- Bijgewerkt
Meint Eens hoor. Het is niet mijn mening he... Ik zeg gewoon wat hun reactie was op dat nieuws.
Meint Eens hoor. Het is niet mijn mening he... Ik zeg gewoon wat hun reactie was op dat nieuws.
Eftelflags Zeker, was ook geen reactie tegen jou als persoon hoor, maar wel tegen het beleid van de IAAPA.
Meint Dit vind ik altijd zo'n zwak argument hé. Wordt wel vaker gebruikt, door bijvoorbeeld de Formula 1 die in Saudi-Arabië gaat racen, of mensen die voor bedrijven werken die vol op de fossiele brandstoffen zitten. Als je gewoon geld wil verdienen en zaken als klimaatverandering of mensenrechten minder interessant voor je zijn, zeg het gewoon, maar laten we eens ophouden met "we gaan erheen om het van binnenuit te veranderen."
Goh.. de situatie is natuurlijk een heel stuk complexer dan het lijkt. Ik snap je punt heel goed, want écht "van binnenuit" komt geen enkel Westers bedrijf (of persoon). De lokale Elite heeft de macht en ze zullen er alles aan doen om die te houden.
Desalniettemin denk ik wel dat als bedrijven zich daadwerkelijk inzetten om invloed uit te oefenen op die Elite, dat nog steeds de beste mogelijkheid is. Dat er veel bedrijven zijn die dat niet (goed) doen is zeker waar en wederom ook een terechte reden voor je opmerking.. maar laten we ook niet iedereen over één kam scheren.
Op het moment dat iedereen er weg blijft krijg je zo'n situatie zoals nu in Rusland is: Je maakt het land (of in dit geval zelfs de regio) kompleet kapot en dat maakt en daar heeft uiteindelijk niemand wat aan (plus dat je meestan dan toch weer zo'n bedrijf als Heineken krijgt die daar alsnog naartoe gaat en gewoon alles over neemt om alsnog dik te kunnen cachen). Of je krijgt een situatie als Noord Korea.. ook niet beter.
Door in gesprek te blijven merk je wel dat het beleid soepeler word. Het gaat nog véél te traag, maar verschil komt op gang. Iets wat je niet bereikt door volledig weg te blijven uit het land. Uiteindelijk kun je afspraken maken met de elite dat het leveren van X ook met zich mee moet brengen dat - in elk geval voor de betrokken partijen - bepaalde rechten gegarandeerd kunnen worden (bijvoorbeeld: IAAPA kan betere rechten voor medewerkers van SFQ proberen te regelen). Daarnaast kun je de bevolking laten zien wat het westen te bieden heeft waardoor die bevolking weer druk op hun leiders kan zetten.
Coasterfrenzy Maar waarom moeten wij het oplossen voor ze je? Zei willen met dit toeristen uit met name Europa en Noord-Amerika trekken. Dan kunnen ze toch ook wel zelf dingen verbeteren om hun land vriendelijker te maken voor ons?
asuran Maar waarom moeten wij het oplossen voor ze je? Zei willen met dit toeristen uit met name Europa en Noord-Amerika trekken. Dan kunnen ze toch ook wel zelf dingen verbeteren om hun land vriendelijker te maken voor ons?
Het feit dat je het "verbeteren" en "oplossen" noemt zal door iemand vandaar als precies het soort arrogantie en gebrek aan respect beschouwd worden waardoor ze niet willen veranderen.
Dat is het eerste wat je moet begrijpen. Het is voor hun een Verandering en absoluut NIET noodzakelijk een verbetering. Zeker voor de meer conservatieve Arabieren zal het eerder als een verslechtering gelden.
Als er in Nederland een groep mensen een orgie midden op straat zou doen, dan zou dat het nieuws halen en zouden veel mensen er schande van spreken. Dat terwijl zoiets in het oude Griekenland heel normaal was. Nu schuiven we dat een beetje door: Hier is het openbaar homoseksueel zijn heel normaal, maar veel Arabieren zullen er nog schande van spreken.
Dat is een maatschappelijke en culturele wijze van denken, niet slechts van een paar mensen. Die verander je niet heel gemakkelijk, zeker bij ouderen niet.
