Dit seizoen heeft de Efteling een paar keer gepeild hoe mensen denken over de prijzen en voordelen van een Efteling abonnement. Vandaag maakte de Efteling de nieuwe prijzen bekend. Een flinke verhoging in prijs per 1 januari 2024, maar vooralsnog geen verschillende soorten abonnementen.

• 0 t/m 3 jaar Gratis
  • 4 t/m 64 jaar € 23,- per maand of € 250,- per jaar
  • 65 jaar en ouder € 21,- per maand of € 230,- per jaar
  • Bezoekers met een beperking € 18,- per maand of € 200,- per jaar
  • Parkeerabonnement € 4,- per maand of € 45,- per jaar

ter vergelijking nog even in het overzichtje vanaf de Efteling website:

Marvin Wel een hele opmerkelijke prijsverhoging. 37 erbij is echt flink.

Marvin Ik vind dit een forse maar wel goede stap. vooral voor wat het Efteling Abonnement allemaal bied is dit een prima prijs

Flinke stap, maar vindt t nog steeds meer dan waard!

Wondersteffel

Persoonlijk vind ik die voordelen enorm tegenvallen als het om het park zelf gaat. 5% korting op je eten, drinken en retail waar een hele rits aan uitzonderingen aanvast zitten. tot 25% kortingen op overnachtingen en het is ook niet eens duidelijk wat je echte korting is tot je het boekt, met ook weer een hele rits aan uitzonderingen. Bedoel nu is de prijs van 250 Euro voor sommige de moeite waard om Efteling te bezoeken, ik zou alleen niet zeggen dat je het voor de randvoorwaarden zou doen. Maar he, wie ben ik.

Hjalmar Je vergeet wel de kortingen en gratis entree aan andere parken die je bij het Efteling abonnement krijgt. Denk aan alle plopsa parken met korting, gratis toegang Europapark en tripsdrill, en nog een heleboel meer. als je hier gebruik van maakt- wat best wel wat mensen doen- valt de prijs best wel mee.

De Efteling abonnementen zijn ook een stuk goedkoper dan je zou zeggen. je krijgt voor 342 dagen gratis toegang tot een park dat een hoge wereldwijde status heeft en dat allemaal voor de prijs van net geen 4 zomertickets. Hierin zijn wij als fans enorm verwend als je het mij vraagt.

Het mag van mij nog wel wat hoger, net als bij de andere grote parken in Europa. Dan wordt de groep abonnementhouders een stuk kleiner wat weer zorgt voor een betere beleving voor de dagjes-bezoeker.

Hjalmar ik ben het met je eens, met betrekking tot de extra voordelen is de Efteling karig in vergelijking met andere parken. Er is de laatste tijd veel geld uitgegeven aan nieuwe attracties/refurbishments van bestaande attracties en grootschalig onderhoud, de prijsstijging is (in combinatie met inflatie etc.) een logisch gevolg maar ik vraag me wel af wanneer 'de Nederlandse bevolking' het te duur gaat vinden. Neemt niet weg dat ik weleens het idee heb dat een 'pretpark liefhebber' toch wel betaald voor z'n abonnement (al helemaal als ik kijk wat er met de Disney Paris abonnementen gebeurt...). We zijn redelijk verwend met een groot aanbod parken en met bijvoorbeeld een Toverland in de buurt (abonnement 140 euro, regulier ticket varierend van 29,50 - 36,50 euro) die ook flink aan het doorontwikkelen is ben ik heel benieuwd wat de Nederlandse markt gaat doen. Op internationaal gebied is de Efteling intussen best het gat aan het dichten, voorheen waren ze gemiddeld aan de lage prijs met zowel abonnement als regulier ticket maar tegenwoordig gaan ze richting hogere prijsklassen.

De Plopsa/CDA parken zijn sigaren uit eigen doos, die korting kan je elder ook scoren en misschien nog wel voor betere deals ook.

Europapark, Moviepark en Tripsdill zijn wel fijn, PA, Liseberg en Farup ook als je plannen hebt om daar heen te gaan.

Neemt niet weg dat 14% verhoging wel aanzienlijk is, voor een gezin van 4 tikt dit wel behoorlijk door. Toch weer €158 extra (4 abo +2 parkeer). Persoonlijk vind ik de voordelen in het park redelijk karig, daar mag best wel iets extra's mee gedaan worden. Het boeken van kamers met abonnementskorting is zo hopeloos omslachtig, waarom kan dit niet via hun eigen reserveringsportaal. Eigenlijk had ik wel verwacht dat ze nieuwe abonnementsvormen gingen introduceren, dan viel er mogelijk nog iets te kiezen.

