De Europa-Park vs Disneyland Paris discussie is al 32 jaar een dingetje. Welk park is beter? Ik kom vaak én graag in beiden resorts. Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen.
Ik heb nog nooit met kinderen in Disneyland Paris gelopen, maar wel in Europa-Park. Ik vind dat sommige reacties hier echt zwaar negatief overladen zijn in dit geval. Je hebt in EP veel meer te doen voor kinderen dan in Disneyland Paris. Er zijn veel (binnen)speeltuintjes, veel plekken waar ze kunnen spelen met water en de Yomi's Adventure Trial is een plek waar kinderen zichzelf urenlang kunnen vermaken. In Disneyland Paris hebben ze 2 buitenspeeltuintjes die bij 1 druppel regen al meteen sluiten. Dan ben je meteen afhankelijk van de attracties, entertainment en shows, welke zwaar in de minderheid zijn en daardoor soms achterlijk lange wachttijden hebben. 3 uur wachten voor een foto met een Franse prinses die het kind nog nét niet in het gezicht schreeuwt dat ze door moet lopen voor de volgende groep, is in mijn ogen geen Disneymagie.
Sommigen hier hechten ook veel te veel waarde aan de Disney IP's. De shows in Disneyland Paris zijn goed, maar na 3x "Let it go" (waarvan 2x in het Frans) en 3x Lion King ken je die IP's wel zo'n beetje. Daarom vind ik de show van Alice, Together en Dream Factory hele sterke shows: deze leunen namelijk niet (volledig) op de bekendste IP's. Kinderen kunnen ook enorm genieten van Ed, Edda, Böckli, Jaques en Eurofant. Om nog te zwijgen over Snorri: die bij de kinderen met wie ik in Europa-Park liep de absolute favoriet was.
Als laatste vind ik het bizar dat mensen de hotels van Europa-Park met die van Disneyland Paris durven te vergelijken. De hotels zijn ongeveer even duur, maar bij EP krijg je er veel meer voor terug:
- Een veel beter ontbijt die inbegrepen zit bij de overnachting.
- Een veel mooiere themakamer. Die van Disneyland Paris zijn veel minder gethematiseerd.
- De hotels bij Europa-Park hebben allemaal een zwembad, welke je vanuit elk hotel kunt bezoeken. Daardoor kun je op een warme dag, gekleed in een (gratis) geleende badjas door het resort op onderzoek naar de zwembaden gaan.
- De hotels van Disneyland Paris liggen vlakbij de parken, maar die van Europa-Park liggen (op Kronasar na) zowat in de parken. Als je in El Andaluz slaapt, sta je binnen 3 minuten vanuit het park in jouw hotelkamer!
- De horeca in de hotels van Europa-Park is van absolute topkwaliteit en kan niet tippen tegen de (soms aardig smakelijke) buffetopties in Disneyland Paris.
De kinderen met wie ik in Europa-Park liep, hebben jarenlang een Disneyland Paris abonnement gehad. Tegenwoordig hebben ze een Europa-Park abonnement, aangezien zowel de kinderen als de ouders zich daar veel beter kunnen vermaken. Missen ze de IP's van Disney? Ik denk het eerlijk gezegd niet, wanneer ze 5 ritjes kunnen blijven zitten in de Crazy Taxi of helemaal los gaan in de Poppy Towers.