Nieuw hotel, convention center en Disney Village verbouwing
Disney Village wordt zo wel heel erg ingebouwd. Bedoel, in de afgelopen jaren hebben we een flinke groei gezien in Disney Springs en hebben we ook gezien hoe een goed Disney Springs een cash cow kan zijn voor Disney. In 2019 zag je in EPCOT en de Studios bijna geen bezoekers en een walk on voor Soarin terwijl er een file stond om Disney Springs in te komen. Ik denk dat er een potentie is voor een goed uitgaansgebied en winkelgebied, ook in Disneyland Resort Paris, maar met de nieuwe uitbreidingen worden de mogelijkheden voor een Disney Springs Paris wel echt geminimaliseerd, en dat vind ik wel jammer.
Denk dat de plek van het Convention Centre een prachtige uitbreidingslocatie was voor Disney Village / Disney Springs Paris. En dat het Convention Centre ook prima had gepast tegenover hotel Santa Fe!
Het verschil met Orlando is wel dat je in Parijs voornamelijk mensen vindt die een weekend in Parijs zijn en dat Orlando een meerdaagse bestemming is waar mensen al sneller 5 dagen of langer aanwezig zijn. Village is in mijn optiek toch vooral bedoeld voor mensen die na sluiting nog even in de Disney bubbel willen blijven hangen.
Maar ben je in Orlando al in de Springs geweest?
Want ja, eens dat overal over is nagedacht en dat er wel een stukje imagineering overheen is gegaan, maar om het nu echt een Disney Bubbel te noemen, nee, het is vooral een layed back shopping en dining gebied.
- Bijgewerkt
Het mooie is ook, die boulevard die aangelegd wordt, zeg maar rechts van het conventie/event centre, moet zometeen ook het looppad worden tussen Disneyland Park / Studios en het eventuele 3e park, dat iets te zuid-oosten daarvan gepland is...
Ik ga vast nieuwe wandelschoenen kopen!
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-2 Ik denk niet dat Disney Village ooit op gaat kunnen tegen het prachtige en enorme winkelcentrum en de outlet mall enkele minuten verderop in Val D'europe. In Walt Disney World is het percentage wat met het vliegtuig komt en dus geen eigen auto heeft gevoelsmatig echt véél hoger dan in Parijs. Daarnaast zit daar entree standaard niet inbegrepen dus moeten mensen zich op het resort ook zonder pretparken kunnen vermaken. Door het aanbod daar kun je prima een week op Disney terrein vertoeven, waarbij je dan inderdaad ook wellicht een dag besteed aan een dagje winkelen in Disney Springs. Persoonlijk ben ik zelf nog nooit na een pretparkdag richting Disney Springs getrokken. Zeker niet met de openingstijden en avondspektakels welke normaliter op de planning staan.
In Disneyland Parijs verblijven de meeste mensen een weekend en zit entree standaard inbegrepen. Vandaar dat Disney Village voor mijn gevoel nooit uit gaat groeien tot een bestemming op zich. Overdag zit simpelweg iedereen in de parken, wat te zien is aan het uitgestorven Disney Village. Deze is er volgens mij om mensen te voorzien in eten en souvenirs op het moment dat de gast huiswaarts keert of het park zijn deuren sluit. In die behoefte voorziet het huidige Disney Village, al is er ook op dat vlak zeker meer winst (zowel letterlijk als qua ervaring) te behalen.
In resorts als Disneyland Anaheim is Downtown Disney ook geen bestemming op zich, maar daar zijn ze wel een stuk sfeervoller aangepakt. Voordeel voor hen is dat er niet een historische wereldstad of een van de meest grote winkelcentra van het land bij ligt, zoals in Parijs het geval is. In Shanghai zie je overigens hetzelfde als in Disneyland Parijs: een gebied met winkels en restaurants wat overdag uitgestorven is, maar wat in de avond de mensen van eten en nóg meer souvenirs voorziet. Alleen is het daar wél mooi vormgegeven en voelt het sfeervol aan. Eigenlijk is enkel Disney Springs de vreemde eend in de bijt
- Bijgewerkt
Wat nu als de hele Buffalo Bills plus backstage plat gaat ? Dan wordt er flink wat ruimte gecreëerd voor een tweede leisure poot richting het nieuwe hotel.
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-1 In Walt Disney World is het percentage wat met het vliegtuig komt en dus geen eigen auto heeft gevoelsmatig echt véél hoger dan in Parijs.
