Ik vind dit allemaal best wel grappig. Ik wil geen 13 euro betalen dus zet ik mijn auto op een half uur lopen van het park.
Of je zet je fietsendrager op de auto en dan de fietsen, bent daar wel weer 10 minuten aan kwijt. Je auto gaat minder zuinig rijden door gewicht en slechtere aerodynamica. Nou dan 15 minuten fietsen daarnaartoe fiets vastzetten. Dan aan het eind van de dag weer omgekeerd. Ik zie dus eigenlijk weinig voordeel om al die moeite te doen als je met 13 euro je auto kan neerzetten en er niet meer over hoeft te denken. Ja het is niet goedkoop om te parkeren daar ben ik het mee eens maar zo absurd duur is het ook nog niet.

In beide gevallen kan je beter een uurtje meer werken om die 13 euro eruit te halen als geldt je echt zoveel boeit.

En dan is het inderdaad behoorlijk asociaal.

Ik vind 13 euro parkeerkosten aanrekenen om in een grindbak te staan enorm asociaal.

Overigens denk ik dat je enorm de kosten van een fietsendrager mee nemen overschat. Natuurlijk verbruikt je auto wat meer, maar dat zal zeker geen 13 euro zijn. En het gaat hier om 7 minuten fietsen, als je achteraan op de parkeerplaats staat ben je letterlijk langer te voet onderweg om bij je auto te komen dan wat dat fiets-ritje je kost. Beetje onzinnig argument dus.

    Gewoon lekker je auto bij Bobbejaanland neer zetten, niet in een woonwijk parkeren, want alle extra moeite weegt niet op tegen wat je er aan verdiend.

    Maar ik ben het wel met je eens, €13 betalen en in een grindbak parkeren is niet geweldig, maar waar zie je dit niet? Bij de Efteling sta je (als je pech hebt) voor €12,50 op een grasveld op 1,5km afstand van het park, in Toverland sta je in het gras en modder (gelukkig asfalteren ze daar) en in Walibi België sta je voor €10 of €12 ook in een grindbak.

    De beste prijs kwaliteit verhouding voor het parkeren in België kun je naar mijn idee bij Pairi Daiza vinden, je staat dan wel in grind, onder zonnepanelen dus lekker in de schaduw, er zitten verhogingen langs zodat je geen parkeerschade door een ander oploopt en je betaald 11 euro!

    leonard102 Wij zijn vorig jaar naar Europa Park en Disneyland gereden met de fiets vanaf ons hotel/Airbnb en konden ze vlak aan de ingang gratis achterlaten.

    Parkeren in Disneyland was toen 30 EUR per dag, dus vonden we dit wel de moeite om een kleine 10 minuten te fietsen. (We hadden gratis parking bij onze Airbnb waar onze camionette stond). Zo 60 EUR uitgespaard tijdens de trip.

    Voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen. Je staat niet aan te schuiven om de parking op en af te rijden en je staat vlak aan de ingang geparkeerd. (En het is wel tof om de file zowel 's morgens als 's avonds voorbij te fietsen). 🙂

    Maar goed, elk zijn ding natuurlijk.

    • Tim vindt dit leuk.

    Coasterfrenzy Ik vind 13 euro parkeerkosten aanrekenen om in een grindbak te staan enorm asociaal.

    Bobbejaanland is als bedrijf aan niemand verplicht sociaal te zijn. Wij als individuele mensen zouden daarentegen toch het fatsoen moeten hebben dat wèl te zijn - en daar hoort mijns inziens bij dat je je auto niet in de achtertuin van Bobbejaans buren parkeert.

      Lichaart heeft een aantal openbare parkeerplaatsen. Daar kan je zonder gedoe gewoon je auto kwijt. Zolang je de auto niet in de straten van woonwijken zelf parkeert kan dat makkelijk.

      Aurelius Bobbejaanland is als bedrijf aan niemand verplicht sociaal te zijn. Wij als individuele mensen zouden daarentegen toch het fatsoen moeten hebben dat wèl te zijn - en daar hoort mijns inziens bij dat je je auto niet in de achtertuin van Bobbejaans buren parkeert.

      Als BJL niet sociaal naar ons toe hoeft te zijn, waarom zouden we dat dan wél naar BJL moeten zijn?? What goes around, comes around.. Ergo: Respect is wederzijds, Ergo: Wat gij niet wilt dat U geschied, doet dat ook een ander niet.

