Het is alweer een tijdje geleden dat F.L.Y. zijn deuren geopend heeft en Phantasialand zal ongetwijfeld plannen maken voor de toekomst. Daarom lijkt het mij interessant om te 'phantaseren' over de eerstvolgende grote nieuwigheid in Phantasialand.

Er zijn naar mijn idee enkele plekken waar het zou kunnen.

1. Het pad achter het Silverado Theater richting Ling Bao. Hier stonden voorheen wat bungeetrampolines, dit gebied zou een herinrichting kunnen krijgen. De beschikbare ruimte is daar ongeveer 1.400 m2.
  2. De locatie van de Hollywood Tour en Temple of the Nighthawk en de ruimte daarachter. Zo'n 11.000 m2.
  3. De lege ruimte bij Wakobato. Zo'n 4.500 m2 aan ruimte.
  4. China Town, dit stukje is toch wel het minst indrukwekkend en neemt zo'n 2.400 m2 in beslag. Wellicht dat dit herontwikkeld zou kunnen worden in combinatie met een upgrade/retheme van Geister Rikscha.

Als ik deze locaties zo bekijk dan is de enige logische volgende stap een indoor attractie.

Los van de locatie vind ik ook echt dat Phantasialand een darkride nodig heeft. Na het verwijderen van familieattracties als de Silbermine, Race for Atlantis en de noodgedwongen sluiting van de Hollywood Tour is er gewoon te weinig voor de hele familie in het attractie-aanbod.

Een darkride waar ikzelf helemaal weg van ben is Jurassic World Adventure. Dit is de eerste keer dat ik schermen en fysieke decors zo goed samen vind gaan, echt magnifiek hoe het gesynchroniseerd is.

Pretparkgenot heeft de titel veranderd naar Phantasialand: De volgende stap? .

Pretparkgenot Een darkride waar ikzelf helemaal weg van ben is Jurassic World Adventure. Dit is de eerste keer dat ik schermen en fysieke decors zo goed samen vind gaan, echt magnifiek hoe het gesynchroniseerd is.

Zeker een vette attractie, maar deze attractie haalt enorm voordeel uit de grootsheid van decors. En dat kost plek: het showbuilding van JWA (dus zonder wachtrij) is 75x100m. Dat is net een tikkeltje groter dan het Night Hawk-gebouw. Ik denk niet dat Phantasialand ooit de ruimte gaat hebben om zo’n enorme unit van een attractie te plaatsen, vooral ook omdat een showbuilding van dit formaat nauwelijks te combineren is met iets anders zoals het park vaak doet.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat het park een goede darkride kan gebruiken. Iets als Jumanji (Gardaland) is al een slag kleiner en behapbaarder, maar nog steeds een erg vette attractie. Maar stiekem hoop ik dat Phantasialand echt met iets anders en nieuws komt, zoals ook Fly, Chiapas en Taron echt iets totaal nieuws waren.

Pretparkgenot De lege ruimte bij Wakobato. Zo'n 4.500 m2 aan ruimte.

Deze ruimte zal trouwens waarschijnlijk nooit fatsoenlijk gebruikt kunnen worden. Te veel bezwaren vanuit natuurbeweging en omwonenden op dat stukje park.

Phantasialand ligt best wel klem. Realistisch gezien zouden alle opties in Fantasy al afvallen. Te dicht bij de bewoonde wereld en gedeeltelijk tegen/in beschermd natuurgebied. Wellicht dat men de hal van Hollywood Tour/Crazy Bats kan hergebruiken voor nieuwe attracties, want nieuwbouw lijkt me daar onwaarschijnlijk.

Een mogelijkheid die je daarom vaak hoort, net zoals jij hem aanhaalde, is een herinrichting van het China gebied. Dat is alleen wel extreem moeilijk doordat Geister Rikscha in de "kelder" van het gebied ligt. Je moet al snel het hele gebied op de schop gooien om daar iets fatsoenlijks mee te kunnen doen. Overigens zou het wel een mooie kans zijn om de restanten van de Silbermine eindelijk op te ruimen en plek te maken voor iets nieuws.

En dan heb je nog dat verloren stukje Mexico, verstopt achter Silverado Theatre en Colorado Adventure. Eigenlijk zie ik hier de meest realistische kans, al is het wat kleinschalig. Wellicht kan men het theater slopen en vervangen door een nieuw modern theater dat helemaal tegen de parkgrens aanstaat, dat zorgt er voor dat er in dat gebied wat ruimte vrij komt voor nieuwe attracties. Wellicht is dat een kans voor een revival van het Western themagebied, want dit stukje Mexico ligt natuurlijk echt achterlijk ten opzichte van de rest. Ik vraag me wel af hoe lang Colorado Adventure nog mee kan, die heeft zijn beste tijd echt gehad.

