The_Bullgod
Elektrische autos zijn nog steeds milieuvervuilend. Ik heb niet zozeer het over de bouw of de afbraak van het vehikel maar gewoon de reis van A naar B. De elektriciteit komt in de meeste gevallen nog steeds uit vuilverbranding en er zijn nog steeds stofdeeltjes die vrij worden gelaten waardoor je kanker kan krijgen.
Met @"Niek" ben ik het er wel mee eens dat iedere stap een is, dus dat is erg positief. Alleen zint het mij totaal niet dat de techniek compleet wordt vernaggeld en er naar buiten wordt gebracht dat het om duurzaamheid gaat. De ware stoommachine is er mee kapot gemaakt.
En met zo'n opmerking
Mark Ik hoop met heel mijn hart dat de stoomtrein het verschil gaat maken om meer verkeer toe te staan binnen de huidige regelgeving zodat er uitgebreid kan worden in bezoekers met een nieuwe milieuvergunning.
Heeft het weinig met duurzaamheid te maken, want meer bezoekers betekent gewoon meer afval. In dit geval zit de afval niet in de stikstof, maar kunnen wellicht meer vervuilende consequenties krijgen.
Probleem is met dit soort discussies is wel dat waar je het kader legt. Iedereen is het er wel over eens dat dit weinig toevoegt aan een beter milieu.
Kijk je naar een 30 jaar aan stoomtrein dan is het een enorme uitstoot wat wel de moeite waard is. Leg je daarbij ook nog eens de onderdelen en mankracht bij aan onderhoud dan wil je gisteren alles al gaan vervangen. Maar dat is alleen gericht wanneer je de stoomtrein een last vind en geen noodzaak aan attractieve waarde.
Kijk je naar verdere consequenties zoals de Efteling als park, de aantrekkingskracht, of de externe invloeden dan wordt het moeilijk dit als duurzaamheid te beschouwen en eerder als een administratieve truc om meer te kunnen vervuilen. Net zoals Schiphol boerderijen opkoopt om meer vluchten te kunnen laten boeken.
Enige waar je als park je op zou moeten richten is alle bezoekers laten binnen komen via het OV, maar daar wordt het park niet op afgerekend helaas. Alleen op het aantal bezoekers waar ze wellicht binnenkort een boete voor kunnen krijgen omdat ze hier ook al enige administratieve trucage voor gebruiken. De stoomtrein is minder doorzichtig, maar in potentie is het bedoeld om meer te kunnen bouwen en bezoekers meer te laten kopen. Wat uiteindelijk vervuiling met zich meebrengt. Die onder aan de streep meer uitstoot geeft.
Wat mij betreft is het dan beter om een ander vervoermiddel te kiezen die minder energie kost dan deze verbouwing, zodat het ook makkelijker, goedkoper en sneller wordt om bijvoorbeeld te kiezen voor een andere route.
Dutch23 Verduurzaming: een economische ontwikkeling die gericht is op het minder uitputten van natuurlijke hulpbronnen. Bron: klik.
Vervuilende kolen eruit en groene stroom die ze zelf opwekken met zonnepanelen erin. Je kunt zoveel krom praten wat recht is, maar feiten blijven feiten. Dit is bij definitie verduurzaming. Dat er andere mogelijkheden zijn, klopt. Maar daar hebben we het nu toch niet over? Het ging specifiek om deze handeling van de Efteling.
- De stroom die ze halen is niet groen en komt niet uit de eigen zonnepanelen.
- De kolen die ze gebruiken, worden ook gebruikt voor elektriciteits centrales
Er wordt geen natuurlijk hulpbron er minder voor uitgeput als de verbranding alleen qua lokatie is veranderd.
Dutch23 En je weet dat er naast die weg een Natura 2000 gebied ligt? Juist door de uitstoot van de auto’s moet je er toch alles aan doen om daar niks boven op te doen? Dus omdat het al slecht is, zou de Efteling het niet perse minder slecht mogen maken? Lijkt me een rare mentaliteit. De parkeerplaats ligt trouwens ver genoeg af van de duinen om minimaal impact te hebben op stikstof gebied. Dat is dus niet het punt.
Jij stelt dat de bomen te lijden hebben onder de stoomlocomotief. Door deze te schrappen zorg je er indirect voor dat er meer autos op die weg komen. Maar goed, dit lijkt het goed praten van iemand constant een messteek geven en door zijn hand er af te hakken beweren dat deze niemand meer kwaad kan doen ondanks dat een pistool in zijn andere hand zit.
Dutch23 Ja, want dat kunnen ze nu zelf groen opwekken. Daarnaast zit daar voor nu de toekomst in.