      En de parkeerplaatsen daar zijn gewoon publiekelijk. Daar hebben de buren echt geen (alleen)recht op ofzo.. Diezelfde buren hebben overigens opritten waar minimaal 2 auto's op passen en vaak nog een garage erbij. Ze hebben dus behóórlijk wat ruimte. Wat goed is een publiekelijke voorziening als we er opeens geen gebruik van zouden mogen maken?

        Een openbare parkeerplaats is bedoeld als parkeerplaats voor daar (visite aan bewoners in het dorp, of voorzieningen in het dorp).

        dus niet bedoeld als ''gratis stalling voor je wagen als je naar bobbejaanland wilt''
        Ga je dit wel doen maak je het onnodig zuur voor de bewoners en hun familie daar. Doordat wij als pinnige nederlanders jarenlang de auto in kaatsheuvel hebben geparkeerd omdat het gratis was. en we geen 5 euro parkeergeld (destijds) wilde betalen. Moet een aanzienlijk deel van kaatsheuvel nu een parkeervergunning hebben, en moeten zij een hoop gedoe doen om hun auto of dat van hun bezoek kwijt te kunnen voor de deur. Daardoor moet een gratis parkeer terrein van een supermarkt zijn parkeer terrein met een duur verschuifbaar hek 's avonds afsluiten voor die paar zomeravonden in het jaar omdat mensen er massaal misbruik van maken, waardoor het eigen dorp niet meer zijn auto kwijt kan om boodschapjes te doen. Daardoor kan de WMO taxi niet meer even gauw veilig op een parkeerplaats voor de deur stoppen om een oudere vrouw die slecht ter been is op te halen of af te zetten, maar moet daardoor midden op de weg staan, en al het verkeer tegenhouden en die persoon deels over straat laten lopen. omdat jij (en daarmee vele anderen die je al voorgegaan zijn, of nog na jou komen) te lui waren of geen zin hadden om parkeergeld te betalen.

        Als je dat teveel vindt, blijf dan gewoon thuis, of maak gebruik van het OV 🙂 een pretpark heeft niet voor niets een eigen parkeer terrein, en dat is om overlast in de buurt tegen te gaan. Beeld je eens in hoe het voor jou zou zijn als er altijd auto's in jouw straat/wijk geparkeerd staan die daar niets te zoeken hebben, waardoor jij voor je dagelijks leven constant verder moet lopen dan eigenlijk noodzakelijk zou zijn.

        ja 't is wellicht duur voor een grindbak, absoluut mee eens. Maar als elke bezoeker die zijn auto nu gratis weg heeft gezet al die jaren wel betaald had, dan was het nu geen 13 euro, maar misschien maar 8 euro geweest omdat ze gemiddeld meer inkomsten hadden gehad per bezoeker. Zij verbruiken nog net zoveel stroom om jou een dienst te verlenen, maar ze krijgen er minder voor.

        Gebruik even dat moraal verstand.

        Dit is overigens niet alleen een probleem bij pretparken, maar ook in veel grote steden in NL. In Tilburg is tegenwoordig alles binnen de ringbaan betaald parkeren. En een hele hoop bewoners die daar wonen vinden dat NIET leuk. want ze moeten nu voor een X bedrag per jaar/maand een parkeervergunning aanvragen (kost ze dus ineens geld) Maar ze konden eerst ook hun auto niet kwijt, omdat iedereen daar gratis ging staan, en dan maar een stukje verder ging lopen/fietsen/weet ik t. Terwijl als men gewoon betaald ging parkeren, die wijken nog gewoon normaal hun auto kwijt konden.

          Bij Bobbejaanland heb je overigens nog veel meer parkeerplekken in de buurt dan in een woonwijk, maar dat zijn wel afgelegen plekjes waar kwaadwillenden ongestoord in jouw auto kunnen inbreken. Dat kost meer geld (en tijd) dan die 13 euro betalen. Zodra je een wat luxere auto hebt, neem ik aan dat je die 13 euro ook prima kunt betalen. Indien je een jaren 90 Toyota/Volkswagen hebt, dan is het raadzaam op via Google Maps de juiste plekjes op te zoeken via de satelietfoto's.

