Phantasiastisch De loods staat er gewoonweg tegenaan. Ze is grotendeels leeg buiten wat materialen en enkele oude animatronics.
Die loods van de zilvermijn word nog veel gebruikt voor opslag en werkplaats. Bijvoorbeeld veel van de houten details van Klugheim zijn daar ter plekke gemaakt. Was goed te herkennen in een docu over Klugheim.
-Rocoz- Het feit dat ze bezoekers tellen deed mij vermoeden dat die hut (eindelijk) wel eens plat zou kunnen gaan.
Ze tellen de bezoekers al jaren op die manier.
Pretparkgenot Lang geleden gaf Phantasialand-ontwerper Eric Daman - inmiddels helaas overleden - in een podcastaflevering van Ochtend in Pretparkland aan geen toekomst te zien in darkrides met animatronics omdat mensen gewend zijn aan betere animaties door games en films. Phantasialand kwam dan ook met Maus au Chocolat waar inderdaad - tegen de oertraditie van het park in - geen poppen maar schermen te zien waren.
Ik geloof niet dat de beredenering helemaal juist is.
Wat ik me herinner van die opname was dat er sowieso flink wat tegenstreidigheden waren tussen dingen die hij zei, en dingen hoe ze in de praktijk zijn in PHL.
Wat ik me herinner van de animatronics was dat het enerzijds heel duur is en anderzijds vrijwel onmogelijk is om nog mee te gaan met de technieken die een Disney of Universal zich kunnen veroorloven. Daarentegen hebben videoschermen de eenvoudige mogelijkheid om een scene te vervangen door redelijk eenvoudig de video te vervangen (kuch Pirates in 4D kuchhoest). Daarnaast zie je dat er bij Chiapas inderdaad weer een animatronic is. Deze mag dan wel relatief simpel zijn, hij past perfect en doet perfect wat hij moet doen. Dit soort dingen zie ik dan nog wel vaker in PHL gebeuren.
Echter: Hoe graag ik zelf meer animatronics zou willen zien, denk ik gewoon niet dat het een goede zet is om daar in te investeren. Enerzijds omdat ze in PHL dan toch wel vaak stil zouden staan. Anderzijds omdat ik ook niet denk dat de investering zich ooit gaat lonen (althans; Niet op de schaal van bijvoorbeeld een Fata Morgana). Een goede animatronic is tegenwoordig onbetaalbaar (ook in moderne Disney Rides zie je ze amper nog terug en word vaak gekozen voor één goede animatronic en verder wat klein spul of projecties in plaats van een grootse animatronic-darkride). Enerzijds vanwege de enorme investerings- en onderhoudskosten die gepaard gaan met een klassieke darkride, anderzijds vanwege de lage interesse in dergelijke attracties bij het grote publiek. Natuurlijk: De klassiekers zijn nog steeds heel geliefd (nostalgie), maar daaarbuiten zie je simpelweg dat grootse darkrides zonder IP simpelweg geen succes zijn. En laat PHL nu volstrekt niets met IP doen (zelfs niet met eigen creaties zoals de Efteling dat doet). Ik denk ook niet dat EP nog ooit piraten herbouwd had, als ze het niet op kosten van de verzekering hadden kunnen doen. (en zelfs daar is gekozen voor een flinke upgrade om de attractie spannender te maken dan ze was). Ze hebben ook daar immers al jaren niets meer in die categorie gemaakt. Sterker nog: Het aantal animatronics is ook daar afgenomen bij de ombouw van Piccolo Mundo of simpelweg het verwijderen van doorloop-shows/attracties.
Nee.. als er in PHL een darkride komt, dan zal deze ongetwijfeld een soort thrill factor bevatten. Denk aan een spiderman of een harry potter systeeem. Ongetwijfeld ook weer met de nodige schermen, maar wel met mooi uitgwerkte fysieke details en slechts enkele kleine animatronics.
maar wie weet. Wellicht dat de vervanger van Eric Daman een heel andere mening heeft en Robert Löffelhardt weet te overtuigen om daar in mee te gaan.