Dat zou gigantisch veel zijn. Een op vijf van je bezoekers die gebruikmaakt van die actie. Wow.
Je mag ook niet vergeten dat deze actie heel wat publiciteit en inkomsten voor AH oplevert. Nee, ik zie de actie niet gauw verdwijnen.

Minuutje stilte voor de gastenservice van de Efteling die waarschijnlijk een recordaantal klachten gaat ontvangen n.a.v. de prijsstijging. De paar eurootjes stijging in het verleden waren nog te verdedigen, de "Pennenveer" zegt: 'Elk jaar maken we de Wereld vol Wonderen nóg mooier en beter. Dit kost veel geld en daarom is de prijsstijging van onze abonnementen nodig.'. Klare taal, en ik ga er vanuit dat dit ook de daadwerkelijke reden is. Maar ik kan begrijpen dat het voor heel veel mensen echt te duur is geworden nu.

Looopings vermeldt nog eens dat er gespeculeerd wordt over verschillende abonnementsvormen. Ik zie dit nog wel gebeuren in de nabije toekomst. Wellicht een 'dal-abonnement' waar weekenden in het hoogseizoen zijn uitgesloten. Spreiding van drukte is een enorm belangrijke factor, dus het zou wellicht baten om een abonnementsvorm aan te bieden die goedkoper is en gasten stimuleert op rustige dagen te komen. Misschien een maandag t/m vrijdag abonnement, een dal-abonnement en een jaarrond abonnement.

AH-actie ben ik ook niet zo bang voor, ze hebben onlangs nog een Kruidvat actie gestart dus ze weten ook wel dat ze afhankelijk zijn van dit soort kortingsacties. De verjaardagstickets zijn geloof ik ook best succesvol.

• Tim vindt dit leuk.

Voor een park dat al ruim twee jaar in onderhoud is vind ik deze prijsverhoging onacceptabel. Er wordt werkelijk waar niks nieuws aangeboden. De prijs van 250 euro is overigens prima mits het aanbod ook groeit. Pandadroom vervangen voor Fabula, de bob afbreken en max en moritz bouwen, het spookslot afbreken en er een nieuwe neerzetten... nee het is een vervangingsmarkt geworden i.p.v. een park dat uitbreid.

RobH
    Als corona er niet was geweest, hadden ze waarschijnlijk wel een nieuwe attractie geopend. Ben je misschien vergeten dat het park, inclusief verblijfsaccomodaties zelfs dicht geweest is een grote periode, ?! Als jij denkt dat de Efteling elk jaar een nieuwe grote attractie kan openen, dat er altijd een grote pot met geld klaar ligt om alles te renoveren en ook nieuwe attracties te openen… Ook de Efteling moet keuzes maken en met een compleet nieuwe attractie zijn ze genoeg vernieuwend bezig.
    Ik vind het altijd heel makkelijk dat mensen klagen dat het allemaal zo duur is. Het is toch ook een luxe om een abonnement aan te schaffen? Moeten ze deze dan voor een prikkie aanbieden? Wat vind jij dan een goede prijs voor een abonnement van het 3e park van Europa?
    Vorig jaar is de prijs niet omhoog gegaan, vind ik heel netjes… Dat het dit jaar 35 euro per jaar meer kost vind ik prima!
    Met ons bezoek aan Europapark, Tripsdrill en Moviepark heb ik die 250 euro alweer bijna terugverdiend!

Bedankt @John voor je uiteenzetting. Zo kwam ik er net achter dat ik hier 2 van de 3 abonnementen nog voordelig in december kan verlengen. Die verlopen in januari namelijk. Helaas loopt het abonnement van onze zoon scheef met die van ons en zit hij net in februari qua datum. Konden ze vorig jaar 'niks aan doen'. Hadden we hem maar op dezelfde dag als de onze moeten laten in gaan 🙄. Enfin, prijsverhoging is best pittig voor de portemonnee. Niet gaan is waarschijnlijk nog pittiger met 2 kinderen die liever in de Efteling zijn dan thuis in de achtertuin 😄.

RobH Er wordt werkelijk waar niks nieuws aangeboden.

Mag alleen dan de prijs omhoog? Er is ook nog zoiets als inflatie.

(En ja, ik vind het ook best een groot bedrag in 1 keer, maar ja, 250 is nog steeds niet super veel voor een luxeproduct als dit eigenlijk)

RobH Een park dat al 2 jaar in onderhoud is? Er word echt flink overdreven als het hierom gaat. Ik prijs ze juist voor het herinvesteren van onze zuur verdiende centen terug het park in heb niks dan waardering voor de Efteling als het aankomt op hun pracht te behouden voor het nageslacht. Kijk je soms tegen net teveel bouwhekken aan ; ja , zijn de meest storende gebieden daar de grootste veroorzakers van ; in mijn optiek wel , en laten dat nou net nieuwe gebouwen zijn ( Danse & Hotel). Je zou ook eens over de grens kunnen kijken wat je voor 250€ nog krijgt aan abonnementen vandaag de dag , dan kom
    Ik toch snel tot de conclusie dat je bij de Efteling heel veel kwaliteit terug krijgt ( en daar zijn geen zoethoudertjes als extra’s voor nodig)

Ik hou hem zeker voor de Danse Macabre abbo preview! Ik verwacht hopelijk een soort spooknacht 2.0!
    295 euro is veel, maar vergeleken met onze andere grote topparken in Europa nog steeds helemaal niks.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Ryanvans maar vergeleken met onze andere grote topparken in Europa nog steeds helemaal niks.

