Ik heb nog eens nagedacht over een systeem, maar veel is eigenlijk hier al gezegd. Toch nog even een samenvatting:
Als het aan mij ligt zou de virtuele wachtrij alleen worden ingezet op drukke dagen. Laten we zeggen op de 20+ of 30+ wachtrijen dus. De Efteling is duidelijk bezig om de wachtrijen steeds lager te krijgen, dus die drukte gaat steeds minder vaak voor komen. Het is dus meer een noodingreep op drukke dagen dan de standaard.
Het meest ideale systeem zou zijn dat je met je telefoon dichtbij de attractie een QR code scant met je telefoon. Deze plaatst je dan automatisch in een wachtrij en laat zien hoe lang je moet wachten. In feiten komt dit hetzelfde neer als in een rij aansluiten. Mensen die voor of na je scannen komen immers ook voor of na je in de rij. Je mag maar in 1 virtuele wachtrij staan per keer. Dit voorkomt beide dat de attractie uitverkocht raakt voor het middag uur.
Stel de Droomvlucht is 50 minuten wachten. Je hebt 30 minuten een virtuele wachtrij en 20 minuten een fysieke wachtrij. Waar je vroeger 50 minuten lang stond te zigzaggen voor één attractie kun je nu dus je tijd besteden aan een Villa Volta of eten. Je krijgt dus voor 50 minuten wachten dus wel twee attracties of 1 attractie en etenstijd, ipv een ritje in Droomvlucht. Dat is voor de gast een hele fijne oplossing voor een park dat in een dag al amper te doen is.
Bijkomend voordeel is dat de wachtrij van Droomvlucht maar een capaciteit van 20 minuten hoeft te hebben. Hierdoor ontstaat er heel veel ruimte voor een gethematiseerde wachtrij. Dit zorgt er weer voor dat het wachten aangenamer wordt en ook de kwaliteit van de attractie en het park zelf omhoog gaat.
De Vliegende Hollander heeft de ideale opzet qua wachtrij. Een binnen wachtrij en een kleine buffer buiten. Stel, de Droomvlucht (of Fata) krijgt een binnen wachtrij van 20 minuten, een zigzag buffer van 10 minuten die ingezet kan worden op middel drukke dagen en een virtuele wachtrij voor de extreem drukke dagen, dan heb je toch een goed wachtrij systeem?
De generaties na ons of ieder geval mij, gaat meer en meer met de telefoon doen. Dat wij er nog niet zo aan gewend zijn begrijp ik. Maar voor de generaties na ons gaat dat niet zo’n storende factor zijn als dat het nu voor sommige van ons is.