Canada Trip 2019
Deel 1: Twee avonden in La Ronde
Deel 2: Tot zonsondergang in Canada's Wonderland
Deel 3: Uitwaaien in Six Flags Darien Lake
Deel 4: Gemengde gevoelens in Marineland Theme Park
Deel 5: Uit verveling naar de Granby Zoo
Uitwaaien in Six Flags Darien Lake
Toen duidelijk werd dat ik voor mijn werk naar Canada moest, meldde Gijs zich bij mij. Hij zat er over na te denken om tegelijkertijd ook richting Canada te gaan en vroeg of hij dan kon aansluiten bij mijn pretpark bezoeken aan de Canadese parken. Natuurlijk kon dat. In de gesprekken die daarop volgde, pitchte hij het idee om de grens met de Verenigde Staten over te steken, iets wat ik eigenlijk niet van plan was. Fantasy Island en Six Flags Darien Lake lagen beiden namelijk slechts op een uurtje rijden van de grens. Bij aankoop van een abonnement op het eerder bezochte La Ronde, konden we gratis Six Flags Darien Lake binnen en zo viel alles opeens op zijn plek. Helaas moest Gijs toch afhaken voor de reis, waardoor Dimitri en ik iets meer vrijheid kregen om ons eigen plan op te zetten. Daarin werd besloten om toch Fantasy Island over te slaan. Dimitri is namelijk geen doorgewinterde achtbaanfanaat. Hij vind achtbanen en attractieparken wel vet, maar 4 attractieparken was ook wel genoeg voor hem. Het plan om naar Six Flags Darien Lake te gaan bleef overeind en zo belandde wij in 'het nieuwste Six Flags park'.
Dat laatste zeg ik met enige ironie. Sinds dit seizoen is de naam van het park namelijk veranderd van 'Darien Lake' naar Six Flags Darien Lake, nadat Six Flags het park kocht van Premier Parks. Het park was echter tussen 1999 en 2006 ook al van de bekende pretparken keten, maar werd in 2006 verkocht toen Six Flags Inc. in financiële problemen zat. Na 12 jaar is het park dus weer officieel een Six Flags park en daarom het 'nieuwste' park met de Six Flags naam.
Darien Lake, Six Flags Darien Lake, Darien Lake, Six Flags Darien Lake... Ach, wat maakt het uit.
Het is vandaag een doodgewone maandag in de staat New York. Dimitri dacht aanvankelijk dat het daarom een enorm rustige dag zou worden, maar ik waarschuwde hem al: het park is voorlopig alleen zaterdagen en zondagen open en dan deze maandag. Daar moet een reden voor zijn. We komen er al snel achter, want op de parkeerplaats staan hele rijen met schoolbussen geparkeerd. Ik dacht dat schoolreisjes in de VS voornamelijk educatief waren (musea en dergelijke), maar een dagje pretpark doen ze dus blijkbaar ook. Gelukkig valt het allemaal in het park wel mee. Ja, het is bij de achtbanen even wachten, maar ook geen uren.
Ik weet dat helaas niet ieder park even goed is, maar sinds 2000 doet dat logo van Six Flags mij wel wat.
Als we het park in lopen valt ons twee dingen op: het park ziet er best netjes uit, behalve dan het asfalt. Ik heb het niet goed op de foto's staan, maar het asfalt in het park is zwart en dan ook echt zwart. Het doet helaas af aan de prima gedecoreerde gebouwen lang het inkompad.
Het Emporium van Darien Lake, bekend in ieder Six Flags park.
We lopen redelijk snel richting onze eerste achtbaan van vandaag: Viper. Ik heb geen idee hoeveel ik over deze baan moet vertellen. In mijn vorige twee reports heb ik al mijn fanatisme voor klassieke stalen achtbanen uitgelegd. Viper is een custom looping coaster van Arrow (ten tijde van Arrow-Huss). Bij opening in 1982 was het met 5 inversies de achtbaan die het vaakst over de kop ging ter wereld. Wat een toffe baan zeg! Hij heeft in sommige bochten wel dat de hartlijn niet helemaal juist is en je een beetje een tik krijgt (voornamelijk tussen de Batwing en de MCBR), maar dit is dus helemaal een baan waar ik fan van ben.
