Canada Trip 2019
Deel 1: Twee avonden in La Ronde
Deel 2: Tot zonsondergang in Canada's Wonderland
Deel 3: Uitwaaien in Six Flags Darien Lake
Deel 4: Gemengde gevoelens in Marineland Theme Park
Deel 5: Uit verveling naar de Granby Zoo
Op donderdag eindigde in Montréal het congres waar ik voor mijn werk heen moest. Vrijdagochtend haalden we op het vliegveld onze auto op en daarmee kon onze vakantie dan toch echt beginnen. Samen met een collega, Dimitri, reed ik van Montréal naar Toronto waar we op zaterdag 18 mei Canada's Wonderland bezochten. Het park, het grootste attractiepark van Canada, was open van 10:00 tot 23:00. Dat zou betekenen dat we dus in de late avonduurtjes nog wat achtbanen in het donker konden doen!
In de jaren '70 werden er plannen gemaakt door het Amerikaanse 'Taft Broadcasting Company' om een nieuw attractiepark in Ontario te openen. Het zou het derde park van Taft worden, na Kings Island en Kings Dominion in de Verenigde Staten. Uiteindelijk werd de regio van Toronto uitgekozen als meest geschikt door onder andere de infrastructuur en het feit dat de regio geen ander attractiepark had (twee eerdere attractieparken sloten in de jaren '50). Er waren wel wat vraagtekens bij de Canadezen die niet perse op een park zaten te wachten met de Amerikaanse cultuur. In het park kwam daarom ook het themadeel 'Frontier Canada' wat zich richtte op de Canadese geschiedenis. In de loop van de jaren viel het Taft concert uit elkaar, waarna het park uiteindelijk in de handen van Paramount Pictures kwam. Paramount bouwde enkele attracties met intellectueel eigendom. Sinds 2006 is het park onderdeel van Cedar Fair en hebben de attracties die op films gebaseerd waren het zelfde lot ondergaan als attracties in Movie Park Germany. Maar goed, genoeg over de geschiedenis. Tijd voor het report!
's Ochtends reden we van onze B&B naar Vaughan, het stadje waar Canada's Wonderland te vinden is. Het plan was om meteen naar het nieuwste wapenfeit van het park te gaan: Yukon Striker. De nieuwe B&M dive coaster was nog maar net een week open, dus daar zou de rij vast het langste zijn. Later op de dag zou ik mijn 300e achtbaan gaan doen en ik denk dat jullie allemaal wel kunnen raden welke dat zou worden. Ik geef je een tip, hij is goed zichtbaar vanaf het plein voor de ingang.
Wauw! Hier heb ik zin in!
Helaas stonden we niet op tijd voor de poort om van het recht van de eerste te profiteren. We stonden ongeveer 10:15 op de parkeerplaats en de wachtrij voor Yukon Striker stond al behoorlijk vol. Dan maar een ander plan verzinnen, maar eerst nog even naar binnen.
Yep, we zijn op de juiste plaats!
We liepen naar binnen en zagen daar meteen de berg waar Canada's Wonderland om bekend staat. Het zag er een beetje oud en slecht onderhouden uit. Maar gelukkig werden onze ogen al snel afgeleid door niemand minder dan Snoopy die de fonteinen voor de berg aan het dansen kreeg op onder andere de muziek van 'Ride of the Valkyries'.
Tatatadaadaa, tatatadaaadaaa, tatatadaaadaaa, tatatadaaa...
We besluiten om toch eerst richting Yukon Striker te lopen, maar zien inderdaad dat voor de baan al ruim een uur wachtrij staat. We slaan hem over in de hoop dat hij 's middags rustiger wordt.
Tot vanmiddag!
We lopen daarom langs Yukon naar Behemoth, een B&M Mega Coaster, maar helaas had die last van opstart problemen. In plaats daarvan belanden we in de Back Lot Stunt Coaster, onze eerste achtbaan van de dag!
Deze mini-coaster is niet echt mini!