Nou, roep dit niet te hard zou ik zeggen, een snelle blik rondom andere topparken leert dat de seizoenskaarten niet overal belachelijk duur zijn:

• Liseberg - €199
      • Port Aventura €135-€245 (Afhankelijk van de welke dagen je erin mag. let op, bij de duurste zit unlimited Caribe Aquatic en Ferrari Land inbegrepen)
      • Parc Asterix €134-€219 (afhankelijk van welke dagen je erin mag)
      • Europa Park €240-€420 (afhankelijk van welke dagen je erin mag, duurste heeft twee Rulantica tickets inbegrepen)
      • Disneyland Parijs €289-€699 (afhankelijk van welke dagen je erin mag)

)

Effectief zijn enkel Europa Park en Disneyland duurder van de Europese topparken. Europa Park doet het helemaal lekker aangezien ze geen kortingen geven (die omzet ligt dan met marginaal meer bezoekers ook echt significant hoger dan die van de Efteling)

Zingo Europapark is dan ook niet jaarrond open , evenals Port Aventura en park Asterix. Dus die vergelijking gaat niet op.

R013 juist wel voor minder dagen betaal je meer per dag. Plus, Efteling heeft toch van die blokdagen voor bedrijven?

R013 Die snap ik niet. Al die abos hebben toch een looptijd van 1 jaar? Als een park dan soms dicht is dan kan je het park niet bezoeken. Je kan de prijs niet terug redeneren naar de prijs die het kost op basis van het aantal openingsdagen. Uitgangspunt is dat je met een abo een park X aantal keer bezoekt en dan kan je dat prima vergelijken. Als je daarna kwalitatief nog verder wilt vergelijken kan je misschien zeggen dat je ook in februari een park wilt bezoeken en pas dan komt dat argument van openingstijden eens om de hoek kijken als je het mij vraagt.

Weet iemand wanneer de laatste prijsverhoging was trouwens voor een abonnement?

Michael Weet iemand wanneer de laatste prijsverhoging was trouwens voor een abonnement?

2 jaar geleden

• RobH heeft hierop gereageerd.

Michael Nouja ik vind het nogal een verschil als je bij park A het hele jaar door binnen mag terwijl park B ( de voorbeelden) meerdere maanden per jaar dicht is. Dit geeft alleen maar meer aan dat voor een jaarrond abbo het gewoon een goede prijs is die ze gaan hanteren.

Hjalmar Plus, Efteling heeft toch van die blokdagen voor bedrijven?

Dit zijn er maar maximaal 14 per jaar volgens mij. Dat vind ik dus beter dan een park wat 2/3 volledige maanden gesloten is. Hoewel de reken methode dus misschien niet helemaal klopt, snap ik de gedachtegang van @R013 wel. Je betaald misschien meer, maar kunt er effectief wel vaker mee naar binnen.

Zingo Nou, roep dit niet te hard zou ik zeggen, een snelle blik rondom andere topparken leert dat de seizoenskaarten niet overal belachelijk duur zijn:

Maar qua bezoekersaantallen zit de Efteling richting Europa-Park en Disney aan. Het is het 3e park van Europa! Dus het is logisch dat de prijs dan hoger ligt dan Liseberg, Asterix of PortAventura. Ze kunnen er meer voor vragen, omdat er meer vraag naar is. Simpele marktwerking.

Wat daarin alleen wel opvalt, is dat de Efteling dus een van de weinige is die geen variabele abonnementsvormen aanbiedt. Ik vraag me dus echt af wanneer deze stap gezet gaat worden. Die enquête was natuurlijk om het te polsen. Maar het zou me niets verbazen als ze achter de schermen al het een en ander in systemen aan het veranderen zijn, zodat ze voor 2025 verschillende vormen kunnen gaan aanbieden.

BlueSpirit al het een en ander in systemen aan het veranderen zijn

Met de snelheid waarmee je in SAP aanpassingen kan doen gaan we dit de komende vijf jaar dus voorlopig niet zien 😅

R013 Nouja ik vind het nogal een verschil als je bij park A het hele jaar door binnen mag terwijl park B ( de voorbeelden) meerdere maanden per jaar dicht is.

Mijn punt is dat je nooit elke dag naar binnen gaat, dus ik bekijk de prijs op basis van het aantal bezoeken dat ik zou doen. Gemiddeld 5 tot 10 bezoeken bij een abo, en dan is wanneer het park open is voor mij minder relevant.

• R013 heeft hierop gereageerd.

Michael Mijn punt is dat je nooit elke dag naar binnen gaat, dus ik bekijk de prijs op basis van het aantal bezoeken dat ik zou doen. Gemiddeld 5 tot 10 bezoeken bij een abo, en dan is wanneer het park open is voor mij minder relevant.

Voor jou persoonlijk is het inderdaad niet relevant , ik ga zo’n beetje elke week met het gezin naar de Efteling en dan is het echt spotgoedkoop in verhouding. Blijf ik er wel bij dat ook jij vaker kunt gaan bij een jaarrond opening daar je alle maanden binnen kunt wandelen waar het bij vele parken je meerdere maanden inlevert , terwijl je wel een vergelijkbare prijs betaald voor minder openingsdagen. Hoe vaak je er gebruik van maakt staat voor mij ook los van wat er aangeboden word.