Michael Weet iemand wanneer de laatste prijsverhoging was trouwens voor een abonnement?

2 jaar geleden

• RobH heeft hierop gereageerd.

Michael Nouja ik vind het nogal een verschil als je bij park A het hele jaar door binnen mag terwijl park B ( de voorbeelden) meerdere maanden per jaar dicht is. Dit geeft alleen maar meer aan dat voor een jaarrond abbo het gewoon een goede prijs is die ze gaan hanteren.

Hjalmar Plus, Efteling heeft toch van die blokdagen voor bedrijven?

Dit zijn er maar maximaal 14 per jaar volgens mij. Dat vind ik dus beter dan een park wat 2/3 volledige maanden gesloten is. Hoewel de reken methode dus misschien niet helemaal klopt, snap ik de gedachtegang van @R013 wel. Je betaald misschien meer, maar kunt er effectief wel vaker mee naar binnen.

Zingo Nou, roep dit niet te hard zou ik zeggen, een snelle blik rondom andere topparken leert dat de seizoenskaarten niet overal belachelijk duur zijn:

Maar qua bezoekersaantallen zit de Efteling richting Europa-Park en Disney aan. Het is het 3e park van Europa! Dus het is logisch dat de prijs dan hoger ligt dan Liseberg, Asterix of PortAventura. Ze kunnen er meer voor vragen, omdat er meer vraag naar is. Simpele marktwerking.

Wat daarin alleen wel opvalt, is dat de Efteling dus een van de weinige is die geen variabele abonnementsvormen aanbiedt. Ik vraag me dus echt af wanneer deze stap gezet gaat worden. Die enquête was natuurlijk om het te polsen. Maar het zou me niets verbazen als ze achter de schermen al het een en ander in systemen aan het veranderen zijn, zodat ze voor 2025 verschillende vormen kunnen gaan aanbieden.

BlueSpirit al het een en ander in systemen aan het veranderen zijn

Met de snelheid waarmee je in SAP aanpassingen kan doen gaan we dit de komende vijf jaar dus voorlopig niet zien 😅

R013 Nouja ik vind het nogal een verschil als je bij park A het hele jaar door binnen mag terwijl park B ( de voorbeelden) meerdere maanden per jaar dicht is.

Mijn punt is dat je nooit elke dag naar binnen gaat, dus ik bekijk de prijs op basis van het aantal bezoeken dat ik zou doen. Gemiddeld 5 tot 10 bezoeken bij een abo, en dan is wanneer het park open is voor mij minder relevant.

• R013 heeft hierop gereageerd.

Michael Mijn punt is dat je nooit elke dag naar binnen gaat, dus ik bekijk de prijs op basis van het aantal bezoeken dat ik zou doen. Gemiddeld 5 tot 10 bezoeken bij een abo, en dan is wanneer het park open is voor mij minder relevant.

Voor jou persoonlijk is het inderdaad niet relevant , ik ga zo’n beetje elke week met het gezin naar de Efteling en dan is het echt spotgoedkoop in verhouding. Blijf ik er wel bij dat ook jij vaker kunt gaan bij een jaarrond opening daar je alle maanden binnen kunt wandelen waar het bij vele parken je meerdere maanden inlevert , terwijl je wel een vergelijkbare prijs betaald voor minder openingsdagen. Hoe vaak je er gebruik van maakt staat voor mij ook los van wat er aangeboden word.

13 dagen later

"Ooit" opende Eurodisney, de toegangsprijzen waren schokkend hoger dan wat we gewend waren in Europa. Dagkaartje was zon 80 (?) gulden. Velen waren verbaasd en vroegen zich af of we bereid waren dit te betalen. Ja dus!

In de slipstream zijn alle parken hun prijzen toen stevig gaan verhogen, We kregen daar ook veel moois en op steeds hoger niveau voor terug.

Nu zijn we toe aan volgende stap, abbo's onaantrekkelijk malen.
          Aan dagbezoekers verdien je meer, abbo's van Disney zijn inmiddels bizar duur. De Efteling valt nog mee, maar ook die zullen stapsgewijs blijven verhogen tot abonnement houders gaan afhaken.