Wat een leuk baantje. Het was volgens mij mijn eerste achtbaan van Premier Rides die ik deed. De lancering was behoorlijk tof en de eerste helix omhoog nog behoorlijk intens. Prima baantje om mee te beginnen. We pakken na deze opener meteen de houten achtbaan die er naast ligt: Mighty Canadian Minebuster. Er stond mij iets bij dat de houten achtbanen van Canada's Wonderland een slechte reputatie hadden. Deze baan is niet bepaald goed te noemen, maar echt slecht was hij ook weer niet. Het is een simpele out-and-back lay-out, maar hij doorkruist precies het waterpark. Hoewel dat dicht was, gaf dat toch wel een leuk effectje. Als het open was geweest, had je dus met je achtbaan dwars door het waterpark gesjeesd! Tof toch?
We lopen terug via Behemoth die nog dicht was en pakte daarom in deze hoek maar meteen de Sledgehammer mee. Dit is volgens mij de meest unieke attractie van Canada's Wonderland. Van deze Huss Jump bestaat er namelijk maar één. Hij is vaker dicht dan open, maar wij maakten het mee dat hij gewoon open was. Het apparaat geeft een leuke rit met aparte draai, lanceer en vrije val bewegingen. Leuk, maar heel speciaal of intens is hij ook weer niet. De bewegingen zijn veel van hetzelfde.
Sledgehammer met op de achtergrond Delirium, een Giant Frisbee.
Na dit unieke ding konden we eindelijk doorlopen naar Behemoth. Zes dagen geleden brak Dimitri in La Ronde zijn persoonlijke record voor hoogste en snelste achtbaan. Vandaag zou hij dat record verbreken en dat deed hij met een B&M Mega Coaster van 70,1 meter hoog en een topsnelheid van 123,9 kilometer per uur (Goliath: 53,3m en 110 km/h). Behemoth is best een toffe baan, maar niet beter dan Goliath in La Ronde. We hadden met Behemoth zowel geluk als pech: niet lang na onze rit sloot de baan opnieuw door storing en ging de rest van de dag niet meer open. Een re-ride zat er dus niet in en eigenlijk heb ik daardoor ook geen goede foto kunnen maken van de baan. Helaas, maar door met de volgende!
Canada's Wonderland is dus het grootste park van Canada. Er zijn 17 achtbanen te vinden en daarmee staat het park op gelijke hoogte met zuster park Cedar Point op het gebied van achtbanen. Toch lijkt er in het geval van Canada's Wonderland soms meer gekozen te zijn voor kwantiteit dan voor kwaliteit. Zo duurde het bijvoorbeeld tot 2008 voordat hier de eerste baan van B&M werd neergezet, terwijl zusterpark Carowinds in de jaren '90 al twee van deze banen kreeg. Deze kwantiteit is ook te zien in de volgende twee achtbanen die we tegen kwamen: Time Warp en *Flight Deck**.
Kijk, een Flying Toaster!
Time Warp is een Zamperla Volare die in de Paramount tijd geopend werd als een Tomb Raider achtbaan. De baan is compact en zal waarschijnlijk (op achtbaan gebied) niet heel veel gekost hebben. Door veel achtbaan fans wordt deze baan gehaat. Ik had er nog nooit een gedaan, dus moest hem wel mee pakken (sowieso is het een credit hè?). Ook ik ben geen fan. Nee, kwaliteit is het niet.
Dimitri besloot hierna om de naast gelegen Flight Deck over te slaan dus die deed ik even alleen. Zoals ik al zei: kwantiteit over kwaliteit. Flight Deck opende als Top Gun. Paramount opende 4 achtbanen met dit thema. Kings Island kreeg een Arrow Suspended (Hier had Canada's Wonderland er al een van), Paramount's Great America en Carowinds kregen een B&M Inverted. Canada's Wonderland kreeg een Vekoma SLC.
