ppc-anoniem-2 Ik vind het soms ook wel vanaf een buitenstaander heel kort door de bocht om de mensen die vechten om hun recht en rust gelijk als boosmensen of kinderen af te schilderen. Tuurlijk, de Efteling brengt ook heel veel goeds naar Kaatsheuvel en de omgeving, maar het park is van in 2006 met net 3 miljoen bezoekers naar in 2018 5,5 miljoen bezoekers. Dat komt bijna bij een verdubbeling in de buurt, in 12 jaar. Dat is best pittig. En ik denk ook dat de inwoners van Kaatsheuvel al een hoop overlast van de Efteling hebben geslikt in die jaren.
Er zitten wel een paar kanttekeningen aan dit verhaal natuurlijk, een groot deel van het verzet komt van directe buren van de Efteling die nu klagen over de "onverwachtte" uitbreidingen etc.
maar de Efteling heeft al eind jaren 80 plannen voor "De wereld van de Efteling" .
Dus al een jaartje of 30 zijn ze bezig met uitbreidingen die ook al veel vaker in de richting van die huizen zijn gepland.
Het is dus niet zo dat de Efteling "opeens" in 12 jaar gegroeid is, ze werken hier al 30+ jaar naartoe, en dat is al ook al die tijd daar bekend, bewoners die nu stellen dat alles zo onverwacht is etc hebben een tikkeltje boter op hun hoofd.
Daarnaast een tijdje terug ook nog een mooi voorbeeld, een bewoner was in een krant aan het klagen en vroeg zich af waarom "alles steeds maar groter moest worden" dat was belachelijk vond ze.
Maar een vrij simpele google tocht op haar naam bracht naar boven dat ze zelf een paar jaar daarvoor haar normale woning in Kaatsheuvel verkocht om pal naast de Efteling te wonen in een veel groter huis....
Sorry, daar kan ik weinig begrip voor opbrengen.