Ook Busch Gardens Tampa (Florida) opent in 2024 een nieuwe achtbaan. Een Family Inverted achtbaan die op de concept art heel veel weg heeft van een B&M variant. De achtbaan zal voorzien worden van onboard audio. De opening staat gepland voor de lente van 2024.

OPENING IN 2024: Phoenix Rising becomes the largest family-friendly addition to the Pantopia area of the park! This exhilarating new attraction will have riders soaring over the Serengeti Plain, and will be the park’s first coaster with onboard audio 🤩⁣⁣

Bron: Busch Gardens Facebook

Marvin Een Family Inverted achtbaan die op de concept art heel veel weg heeft van een B&M variant.

Het zou best wel eens een B&M kunnen worden. Hopelijk word het dan wel een custom model en niet opnieuw een copy van die Vekoma Family Inverted modellen.

Edit:
    Volgens RCDB word het inderdaad een B&M family inverted, maar wel een ander model dan die 2 bestaande banen. Deze nieuwe wordt 150m langer.

https://rcdb.com/21221.htm

Dit was toch wel veruit het minste gebied van het park. Dit lijkt me een prima vervanger van die waardeloze muis. Alleen nog hopen dat ze hier Falcon's Fury ook nog eens fatsoenlijk aan de praat kunnen krijgen.

Falcons Fury deed het goed toen ik er was rond 4 september en wat een goed nieuws, Florida wordt echt een familie achtbanen plek.

Dan klopte het gerucht van vorig jaar dus toch dat Seas 3 prototype achtbanen van B&M gekocht had.
      De surfcoaster, de penguin coaster en dan deze welke swinging chairs zou krijgen volgens de press release van het park zelf.

Sjengske en dan deze welke swinging chairs zou krijgen volgens de press release

Oh, dat is interessant. Waar kan ik die press release vinden?

Dream_wizard Dan had ik beter kunnen zeggen aan de praat houden. Ik kan zo snel niet zien of de attractie nu open is, maar ik weet wel zeker dat hij er in de tussentijd ook al weer dagen uit heeft gelegen. Maar we dwalen af 😉

Om het toch weer ontopic te houden, bedenk ik me net dat het schip over de kop dat hier ook stond Phoenix heette dat klinkt toch als een leuke verwijzing.

Sjengske Ja Ik zie het staan (Suspended swinging family roller coaster), maar de artwork laat toch gewoon een inverted coaster zien.
          Maar in datzelfde artikel noemen ze Montu ook een Suspended coaster, terwijl dat gewoon een inverted coaster is.
          Dus ik twijfel nog over de genoemde term voor deze nieuwe coaster.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Damn, Seaworld Entertainment heeft een goed abonnement lopen bij B&M.

The_Bullgod Ja Ik zie het staan (Suspended swinging family roller coaster), maar de artwork laat toch gewoon een inverted coaster zien.
            Maar in datzelfde artikel noemen ze Montu ook een Suspended coaster, terwijl dat gewoon een inverted coaster is.

suspended betekent ook gewoon "hangend". Net als dat inverted gewoon "ondersteboven" betekent. Met die termen wordt (behalve in Rollercoaster Tycoon) altijd al losjes omgegegaan.
            Het artikel heeft het specifiek over een suspended swinging coaster:

This suspended roller coaster will enable ride cars to swing side to side as the train races along the track

Maar op het artwork zien we inderdaad reguliere B&M family karretjes onder de baan hangen. De vraag is dus vooral: hoe betrouwbaar is attractionsmagazine.com .

ik heb 10 seconden gegoogled, en vond dit:
            https://thatssotampa.com/phoenix-rising-roller-coaster-busch-gardens/

“This exhilarating new experience will have family members soaring above the Serengeti Plain before going on an exploratory journey over the Pantopia region, with its vibrant colors, thrilling attractions, and more,” write park officials in a press release. “Riders will feel the rush of the wind and thrill of the flight in this suspended roller coaster that enable ride cars and riders to swing side to side as the train races along the track high above the Serengeti Plain.”