Wondersteffel Vandaar dat ik zei, binnen het park zelf. Je neemt een abbonement voor het park, of neem jij het voor alle andere parken waar ze toevallig een voordeel hebben?

Hjalmar Ik neem zelf een abonnement voor het park én de voordelen. Ik maak er ook zeker zoveel mogelijk gebruik van als het lukt. die 5% kan misschien wel karig overkomen, maar het is tenminste iets. het bespaart toch weer geld, vooral als je vaker souvenirs koopt.

vhal81 Het boeken van kamers met abonnementskorting is zo hopeloos omslachtig, waarom kan dit niet via hun eigen reserveringsportaal.

Vooral dit dus, het boeken van een overnachting of weekend kost je eerst 45 min aan de telefoon hangen, en dan nog hopen dat de datum vrij is.
              Als deze verhoging nou gebruikt wordt om dit systeem op te zetten vind ik het prima. Maar deze verhoging van 14% zonder ook maar iets extra ervoor terug te krijgen, al is het maar een extra voordeel of een gratis entree voor een nieuwe park ofzo. Deze verhoging zet mij toch wel aan het denken of ik het nog wel wil verlengen

Voor een park met het niveau wat de Efteling heeft zijn dit nog steeds ‘goedkope’ abonnementen. Ik vreesde voor erger iig.

Cerveza mijn ervaring is hetzelfde, lang in de telefonische wachtrij en veelal "nee, zo'n kamer kan niet", "nee, zit vol" of "nee, land xyz heeft dan vakantie dus pech gehad". En als er iets beschikbaar is, dan mag je direct aan de telefoon beslissen wat het wordt. Laat mij gewoon zelf even rustig kijken wat er beschikbaar is.

Ik zag wel dat de parken/voorwaarden voor 2024 nog bekend gemaakt moeten worden, mogelijk verandert daar nog iets in. Het blijft zonde dat Phantasialand er uit is gehaald...

Zonder rekening te houden met de extra voordelen moet je al wel zes keer per jaar naar de Efteling gaan om er voordeel uit te halen.

• Japio heeft hierop gereageerd.

PaulF Daarvoor neem je toch een abonnement? Dat trekt ook aan twee kanten. Je zult immers vaker gaan, maar korter per bezoek. Zelf ben ik vanuit Breda al tientallen middagjes in het park geweest. Ideaal.

Dit zat eraan te komen…
                  Maar ik vind het niet meer als normaal dat de prijzen omhoog gaan. Vorig jaar is er geen verhoging geweest, dus dat het dit jaar met 16 tot 18% omhoog gaat is wel te verklaren.
                  Ik vind 250 euro p.p. een prima prijs, zeker omdat wij voorheen ook gebruik maakten van gratis entree bij Europapark, Tripsdrill en Moviepark.
                  Dus volgend jaar gewoon weer een abonnement, zeker met Danse Macabre in het vooruitzicht!

Het is misschien veel geld, maar duur is het niet. De Efteling is gewoon een kwaliteit product en met zo'n 100.000 abonnementhouders is het geen wonder dat ze de prijs eens wat omhoog gooien. Kwestie van vraag en aanbod.

Ondertussen stunt een Bobbejaanland en Slagharen met hun prijzen tijdens black friday, voor nog geen €60 heb je daar al een (weliswaar karige) seizoenskaart. Wat een mega groot verschil eigenlijk. 🙂

That being said, de abonnementsvoordelen zijn bij de Efteling inderdaad wat karig. Voor die 5% korting neem ik vaak niet eens de moeite m'n kaart erbij te pakken.

Hjalmar Je hebt gewoon helemaal gelijk! Zo is die korting op Efteling-evenementen niets meer dan een oudejaarsavond met een glas nep champagne en een taaie oliebol. Bij de echt mooie evenementen (bijv. zo een Spookslot-nacht) moet je maar hopen dat je überhaupt mag komen. En de zogenaamde korting op musicals is slechts voor een show die er al een paar jaar staat en waar je zelfs met Tripper heen kan.

Het is toch eigenlijk ook absurd dat er 100.000 abonnement houders zijn. Ik weet nog wel dat ze vroeger angstvallig vasthielden aan 40.000 zodat het park nooit kon overstromen met enkel abonnees.