Hij is gelukkig wel fotogeniek
Het was de tweede SLC die we tegenkwamen deze trip. Done, afgevinkt, door. Zowel Time Warp als Flight Deck kregen geen re-ride vandaag.
Nu we het zuidelijke deel van park zo'n beetje gehad hadden, kwamen we weer uit op de Main Street. Zoals gewoonlijk ben ik altijd wel geïnteresseerd wat voor een souvenirtjes er allemaal te vinden zijn. We liepen daarom even wat winkeltjes door, maar iets unieks bood Canada's Wonderland niet echt. Een paar leuke shirts. En oh ja, ik heb een nieuwe vriend gemaakt waar ik echt even mee op de foto moest!
Mooooooooooooooose!
We liepen na de Main Street door naar de grote berg van het park. De berg is multifunctioneel. Aan de noord- en zuidkant van de berg is een achtbaan terug te vinden. Aan de achterkant (west) gaat de top van Vortex eroverheen en aan de voorkant heb je uiteraard de waterval die eerder al te zien was.
We kwamen de wachtrij van Wonder Mountain's Guardian tegen, maar die was ons even iets te lang. We liepen daarom door en belandde in de rij bij Vortex, een Arrow Suspended. Het was mijn derde Arrow suspended. De eerste (Ninja, SFMM) kan ik mij niet goed meer herinneren, maar Vampire in Chessington is echt een hele toffe baan, veel beter dan de Vekoma versie in Bobbejaanland. Ik hoopte dus op vuurwerk hier bij Vortex en man, dat kreeg ik! Deze baan is zo intens, kijk zelf maar naar hoe ver de baan slingert in de bochten.
Bijna 90 graden! Krijgen jullie het er al warm van? 😉
Vortex is de beste Suspended baan die ik ooit deed! Ik schreef in mijn report van La Ronde al een stukje over mijn liefde voor klassieke stalen achtbanen. De Arrow Suspended past perfect in dat lijstje en hoewel ik mij Ninja dus niet goed meer kan herinneren vind ik Vortex de beste Arrow Suspended die ik deed. Dit smaakt naar meer!
Over staal klassiekers gesproken, ik moest nu nog één baan doen tot mijn 300e en Canada's Wonderland heeft nog een custom Arrow looper: Dragon Fyre.
De Dragon staat je bij de wachtrij al op te wachten!
Deze Arrow Looper werd geopend in 1981. Twee jaar later kopieerde en spiegelde Vekoma dit ontwerp en zette het neer in Heide Park als de Big Loop. Volgens de statestieken makate Vekoma de baan ietsjes hoger, sneller en langer, maar de layout is precies hetzelfde. Helaas maakt dat meteen deze baan minder uniek en de rit zelf was ook niet echt om naar huis te schrijven. Dragon Fyre is helaas niet een baan die mijn Arrow hart sneller laat kloppen. Ach, been there, done that.
Het grootste gedeelte van Dragon Fyre ligt in een hoek die niet echt te fotograferen valt. Zien jullie overigens de brakerun van die andere baan?
En over die andere baan gesproken, mijn 300e moest en zou vandaag, hoe kan het ook anders, Leviathan worden! De hoogste en snelste achtbaan van Canada. Waar hiervoor het hoogte en snelheidsrecord van Dimitri nog 6 dagen bleef staan, zo sneuvelde zijn laatste record (Behemoth) binnen 6 uur. Leviathan is een Mega Coaster van B&M en heeft een hoogte van 93,3 meter en een snelheid van 148,1 kilometer per uur. Voor mij na de Kingda Ka geen nieuw record meer, maar wel is het voor mij de hoogste en snelste achtbaan met een kettinglift.
Het zeemonster wacht ons op!
Man, man, man wat een baan is dit. Echt heerlijk. Waar Behemoth echt een floater is met heuvel na heuvel en een out-and-back layout, bevat Leviathan meerdere bochten en elementen die deze baan zoveel beter maken. Geweldig! Ik had geen betere baan in Canada's Wonderland kunnen vinden om mijn 300e te kunnen maken, of zou dan toch Yukon Striker beter zijn? Dat zien we vanmiddag nog.