Daarnaast: Hoe willen ze veranderen als ze nooit iets anders zien?? Kijk naar Noord Korea: Die mensen weten niet beter dan dat hun leven zo is. Ze hebben volstrekt geen kijk op de echte wereld en daarom blijven ze het bewind van Kimmetje tolereren. Nu zijn de meeste Arabische landen niet dusdanig hard van de wereld afgesneden als N. Korea, maar ze krijgen zeker niet hetzelfde wereldbeeld door als wij dat krijgen.
Coasterfrenzy beetje scheve vergelijking om Noord Korea of zelfs Rusland hierbij te betrekken, niet? Ik ben een beetje van mening dat, als je als land of rechtsstaat zoveel moeite doet om bij verschillende wereldordes te infiltreren als ook een mening/zeg te willen uitdrukken, jij als staat je moet aanpassen en verreiken met wat leeft in een maatschappij in de hedendaagse tijdgeest. Zo kan je als land niet verwachten dat westerse toeristen in grote getallen je land komen bezoeken, zonder ook zelf aanpassingen in voegen te stellen. Ik denk dat SA dat wel al doet (?), maar naar mijn mening nog onvoldoende. Ik vind het dan ook bijzonder dat mensen dan komen afschuimen met “we moeten ook rekening houden met hun cultuur”. Een bewust niet naleven van de mensenrechten, waar je bewust verschillende groepen onderdrukt of laat verdwijnen met de noorderzon, lijkt mij niet echt een cultuurdingetje. Althans dat is toch mijn kijk op dit verhaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij niet dermate verdiep in de materie om echt het fijne te weten, ik spreek meer van wat ik zie en voel.
Zie ik dit park gebeuren? Momenteel lijkt het voor mij eerder een opgeblazen luchtbal. Echter ben ik wel benieuwd of het 100 procent het daglicht zal zien. Ik denk dat andere Arabische projecten (of zelfs daarbuiten) geleerd heeft dat dergelijk project pas echt opent bij volledige oplevering, en niet door wat funderingen in de grond.
Varnonth beetje scheve vergelijking om Noord Korea of zelfs Rusland hierbij te betrekken, niet? Ik ben een beetje van mening dat, als je als land of rechtsstaat zoveel moeite doet om bij verschillende wereldordes te infiltreren als ook een mening/zeg te willen uitdrukken, jij als staat je moet aanpassen en verreiken met wat leeft in een maatschappij in de hedendaagse tijdgeest.
Het één sluit het ander niet uit. Die Arabieren zijn zeker niet stom. Ze proberen zo veel mogelijk van de rest van de wereld te profiteren, maar liefst met zo min mogelijk aanpassingen. Maar juist omdát ze van de rest willen profiteren, komen er heel langzaam wel degelijk die aanpassingen. Ze hebben de verkoop van alcohol op het WK last minute terug getrokken, maar op andere plaatsen mag het wel verkocht worden, zo lang het niet openbaar is. Het lijkt niet veel, maar het is een begin.
Varnonth Zo kan je als land niet verwachten dat westerse toeristen in grote getallen je land komen bezoeken, zonder ook zelf aanpassingen in voegen te stellen.
Ook hier sluit het één het ander niet uit. Voor toeristen kun je relatief eenvoudig een soort "Bubble" creëren waarin alles veel beter lijkt dan het is. Er zijn behoorlijk veel landen waar het toerisme zo werkt. Tot op zeker hoogte zelfs in de westerse wereld.. Boek een trip naar eender welke stad of land en je ziet de mooiste dingen, maar de achterbuurten waar het gewone volk moet leven krijg je meestal niet te zien. Voor KSA is er al vrij lang sprake om een soort touristische "sub-staat" te maken waar alles redelijk westerlijk is. Zie het als een vakantie-resort ter formaat van een klein land. Het zou me niets verbazen als Six Flags hier deel van uit gaat maken.
Varnonth Een bewust niet naleven van de mensenrechten, waar je bewust verschillende groepen onderdrukt of laat verdwijnen met de noorderzon, lijkt mij niet echt een cultuurdingetje.
