Toch ook nog maar even mijn mening over de OP, ondanks dat ik het topic niet helemaal heb doorgelezen. Dus echt mijn mening op basis van de eerste post:
Ik spaar al bijna 2 jaar elke maand een bepaald bedrag bij elkaar samen met een vriend, om uiteindelijk naar Disney te gaan, echter...
Een paar dagen geleden op een verjaardag hebben we toch doen besluiten om dit om te gooien naar Europa Park.
Dit mede omdat ik zelf dit jaar ook weer een tripje naar, in mijn ogen (ook) het beste park van de wereld heb gepland.
En wat Disney betreft. Onder andere hier op het forum, maar ook als je gewoon zoekt op internet, is Disney op dit moment gewoon niet wat het hooit te zijn... Tuurlijk het is en blijft Disney, maar als je het vergelijkt met zijn wereldwijde tegenhangers, ondanks dat ik daar zelf nog niet ben geweest, is en blijft Parijs nog steeds het ondergeschoven kindje.
Voor zover ik kan zien, zijn ze wel hard op weg om alles een beetje op te lossen, maar echt vlot gaat dat volgens mij nog niet.
Tel er ook nog eens de torenhoge prijzen voor letterlijk alles bij op, en de keuze is wat mij betreft snel gemaakt hoor. Helemaal omdat ik er al een keer ben geweest, en dat leuk vond, maar ook niet meer dan dat.
Tuurlijk zijn er wel kortingen en dergelijke te krijgen, maar eigenlijk is het nog altijd het beste om een goedkoop hotelletje in parijs te nemen, en dan met de RET naar Disney te gaan voor 2 dagen. Maar... Eten en en drinken zijn echt extreem duur, en op basis van de ervaringen op internet (en mijn eigen ervaring jaren terug) ook extreem slecht.
Europa park dan...
Duitsland is op zichzelf staand al een stuk goedkoper land als Frankrijk.
Voorbeeld: Voor mijn tripje naar Europa park aankomende eind September betaalde ik voor een eerste klas retour met de ICE nog geen 110 euro. Tuurlijk moesten daar nog 2 keer reserveringskosten voor een stoel bij, dus heb ik uiteindelijk net iets meer dan 120 euro betaald.
Als ik op exact dezelfde dag met de Eurostar naar Parijs wil, betaal ik voor een ritje van slechts 3 en een half uur (vanaf Amsterdam) minimaal 75 euro voor een enkeltje eerste klas. En wil ik zeg maar echt buisness class (premium) betaal ik 150 euro voor een enkeltje. Het ritje naar Europa Park duurt bijna dubbel zo lang, en is meer dan de helft goedkoper.
Qua verblijf heb ik dit keer een hotel in Karlsruhe, wat me 145 euro voor 2 nachten kost, inclusief ontbijt. (En ja, ik weet dat het 2 uur reizen is vanaf daar naar EP, maar ik wilde ook het Europa bad bezoeken, en ik ben in het bezit van een Deutschland ticket, dus heel veel maakt het niet uit)
Een gemiddeld hotel in Parijs kost voor zover ik weet al minimaal 120 a 130 euro per nacht. En ja, je hebt ze goedkoper denk ik wel, maar dan wil je niet weten wat voor kwaliteit je krijgt. Mijn hotel in Karlsruhe heeft bijvoorbeeld ook nog eens airco op de kamer.
En dan heb ik het nog helemaal niet echt gehad over de kwaliteit van de parken zelf, het eten en drinken, in en buiten het park. Of de mentaliteit van de Fransen tegenover de Duitsers.
Laat ik het zo zeggen. Ik kom veel liever in Duitsland, dan dat ik in Frankrijk kom. Ik begin langzaam maar zeker echt een aversie te ontwikkelen tegen Frankrijk, want hoe meer ik er over lees, en hoe meer ik de dingen ervaar, hoe meer ik me besef dat Frans en ik echt geen vrienden gaan worden. Wellicht speelt dat ook mee bij mijn eindoordeel, ondanks dat ik vast ooit nog wel weer eens een keer in Disney Parijs kom. Maar voor nu. Nee, Duitsland, en helemaal Europa park is voor mij echt zoveel beter dan Disney, en Frankrijk in het algemeen.
Maar dit is alweer een hele lap tekst, dus ik laat het hierbij, ondanks dat ik in principe nog wel iets wil typen over de kwaliteit van de parken zelf, maar dat doe ik wellicht wel in een volgende post.
Hoop dat dit in ieder geval mijn mening een beetje heeft doen onderstrepen.