Meelworm Ik heb de weg eigenlijk ook nooit als druk ervaren. Zelfs als zeer rustig.

R013 De Eftelingsestraat is vrijwel altijd leeg?

Wondersteffel Uit eigen ervaring is de Eftelingsestraat niet héél druk, maar vooral er krap. ook wordt er niet goed aan de snelheid gehouden van 30km/u. Druk is het nooit gelukkig!

Ik ervaar dat toch anders. Vooral op de wisseldagen (MA-WO-VR) kan het hier erg druk zijn met verkeer van en naar Loonsche Land of Bosrijk. En als het zonnetje schijnt dan komen hier ook heel veel wandelaars en fietsers vanuit de regio langs, die geen eigen pad/weg hebben. Ofwel, je zit op een veels te krappe weg met veel weggebruikers die door het gebrek aan ruimte of de snelheid van auto's voor onveilige situaties zorgen.

Als je de wandelaars en fietsers al een eigen pad/weg geeft, zou het al veel problemen kunnen oplossen, maar ik verwacht niet dat ze dat in de nabije toekomst gaan doen door de hoeveelheid bomen die er staan en hoe krap de ruimte ansich al is...

• Tim vindt dit leuk.

Eftelingpanda De rotonde zal op het terrein van de Efteling zelf komen als ik het goed begrepen heb

Maar op de locatie die jij beschrijft zie ik al helemaal geen toegevoegde waarde voor de doorstroming. Daar zijn alle verkeersstromen in principe al van elkaar gescheiden, op een paar afslaande campers en elektrische auto's na. En dat is straks al helemaal niet meer aan de orde, zodra die plaatsen opgeofferd zijn aan het Efteling Grand Hotel.

BlueSpirit Maar snapt de gemiddelde of internationale bezoeker dat ook? En, het EGH komt straks in het park te liggen, dus gaan mensen dan snappen dat ze dus de Resort route moeten snappen?

Ik denk eerder dat het net verwarrender zou zijn mochten gasten voor het EGH niet de Resorts moeten volgen, maar de gewone parkplaats. Hoe verwarrend zou dat worden, op de borden enerzijds "Resorts" en dan nog eens apart een richting voor het Grand Hotel.
Nee, dit lijkt mij zo heel duidelijk.

Ik begrijp de behoefte van de rotonde ook niet zo als ik eerlijk ben, je kiest nu na de kruising met de Europalaan waar je de parking op rijdt met drie rijstroken, naar 2 rijstroken voor P1 en 2 rijstroken voor P2.
Juist die keuze (die er helaas niet altijd is) vind ik erg prettig omdat je als vaste klant met links rijden 90% van de tijd op P1 staat).
Door 3-4 rijstroken te hebben vind ik momenteel de doorstroom al ideaal. In mijn ervaring slaat het verkeer amper nog terug tot aan de N261.

Ik hoop daarnaast dat ze die rotonde wel uitvoeren in een Turborotonde variant om de doorstroom te verbeteren. En dan nog moet de rotonde bestaan uit 2 rijstroken driekwart P1 op en 2 rijstroken via een bypass rechtsom naar P2 wil je de huidige doorstroom blijven houden.

Ik mis zoals eerder vermeld in het topic echt plaatjes bij deze berichten. Heel nieuwsgierig naar de uiteindelijke oplossingen, hoe de looppaden gaan worden (eindelijk!) en ik hoop echt dat het park wegblijft van grote asfaltvlaktes maar duurzaam te werk gaat met grastegels, bomen en betere infiltratie van regenwater... Maar gezien de looks van P2 ben ik bang voor kale lelijke terreinen die verre van duurzaam zijn en weinig comfort en schaduw bieden.

13 dagen later
6 dagen later

RingelbergNick Op jouw laatste foto zie je toch eigenlijk al een veel toekomstbestendigere indeling van de parkeerplaats. De zandvlakte tegen de fietsenstalling aan hotelgasten, de parkeer promenade (of Efteling Boulevard) daarnaast, dan die verdere parking voor rustige dagen. Sneller schakelen naar de buitenterreinen omdat je daar dan de logistiek op hebt ingericht. En je hotelomgeving inrichten als tuin/sprookjesbos en wat personeels en gastenparking bij Raveleijn.