          Los van het feit of ik €13 een acceptabele prijs voor parkeren bij Bobbejaanland vind of niet, vind ik dat geen overlast veroorzaken door je auto overal en nergens neer te zetten onderdeel is van de, laten we zeggen, ongeschreven algemene voorwaarden waarmee je akkoord gaat als je een park bezoekt. Het parkeerterrein is er immers speciaal voor ingericht om die overlast te voorkomen.

            Coasterfrenzy Als BJL niet sociaal naar ons toe hoeft te zijn, waarom zouden we dat dan wél naar BJL moeten zijn??

            Niemand verplicht je naar Bobbejaanland te gaan toch?
            het is een vrije keuze, en als bezoekers wegblijven met als reden dat parkeren onredelijk duur is voor de grindbak dan is dat gewoon een keuze van BJL om dat te gaan fixen toch?

            Verder is de parkeerplaats misschien maar matig, maar volgens mij is het niet echt continue gigantische chaos waardoor t nu echt zo redelijk is om te klagen, als je nu elke dag 2 uur nodig hebt om de parking af te komen zou t een ander verhaal zijn.

            Aurelius Bobbejaanland is als bedrijf aan niemand verplicht sociaal te zijn. Wij als individuele mensen zouden daarentegen toch het fatsoen moeten hebben dat wèl te zijn

            Wat is dan precies het verschil tussen Bobbejaanland, een bedrijf gerund door mensen, en individuele personen? Begrijp me niet verkeerd, parkeren in de woonwijk is ook niet iets wat ik zou willen propageren. Ik lees echter in je comment dat we Bobbejaanland niet aan een sociale standaard hoeven te houden puur omdat het een bedrijf is. Vind ik niet het juiste uitgangspunt.

            Ik ben voor hoge(re) entreeprijzen, ook om daarmee een beter product aan te kunnen bieden en ja, een bedrijf is nu eenmaal een bedrijf (= winst maken). Dit soort "sluipkosten" vind ik echter een beetje smerig en beginnen de laatste jaren wel steeds hoger te worden.

            Yvan Een openbare parkeerplaats is bedoeld als parkeerplaats voor daar (visite aan bewoners in het dorp, of voorzieningen in het dorp). dus niet bedoeld als ''gratis stalling voor je wagen als je naar bobbejaanland wilt''

            Om maar even de advocaat van de duivel te spelen: als je naar Bobbejaanland gaat heb je in de buurt ook iets te zoeken toch? En als de woonwijk overlast zou ervaren van parkerende bezoekers van Bobbejaanland, dan betekent dat dat Bobbejaanland hun parkeervoorziening gewoon niet op orde heeft (dus, te slecht, te duur, etcetera).

              Coasterfrenzy Als BJL niet sociaal naar ons toe hoeft te zijn, waarom zouden we dat dan wél naar BJL moeten zijn??

              Jij hoeft niet sociaal te zijn naar Bobbejaanland, maar liefst wel naar de omwonenden.

              Meint Ik lees echter in je comment dat we Bobbejaanland niet aan een sociale standaard hoeven te houden puur omdat het een bedrijf is.

              Dat lees je verkeerd. Ik vind dat we Bobbejaanland en alle bedrijven op deze wereld juist wèl langs de sociale meetlat moeten leggen. Ik zeg alleen dat het bedrijf geenszins verplicht is aan eender welke norm te voldoen - en daar betalen ze al dan niet de prijs voor door meer of minder bezoekers te ontvangen, hoera voor kapitalisme - terwijl ik vind dat we dat als individuele mensen idealiter wel zouden moeten zijn.

              • Meint heeft hierop gereageerd.
              • Tim vindt dit leuk.

                Tja wat is loopafstand, als je een half uur oké vind kan je hem gewoon in het dorpje parkeren.

                In de directe omgeving is alles parkeren op eigen terrein dus dan moet je hem ergens in de bosjes zetten.

                Daarnaast zullen je uitgaven aan transport en entree een veelvoud zijn dus het voelt als een “penny wise, pound foolish” situatie.

                leonard102 Bij bobbejaanland specifiek raad ik aan in de woonwijk te gaan staan;

                In het kader van vlaggetjes en normale fatsoensnormen: parkeren in de woonwijk om op die manier je 13 euro te besparen is onwenselijk, en willen we vanuit Pretpark.club ten zeerste afraden.


