• Duitse Parken
  • Dodelijk ongeluk bij onderhoudswerkzaamheden bij Taron in Phantasialand

TuttiFrutti Inderdaad en uiteraard ook voor de openingseizoen.
Phantasialand opent 28 april. Nu is de vraag of Taron nog dicht blijft voor de onderzoek.

DAN2019 Dit is een wel heel summier begin van een topic. Wat context in de openingspost in plaats van alleen een linkje plakken is wel gewenst.

Marvin heeft de titel veranderd naar Dodelijk ongeluk bij onderhoudswerkzaamheden bij Taron in Phantasialand .

Wat een vreselijk nieuws, dat zoiets anno 2024 nog kan gebeuren... Sterkte aan de nabestaanden.

Dat is geen fijn nieuws.. maar tegelijk ook jammer dat er eigenlijk amper iets te melden is. Geen enkele bron weet nog wat er gebeurd is. Helaas ziekte van de tijd wat je vaak in de media ziet.

Coasterfrenzy Het zal mij ook niks verbazen dat we phantasialand kennende en in het kader van het lopende onderzoek hier voorlopig (of überhaupt) niks meer over horen...

Heel tragisch maar ik vraag me wel af of de beste man wel op die plek hoorde te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat die machine in werking word gezet terwijl er personeel in de gevarenzone aanwezig is

Quepert Heel tragisch maar ik vraag me wel af of de beste man wel op die plek hoorde te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat die machine in werking word gezet terwijl er personeel in de gevarenzone aanwezig is

Tragisch is dit zeker. En gesproken over jou gedachten, kan het juist ook precies andersom zijn.
      Ze waren namelijk met onderhoud bezig. En het kan dus best zijn dat de operator juist niet goed opgelet heeft, en al een trein weggestuurd heeft wat eigenlijk nog niet kon/mocht.

The_Bullgod dat is exact wat ik ermee bedoel.
        Ik ken de situatie niet, maar zo’n ding geven ze niet vrij als ze iemand zien.
        Maar je kunt iemand ook over het hoofd zien.

Pff wat een naar bericht zeg, bijzonder tragisch. Zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Even snel iets tussendoor, even vlug je hand ergens insteken, ik zie het vaker gebeuren (vooral bij mijn vorige werkgever was dat schering en inslag). Het kan zo snel gebeuren, maar de gevolgen zijn zo groot.

The_Bullgod geen idee hoe het in phantasialand zit. Maar bij heel veel parken moet je als monteur een persoonlijk slot door de "uit" knop van de attractie doen en een "aan het werk aan de machine" kaart op het controlepaneel plaatsen.

Johan Zo gaat het bij mij in het bedrijf normaal gesproken ook met de machines als deze in onderhoud zijn.
          Maar toch kan het wel eens vergeten worden. En dan kun je problemen krijgen als dan de operator gewoon met zijn normale werkzaamheden begint, zonder te vragen of het onderhoud/reparatie afgerond is.

Johan

In de documentaire van enkele jaren terug zie je ook een fragment (op 07:20) waarbij de operator door de luidsprekers het volgende uitsprak: "Vorsicht, ganze Streckenverlauf von Taron. Taron geht jetzt starten mit probenfahrten. Ich wiederhole. Ganze Streckenverlauf von Taron."

In het Nederlands vertaalt zich dat als: "opgepast, volledige testrit van Taron. Taron start met testritten. Ik herhaal: volledige testrit van Taron.

Het is protocol, en lijkt me heel opmerkelijk en triest als de operator dit nu niet gedaan heeft. Dus als de operator dit alsnog gedaan heeft, is de vraag waarom de technieker vlakbij de baan stond.

Link naar de docu:

Phantasiastisch Zulke omroepen doen het goed op camera maar hebben uiteindelijk nul effect als er echt iemand halverwege de baan is. Een goed bedrijf heeft zijn protocollen zodanig op orde dat er eigenlijk, op het moment dat je zo’n omroep zou doen, al niemand meer langs de baan zou moeten kunnen zijn. Zoals sleutels voor de bediening die alle mensen die langs de baan werken bij zich moeten hebben: dan kan de attractie alleen worden aangezet als alle sleutels bij de operator zijn en er dus niemand meer langs de baan aan het werk is.

Hoe het ook zij, dit is bijzonder triest nieuws, en ik wens alle betrokkenen veel sterkte. Ik neem aan dat er goed onderzocht gaat worden wat hier is misgegaan, en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden.

Phantasialand heeft op Instagram een bericht achtergelaten over het ongeluk:

luc136 Een goed bedrijf heeft zijn protocollen zodanig op orde

Lee Cockerell vertelt in zijn boek Creëer Magie heel mooi dat wanneer er iets fout gaat, dat er 1 van 3 dingen fout kunnen zijn gegaan.

• Het protocol is niet toereikend
              • Het protocol is niet duidelijk
              • Het protocol is niet nageleefd

Ik ben benieuwd naar het onderzoek, maar optie 3 hoop ik echt niet op.