Japio Helemaal eens en wat ik verder nog zie is de ruimte naast het theater daar zou je in de toekomst ook nog een soort plein maken met kleine winkeltjes voor de hotel/ vakantiepark gasten, maar misschien ben ik dan iets te enthousiast 😅. Waarmee je dan echt wel een Uitrijk kan creëren.

Met de kennis van nu. Hadden ze het huis van de vijf zintuigen in 1995, 90° moeten draaien en op de fietsenstalling neer moeten zetten…
    De kans dat hvd5z altijd zal blijven staan is nu wel verkleind als je het mij vraagt.

• Japio heeft hierop gereageerd.
    • Olaf vindt dit leuk.

Station-de-Oost Met de kennis van nu zeg je, maar dat is eigenlijk gek. De plannen van de Wereld van de Efteling komen uit 1992. Toen was wel meer het idee om rondom wat wij nu als Uitrijk zien meer uitbreidingen te hebben, waarbij een entreegebied echt als verdeelgebied zou dienen. Maar tegelijk zag je toen ook al dat de ingang eigenlijk haaks op het park staat en inderdaad beter bijvoorbeeld 45 graden gedraaid had kunnen worden om de boel niet op slot te gooien.

Ik denk overigens niet dat men het Huys ooit gaat vervangen. Een herbouw zou ik wel zien gebeuren, als er dan gelijk iets nieuws mee kan worden gerealiseerd.

Japio je hebt helemaal gelijk.
        Die plannen lagen er inderdaad al. En het hele uitrijk idee.

Een food court er in/ uitrijk onderdeel er van maken zie ik ook nog wel gebeuren.

Uitrijk rondom de Aquanura vijver+promenade zou opzich prima kunnen voor nu, dan heb je aardig wat horeca al (Oase, Frau Boltes Kuche, backerei krumel en nog een aantal). Het bts stuk naast het theater zou een deel gebruikt ervoor kunnen worden, fabula slopen en dan iets terug wat zou prima werken voor Uitrijk(restaurant, indoor speeltuin en nog 1 of 2 extra dingen) en themaniseren naar iets wat past in de omgeving en zorgt voor een sfeervol zicht voor de hotelkamers.

• Olaf heeft hierop gereageerd.

asuran Karel Willemen had ontwerpen getekend voor uitrijk toegangspoort. Is het niet weer eens tijd dat ze dat idee weer oppakken.

• MattaM heeft hierop gereageerd.

Olaf wellicht dat dat de volgende schakel gaat zijn gezien de (vreemde?) plaatsing van de recent verschenen service gebouwen op de parkeerpromenade, de aanpak van het parkeerterrein en het EGH. We gaan het zien.

• R013 heeft hierop gereageerd.

MattaM Met de tunnel die tussen die servicegebouwtjes doorloopt ziet het er toch echt naar uit dat die blijvend zijn.

Ik verwacht dat de toiletten op den duur weer verdwijnen op die plek. Dat andere gebouw is blijvend, dat werd toch ook altijd gezegd?

Ik verwacht deze indeling:
              Blauw. Wandelroute autobezoeker
              Geel: aanrij route hotelgasten
              Donkergeel: parkeervelden hotelgasten
              Rood: aanrij route dagbezoekers auto.
              Groen: brede groenstroken

Op deze manier heb je drie verkeersstromen ontvlochten van elkaar, die elkaar dus niet in de weg zitten. De brede groenstroken zorgen er gelijk voor dat kinderen niet zomaar een parkeerplaats op rennen. En de aangekondigde rotonde kan in de driehoek die ontstaat ook op een natuurlijke manier ingevuld worden.

Het blauwe wandelpad zorgt ervoor dat je altijd langs het servicegebouw komt. Dat lost het probleem dat mensen hun karren daar niet inleveren dus ook op.

Michael lijkt me logisch, alleen ik zou denken dat de rotonde nog iets verder komt, zodat hij ook beter aansluit richting vakantie parken als je toch de verkeerde strook hebt genomen als weekend gast. Overigens lijkt me het wandelpad zo vrij logisch.

Brabander

heel logisch, buiten dat de verkeersstromen op deze wijze gescheiden blijven, krijgt de bezoeker door dit "ommetje" om van de parkeerplaats 2 naar de ingang te lopen ook nog eens een frontaal aanzicht van de 5 zintuigen in volle grandeur.