lodedevooght Met alle respect, maar deze tabel is een van de domste indelingen die ik ooit heb gezien.
Om te beginnen het begrip 'indoor darkride'. Ik kom er even niet uit of dit nou een pleonasme of tautologie is, maar het is zo dubbelop als het maar zijn kan. Een darkride is namelijk per definitie indoor, vandaar de naam.
Een 'outdoor darkride' kan dus helemaal niet. Dan heb je een rondrit of rondvaart. Zulke attracties kunnen wel een darkridesectie hebben, maar dan spreek je nog niet over een volwaardige darkride.
Hetzelfde geldt voor een 'coaster darkride'. Een achtbaan als DVH kan prima een stukje darkride hebben, maar niemand heeft DVH ooit als darkride gekwalificeerd.
Met de categorie 'show rides' wordt het pas echt vaag. Je zegt het zelf al: dit zijn gewoon goed gethematiseerde flatrides. Er mist in alle gevallen een transportsysteem wat je langs verschillende scènes loodst en daarmee zijn deze attracties niet te vergelijken met darkrides.
Aan het feit dat je simulators onder darkrides rekent ga ik al helemaal geen woorden vuil maken.
Deze tabel probeert losstaande zaken aan elkaar te koppelen door verbanden te zoeken die niet bestaan. Alsof ik een tabel 'hagelslag' zou maken met daaronder de categorie 'niet strooibare hagelslag', met als voorbeeld chocopasta.
Volgens de tabel zouden attracties als Baron 1898, Mystery Castle en zelfs Pandadroom valide keuzes zijn voor mijn favoriete darkride. Als iedereen op deze manier begrippen gaat oprekken wordt discussiëren erg lastig.