Klopt, denk alleen dat je niet moet onderschatten hoeveel Britten er komen met de trein, en in die zin is het natuurlijk geen verschil of het nu een vlieg of treinreis is, mensen komen zonder eigen vervoer. En dat aantal zal groeien nu Marne La Vallée ook steeds meer andere publieke verbindingen heeft.
ppc-anoniem-1 Door het aanbod daar kun je prima een week op Disney terrein vertoeven
Eens, goed punt, maar dat park staat er intussen bijna 50 jaar. En ook doen dat park werd gebouwd is men met een reden begonnen met het ruim opzetten van de gronden en de onderdelen in het park. Eerst met alleen hotels, daarna met een uitgaansgebied en daarna uitbreiden naar Downtown Disney en vervolgens een rescale en rebrand naar Disney Springs. Ik denk ook dat die geleidelijke groei heeft geleid tot het succes, en ik ben het met je eens dat er daarin ook in Parijs verkeerde keuzes zijn gemaakt.
ppc-anoniem-1 prachtige en enorme winkelcentrum en de outlet mall enkele minuten verderop in Val D'europe.
Prachtig twijfel ik over, maar dat is een kwestie van smaak. Verder heb ik bij Val D'europe nog steeds het gevoel dat het meer een rol heeft voor de omgeving dan voor de tourist. Outlet shopping zou je een dagje van kunnen maken maar de sfeer die er hangt is niet te vergelijken. Verder denk ik ook dat de locatie van die outlet shopping toen verkeerd gekozen is. Het is een mooie plek, maar gasten moeten best een stuk lopen voor ze er zijn, het voelt niet als een geheel.
ppc-anoniem-1 Zeker niet met de openignstijden en avondspektakels welke normaliter op de planning staan.
Ik ben er in Februari nog wel regelmatig geweest voor een hapje en een drankje, dat is ook een bijkomstigheid van de parken die tegen 19H of 20H hun deuren sluiten, dan heb je nog een hele avond voor je om andere dingen te doen, zoals wat eten in de springs of shoppen. Eens, als Magic Kingdom om 23H sluit doe je daarna weinig meer, maar ook in Orlando (en in Parijs) zijn er genoeg dagen dat de parken op tijd dicht zitten en je de avonden wil kunnen vullen.
ppc-anoniem-1 In die behoefte voorziet het huidige Disney Village, al is er ook op dat vlak zeker meer winst (zowel letterlijk als qua ervaring) te behalen.
Ik denk juist dat het huidige Disney Village achterhaald is en dat daar veel meer winst in te behalen is. Op het moment zie je veel mensen overlopen van de Studios naar Disneyland Parc. Dat zijn ook momenten om bezoekers te grijpen om even wat te eten of wat te shoppen. Een uitgelezen kans zelfs. De reden ook dat Disney Village nu overdag vaak uitgestorven is, is omdat alleen Anette's en McDo's open zijn. Naja, Planet hollywood ook maar die entree ziet er echt werkelijk waar nooit uitnodigend uit. Village mist de uitstraling om even rustig te gaan zitten, mensen kijken en te genieten van een hapje en een drankje. De tenten die er zitten zijn daar ook niet op gebouwd. Ik denk dat als je het omgooit dat je drukte weg kan halen bij de overvolle horeca in de parken en alsnog er een goede duit op kan verdienen. En als mensen tijdens zo'n hop-over een goede ervaring hebben in je Village / Springs / . . . gebied, dan komen ze daar ook later nog wel een keer terug.
Op het moment is het allemaal bijna 30 jaar oud, en zo ziet het er ook uit. Verroest, versleten en oudbollig.
Nogmaals het gaat hier om een mening . . .
Maar ik denk, doordat Disneyland Paris ieder gaatje vol bouwt dat het nooit een destination resort gaat worden. De hotels zijn weinig overtuigend, en het thema houdt op bij de voordeur, de andere onderdelen zoals Disney Village en Val D'Europe voelen goedkoop en niet onderhouden. Verder zitten Disneyland Parc, Disney Studios, Disney Village en 4 (straks 5) hotels zo enorm op elkaar gebouwd dat géén van allen je écht mee kan nemen in een thema of een verhaal en dat er ook geen ruimte is voor uitbreidingen of finetuning. Iedere vierkante meter die binnen een straal van 500 meter van de centrale hub ligt wordt volgebouwd. Hiermee denk ik dat je je kansen ontneemt om uit te breiden, zowel voor de parken, hotels als het Disney Village. En ik ben het met je eens, er zijn op het moment nog meer dagjesmensen in Disneyland Paris dan dat er echt destination bezoekers zijn, maar met een 3rd gate en de uitbreidingen in de studios werkt men wél toe naar het worden van een destination. Maar als men zo ver is, is de grond om ook andere randvoorwaarden, zoals een uitgaansgebied uitbreiden, al vergeven en zit je dus weer vast.