                Op persoonlijk vlak wil ik daar aan toevoegen: Een dag lang je blik parkeren bij het park kost 13 euro, maar dat kost het in een normaal stadscentrum tegenwoordig ook wel.
                Wil je de parkeerkosten uitsparen, dan moet je lekker met het openbaar vervoer gaan of met de fiets, maar ga niet omwonenden opzadelen met jouw luxeprobleem waar je eigenlijk niet voor wilt betalen (namelijk wel je vervuilende blik ergens neerpleuren, maar niet de kosten willen dragen).

                  Aurelius Ik zeg alleen dat het bedrijf geenszins verplicht is aan eender welke norm te voldoen - en daar betalen ze al dan niet de prijs voor door meer of minder bezoekers te ontvangen, hoera voor kapitalisme - terwijl ik vind dat we dat als individuele mensen idealiter wel zouden moeten zijn

                  Dat heb ik dan verkeerd opgevat. Ik vind zelf echter dat we bedrijven aan diezelfde meetlat als een individu zouden moeten leggen. Als een individu ervoor kiest om te parkeren in een woonwijk rondom Bobbejaanland kun je zeggen dat het individu asociaal bezig is. Je kunt ook zeggen dat Bobbejaanland asociaal bezig is omdat het een problematisch product aanbiedt op het gebied van parkeren waardoor individuen andere keuzes maken. Gezien Bobbejaanland een lokale binding heeft en het individu (meestal) niet zou ik misschien zelfs zeggen dat Bobbejaanland in grotere mate verplicht is om aan een norm te voldoen dan een individu zonder binding met de wijk. Maar dat is natuurlijk een normatieve interpretatie.

                  Niek maar dat kost het in een normaal stadscentrum tegenwoordig ook wel

                  Verschil is wel dat je in de stad hogere bedragen afrekent omdat ruimte schaars is, en je voor schaarse ruimte betaald. Bij pretparken is dat meestal niet het geval. Veel parken liggen in de middle of nowhere met op een gemiddelde dag meer dan genoeg parkeerruimte. Dat die ruimte duur is komt puur omdat het park ervoor kiest om er een hek omheen te zetten en er een prijsje op te plakken. Veel keus heb je immers toch niet.

                  Betekent overigens niet dat ik asociaal gedrag goedkeur in deze specifieke context. Reken lekker die 13 euro af en dien daarna een klacht in bij het park over de parkeersituatie om een signaal af te geven. Eigenlijk ben ik het gewoon met @Aurelius en @Niek eens, met de kanttekening dat je het bedrijf en het systeem dat het bedrijf gebruikt net zo keihard mag bekritiseren als de keuze om asociaal bezig te zijn als individu.

                  We hebben eens een rondleiding gehad bij Holiday World. Parkeren is daar gratis. Alsook frisdrank en zonnebrand creme.. En weet je wat nou gek is: Ze verdienen er juist nog geld aan ook.

                  Frisdrank en Creme zorgen ervoor dat de kosten voor EHBO drastisch verlaagd zijn. Goed. Dat is minder relevant voor onze discussie.

                  De gratis faciliteiten voor het parkeren en drinken zorgen er echter voor dat mensen weer meer uitgeven in het park. Daarnaast zitten die kosten gewoon al in de entreeprijs, dus ze verdienen er best goed op.

                  Dus wellicht een handigere oplossing. Zo kunnen pretparken en omwonenden elkaar helpen. Want als pretpark asociale bedragen gaat rekenen, dan gaan mensen vanzelf gebruik maken van andere openbare voorzieningen (en dat is niet altijd het OV)

                  Overigens rekent bijvoorbeeld PHL slechts 6 euro aan. Daar zijn meer dan genoeg gratis parkeerplaatsen in de omgeving (en niet eens in de woonwijk), maar vrijwel niemand gebruikt ze omdat 6 euro gewoon hardstikke redelijk is.

                  Niek Een dag lang je blik parkeren bij het park kost 13 euro, maar dat kost het in een normaal stadscentrum tegenwoordig ook wel.

                  En zo worden we en-masse gebrainwashed om zoiets "normaal" te vinden. Ook op andere plaatsen. Nogthans geldt vooro de stadscentra dat er vrijwel een monopolie van Q-Park op heerst. Vind je een andere aanbieder, is het vaak al een aardig stukje goedkoper (er van uitgaande dat er meerdere aanbieders in de betreffende stad zijn). Bijvoorbeeld in Eindhoven kun je voor 7 euro de hele dag in het PSV stadion parkeren. Maastricht heeft zelfs een volledig gratis P&R parking waar je dan 2,40 per persoon voor een retourtje naar de stad betaald. Als je voor dit soort prijzen op een behoorlijk nette parkeerplaats kunt staan, waarom moet BJL dan 13 euro voor een grindbak hebben?