Die zinsnede staat dus in de officiële press release. 'swing side to side'. En die kun je dan weer hier vinden:

https://www.themeparkarchive.com/blog/2023/10/phoenix-rising-set-to-soar-above-the-serengeti-plain-at-busch-gardens-tampa-bay-in-spring-2024/

Kortom: swinging coaster. En of je het dan suspended of inverted wilt noemen, moet jij weten 😉

• luc136 heeft hierop gereageerd.

Niek suspended betekent ook gewoon "hangend". Net als dat inverted gewoon "ondersteboven" betekent. Met die termen wordt (behalve in Rollercoaster Tycoon) altijd al losjes omgegegaan.

Nouja… rcdb hanteert ook twee duidelijk verschillende categorieën hoor. Inverted is met vaste bevestiging van de wagentjes, suspended is met swing-systeem.

Hoewel ik de innovatieve weg die B&M inslaat met al die recentelijk geopende nieuwe 'varianten' van attracties best kan waarderen, zou het me toch wel onwijs verrassen als B&M met de opvolger komt van de arrow/vekoma suspended coasters. Zeker gezien in China al twee B&M Family Inverteds te vinden zijn.

Het swinging side to side in het persbericht kan evengoed marketing praat zijn over het heen en weer zwaaien door het bochtenwerk van de achtbaan (Daar moet de family inverted 't immers ook van hebben). We gaan het zien, leuke uitbreiding in ieder geval!

Waarschijnlijk kijken we hier naar swinging op dezelfde manier als Pipeline stoelen heeft die op en neer kunnen bewegen, ik denk niet dat we een 'echte' swinging coaster krijgen waarbij de karretjes aan een los schanier hangen en kantelen van zijde naar zijde.

Markiewong Is dit niet gewoon vergelijkbaar met de treinen van de SFC's van Vekoma. Die kunnen ook lichtelijk swingen. Dit is altijd goed te zien wanneer de trein met volle vaart het station inkomt bij Orkanen.

Taronco Geen idee die heb ik nog niet gedaan, maar bij Pipeline beweeg je centimeters op en neer waardoor je verlengde airtime hebt op heuvels, bij Vekoma lijkt het mechaniek eerder aanwezig als een soort van schokdemper zoals je op je fiets hebt. Het lijkt me voor de hand liggend dat ze datzelfde mechaniek van Pipeline hier toepassen maar dan ondersteboven.

Sea World heeft in ieder geval een triple B&M prototype deal te pakken lijkt het erop, en dit is een broodnodige toevoeging aan Busch Gardens om de balans in het aanbod weer een beetje te stabiliseren.

luc136 rcdb hanteert ook twee duidelijk verschillende categorieën hoor.

Maar daar trekken de fabrikanten zich weinig van aan. Waar de een suspended gebruikt, gebruikt de ander inverted. Vekoma gebruikt ook gewoon”suspended” voor hangende achtbanen. En dat zijn ook geen swinging coasters (kijk naar el condor bijvoorbeeld, SLC).

Cornelius Het swinging side to side in het persbericht kan evengoed marketing praat zijn over het heen en weer zwaaien door het bochtenwerk van de achtbaan (Daar moet de family inverted 't immers ook van hebben).

Eens, het zou maar zo eens kunnen zijn dat Busch Gardens iets te fanatiek over een reguliere family inverted (hangende 😉 ) achtbaan spreekt.

9 dagen later

BGT heeft ondertussen ook het logo onthult voor Phoenix Rising

Misschien wat off-topic, msar B&M mag hun website wel eens updaten, de surf coaster staat er ook nogsteeds niet op.

20 dagen later

Niet de spannendste lay-out, maar dit ziet er wel echt leuk uit en vult een mooi gat in 't aanbod.