Eigenlijk had ik liever willen kiezen tussen een zomer- of een winter abonnement of een combinatie daarvan. Die steeds meer en meer kapot bezuinigde Winter Efteling kan me gestolen worden!
Nieuwe Efteling Abonnementsvormen
- Bijgewerkt
broodje123 De Efteling wordt steeds minder betaalbaar en steeds meer een eliteproduct
Een pretpark is in principe toch ook een luxeproduct en geen eerste levensbehoefte? Als je de prijzen van de Efteling op Europees niveau bekijkt vragen ze helemaal geen gekke prijs. Ook in de context van de nieuwe abonnementen: als je elke maand een keertje naar de Efteling gaat betaal je nog steeds geen slechte prijs.
Een hogere prijs is natuurlijk nooit fijn, maar ik moet ook zeggen, ik heb liever een duur park waar ik gewoon een goede dag heb waarop ik veel kan doen, dan een goedkoop park waar het over koppen lopen is met enorme wachttijden.
De Efteling heeft de boot van de speedy pass steeds afgehouden met het argument dat ze alle bezoekers als gelijk behandelen. Mogen we stellen dat met de nieuwe abonnementen de deur openstaat naar andere exclusieve betalende voordelen?
Tim Wat mij betreft niet perse. Het voornaamste onderscheid wat gemaakt wordt zijn de dagen waarop bezoekers welkom zijn, waarbij een kaart met minder toegang ook een stukje goedkoper is. Ik vind dat er inhoudelijk ook een duidelijk verschil zit tussen de beschikbaarheid van een park op basis van je abonnement en het betaald voordringen tegenover andere betalende daggasten. Natuurlijk kan je het gelijktrekken als je beide maar plat genoeg slaat (want meer betalen geeft meer toegang), maar die vlieger gaat naar mijn mening echt niet op in deze.
Daarnaast is de infrastructuur van attracties gewoon niet geschikt ervoor, tenzij ze natuurlijk de single rider lines ervoor gaan opofferen, maar dat zie ik ze gewoon niet doen.
Ik heb de mail ook gehad en na aandachtig doorlezen ga ik toch het eerste jaar voor de premium. Vind het no niet zo fijn dat ene met de andere vormen heel wat dagen niet binnen kunt.
Eerst was dit ook maar dan minder dagen.
Het is iig vreemd dat ze dit zo doen na prijsverhoging vrij kort geleden
Kunnen er niet juist een aantal andere oorzaken ten grondslag liggen aan de nieuwe abonnementen (en daarbij behorende prijsstijging)??
-de Efteling op dit moment al aan de absolute max zit van het aantal bezoekers/bezoeken wat ze mogen ontvangen. De vergunning voor 6 miljoen bezoekers is nog niet binnen. En ze moeten het aantal bezoeken wat beginnen te drukken.
-het is in de Efteling vaak druk. En zo lang Strookrijk niet onderdeel is van het park, valt er lastig meer te spreiden als de bezoekersaantal verder stijgen.
-parkeren op piekmomenten is de laatste tijd een probleem en voorlopig is nog niet alle infra hiervoor verbeterd
- Bijgewerkt
Meint Ben het hier maar deels mee eens. Een attractiepark is inderdaad een luxeproduct, maar de Efteling heeft met zijn leidende positie en unieke organisatiestructuur tientallen jaren ervoor gezorgd dat relatief veel Nederland hebben genieten van een premiumproduct als de Efteling voor een schappelijke prijs. Dit is altijd ook de visie van de stichting geweest, met het in stand houden van het park en maatschappelijk betrokken en laagdrempelig te blijven. Vooral omdat de Efteling geen winstoogmerk heeft ligt het hier denk ik net iets anders. Ik ben dan ook vooral bang dat dit de deur openzet naar verdere commercialisering, zoals de genoemde voordringpasjes nu we het taboe van onderscheid maken tussen bezoekers voorbij zijn. Ik citeer dan ook graag even wat de Efteling zelf over zijn visie en missie zegt:
''Om een plek te kunnen bieden waarin verbinding centraal staat is het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt, ongeacht fysieke, financiële of sociale beperkingen. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus en zetten ons hier zichtbaar en actief voor in''.
broodje123 nu we het taboe van onderscheid maken tussen bezoekers voorbij zijn.
Er wordt helemaal geen onderscheid gemaakt voor bezoekers. Sommige dagen zijn vanuit een economisch perspectief aantrekkelijker om de abonnementhouder buiten de deur te houden. Als je op die dagen naar binnen wilt dan zal je extra moeten betalen.
Ik vraag me ook af of mensen echt per se op die geblokkeerde dagen naar binnen willen of dat het idee dat je niet kan ervoor zorgt dat mensen voor premium kiezen.
Disney hanteert al zeker een decennium deze segmentering in hun abonnement, Europapark sinds 2022 ook met hun Silver en Gold abonnement. Ik vind het een logische keuze. Het park kan niet veel in de breedte groeien, dus zal het in de lengte moeten groeien. Dit is een prima eerste stap om vanuit die lengte extra omzet te maken.