Nee, ze kunnen in een dagdeel zelf wat elektriciteit gebruiken, maar die wordt voor het grootste gedeelte opgeslokt aan 2 attracties. Die omgebouwde treinen gebruiken geen elektriciteit van hun eigen zonnepanelen, als je het zo wil stellen met 'groen'. En batterijen is geen optie met dit soort infrastructuur.
Dutch23 Of, wat veel waarschijnlijker is, is dat er geen personeel is dat nog in deze niche te vinden is. Omdat het ook een uitstervende techniek is. Elektrische motors etc. zijn nu juist in de trek en daar zijn ook genoeg monteurs voor. Telkens weer die vinger naar de Efteling. Heel makkelijk weer.
Ga maar eens naar de rest van Europa qua treincultuur, het is geen niche. Elektrische motors is hel en verdoemenis op dit moment, omdat daar juist weinig mensen voor te vinden zijn omdat het allemaal betrekkelijk nieuw is. Waarom denk je dat momenteel de automobielen die elektrisch rijden op dit moment wat minder in de markt zijn? Ook vanwege het onderhoud wat er uit voort komt en lang niet zo makkelijk om daar iemand voor te vinden.
Dutch23 En dit is allemaal gebaseerd puur op onderbuik gevoel of wat? De stoom techniek is uitontwikkeld. Kost bakken aan onderhoud en zeker niet minder dan de nieuwe technieken. De toekomst zit in de elektrische techniek. Waarom zou juist de nieuwe techniek waar in door ontwikkeld wordt de problemen zitten? Er rijden al jaren trams en auto’s en what not op elektrische motors. Laten we nou niet doen alsof dit een experimentele techniek is.
Grappig dat je stelt dat er jaren zitten op de nieuwe techniek om het oude er mee te ondermijnen. Je haalt je eigen argumentatie daarmee onderuit. Stellen dat onderhoud vele malen minder is, lijkt mij niet voor de handliggend. Daar spelen weer andere slijtages mee, die moeilijker te zijn traceren.
Voor wat betreft deze ombouwing is er wel degelijk iets wat mee speelt. Het is geen assemblage gemaakt in de fabriek waaruit 30 per dag de deur uit gaan. Het is een product speciaal gemaakt voor de Efteling wat enorm in de eerste komende jaren gevoelig kan worden voor het bijstellen van onderdelen. Dit is niet iets wat op papier is ontworpen en vele malen getest in een fabriek. Daar zit het verschil, wat maakt dit behoorlijk gevoelig maakt om constant uit te vallen voor de komende 10 jaar. Niet omdat de aandrijving elektrisch is, maar de techniek onbekend is. Dit één op één neerzetten als hetzelfde als een tram of een auto, dan snap je niet wat er op dit moment gebeurd.
Dutch23 Tuurlijk. Gelukkig ligt het hotel net buiten de niet-bouw zone voor de Duinen en hebben de stikstof regels hier dus geen invloed.
Het is nog steeds uitstoot. Of telt het duurzaam argument nu ineens niet meer? Volgens mij dus toch een kwestie van administratieve rompslomp waar we hier dus om discussieren. En niet zozeer een beter gevoel en toekomst voor onze kinderen.
Dutch23 Noem ze maar eens op dan. De Stoomtrein is een van de weinige die zo direct stikstof uitstoot.
Piranha, Droomvlucht, Carnaval Festival, Het witte paard, Station de Oost
Dutch23 Volgens henzelf wel om te kunnen blijven concurreren op de internationale markt en bestaanszekerheid te houden onder een stichting. En daar ben ik het mee eens.
Dan moeten ze maar eens van de internationale markt afstappen, als dat het probleem is.
Dutch23 Een natuurliefhebber en een uitvinder? Denk het wel ja. Ik wist niet dat de stroomtrein een verhaal had. Er wordt letterlijk miljoenen in dit project gepompt en jij weet het te draaien naar bezuinigen? Bijzonder.
De stoomtrein heeft een gehele geschiedenis, er zit heel veel verhaal in. Wat mij betreft is het de connectie van de natuur met de moderne tijd waarin wij leven. Er wordt geld ingepompt om er weer geld uit te halen, dat heet investering en rendement. Een uitkomst van daarvan is dus bezuinigen. De bezuiniging in dit geval om niet volledig in te gaan op het principe stoom. Dat de verwarming via kool gaat, is natuurlijk leuk. Maar elektriciteit is natuurlijk ook een uitkomst. Mij hekelt het dus om de complete techniek en het principe stoom er uit te gooien en puur alleen op electriciteit te rijden. Het andere argument 'energie-efficientie' gaat dan ook niet op omdat je met materiaal rijdt wat al veel te zwaar is.
Wat mij betreft is dit een compleet onzinnig project en kunnen ze beter direct alles naar de vuilstort gooien, omdat de attractie al er uit wordt gesloopt.