Het meest realistische én waarschijnlijke is China Town als eerste op de shop zal gaan. Geister Riksha is enorm achterhaald en valt extreem uit de toon. Het thema zal weliswaar blijven bestaan en ik zie ze ook nog wel een darkride terugplaatsen onder het plein, maar ik vermoed dat hier wel het een en ander aan zal veranderen.

Daarnaast denk ik inderdaad dat Colorado Adventure op het lijstje staat om te vervangen. Het blokkeert de dode hoek die al wordt benoemd en is ook niet moeders mooiste 😉 Ook denk ik dat de baan zelf zijn tijd heeft gehad gezien deze niet super comfortabel meer is. Wellicht een nieuwe familie-achtbaan in Mexicaans thema, waarin het thema van Chiapas wordt doorgetrokken zodat het allemaal een geheel wordt.
      Het theater zie ik niet zo snel verdwijnen, aangezien dit toch flink wat Capaciteit verzorgt en shows en theater in Duitsland enorm populair zijn.

Wat er gaat gebeuren met Hollywood Touren blijft een raadsel. Ik verwacht niet dat Crazy Bats snel verdwijnt door de toevoeging van VR. Wellicht dat dit na de aanpassingen in China Town en Mexico worden gedaan. Ik hoop dat dan het volledige gebouw wordt gesloopt en er een nieuw indoor gebied/darkride voor in de plaats komt. Al is dat afwachten natuurlijk.

Quefox_ Colorado Adventure blijft wel een ontzettend leuke achtbaan vind ik, zou het enorm zonde vinden als die er niet meer zou zijn - in tegenstelling tot Temple of the Nighthawk/Crazy Bats waar ik nog geen seconde in vermaakt word omdat het zo'n tamme baan is.

Het lijkt mij inderdaad tof om het Western-gebied terug te brengen en dan juist Colorado Adventure - wat ik een enorm vermakelijke baan vind - daar in te verweven. De attractie past qua thema sowieso niet bij het Mexico-gebied. En die loodsen waar je doorheen rijdt tijdens de rit zijn inderdaad wel ouderwets.

Als je het theater weg zou halen dan zou je er een mooi nieuw modern Wild West-gebied kunnen maken waar je ook leuke knipogen naar Silver City in kunt verwerken. 🤠

Pretparkgenot Los van de locatie vind ik ook echt dat Phantasialand een darkride nodig heeft. Na het verwijderen van familieattracties als de Silbermine, Race for Atlantis en de noodgedwongen sluiting van de Hollywood Tour is er gewoon te weinig voor de hele familie in het attractie-aanbod.

Volledig mee eens. Daar komt bij dat de 3 top- achtbanen een stevige lengte/leeftijd restrictie hebben en daarmee ook niet interessant zijn voor kleinere kids die het wel durven.

Ik verwacht dat Phantasialand zelf ook wel inziet dat ze voorlopig wel goed zitten met hun thrill aanbod en de volgende grote investering een familie attractie zou moeten zijn. Het park sloopt de ene na de andere darkride, en Geister Rikscha zal ook wel volgen binnenkort. Daar moet toch een keer een moderne darkride voor in de plaats komen?

Waar en op welke manier... ik durf het niet te zeggen. Wat ik wel constateer is dat oude attracties als GR en CrazyBats zo ver afstaan van het kwaliteitsniveau dat ze nastreven, dat ze wel rigoureus zullen moeten (en willen) ingrijpen om ook die delen van het park op het gewenste niveau te krijgen. Als dat betekent dat china op de kop moet, zie ik ze dat wel doen. Aan de andere kant van het park investeren ligt qua ruimte veel meer voor de hand, maar dat schijnt qua vergunning allemaal niet te kunnen. Dat vind ik nog steeds een raar verhaal. Als Phantasialand daar een nieuw (super high tech geïsoleerd) gebouw neer zou zetten met een nieuwe attractie erin, dan heeft iedereen daar voordeel van. Waarom dat geen optie is... ik begrijp daar nog altijd helemaal niets van 🙂.