Ik zeg niet dat Disneyland Paris hun parken net zo wijds en op afstand moet gaan aanleggen als in Walt Disney World, want dit geeft je vele andere problemen die je niet wil hebben. Tegelijkertijd had ik het gebied toch anders ingedeeld en bepaalde onderdelen op andere plekken neergelegd zodat je wel kansen houdt voor uitbreidingen en een hotel meer destination kan maken.
[EDIT]
Coaster_Sproet Wat nu als de hele Buffalo Bills plus backstage plat gaat ? Dan wordt er flink wat ruimte gecreëerd voor een tweede leisure poot richting het nieuwe hotel.
Ik denk dat met de huidige staat en stijl van de bebouwing in Disney Village, dat de enige oplossing om dit gebied nieuw leven in te blazen is om alles tegen de vlakte te gooien en opnieuw te beginnen (misschien World of Disney daar gelaten). En daarmee te accepteren dat de huidige gebouwen na 30 jaar gewoon op zijn. Er is ook teveel zoals je zelf al aangeeft dat moet zoeken naar een nieuwe bestemming;
- Buffalo Bill's
- Circustent naast McDo's
- Hurricanes
- Disney Store
Ik denk dat we het met bovengenoemde onderdelen hebben over bijna 60% van het grondgebied van de Village. En zelf zou ik ook kijken of Gaumont daar moet blijven staan, of dat je die zalen onderdeel maakt van de bouw van de Conference Center, met ook een eigen ingang uiteraard.
ppc-anoniem-2 ongelofelars prachtige en enorme winkelcentrum en de outlet mall enkele minuten verderop in Val D'europe.
Prachtig twijfel ik over, maar dat is een kwestie van smaak. Verder heb ik bij Val D'europe nog steeds het gevoel dat het meer een rol heeft voor de omgeving dan voor de tourist. Outlet shopping zou je een dagje van kunnen maken maar de sfeer die er hangt is niet te vergelijken. Verder denk ik ook dat de locatie van die outlet shopping toen verkeerd gekozen is. Het is een mooie plek, maar gasten moeten best een stuk lopen voor ze er zijn, het voelt niet als een geheel.
Sorry hoor, maar Val D'Europe is je standaard shopping mall/Outlet District zoals je ze overal ziet. Zeker het oudere gedeelte heeft zeker nog de 1990/2000 stijl welke absoluut niet kan omschreven worden als prachtig. Ik ben het volledig eens met @ppc-anoniem-2 dat Val D'Europe meer gericht is op de locale bewoner/ buitenwijken van Parijs en niet op de bezoekers van Disney. Dat laatste is alleen maar een kleine plus voor het shopping centre.
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-2 Thanks voor je uitgebreide reactie Dat Disney Village oud en vervallen is moge zeker duidelijk zijn. Maar als je kijkt naar de Downtown Disney gebieden in Shanghai en Anaheim zie je dat ook daar enkel wanneer de parken dicht gaan de gebieden druk zijn. Terwijl die gebieden daar veel groter en qua sfeer geslaagd van opzet zijn. In Anaheim lopen er 13 miljoen mensen meer per jaar dus gebrek aan animo kan het niet zijn.
Gezien eerder genoemde factoren in de omgeving, en het verschil van een Walt Disney World bezoeker met een bezoeker van de andere Disney Resorts qua verblijfsduur, denk ik dat Village altijd iets zal blijven wat gericht is op de avond. En dus zeker geen bestemming op zich zoals Disney Springs dat is. Dat entree standaard inbegrepen zit zal dit alleen maar versterken. Toegegeven: Disney Village kan zeker restaurants gebruiken welke je verleiden om tijdens het park hoppen daar te lunchen, maar meer parktijd gaan bezoekers denk ik niet opgeven.