- Bijgewerkt
broodje123 De prijzen voor dagkaarten zijn niet zo hard gestegen als de abonnementen, plus je hebt nog altijd de AH actie. Ik zie niet in hoe een duurder abo opeens de 'grens doorbreekt tussen bezoekers'. Zodra je het park in bent ben je nog steeds gelijk. In de huidige constructie heb je ook al max 14 dagen dat je niet binnen mag komen. Bovendien zijn dit dagen dat je vaak niet eens in het park wilt zijn.
Ik verwacht voor het exclusieve evenement een avondopenstelling met daarbij bv DM open. Dat soort evenementen kun je niet houden op dit moment doordat het er veelte veel zijn. Ik verwacht wel een reeks aan previews met abo houders (eventueel na degene voor de premium houders) over meerdere dagen. Perfecte groep om mee te testen, zeker bij een Intamin prototype.
broodje123 Het meest treurige van deze nieuwe abonnementen blijft wel dat er over een speciaal evenement wordt gesproken dat 1 keer per jaar gaat worden gehouden terwijl het niks meer hoogstwaarschijnlijk wordt dan de preview voor nieuwe attracties. Niks speciaals aan.
Nou, zo’n preview is straks wel speciaal, net zoals vroeger.
Het is pas iets van de laatste jaren dat er zo’n preview voor abonnementhouders werd georganiseerd en volgens mij was het tot dusver nooit een abonnementsvoorwaarde, maar eerder een extraatje.
De Efteling glijdt wel steeds verder af op de ethische schaal. Waar de stichting altijd als doel ook heeft gehad om ook maatschappelijk verantwoord te ondernemen, een goede relatie met de omgeving te behouden en de Efteling toegankelijk te houden voor iedereen is dat de laatste jaren door een commerciële inhaalslag toch helaas minder geworden. De Efteling is steeds meer veranderd in een Nederlands Disneyland, waar de vroeger de Efteling een unieke positie door zijn aandeelhouder had. De verschillende abonnementen lijken ook een opstapje naar een verdere commercialisatie. Nu dit taboe van onderscheid tussen bezoekers in principe is gebroken is ook de weg vrij naar bijv betaald voordringen.
Sorry, maar dit vind ik onzin.
De Efteling heeft nog steeds die unieke positie door die stichting als aandeelhouder: er worden elk jaar miljoenen besteed aan nieuwe toevoegingen en onderhoud. Er blijven geen miljoenen aan de strijkstok hangen en er worden geen zware bezuinigingen door de aandeelhouder afgedwongen. Maatschappelijk nog steeds verantwoord dus.
Dan is er de toegankelijkheid voor iedereen. Die blijft in mijn ogen ongewijzigd; ja, het park is (zoals alles) duurder geworden, maar niet buitensporig. Er zijn nog steeds kortingsacties.
Dat de abonnementen nu wijzigen heeft met die toegankelijkheid niets te maken: een abonnement was altijd al een luxeproduct.
Wat me wel opvalt dat en Pasen en Hemelvaart en Pinksteren wegvallen voor het Plus abonnement. Ergens begrijpelijk maar de laatste jaren zijn dat voor mijn gevoel niet de drukste dagen. Afgelopen Pasen was ronduit rustig wat ik van veel begreep.
En Kerst doet in 2024 nog wel mee, of zou dat het laatste jaar zijn?
Dit zijn toch wel dagen dat we soms de drukte voor lief nemen en graag willen gaan.
Op premium abonnement gaven ze aan beperkt beschikbaar is. Is dat niet verkoping truc?
Mark je zult dan straks gaan zien, dat zie je nu in de winter periode vaak ook al, dat de weekenden na z'n blokdag/weekend, het dan behoorlijk druk gaat zijn in het park. Juist omdat dan alle abonnomenthouders denken, ja nu kunnen we weer.
Ik vind die lange weekenden in het voorjaar wel echt een aderlating en een stuk vervelender als die paar uitverkoopdagen in rustige periode waar je door alle reclame van de uitkopen toch niet wilt zijn…
Zoals verwacht maakt de hele community er weer een enorm melodramatisch gedoe van. Het is een pretpark mensen. Wees blij dat je er überhaupt heen kan. Dan maar een paar dagen minder....
- Bijgewerkt
Ja en nee. Ze mogen doen wat ze willen natuurlijk, maar een product is al zo’n 20 jaar hetzelfde en dan doet het wel gewoon pijn als dat ten nadele veranderd.
Alles wordt duurder, maar dat hoef je niet leuk te vinden natuurlijk.
Eftelflags Nou, zullen we deze dooddoener dan maar weer weerleggen met de andere dooddoener? Het is een pretparkforum. Logisch dat mensen zich daarover druk maken hier, het is hun hobby. Op een Ajaxforum worden andere bijzaken weer tot drama verheven.
Abonnementhouders geven over algemeen minder uit.
- Bijgewerkt
Maar er veranderd niet heel veel meer dan 25 euro, zeg 50 euro meer, als je recente prijswijziging meeneemt. Maar nu doet men alsof de hele wereld instort. De Efteling is geen opvanglocatie. Het is een bedrijf...