Looping, Batwing...
...en Double Corkscrew-Awesomeness!
Na deze klassieke opening gaan we meteen van de oudste naar de nieuwste baan en eindigen bij Tantrum, een Gerstlauer Euro-Fighter. Gebouwd in 2018, vlak voordat Six Flags het park weer terug kocht. Het is een kloon van Iron Shark op de Galveston Pier in Texas. Daardoor is het een korte compacte lay-out. Met weinig verwachtingen stapten we erin en daar kwamen we als eerste natuurlijk het nieuwe design Euro-Fighter trein tegen. Met lap-bar beugels vergelijkbaar op hun Infinity Coasters (Gold Rush, Fury). Na de karakteristieke verticale lift en 97 graden drop volgde en enorm soepele en ontzettend leuke lay-out. Ja, natuurlijk is hij kort, maar hij lijkt door de baan te zweven. Absoluut de verassing van de dag.
Tantrum: klein maar fijn!
Dimtri en ik splitsen even op. Terwijl Dimitri eventjes wat flatrides gaat doen, loop ik naar de achtbaan naast Tantrum: Mind Eraser. Een Vekoma SLC. Ik doe hem voor de credit, meer niet. Hij viel me niet tegen, maar meevallen doet een SLC eigenlijk ook nooit.
Park nummer 3 van deze trip: SLC nummer 3.
Deze foto nam ik eerder...
In het station van Mind Eraser viel het mij eigenlijk pas op hoe hard het waaide. Het tochtte enorm. Ik hield daarom de lift van Ride of Steel in de gaten en toen ik Dimitri weer tegen kwam, besloten we om meteen daar naar toe te gaan. Als het harder zou gaan waaien zou het namelijk wel eens kunnen zijn dat de baan dicht moet. Ride of Steel heette na de bouw in 1999 oorspronkelijk 'Superman - Ride Of Steel' toen het park nog Six Flags heette (dit wordt verwarrend).
What goes up, must come down...
Het is de oudste Intamin Mega Coaster en by far de saaiste die ik gedaan heb. Uiteraard is de snelheid van een baan van 63 meter hoog intens, maar de lay-out is vrij ongeïnspireerd. Na de eerste drop volgt op volle snelheid een bocht, gevolgd door een heuvel. Daarna start een eindeloze helix gevolgd door een loos recht stuk baan. Een tweede heuvel volgt, met daarna nog een recht stuk die eindigt in nog een eindeloze helix. Een paar bunnyhops maken het af tot in de remmen. Nee, Ride of Steel kan echt niet tippen aan onze eigen Goliath in Walibi Holland of de Mega Coasters van La Ronde en Canada's Wonderland. Overigens vroeg ik mij op de eerste heuvel enorm af hoe het kon zijn dat deze baan nog open was, want het waaide echt enorm. De operators vroegen blijkbaar zichzelf niet veel later hetzelfde af. Een re-ride zat er niet in, de baan ging, zoals ik voorspelde, dicht omdat het te hard waaide.
Als we nou ene blauwe lucht hadden, was dit best een epische foto...
We vervolgen ons rondje door het park en komen langs wat standaard attracties, zoals de Boomerang. Het is echter daar momenteel niet zo druk, dus pakken we hem mee voor de credit.
Jazeker, park nummer 3 van deze trip: Boomerang nummer 3.
Als we achter 'Fun Lake', een van de vijf meren die zich op het park bevinden en tevens de meest centrale, langslopen komen we nog een achtbaan tegen. Leuk! Het bleek de MotoCoaster te zijn (dat zeg ik nu, maar eigenlijk wist ik dat natuurlijk al lang). Een Zamperla versie van de Boosterbike. Ik had gehoord dat hij tegen zou vallen: een toffe launch, dat wel, maar dan vervolgens alleen maar rondjes rijden naar beneden. Hoewel dat eigenlijk wel waar is, vonden Dimitri en ik het echt een leuk baantje. Door zijn compactheid en supports lijkt hij wel meer op een kermisbaan dan op een parkattractie, maar ach.
