Ik verbaas me echt over de discussie die hier ontstaat op het vervangen van steenkool in het park. Ik persoonlijk heb liever echt eventueel net wat sneller uitbreidingen van de Efteling die met deze upgrade toch een slag makkelijker worden dan een trein die perse op steenkool moet rijden vanwege het nostalgische gevoel.
In Nederland is nou eenmaal voor een ( in mijn ogen) overdreven aanpak voor behoudt van zelf gecreëerde natuurgebieden zoals de Loonsche Duinen bepaald. Daar moet de Efteling hoe dan ook mee dealen.
Om maar aan te geven over de Duinen :
De oorsprong ligt in de eerste eeuwen van onze jaartelling. De Maas was maar een kleine rivier. Het land was bebost met de els, de iep en de eik. Er woonden mensen, vooral aan de oever van de Maas, die leefden van de jacht en van de landbouw. De landbouw was primitief geregeld. Wij kunnen jarenlang vruchtbaar gebruik maken van een akker, maar destijds ging dat anders. Een akker werd maar één keer gebruikt. Er werd een stuk bos omgehakt of verbrand en het land werd dan geschikt gemaakt voor landbouw. Eén keertje. Eén jaar. Daarna bleef dat land braak liggen, een ander bos werd omgehakt. Zo ontstonden grote braakliggende gebieden in het noordwesten van Brabant aan de Maas. Dit heet roofbouw. Met het latere zeeklimaat kwam er niet alleen veel water, ook veel wind, stormen. De wind had vrij spel op het braakliggende terrein en veroorzaakte zandverstuivingen. De aantasting van het landschap werd vervolgens versterkt doordat men de zandverstuiving gebruikte als zandmijn, om zand te winnen om de eigen hoeve te versterken en tegen het water te beschermen.