Nog een keer van een andere hoek! Prachtig Zwitsers staal!
Na deze fantastische 300e werd het tijd om credit 301 tot 309 op te halen. Het hadden er 310 kunnen worden, maar helaas mag je als volwassene niet zonder kind in Taxi Jam. Waar ik het in La Ronde nog zonde vond omdat dat een klassieke Arrow was, is Taxi Jam toch echt wel van een formaatje kleiner en had ik er snel vrede mee dat ik geen bingo in Canada's Wonderland ging halen.
Maar goed, we begonnen onze reeks bij de andere grote houten achtbaan van het park: Wild Beast. Net als de Mighty Canadian Minebuster is ook deze baan nou niet echt de woody waarvoor je naar Canada moet gaan. Wel leuk, maar niet meer dan dat.
Check!
We vervolgen onze weg richting Planet Snoopy, het kindergedeelte van het park en kwamen daar de enige echte dark-ride van het park tegen: Boo Blaster on Boo Hill.
Boooooooooooo!
Oorspronkelijk was dit een shooter in het thema van Scooby-Doo, zoals we ook in Parque Warner Madrid kunnen vinden. Helaas is sinds de verkoop van Paramount naar Cedar Fair deze attractie omgebouwd naar een IP loze versie. Schieten op spoken is natuurlijk altijd leuk hoor, dat is het probleem niet. De attractie is echter zo cartoony uitgevoerd, dat het ook weer niet per se de moeite waard was. Maar goed, ik vind dat je eigenlijk dark-rides ook niet zomaar mag overslaan, dus pakte we hem mee.
Verderop in deze hoek van het park pakten we de Silver Streak nog even mee, een Vekoma Suspended Family Coaster met de layout van een standaard Junior Coaster (maar dan dus suspended). Leuke familiecoaster. Ik deed eerder uiteraard de nieuwere versie al in Movie Park Germany, maar ook dit baantje mag er zijn voor de hele familie hoor. Niks mis mee. Maar we gingen toch niet nog een keer in de rij staan. Volgende op ons lijstje was Thunder Run, een Mack Powered met een verhaal. Volgens Rcdb is dit een Powered 'Unknown'. Mack heeft twee versies van de Powered Coaster: de standaard layout 'Blauer Enzien' en natuurlijk de custom banen. Waarom is deze dan Unknown? Nou, oorspronkelijk was het Blauer Enzien, maar hij is een paar jaar na opening verplaatst van zijn oorspronkelijke locatie, naar Wonder Mountain. Tijdens deze verplaatsing heeft hij een retrack gehad, waardoor de lay-out nu niet meer gelijk is aan die van een Blauer Enzien.
Laatste toevoeging aan de creditlist voor de volgende klapper was The Fly, een Mack Large Wild Mouse. Aan de ene kant leuk om eindelijk eens een andere muis lay-out tegen te komen dan de compacte versie, maar wat is het eigenlijk maar een saaie lay-out zeg. Krachtloos en na de eerste drop niets meer wat dat verbeterd. Jammer, doe mij toch maar gewoon de compacte versie.
Baardmans is ook niet echt onder de indruk...
De volgende klapper had ik het over. Dat kan natuurlijk niets anders meer zijn dan de Yukon Striker. De grootste Dive Coaster die B&M tot nu toe bouwde. 68 meter hoog, drop van 74,7 meter, een snelheid van 130 kilometer per uur en een lengte van 1,1 kilometer! Dat is nog eens een Dive Coaster! Na ongeveer 45 minuten wachten (de langste wachtrij van de dag) waren we aan de beurt.
Going down!
Wat een geweldige baan is dit zeg! Hij zit zo dicht tegen het niveau van Leviathan aan en dat had ik niet verwacht. By far de beste Dive Coaster die ik deed, al moet ik eerlijk bekennen dat ik tot nu toe enkel de kleinere Europeese versies gedaan heb.