Disney Springs is een winkelcentrum met uitgaansgebied, alle andere Downtown Disney concepten in de wereld zijn enkel uitgaansgebieden, geen winkelcentra. Mensen zijn nu eenmaal niet op zoek naar de Zara en H&M tijdens hun Disney vakantie gok ik, behalve in Walt Disney World blijkbaar Vandaar dat de vergelijking met Disney Springs me een beetje vreemd lijkt. dat is een bestemming op zich en niet enkel een uitgaansgebied. De vergelijking met Downtown Disney in Anaheim en Disneytown in Shanghai kunnen we naar mijn inziens beter gaan maken. Die zijn qua doel vergelijkbaar met Disney Village, maar qua inhoud helaas niet. Daar kunnen ze in Parijs nog veel van leren.
In Shanghai Disney hebben wij geen enkele keer in het park gegeten, we hebben onze 2 lunches én 2 diners gehad bij de Cheesecake Factory. In Parijs is het aanbod ondermaats, maar met sterke merken en een degelijk aanbod kun je zeker de toerist verleiden. Dit ga je natuurlijk enkel doen wanneer de horeca in je park aan de maximum capaciteit zit.
Hjalmar Ik moet eerlijk toegeven dat ik inderdaad enkel de grote hal met restaurants aandachtig heb bekeken omdat we daar regelmatig een hapje eten na een dagje Disney. Het winkelcentrum is mooi maar inderdaad qua looks niet prachtig, ik doelde met het woord 'prachtig' meer op het naastgelegen outlet center, wat wel overduidelijk met het oog op de leisure branche gemaakt is.
ppc-anoniem-1 In Shanghai Disney hebben wij geen enkele keer in het park gegeten, we hebben onze 2 lunches én 2 diners gehad bij de Cheesecake Factory. In Parijs is het aanbod ondermaats, maar met sterke merken en een degelijk aanbod kun je zeker de toerist verleiden. Dit ga je natuurlijk enkel doen wanneer de horeca in je park aan de maximum capaciteit zit.
Oe, daar heb je wel echt wat gemist hoor! Het eten in het park was best goed, zeker in het kasteel en Avenue Mickey
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-1 Disney Springs is een winkelcentrum met uitgaansgebied, alle andere Downtown Disney concepten in de wereld zijn enkel uitgaansgebieden, geen winkelcentra.
Ik ben het met je eens dat ze zich meer zullen moeten richten op uitgaan en horeca dan op verkoop, maar ik denk dat de verkoop van sommige dingen zeker iets kunnen toevoegen. Sportschoenen, zonnebrillen, vrijetijdskleding, de dingen die je dus eigenlijk "vergeet" bij het inpakken van je koffer. Verder denk ik dat er ruimte is voor collectibles, zowel van Disney als van 3rd parties.
Ik denk dat je een punt hebt dan de 50 / 50 verdeling van verkoop en horeca in Parijs niet zal werken, maar 30 verkoop / 70 horeca zie ik wel kansen voor.
[EDIT] - Ik had niet het idee dat er enorm veel verkoop zat in springs, maar dan zou ik eens moeten gaan tellen en daar heb ik nu geen zin in
- Bijgewerkt
Hjalmar Voor ons overtreft niets de Cheesecake Factory. Zonder twijfel onze favoriete restaurant keten ter wereld. Voor hun kenmerkende brood, Pasta Da Vinci, Americana Cheeseburger en Long Island Icetea kun je me op ieder moment in iedere tijdzone wakker maken De medewerkers moesten erg lachen toen we voor de 4e keer op 2 dagen binnen stapten.
ppc-anoniem-2 Juist met de vernieuwing naar Disney Springs zijn er enorm veel winkelketens toegevoegd. Disney wil blijkbaar koste wat het kost voorkomen dat toeristen naar de Florida Mall o.i.d. gaan en heeft met Disney Springs dus een alternatief in handen. Op de website staan 99 zaken als 'shop' aangegeven en 64 zaken als 'dining.' In Disney Springs kun je ook winkels vinden van grote ketens als Zara, Levi's, Lacoste, Coach en Ugg.
Volgens de officiële sites zijn in Disneytown Shanghai 15 winkels te vinden en 16 eetgelegenheden. In Downtown Disney in Anaheim zijn 16 shops te vinden en 21 eetgelegenheden. In Parijs zijn 9 winkels te vinden en 19 eetgelegenheden.