Ik weet niet of dat op dit moment de strategie is. En ik dus ook wel vraagtekens te zetten bij de uitspraak 'aan dagbezoekers verdien je meer'. Dat heeft met zoveel variabelen te maken. Onder andere hoe vaak een abonnement ingezet wordt bijvoorbeeld. Ik merk bij mezelf dat ik vaak ga en altijd een of meerdere consumpties neem. Als ik dan eens met anderen ga, als dagbezoeker, neem ik veel meer eten en drinken van thuis mee. Alleen hoe vaker een abonnement gebruikt wordt, hoe minder er verdiend wordt op entreetickets. Volgens mij is er een grote groep abonnees die zijn abonnement er net 'uit haalt', maar waarschijnlijk wel meer besteed in het park zelf. Aangezien de Efteling naar verluidt tegen de 100.000 abonnees heeft en het park niet wekelijks uitpuilt van de bezoekers. Wetenschappelijker wordt mijn onderbouwing niet, haha. Natuurlijk heeft een prijsverhoging altijd deels het effect dat vraag/aanbod verschuiven, maar ik denk vooral dit deze verhoging nog binnen de marge ligt van wat een grote groep wil betalen en dus vooral meer oplevert voor de Efteling.

Op zich vind ik het wel raar en jammer dat er geen nieuwe abonnementsvormen zijn gepresenteerd.
            Aan de andere kant, hebben ze een half jaar of jaar langer om hier over na te denken.

Japio Ik denk wel dat het van bezoeker tot bezoeker afhangt, hoeveel ze komen en hoe veel ze spenderen.
            Laat ons een abonnee nemen die wekelijks komt, 52 weken in een jaar dus die zou als dagbezoeker aan inkom alleen al 2.496 euro waard zijn (aan de prijs van het duurste ticket). Een abonnement kost 230 euro.
            Als de abonnee zelf eten en drinken meebrengt verliest de efteling dus 2.266 euro.
            Stel dat die abonnee wel elke keer iets eet of drinkt dan heeft die persoon elk bezoek 43,50 euro te spenderen om zelfs nog maar break-even te draaien voor de efteling. Nu is eten en drinken in een pretpark altijd duurder, maar ervan uitgaande dat de abonnee hetzelfde patroon volgt als een gewone dagbezoeker, nl ontbijt thuis, middag in het park en avond buiten het park moet die persoon toch redelijk wat eten en drinken om aan 43,5 euro te komen. Ik bedoel maar, een menu kost 14,5 euro blijft nog 29 euro over. Die drinkt 2 bijkomende flesjes frisdrank is 2×3,7 en blijft er nog 21,6 euro over. Stel dat die persoon nog 2 koffie-specials drinkt aan 5,75. Blijft er nog 10,1 euro. Kan er dus nog perfect een donut of snack af en dan heb je nog niet het hele budget opgesoupeerd. En dan heb je de korting nog niet gerekend die je hebt (hoe klein ook).
            Je ziet, een abonnee is pas interessant hoe minder dat die komt, het liefst minder dan of evenveel dagen dat je nodig hebt om je abonnement terug te hebben verdiend.
            En niet elke abonnee spendeerd altijd evenveel geld. Je hebt natuurlijk superfans die elke keer bij wijze van spreken een hele souvenirwinkel buiten sleuren maar die blijven uitzonderlijk.

keey87 Je ziet, een abonnee is pas interessant hoe minder dat die komt

Die conclusie vind ik wat kort door de bocht. Je moet er ook rekening mee houden dat als deze abonnee iedere week komt, diegene dat heus niet had gedaan als die iedere keer volle pond voor een ticket moest betalen. Er komt dus een moment (X aantal bezoeken) dat er een grens is bereikt waarop deze persoon alleen nog komt juist omdat die een abonnement heeft. En dan is alles wat in het park wordt besteed, ook al is dit 50 eurocent voor een muntje uit Ezeltje Strek Je, voor de Efteling "winst".

Hier tegenover staat natuurlijk wel nog een kostenplaatje voor het park wat betreft personeels- en operationskosten van attracties, die oplopen "per persoon" naarmate diegene vaker komt. Maar dat lijkt me op basis van miljoenen bezoekers per jaar geen significant verschil te maken. Immers komen deze trouwe abonnementhouders ook op de rustigste doordeweekse winterdagen waarop anders nóg minder zou worden verdiend in de horeca etc.

keey87 Je gaat nu uit van verkoopprijzen. Maar die zijn volstrekt niet relevant. Voor de Efteling is het relevant wat ze er daadwerkelijk op verdienen.

Bijvoorbeeld een beker cola die uit een postmix machine komt kost voor de Efteling maar een paar cent aan productiekosten. Daar komt nog wel wat bovenop voor de afschrijving van de machine, maar dat is ook niet heel veel. Al met al zit daar een behóórlijk dikke winst op (postmix is dan wel één van de meest winstgevende producten). Daarentegen word aan een entree eigenlijk redelijk weinig verdient. Pretparken moeten het gemiddeldd genomen écht van de verkoop van F&B hebben.