Heerlijk om te zien hoe enorm deze baan boven Vortex uit torent. Fantastisch!
Wat overigens ook tof is: wanneer men in Rollercoaster Tycoon een Dive Coaster bouwde, kon je er altijd een verticale looping in zetten, maar geen andere inversie elementen. B&M had echter nog nooit een dive coaster met een verticale looping gebouwd. Tot Yukon Striker dan!
_"Loopieloop!" - R. Alvey
Niet veel later zouden we via de Single Riders Line een tweede rondje maken. Wat een beest. :C
Eerst harkten we echter even de laatste credits binnen. Te beginnen met de Ghoster Coaster, de laatste houten achtbaan van het park. Alle drie de houten achtbanen openden toen het park haar poort voor het eerst opende in 1981. Ghoster Coaster is de kleinste van de drie en echt bedoeld als familiebaan. Ik had verwacht dat het een ruwe baan zou zijn, aangezien hij in de bottom 10 staat van de laatste coaster poll. Eigenlijk was er niets mis met de baan, afgezien dan dat hij klein is. Soort Pegasus, maar dan zelfs nog een maatje kleiner.
Bij gebrek aan inspiratie voor een beter onderschrift: whoop whoop!
De avond viel en het werd langzaamaan rustiger in het park, dus besloten we nu twee attracties mee te pakken die eerder een te lange rij hadden. Eerst de Bat, een Vekoma Boomerang.
Park nummer 2 deze trip: Boomerang nummer 2.
En als laatste: Wonder Mountain's Guardian. Je kan het beste voor het laatst bewaren. Dat deden wij nu duidelijk niet. De Guardian is een achtbaan en shooter in één. Je krijgt een 3D bril op, en vervolgens ga je de lifthill op. Na een kort stukje achtbaan kom je in een Dark-Ride gedeelte waar je op schermen kan gaan schieten op boze draken. Van binnen zag het er echt niet uit. Je ging door een aantal gangen waar gewoon simpele schermen hingen. De film op de schermen was niet bepaald van hoge kwaliteit (absoluut geen Maus-au-Chocolat) en onze beide geweren deden het gewoon niet. De climax van de attractie deed nog wel wat leuks, maar dat zal ik niet spoileren. Helaas was het niet leuk genoeg om de attractie te redden in mijn ogen.
Deze schoot ik eerder op de dag toen ze buiten stonden te wachten. Onderhand was de zon al onder.
En toen hadden we het hele park gehad. Tijd voor re-rides! Yukon Striker, uiteraard eerst en daarna naar Leviathan voor de afsluiter. Onderweg kwamen we Vortex nog tegen en daarom namen we die ook meteen nog maar mee. Op het laatst hebben we Leviathan nog een keer of twee, drie kunnen doen, waarbij terwijl we in de rij stonden voor onze laatste rit (de rij was om 23:00 dicht gegaan) de baan in storing viel. Met een kwartier tot 20 minuten extra wachttijd konden we toch nog onze laatste rit nog mee pakken. Vervolgens nog even snel een winkeltje in (wat eigenlijk al aan het afsluiten was, maar ik mocht toch nog snel een shirt mee pakken) en toen het park uit. Moe en voldaan.
Het eindoordel van Canada's Wonderland:
Met 16 berijdbare achtbanen is Canada's Wonderland zeker de moeite waard voor iedere achtbaanfan. Ik ben dan wat kritisch geweest in het hele kwantiteit/kwaliteit verhaal, maar we hebben ons ruim 13 uur vermaakt hier in Wonderland. Yukon Striker, Behemoth, Vortex en natuurlijk Leviathan zijn echte toppers. Ooit nog eens op coastertrip in noord VS en in de buurt van de grens met Canada? Maak het uitstapje maar!
Beste achtbanen van de trip:
- Leviathan
- Yukon Striker
- Goliath
- Vortex
- Vampire
- Behemoth
- Super Manège
Tot de volgende keer! 🙂