Progress Hier ben ik het toch niet mee eens. Disney zit nu in een dipje, zoals elke studio dat wel eens heeft. Maar in de output van de afgelopen decennia zit toch echt wel veel moois.
Het probleem van nu is dat ze eigenlijk moeten stoppen met die remakes. Maar aan de andere kant zijn dat vrijwel allemaal kassuccessen gebleken. Ga dan maar eens aan je aandeelhouders uitleggen dat je daarmee stopt.
Daarnaast scoren vrijwel alle Pixar en Marvel films goed tot zeer goed.
Dat is natuurlijk een beetje hoe je het bekijkt.. maar dat is natuurlijk óók het effect van op Safe spelen.
Cinematisch gezien komen ze al héél lang niet verder dan "meh".. maar juist omdat het een "Safe Bet" is werkt het natuurlijk wél heel goed bij het grote publiek. Een filmliefhebber kijkt al lang niet meer uit naar Disney film omdat het eigenlijk steeds weer exact hetzelfde is wat ze doen.
Nu dat ze Pixar over genomen hebben zie dat zelfs nog sterker. Elke keer exact dezelfde humor, dezelfde soort karakters, maar zelfs de animatie-stijl en manier hoe gezichten er uit zien is zo'n beetje overal hetzelfde.
Zo lang het publiek het blijft kopen, blijft Disney natuurlijk hetzelfde maken, en misschien dat het ook wel mooi is, maar dat wil niet zeggen dat er veel van niveau bij zit.
Het dipje van "nu" is iets waar zowat alle filmmaatschappijen mee lijken te kampen. Veel originaliteit lijkt er niet meer in te zitten en de meesten spelen op "safe". Toevallig pas nog een artikel gelezen van iemand die bij zo'n bedrijf werkt. Er komen duizenden fantastische scripts op tafel. Dingen die écht origineel zijn. Maar de maatschappij wil vaak het risico niet nemen.
Voor mijn gevoel worden filmhuizen ook steeds populairder. Wellicht is dit de reden waarom. Zelf merk ik ook dat de meer filmhuis-achtige films die hier in de bioscoop draaien (multiplex met 10 zalen) vaak origineler en beter zijn dan de blockbusters (zeker niet altijd overigens), maar het zijn inderdaad ook films die wellicht een minder groot publiek aanspreken. (wat niet wil zeggen dat ze niet winstgevend kunnen zijn).
Ik denk dat bovenstaande in het algemeen een veel grotere impact heeft dan het hele 'woke' gebeuren. Soms zitten er wel geforceerde films bij, maar ik heb er relatief weinig gezien waarbij het storend is. Het lijkt me vaak een verkeerde manier van communicatie/marketing vooraf te zijn die velen "triggert", maar in de praktijk blijkt toch wel dat als een "woke" karakter gewoonweg goed geschreven is, er eigenlijk niemand een probleem mee heeft (een perfect voorbeeld is bijvoorbeeld Brooklyn 99).