De laatste achtbaan van de dag reed ik in mijn eentje. Dimitri was de slechte houten achtbanen die we deze trip tegen zijn gekomen beu en wilde niet in Predator. Alles voor een credit, dus stapte ik er wel in. Tsjah, wat kun je zeggen over een houten achtbaan steevast in de lijst van de 10 slechtste houten achtbanen ter wereld staat? Het was geen fijne baan en hij kreeg dus geen re-ride. Dan blijft er nog maar één achtbaan over: de Hoot N Hooler. Een Zierer Tivoli (Small). Net als de kinderbanen in La Ronde en Canada's Wonderland mocht ik hier niet in. Deze baan heeft echter wel consequent een regel: er mag geen volwassene in. Geen begeleiding voor een kind, nee, gewoon geen volwassenen.
Bij gebrek aan een foto van Predator maar een foto van de Tivoli.
En toen waren we het park rond. Tegelijkertijd werd het steeds rustiger in het park. Verschillende groepen schoolreisjes vertrokken alweer terug naar huis, waardoor we het laatste uur het park bijna voor onszelf hadden. Dat was best tof en daarom deden we nog een aantal ritjes in MotoCoaster, Viper en natuurlijk Tantrum. Toen we net na 5 uur uit onze laatste rit Tantrum kwamen, wilde ik nog een shirt van Viper kopen, maar helaas had Darien Lake al haar souvenirwinkels (en dat zijn er nog behoorlijk wat voor de grootte van het park) al gesloten. Een beetje teleurgesteld (zowel in het park als mezelf, ik had natuurlijk gewoon even eerder een shirt moeten uitzoeken) verlieten we het park. Afgezien daarvan, hebben we een prima dagje gehad hier in Six Flags. Laat ik daarom dit report nog even afsluiten met wat bonus foto's:
Bunny-hop!
Deze hing als prijs bij een van de games. Gaf ons meer een 'game over' idee...
Niets dan liefde voor deze classic!
37 jaar oud alweer.
De verrassing van Darien Lake
Het fungehalte is hoog met deze!
Het eindoordeel van Six Flags Darien Lake:
Oké, het park heeft: een Intamin Mega Coaster, een SLC, een Boomerang, een achtbaan met 2x4 karretjes, een houten achtbaan die wel een RMC make-over verdient, een Zierer Tivoli, een rapid (die ivm. het weer dicht was), een zooitje flatrides zoals een S&S Space Shot, Vekoma Reuzenrad, Enterprise en Zweefmolen. Het is gewoon Walibi van twee jaar terug. Alleen hebben ze de Xpress geplitst in lanceerachtbaan MotoCoaster en loopingcoaster Viper. We hebben ons leuk vermaakt in het park en ik kijk tevreden terug op ons bezoek, maar speciaal is het park dus niet. Ik hoorde dat een klein groepje leden na de Sanne-Arco trip hier nog voor een flitsbezoek langs gaat. Ik hoop dat een goed beeld van het park hebben en weten wat ze wel en niet moeten doen. 🙂
Voor anderen: beslis zelf of je deze 7 credits binnen wilt halen, maar als je in de buurt bent, kun je misschien beter proberen om naar Cedar Point, Canada's Wonderland of Six Flags New England te gaan. Maar goed, meestal als je zo'n reis maakt heb je een Six Flags park, waardoor je toch gratis binnen komt. Dan zou ik zeggen: leef je uit! Ik kijk in ieder geval leuk terug op deze dag. 🙂
Beste achtbanen van deze trip:
- Leviathan
- Yukon Striker
- Goliath
- Vortex
- Vampire
- Behemoth
- Viper
- Tantrum
- Ride of Steel
- Super Manège
Speak to you soon! 😉