• Duitse Parken
  • Dodelijk ongeluk bij onderhoudswerkzaamheden bij Taron in Phantasialand

Heel tragisch maar ik vraag me wel af of de beste man wel op die plek hoorde te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat die machine in werking word gezet terwijl er personeel in de gevarenzone aanwezig is

    Quepert Heel tragisch maar ik vraag me wel af of de beste man wel op die plek hoorde te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat die machine in werking word gezet terwijl er personeel in de gevarenzone aanwezig is

    Tragisch is dit zeker. En gesproken over jou gedachten, kan het juist ook precies andersom zijn.
    Ze waren namelijk met onderhoud bezig. En het kan dus best zijn dat de operator juist niet goed opgelet heeft, en al een trein weggestuurd heeft wat eigenlijk nog niet kon/mocht.

      The_Bullgod dat is exact wat ik ermee bedoel.
      Ik ken de situatie niet, maar zo’n ding geven ze niet vrij als ze iemand zien.
      Maar je kunt iemand ook over het hoofd zien.

      Pff wat een naar bericht zeg, bijzonder tragisch. Zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Even snel iets tussendoor, even vlug je hand ergens insteken, ik zie het vaker gebeuren (vooral bij mijn vorige werkgever was dat schering en inslag). Het kan zo snel gebeuren, maar de gevolgen zijn zo groot.

      The_Bullgod geen idee hoe het in phantasialand zit. Maar bij heel veel parken moet je als monteur een persoonlijk slot door de "uit" knop van de attractie doen en een "aan het werk aan de machine" kaart op het controlepaneel plaatsen.

        Johan Zo gaat het bij mij in het bedrijf normaal gesproken ook met de machines als deze in onderhoud zijn.
        Maar toch kan het wel eens vergeten worden. En dan kun je problemen krijgen als dan de operator gewoon met zijn normale werkzaamheden begint, zonder te vragen of het onderhoud/reparatie afgerond is.

        Johan

        In de documentaire van enkele jaren terug zie je ook een fragment (op 07:20) waarbij de operator door de luidsprekers het volgende uitsprak: "Vorsicht, ganze Streckenverlauf von Taron. Taron geht jetzt starten mit probenfahrten. Ich wiederhole. Ganze Streckenverlauf von Taron."

        In het Nederlands vertaalt zich dat als: "opgepast, volledige testrit van Taron. Taron start met testritten. Ik herhaal: volledige testrit van Taron.

        Het is protocol, en lijkt me heel opmerkelijk en triest als de operator dit nu niet gedaan heeft. Dus als de operator dit alsnog gedaan heeft, is de vraag waarom de technieker vlakbij de baan stond.

        Link naar de docu:

          Phantasiastisch Zulke omroepen doen het goed op camera maar hebben uiteindelijk nul effect als er echt iemand halverwege de baan is. Een goed bedrijf heeft zijn protocollen zodanig op orde dat er eigenlijk, op het moment dat je zo’n omroep zou doen, al niemand meer langs de baan zou moeten kunnen zijn. Zoals sleutels voor de bediening die alle mensen die langs de baan werken bij zich moeten hebben: dan kan de attractie alleen worden aangezet als alle sleutels bij de operator zijn en er dus niemand meer langs de baan aan het werk is.

          Hoe het ook zij, dit is bijzonder triest nieuws, en ik wens alle betrokkenen veel sterkte. Ik neem aan dat er goed onderzocht gaat worden wat hier is misgegaan, en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden.

            Phantasialand heeft op Instagram een bericht achtergelaten over het ongeluk:

            luc136 Een goed bedrijf heeft zijn protocollen zodanig op orde

            Lee Cockerell vertelt in zijn boek Creëer Magie heel mooi dat wanneer er iets fout gaat, dat er 1 van 3 dingen fout kunnen zijn gegaan.

            • Het protocol is niet toereikend
            • Het protocol is niet duidelijk
            • Het protocol is niet nageleefd

            Ik ben benieuwd naar het onderzoek, maar optie 3 hoop ik echt niet op.

            luc136 Zulke omroepen doen het goed op camera maar hebben uiteindelijk nul effect als er echt iemand halverwege de baan is. Een goed bedrijf heeft zijn protocollen zodanig op orde dat er eigenlijk, op het moment dat je zo’n omroep zou doen, al niemand meer langs de baan zou moeten kunnen zijn. Zoals sleutels voor de bediening die alle mensen die langs de baan werken bij zich moeten hebben: dan kan de attractie alleen worden aangezet als alle sleutels bij de operator zijn en er dus niemand meer langs de baan aan het werk is.

            De omroep (soms ook gewoon een soort alarm dat af gaat) is vrij standaard en sluit natuurlijk niet uit dat er nog andere maatregelen zijn.

