Ik zie dit topic door de bump nu pas. Ik weet dat ik hiermee reageer op een comment van meer dan een jaar geleden, maar armchair imagineeren over Symbolica is natuurlijk altijd leuk...
Japio Over Koning Pardulfus weten we niets. Geen grootse daden, geen grote veroveringen.
Ik vraag me af in hoeverre dit "opgelost" zou kunnen worden door de figuur van Pardulfus reeds eerder in de attractie te mythologiseren. Het is te zeggen: Pardoes gaat je niet zomaar naar de koning leiden, maar gaat zijn paleis tonen. De verschillende "tours" zouden dan wat extra aangedikt moeten worden als een tour langs de Schatten van Koning Pardulfus, de Heldendaden van Koning Pardulfus, de muziek... van Koning Pardulfus? Of over Koning Pardulfus?
In plaats van O.J. Punctuel en de waardeloze spiegels, hang je in de individuele kamertjes een portretschilderij van de Koning, als held, als schattenjager, als muzikant. Een schilderij dat Pardoes dan eventueel nog tot leven tovert, of dat je zelf in beweging brengt door op de knoppen van het voertuig te drukken.
Japio Het feit dat de muziek ook vrijwel overal hetzelfde generieke riedeltje is draagt daar ook niet aan bij.
Vooral bij de Fabelvis is het echt ook gewoon 'fout', want heel even klinkt het ook alsof de muziek de spanning gaat opbouwen, maar dan wordt het heel zachtjes opgelost en "zweef" je weer rustig verder uit de scène. Juist wanneer het spannend kan worden, lost de muziek zichzelf helemaal op. Zelfs zonder de voertuigjes daar plots aan een rotvaart door de kamer te jagen, zou je met muziek en licht veel kunnen oplossen. De muziek moet eigenlijk pas tot "rust" komen wanneer je aan de individuele kamertjes komt - misschien zelfs bijna helemaal stil, zodat je met de knopjes de fantasie én de muziek terugbrengt met een opzwepender, uitbundiger arrangement dat je tot aan de wals op het einde kan brengen.
Verder vind ik ook dat de scènes vaak te vroeg afgelopen zijn, dus dat je het einde van het loopje al ziet voordat je de kamer volledig uit bent. Dat is niet alleen bij Symbolica zo, natuuurlijk, in veel darkrides zou het allemaal gewoon nog een paar seconden langer moeten doorlopen.