Varnonth beetje scheve vergelijking om Noord Korea of zelfs Rusland hierbij te betrekken, niet? Ik ben een beetje van mening dat, als je als land of rechtsstaat zoveel moeite doet om bij verschillende wereldordes te infiltreren als ook een mening/zeg te willen uitdrukken, jij als staat je moet aanpassen en verreiken met wat leeft in een maatschappij in de hedendaagse tijdgeest.
Het één sluit het ander niet uit. Die Arabieren zijn zeker niet stom. Ze proberen zo veel mogelijk van de rest van de wereld te profiteren, maar liefst met zo min mogelijk aanpassingen. Maar juist omdát ze van de rest willen profiteren, komen er heel langzaam wel degelijk die aanpassingen. Ze hebben de verkoop van alcohol op het WK last minute terug getrokken, maar op andere plaatsen mag het wel verkocht worden, zo lang het niet openbaar is. Het lijkt niet veel, maar het is een begin.
Varnonth Zo kan je als land niet verwachten dat westerse toeristen in grote getallen je land komen bezoeken, zonder ook zelf aanpassingen in voegen te stellen.
Ook hier sluit het één het ander niet uit. Voor toeristen kun je relatief eenvoudig een soort "Bubble" creëren waarin alles veel beter lijkt dan het is. Er zijn behoorlijk veel landen waar het toerisme zo werkt. Tot op zeker hoogte zelfs in de westerse wereld.. Boek een trip naar eender welke stad of land en je ziet de mooiste dingen, maar de achterbuurten waar het gewone volk moet leven krijg je meestal niet te zien. Voor KSA is er al vrij lang sprake om een soort touristische "sub-staat" te maken waar alles redelijk westerlijk is. Zie het als een vakantie-resort ter formaat van een klein land. Het zou me niets verbazen als Six Flags hier deel van uit gaat maken.
Varnonth Een bewust niet naleven van de mensenrechten, waar je bewust verschillende groepen onderdrukt of laat verdwijnen met de noorderzon, lijkt mij niet echt een cultuurdingetje.
Tsja.. mensenrechten worden - net zoals elke andere vorm van rechten en plichten - vast gesteld door het bestuur van het land. En wetten en regels hangen weer samen met cultuur, hangt weer samen met historie en hangt weer samen met hoe de gehele maatschappij werkt, denkt en doet. Zoiets is en blijft enorm complex. Zoals ik al eerder aan haalde: één persoon overtuigen is wellicht te doen, maar 36 miljoen mensen tegelijk overtuigen is een heel andere zaak. Op het moment dat er één persoon is dat in westerse mensenrechten gelooft, zal deze nog steeds onder een gigantische sociale druk staan van de rest. En zo is dat ook in de rest van de wereld begonnen. Uiteindelijk kunnen deze individuen zich samen voegen en een groepering starten. Acties voeren, handtekeningen verzamelen etc. Ik heb niet direct informatie hoe lang dit in Europa geduurd heeft. Voor zover ik weet waren er in de jaren 70 al groeperingen die op kwamen voor vrouwen, homoseksuelen en andere minderheden. En hoewel het tegenwoordig in het algemeen genomen heel normaal is dat iemand homoseksueel is, zijn er zelfs nu nog steeds mensen die er iets op tegen hebben (niet bepaald zelden gepusht door geloof). Dus kun je voor jezelf wel na gaan hoe moeilijk het is om een land waarin religie nog véél sterker is dan hier te overtuigen.
Er zijn zeker bedrijven/organisaties die daar meer in kunnen doen. UEFA bijvoorbeeld maakt zich er héél gemakkelijk vanaf. Daar mag gerust schande van worden gesproken. Maar gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven die wél hun best doen om westerse normen door te drukken.
Waarbij ik ook wil benadrukken dat we dit niet moeten overdrijven. Mensenrechten moeten zéker verbeterd worden, maar voor mij hoeft zo'n land zeker niet westers te worden (wat wel vaak geprobeerd wordt). Laat zoiets als alchol gerust verboden zijn. Ik vind het ook niet erg dat je tijdens ramadan overdag niets mag eten (in elk geval niet publiekelijk). Dat zijn culturelen dingen die misschien niet altijd positief opgevat worden, maar die wel hun charmes geven aan zo'n land.
Ik hoef echt niet op vakantie naar een land waar alles hetzelfde is als hier. Juist het ontdekken en leren kennen van andere culturen is een mooie hobby en je leert er veel van.