                  Trollenbol Het parkeerterrein is er immers speciaal voor ingericht om die overlast te voorkomen.

                  Dat is onzin. Het terrein is ingericht om een dienst te bieden naar eigen bezoekers. En blijkbaar daar flink op te kunnen cashen. Als ze overlast naar bewoners willen voorkomen, moeten ze een redelijke prijs vragen.

                  Yvan Moet een aanzienlijk deel van kaatsheuvel nu een parkeervergunning hebben, en moeten zij een hoop gedoe doen om hun auto of dat van hun bezoek kwijt te kunnen voor de deur.

                  Ook dit is overigens een Cashgrab. Als gemeente kun je vrij gemakkelijke iedere bewoner gewoon gratis een vergunning sturen voor hun eigen auto en een speciale parkeerkaart voor bezoekers (zo doen ze dat in Valkenburg bijvoorbeeld al jaren). Hoeft niets extra's te kosten en die paar euro wat je als gemeente kwijt bent voor het printen en verzenden van die vergunningen verdien je dik terug aan boetes van illegaal-parkeerders.

                  Ik denk dat deze post eens te meer laat zien hoe belachelijk er met het volk word omgegaan en hoe dom we als bevolking zijn dat we dit gewoon slikken, terwijl er meer dan genoeg praktijkvoorbeelden zijn waaruit blijkt dat het gewoon wél sociaal (naar de bevolking/bezoekers toe) kan.

                    Zolang het OV niet goed gefaciliteerd word vind er niks asociaals aan om het in het dorp neer te batsen. Goed oplossing!
                    Daarna mag je wat mij betreft autos zoveel ontmoedigen om in de stad/park te zijn. Ik moet zeggen dat P+Rs geweldig zijn want je staat direct altijd in het centrum als je uit stapt.

                    Nu moet ik wel heel eerlijk toegeven, wij gaan in Rust altijd naar het zelfde pension, en op de aankomstdag mogen gasten in de ochtend van het pension al op hun parkeerplaats parkeren, natuurlijk wel als er voldoende plaats is.

                    Toen we om 7:30 aan kwamen was er helaas geen plaats dus toen heb ik hem ergens achter het pension geparkeerd, met de gedachte geld te besparen, mijn auto van net 4 jaar oud stond daar perfect, hij stond niemand in de weg.

                    (Het bespaarde geld is daarna toch dubbel en dwars in Europa Park uitgegeven 😉)

                    Als iedereen dit doet word het natuurlijk een grote puinzooi en het is absoluut niet de normale gang van zaken dat bezoekers hun auto maar overal neer gaan zetten.

                    Bovendien vind ik het belangrijk dat mijn auto op een goede parkeerplaats staat, want helaas (en gelukkig) bij vorige auto’s parkeerschade opgelopen door een ander, en er ligt geen briefje bij hoor!

                    Dus gewoon lekker parkeren bij de plaats van bestemming…

                      Meint Dit soort "sluipkosten" vind ik echter een beetje smerig en beginnen de laatste jaren wel steeds hoger te worden.

                      Maar zijn het echt "sluipkosten". Betalen voor parkeren bij pretparken is de norm en kost (in Europa) geregeld tussen de 10 en 15 euro, dat is iets wat ik in mijn hoofd al incalculeer. Als het dan een keer goedkoper of zelfs gratis is, dan is dat mooi meegenomen.

                      Coasterfrenzy Overigens rekent bijvoorbeeld PHL slechts 6 euro aan

                      Kanttekening is dat het niet Phantasialand is die dit rekent, maar de toevallige eigenaren van de parkeerterreinen. We hebben geluk dat die niet samen hebben besloten 20 euro per voertuig te rekenen, maar dat komt denk ik ook vooral doordat die (naast 2 man personeel en wat onderhoud) eigenlijk geen kosten aan het parkeerterrein hebben. Overigens betaal je heden ten dage "al" 7 euro.

                      In ieder geval in het algemeen en om een lang verhaal kort te houden: ik vind het bijzonder respectloos om überhaupt voor te stellen overlast in een woonwijk te veroorzaken omdat je 13 euro te veel vindt voor parkeren. Ga dan niet, als je het te duur vindt.