Coasterfrenzy Voor KSA is er al vrij lang sprake om een soort touristische "sub-staat" te maken waar alles redelijk westerlijk is. Zie het als een vakantie-resort ter formaat van een klein land. Het zou me niets verbazen als Six Flags hier deel van uit gaat maken.
Dit is wat ze willen met de stad NEOM, een opportunistische vrijstaat in het Noorden van Saoedi-Arabië. SixFlags valt onder de nieuwe stad Qiddiya, een stad ten noorden van de hoofdstad Riyadh dat vooral locals moet gaan aantrekken.
We zullen de komende jaren moeten gaan zien in hoeverre Prins Mohammed bin Salman zijn beloften zal gaan waarmaken om van Saoedi-Arabië een staat te maken met een meer gematigde Islam zoals in UAE. Daarnaast moeten we ook nog maar gaan zien in hoeverre NEOM een succes wordt. (Het kan alleen bijna niet falen omdat het staatsinvesteringsfonds achter dat project gecontroleerd wordt door diezelfde kroonprins.)
Persoonlijk ben ik van mening dat we als Westerse landen niet al te hard van stapel moeten lopen en al te veel moeten verwachten als het op veranderingen aan komt. Wat wij zien als grote verschillen en grondrechten wordt daar nog lang niet zo ervaren. Onze cultuur staat zover af van deze landen dat we soms eerst moeten beseffen dat men daar anders over dingen denkt dan hoe wij zijn opgevoed.
Daarom ben ik juist pro handel met deze landen omdat je ze op deze manier min of meer conformeert aan onze normen en waarden ipv. ze een keuze te geven. Een voorbeeld: Wetgeving rondom attracties bestonden lang niet in deze landen, waardoor ze genoodzaakt zijn te werken met "onze" ISO normen. Dit resulteert dat de productie en handel wereldwijd veiliger wordt (idem voor China en India).
Daarnaast zie je dat operationeel hoog opgeleid personeel toch vaker vrouwen zijn ipv. mannen (geen idee waarom precies, maar de motivatie is aantoonbaar verschillend), dit resulteert dat de leidinggevende functies langzaam maar zeker beter verdeelt zijn dan bij ons en vrijwel genormaliseerd worden door gewoonte.