De verhoudingen in procenten van 'shops/dining':
Orlando 61 % shop / 39 % dining
Shanghai 48 % shop / 52 % dining
Anaheim 43 % shop / 57 % dining
Parijs 32 % shop / 68 % dining
In Parijs is er dus zeker nog plek voor winkels zou je zeggen. Shanghai komt qua bezoekers aantallen het meeste overeen met Parijs, en ook het aantal restaurants in de uitgaansgebieden van die twee komt aardig overeen.
ppc-anoniem-1 brood, Pasta Da Vinci, Americana Cheeseburger en Long Island Icetea
Tegenwoordig maken ze ook overal cheesecake van of niet?
De Fransen zelf maken geweldige dingen. Waarom daar niet meer van ipv die Amerikaanse ketens?
ppc-anoniem-1 Op de website staan 99 zaken als 'shop' aangegeven
Ik zie dat zelfs het schmink stalletje als shop staat aangegeven, net als de store in store van de bowlingbaan. Dus het zullen er iets minder zijn, maar dan kom je nog op 45% dining / 55% shops en ik ben het met je eens dat dit wel een beetje overkill is. Maar iets meer dan nu zou niet verkeerd zijn én ook enkele niet-Disney merken. Ik denk dat de verhouding shop tegenover dining misschien wel zo mag blijven. Bovendien staan er in Parijs nog 2 eetgelegenheden op de website die intussen dicht zijn (Buffalo Bills, die staat er bovendien 2x tussen). En nog 2 van deze zijn echt counters waar je niet kan zitten. Nee, hier mag echt wel wat liefde heen.
Jailsamer De Fransen zelf maken geweldige dingen. Waarom daar niet meer van ipv die Amerikaanse ketens?
Ik denk dat dit is begonnen in 1992 waarbij Disney vooral een medium en upper class Amerikaanse ervaring wilde neerzetten in Parijs. En dat is gelukt, denk dat er in Disney geen Europese keuken te vinden was. Dat is intussen iets aangepast met de herinrichting van Café Mickey en het openen van King Ludwig's, maar nog steeds zijn de bekende Franse ketens ver te zoeken.
Tegelijkertijd zie je ook wel dat Amerikaanse ketens, net als in Nederland, ook in Frankrijk flink terrein winnen ten opzichte van de Franse ketens. Bovendien is Hippotamus een frans merk, maar het blijft gewoon een steakhouse, en zo zijn er vele voorbeelden.
- Bijgewerkt
Michael Dat is dus de grootste misopvatting. Los van 30 soorten Cheesecake staan er 220 voor- en hoofdgerechten op de 21 pagina tellende menukaart. Ieder gerecht wordt gemaakt van verse ingrediënten, van saus tot het gehakt voor de burgers. Met 200 restaurants nummertje 35 op de ranglijst meest succesvolle Amerikaanse foodketens aller tijden. De volgende keer als je in Amerika, Shanghai of Dubai komt dus zeker een bezoekje (of 4) waard
Jailsamer Juist een bestemming als Disneyland Parijs heeft een enorm internationaal publiek, die hebben gok ik het meeste oog voor internationale merken met veel bekendheid. Disney zelf is er immers ook een Dit hoeven overigens niet enkel Amerikaanse ketens te zijn, er zijn vast ook Franse ketens met een grote internationale bekendheid. Ook in de andere Downtown Disney's zie je vooral grote ketens die een vestiging hebben. Een 'lokale bistro' heeft nooit de aantrekkingskracht en ik gok ook niet de financiële middelen om zich succesvol in Disney Village te huisvesten.
ppc-anoniem-2 Ik zie dat zelfs het schmink stalletje als shop staat aangegeven, net als de store in store van de bowlingbaan. Dus het zullen er iets minder zijn, maar dan kom je nog op 45% dining / 55% shops en ik ben het met je eens dat dit wel een beetje overkill is.
Dat is oneerlijk, zaken als een donut of koffie kraampje staan daarentegen namelijk als dining aangegeven. In beide categorieën heb je dus ook veel kleine spelers. De verhouding 61% shops en 39 % dining is dus een zeer juiste Overigens vind ik het geen overkill aan shops aangezien Disney Springs als losse bestemming in de markt wordt gezet. Ze verkopen het zelf in marketing uitingen ook als 'Shopping, Dining & Entertainment in Orlando'. Het heeft een totaal ander doel dan Disney Village, Disney Town of Downtown Disney.