatste attractie werd in 2010 geopend. Daarnaast zullen ze binnenkort afscheid moeten nemen van de meeste dieren. De orka mag blijven tot ze overlijdt. Wat er met de beloega's gaat gebeuren is mij onduidelijk. In principe vallen die onder walvisachtigen, maar ik weet niet of ze buiten de wet vallen omdat het veel kleinere dieren zijn.
Wat mij mooi zou lijken, is als Marineland een groot meer aan legt met eilanden erin. Via bruggen kunnen bezoekers van eiland naar eiland om op ieder eiland een naar een onderwater-raam te kunnen. Zo kan je beloega's genoeg ruimte geven om door het meer te zwemmen en toch je bezoekers genoeg ruimte geven om ze te bekijken. Een andere optie is om afscheid te nemen van alle zeezoogdieren en het park te upgraden naar volwaardig attractiepark. Beide opties kosten heel veel geld en het zal mij benieuwen of de eigenaresse dat gaat doen. Met het nieuwe waterpark van dit jaar lijkt ze niet tegen investeren te zijn, maar eigenlijk ben ik heel erg bang de slechtste optie. Ik verwacht dat over enkele jaren dit park haar deuren sluit, nog jaren SBNO is voordat het allemaal verroest uit elkaar valt. Mocht dat gebeuren, dan ben ik gelukkig een van de weinigen van dit forum die dit park gezien heeft en de iconische Dragon Mountain heeft kunnen afstrepen. We zullen het wel gaan zien.
Beste achtbanen van de trip:
- Leviathan
- Yukon Striker
- Goliath
- Vortex
- Vampire
- Behemoth
- Dragon Mountain
- Viper
- Tantrum
- Ride of Steel
- Super Manège