            De rest van je post kan ik echter weinig van maken: Als iedereen een sleutel heeft, kan ook iedereen het ding starten.. Tenzij alle sleutels nodig zijn om het ding te starten, maar bij grotere werkzaamheden kunnen gerust meer dan tien mensen bezig zijn: Lijkt me niet dat er zo veel sloten op zo'n apparaat zitten.

            Daarnaast opereert Taron ook niet in een gebied dat volledig met poorten en/of hekken afgezet kan worden. Wellicht stond de beste man op een ladder langs de rotsen bij de 2e lancering. Dat kun je onmogelijk voorkomen met de hier vaker genoemde oplossing om elke toegangspoort tot het achtbaan-gebied electrisch te controleren. Van daar ook die omroep/toeter.

            The_Bullgod et kan dus best zijn dat de operator juist niet goed opgelet heeft, en al een trein weggestuurd heeft wat eigenlijk nog niet kon/mocht.

            Dat kan: Maar zelfs dan duurt het nog best lang tussen vertrek en daaderkelijke lancering. Als de medewerker zou reageren op de omroep (of alarm) had hij alsnog tijd zat gehad om de gevarenzone te verlaten.

            Het lijkt me wat dat betreft ook niet onwaarschijnlijk dat de betreffende persoon op één of andere manier de track gevallen is.

              Coasterfrenzy Dat kan: Maar zelfs dan duurt het nog best lang tussen vertrek en daaderkelijke lancering. Als de medewerker zou reageren op de omroep (of alarm) had hij alsnog tijd zat gehad om de gevarenzone te verlaten.

              Als er inderdaad een melding of alarm geweest is, zou het best mogelijk kunnen zijn geweest dat deze niet te horen was.
              Ja ook aan alarm installaties kunnen dingen niet werken.

              Het kan ook zijn dat de technieker het slotje niet op de noodstop heeft gezet omdat het altijd goed ging

              En dan de omroep niet heeft gehoord hoewel je de launch wel heel goed hoort

              Kan ook heel goed zijn dat de man aan het werk was met een noise cancelling headphone. Ik vrees dat we het nooit precies zullen weten.

                Coasterfrenzy De rest van je post kan ik echter weinig van maken: Als iedereen een sleutel heeft, kan ook iedereen het ding starten.. Tenzij alle sleutels nodig zijn om het ding te starten, maar bij grotere werkzaamheden kunnen gerust meer dan tien mensen bezig zijn: Lijkt me niet dat er zo veel sloten op zo'n apparaat zitten.

                Ik heb een keer met een groep mensen door de Ninjago-darkride in Windsor mogen lopen. Daar kreeg echt iedereen een sleutel of token oid mee. Ik weet niet meer of die allemaal fysiek nodig waren voor de bediening of niet, maar dat doet er ook nauwelijks toe als iedere operator de regels goed naleeft. De regel was namelijk heel simpel: start de attractie alleen als álle sleutels/tokens in het operatorhok zijn.

                Coasterfrenzy Daarnaast opereert Taron ook niet in een gebied dat volledig met poorten en/of hekken afgezet kan worden.

                Hier noem je wel iets belangrijks. Dit maakt ook een groot verschil met de Ninjago-darkride. Het gebied rond Taron is inderdaad lastig controleerbaar.

                Dan nog vraag ik me af of een omroep goed genoeg werkt om het opstarten van zo’n attractie veilig te kunnen doen. Is die in het hele gebied hoorbaar als er gewerkt wordt? Ik betwijfel het. En als de baan direct daarna gestart wordt, kunnen alle medewerkers dan überhaupt op tijd wegkomen?

                  Gewoon allemaal stoppen met speculeren wat het zou kunnen zijn geweest. Het is een ernstig ongeval met dodelijke afloop, dat is wat er gebeurd is. De enige die recht hebben op een antwoord zijn de familieleden van het getroffen slachtoffer.

                  luc136 Ik weet niet meer of die allemaal fysiek nodig waren voor de bediening of niet, maar dat doet er ook nauwelijks toe als iedere operator de regels goed naleeft

                  Ik mag hopen dat die niet enkel voor de sier waren. Uiteindelijk heb je gelijk dat iemand de regels goed dient na te leven, maar we hebben het hier over mensen en die kunnen fouten maken. Een fysieke beveiliging in de vorm van een slot valt niet te overbruggen, zonder deze moedwillig kapot te maken. Een fout kan je dan dus eigenlijk niet maken.

                  Hoe dan ook, waar de fout precies zat maakt het ongeval niet minder erg. Ik hoop in ieder geval dat er kritisch naar de procedures wordt gekeken of deze niet scherper en waterdichter gemaakt kunnen worden.

                  Triest, geeft maar weer aan dat ondanks alle regels en voorschriften er altijd iets mis kan gaan. Zelfs in een land als Duitsland.