Japio de cadans van de attractie
Er is al veel geschreven en gedacht over Symbolica, maar telkens weer kom ik bij dit ene woord uit als grootste pijnpunt. Het euvel zit 'm volgens mij niet zozeer in het verhaal an sich, maar juist in het ritme en de maat waarop dat verhaal verteld wordt - letterlijk en figuurlijk, want de cadans gaat zowel over de fysieke bewegingen als de combinatie daarvan met de attractiemuziek. Of andersom: de scènes en gebeurtenissen binnen het Paleis zijn gebouwd voor voertuigen die sneller en wendbaarder zijn dan de huidige Fantasievaarders.
De grote zus en ontegenzeggelijke inspiratiebron van de attractie, Mystic Manor, is vele malen boeiender. Dat komt niet doordat in Hong Kong het verhaal beter is, de gebeurtenissen nu zoveel spannender zijn of de personages meer tot de verbeelding spreken - al valt te beargumenteren dat een klassieke er-gaat-iets-grandioos-mis-ride bijna van nature een goeie spanningsboog oplevert en dat een landheer een volwassener hoofdpersoon is dan een hofnar. Dat komt in mijn beleving vooral doordat de Mystic-sleeën veel flexibeler en gedragen op de fantastische filmische soundtrack door de Manor bewegen, waardoor er een overkoepelende spanningsboog ontstaat die op precies de juiste momenten gemoduleerd wordt met afwisselend rustpunten en kleine climaxen, opbouwend naar de grande finale.
Dat betekent overigens in theorie ook dat Symbolica nog steeds gefinetuned kan worden om veel beter te worden dan dat de attractie nu (al) is. Als het ritsysteem het toelaat en Merkelbach het wil staat niets het park in de weg. Efteling, doe er wat aan!