Tsja.. mensenrechten worden - net zoals elke andere vorm van rechten en plichten - vast gesteld door het bestuur van het land. En wetten en regels hangen weer samen met cultuur, hangt weer samen met historie en hangt weer samen met hoe de gehele maatschappij werkt, denkt en doet. Zoiets is en blijft enorm complex. Zoals ik al eerder aan haalde: één persoon overtuigen is wellicht te doen, maar 36 miljoen mensen tegelijk overtuigen is een heel andere zaak. Op het moment dat er één persoon is dat in westerse mensenrechten gelooft, zal deze nog steeds onder een gigantische sociale druk staan van de rest. En zo is dat ook in de rest van de wereld begonnen. Uiteindelijk kunnen deze individuen zich samen voegen en een groepering starten. Acties voeren, handtekeningen verzamelen etc. Ik heb niet direct informatie hoe lang dit in Europa geduurd heeft. Voor zover ik weet waren er in de jaren 70 al groeperingen die op kwamen voor vrouwen, homoseksuelen en andere minderheden. En hoewel het tegenwoordig in het algemeen genomen heel normaal is dat iemand homoseksueel is, zijn er zelfs nu nog steeds mensen die er iets op tegen hebben (niet bepaald zelden gepusht door geloof). Dus kun je voor jezelf wel na gaan hoe moeilijk het is om een land waarin religie nog véél sterker is dan hier te overtuigen.
Er zijn zeker bedrijven/organisaties die daar meer in kunnen doen. UEFA bijvoorbeeld maakt zich er héél gemakkelijk vanaf. Daar mag gerust schande van worden gesproken. Maar gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven die wél hun best doen om westerse normen door te drukken.
Waarbij ik ook wil benadrukken dat we dit niet moeten overdrijven. Mensenrechten moeten zéker verbeterd worden, maar voor mij hoeft zo'n land zeker niet westers te worden (wat wel vaak geprobeerd wordt). Laat zoiets als alchol gerust verboden zijn. Ik vind het ook niet erg dat je tijdens ramadan overdag niets mag eten (in elk geval niet publiekelijk). Dat zijn culturelen dingen die misschien niet altijd positief opgevat worden, maar die wel hun charmes geven aan zo'n land.
Ik hoef echt niet op vakantie naar een land waar alles hetzelfde is als hier. Juist het ontdekken en leren kennen van andere culturen is een mooie hobby en je leert er veel van.
Coasterfrenzy Voor KSA is er al vrij lang sprake om een soort touristische "sub-staat" te maken waar alles redelijk westerlijk is. Zie het als een vakantie-resort ter formaat van een klein land. Het zou me niets verbazen als Six Flags hier deel van uit gaat maken.
Dit is wat ze willen met de stad NEOM, een opportunistische vrijstaat in het Noorden van Saoedi-Arabië. SixFlags valt onder de nieuwe stad Qiddiya, een stad ten noorden van de hoofdstad Riyadh dat vooral locals moet gaan aantrekken.
We zullen de komende jaren moeten gaan zien in hoeverre Prins Mohammed bin Salman zijn beloften zal gaan waarmaken om van Saoedi-Arabië een staat te maken met een meer gematigde Islam zoals in UAE. Daarnaast moeten we ook nog maar gaan zien in hoeverre NEOM een succes wordt. (Het kan alleen bijna niet falen omdat het staatsinvesteringsfonds achter dat project gecontroleerd wordt door diezelfde kroonprins.)
Persoonlijk ben ik van mening dat we als Westerse landen niet al te hard van stapel moeten lopen en al te veel moeten verwachten als het op veranderingen aan komt. Wat wij zien als grote verschillen en grondrechten wordt daar nog lang niet zo ervaren. Onze cultuur staat zover af van deze landen dat we soms eerst moeten beseffen dat men daar anders over dingen denkt dan hoe wij zijn opgevoed.
Daarom ben ik juist pro handel met deze landen omdat je ze op deze manier min of meer conformeert aan onze normen en waarden ipv. ze een keuze te geven. Een voorbeeld: Wetgeving rondom attracties bestonden lang niet in deze landen, waardoor ze genoodzaakt zijn te werken met "onze" ISO normen. Dit resulteert dat de productie en handel wereldwijd veiliger wordt (idem voor China en India).
Daarnaast zie je dat operationeel hoog opgeleid personeel toch vaker vrouwen zijn ipv. mannen (geen idee waarom precies, maar de motivatie is aantoonbaar verschillend), dit resulteert dat de leidinggevende functies langzaam maar zeker beter verdeelt zijn dan bij ons en vrijwel genormaliseerd worden door gewoonte.
De eerste baandelen voor Falcon's Flight zijn geplaatst..
