Meint Dit vind ik altijd zo'n zwak argument hé. Wordt wel vaker gebruikt, door bijvoorbeeld de Formula 1 die in Saudi-Arabië gaat racen, of mensen die voor bedrijven werken die vol op de fossiele brandstoffen zitten. Als je gewoon geld wil verdienen en zaken als klimaatverandering of mensenrechten minder interessant voor je zijn, zeg het gewoon, maar laten we eens ophouden met "we gaan erheen om het van binnenuit te veranderen."
Goh.. de situatie is natuurlijk een heel stuk complexer dan het lijkt. Ik snap je punt heel goed, want écht "van binnenuit" komt geen enkel Westers bedrijf (of persoon). De lokale Elite heeft de macht en ze zullen er alles aan doen om die te houden.
Desalniettemin denk ik wel dat als bedrijven zich daadwerkelijk inzetten om invloed uit te oefenen op die Elite, dat nog steeds de beste mogelijkheid is. Dat er veel bedrijven zijn die dat niet (goed) doen is zeker waar en wederom ook een terechte reden voor je opmerking.. maar laten we ook niet iedereen over één kam scheren.
Op het moment dat iedereen er weg blijft krijg je zo'n situatie zoals nu in Rusland is: Je maakt het land (of in dit geval zelfs de regio) kompleet kapot en dat maakt en daar heeft uiteindelijk niemand wat aan (plus dat je meestan dan toch weer zo'n bedrijf als Heineken krijgt die daar alsnog naartoe gaat en gewoon alles over neemt om alsnog dik te kunnen cachen). Of je krijgt een situatie als Noord Korea.. ook niet beter.
Door in gesprek te blijven merk je wel dat het beleid soepeler word. Het gaat nog véél te traag, maar verschil komt op gang. Iets wat je niet bereikt door volledig weg te blijven uit het land. Uiteindelijk kun je afspraken maken met de elite dat het leveren van X ook met zich mee moet brengen dat - in elk geval voor de betrokken partijen - bepaalde rechten gegarandeerd kunnen worden (bijvoorbeeld: IAAPA kan betere rechten voor medewerkers van SFQ proberen te regelen). Daarnaast kun je de bevolking laten zien wat het westen te bieden heeft waardoor die bevolking weer druk op hun leiders kan zetten.