Ik moet toe geven, gaaf dat het er echt komt. Dacht ik geloof het pas als er echt gebouwd gaat worden.
Nu nog afwachten of het ook daadwerkelijk wordt afgebouwd en open gaat.
Toen ik die belachelijke POV zag een aantal jaar geleden had ik niet verwacht dat ik nu foto's track op locatie zou gaan zien. Ben benieuwd wat er overblijft ten opzichte van de POV. Het is wel een intrigerend project om te volgen zo, ondanks het land waarin dit zich plaatsvindt.
Meint Inderdaad een kulargument. Ik zag laatst bij Vandaag Inside iemand die een boek heeft geschreven over de mensenrechten in Qatar. Volgens hem is er sinds het WK niets veranderd en is het in bepaalde opzichten zelfs nog verslechterd. De FIFA heeft daar even geld opgehaald en een dikke middelvinger opgestoken naar de mensenrechten.
Ik geloof best dat Intamin hier een prachtbaan zal neerzetten, maar zolang er in dat land nog homo's worden onthoofd of 450 zweepslagen krijgen, kunnen ze daar de tering krijgen. Ik hoef ook niet per se op vakantie naar een land waar alles hetzelfde is als hier, zoals ik hierboven las, maar een land dat er zulke middeleeuwse praktijken op na houdt, is wat mij betreft niet 1 maar een miljoen bruggen te ver.
Nevz
Die statistieken zijn al bekend...
Snelheid: 250 km/u
Hoogte: 185 meter
Lengte: 4 kilometer
Had in het begin ook wel twijfels, maar het aanstellen van de voormalige Disney CEO was natuurlijk al wel een belangrijke stap. Die gaat niet ja zeggen als die er niet in gelooft. En dan natuurlijk de bouwwerken van het park die ondertussen ook al wel even aan de gang zijn... En Intamin die bevestigde dat ze deze baan gingen bouwen...
Kijk, in alle andere landen is het probleem altijd geld en vergunningen. Dat is net iets wat hier niet van toepassing is. De overheid zit er achter...
Jonathan De overheid zit er achter...
Dezelfde overheid inderdaad die een half miljard over had voor een twijfelachtige Da Vinci. Als dit project nog klapt is dat niet vanwege geld. Sterker nog, van alle lucht- en zandkastelen en gestoorde parken en attracties de laatste jaren geloof ik in deze inmiddels ‘t meeste.
Het blijft uiteraard afwachten en toekijken. Het is niet per definitie zo dat het park nu alsnog ooit zal openen omdat er achtbaantrack de lucht in gaat. Zou niet het eerste project kunnen zijn waar er talloze achtbanen en andere attracties volledig opgebouwd worden, om uiteindelijk nooit een openingsdatum te kennen.
Ik blijf de baan an sich best surrealistisch vinden. Zowel de statistieken als ook de eerder verschenen POV deden mij wat fronsen. Al ben ik wel benieuwd wat hoe hij er in real life komt bij te staan.
Varnonth Het blijft uiteraard afwachten en toekijken. Het is niet per definitie zo dat het park nu alsnog ooit zal openen omdat er achtbaantrack de lucht in gaat. Zou niet het eerste project kunnen zijn waar er talloze achtbanen en andere attracties volledig opgebouwd worden, om uiteindelijk nooit een openingsdatum te kennen.
Dat is wel zo.. maar hier is daadwerkelijk wél de aankoop gedaan. Dat terwijl veel van de projecten nooit verder dan papier komen en wellicht het nodige geld opgeleverd hebben aan wat mensen die slim gebruik maken van iets wat faalt.
Daarnaast blijft dit meer een hobby project van een rijke sjeik die niet op een paar miljoen kijkt. Dit park moet niet binnen X jaar zijn terug verdient, maar heeft een veel langere periode daarvoor dan normaal (en het zou me niet eens verbazen als het niet eens terug verdient hoeft te worden). Daarnaast denk ik dat het park ook een stukje een middel is om het land toerist-vriendelijker te maken. Mensen die komen om het park te bezoeken, laten ook geld achter in andere delen van het land en andere sectoren (vliegbelasting, hotel, restaurant, souvenir, etc.). Wellicht dat dit allemaal mee gerekend wordt in een monsterinvestering waar dat six flags park maar een stukje van is.