Mijn bedenkingen en wensen:

1. Mystery Castle & River Quest
            De omgeving van Mystery Castle & de achterzijde van River Quest is voor Phantasialand-normen nog veel open ruimte. Mijn wens: eindelijk de nieuwe ingang van River Quest in gebruik nemen. De wachtrij komt zo op niveau van Klugheim te liggen. In de benedenverdieping van River Quest (huidige wachtrij) is er dan plaats voor een restaurant, of zelfs een attractie. Mystery Castle mee betrekken bij Klugheim. Eventueel zelfs Mystery Castle en River Quest versmelten tot 1 groot kasteel zodat dit een indoor gebied vormt.

2. China Town
            Ik gok door de nog redelijk recente veranderingen aan hotel Ling Bao dat dit in de toekomst eerder een algemeen Aziatisch themagebied zal worden. Geister Rikscha kan vervangen en vergroot worden in de hal van de Silbermine. Madhouse Fen Ju Palace zou ik rethemen en bij Klugheim betrekken. Dit biedt de mogelijkheid on de afscheiding tussen Klugheim en China Town beter te maken. Een nieuwe flatride in Aziatisch thema vult het nieuwe gebied aan.

3. Colorado Adventure
            Ik gok op een retheme en retrack, of misschien zelfs met een gedeeltelijke redesign zodat het station niet meer in China Town ligt. De (ver)nieuw(d)e Colorado Adventure zie ik in de toekomst eerder een retheme krijgen naar Deep in Africa of China Town.

4. Silverado Theater
            Dit ziet ik nog wel plaatsmaken voor een nieuw compactere showbuilding, eventueel voor Fantissima. Ook kan er rekening gehouden worden met een redesign van Colorado Adventure.

5. Uitbreiding Klugheim
            De cattlepen wachtrij van Taron verdwijnt ondergronds. Bovenop is er veel plaats voor uitbreiding, eventueel in samenhang met het onbebouwde stuk grond achter de Kaiserplatz en de grone plantenmuur.

6. Driehoek tussen Rookburgh & Wuze Town
            Dit is een mooie plaats voor een darkride met een ingang waar de "Dampfdruck" deur is in Rookburgh.

7. Wuze Town
            Een grootschalige renovatie en herinrichting van de wachtrij kan zorgen voor extra ruimte voor een eventuele extra wachtrij voor een nieuwe attractie in een aanpalend nieuw gebouw dat de Crazy Bats hal vervangt.

8. Crazy Bats & Hollywood Tour hal
            Een nieuw gebouw komt hier uiteindelijk toch. Sinds de afgelopen 2 jaren zijn de attracties op de vijver opvallend meer gesloten (niet meer alleen op zondag). Daarnaast verdween het labyrint achter de hal, werd Wolke's Luftpost verplaatst, verdween de waterspeelplaats, uiteindelijk ook Hollywood Tour die de deuren sloot...

Ik denk dat de plannen voor dit gebied hervat werden en dat ze hertekend werden. De gesloten attracties lijken me in de toekomst wel eens een blijvende compromis te worden tegenover de buren. Ik zie het gebeuren dat de vijver, attracties en het wandelpad errond in de toekomst niet meer toegankelijk zal zijn voor bezoekers.

Daarnaast zijn er beperkingen die reeds gelden voor een nieuw gebouw: het moet een heel pak lager zijn en de zijde naar de buren moet volledig groen zijn (beplanting). Ik acht de kans groot dat dit het volgende grote project zal zijn zeer met alles wat er in Fantasy reeds gebeurde.

Naast het park- waar het labyrint stond - staan er 3 huizen. Het linkse huis is met zekerheid van Phantasialand, je ziet op Google Maps de Wintertraum reuze kerstballen liggen. Ik dacht dat ze één van de andere twee huizen ook al bezitten. Waarmee ik veronderstel dat ze zullen proberen het 3e huis ook te kopen zodat hier ook een uitbreiding mogelijk is. Dit zou ook de mogelijkheid bieden om zelfs 2 indoor themagebieden te creëren. De nieuwe hal die Crazy Bats vervangt kan tegen Wuze Town worden gebouwd. Op de plaats van het labyrint en de 3 huizen kan een tweede hal komen. Eén grote hal is ook een mogelijkheid.

Een andere optie is dat de resterende bureaus en de kostuumafdeling in Berlin naar deze plaats aan het uiteinde van het park verhuizen. Dit biedt dan weer de mogelijk om hotel Charles Lindbergh uit te breiden en een eventueel een kleinschalig Berlijns hotel te openen op de plaats van de hoofdingang, het personeelsgebouw en langsheen DiA (blauwe markering).

Volgens mij zijn er plannen achter Berlijn, achter de planten schotten van Taron (appelbomen veld). Dit is destijds, na de opening van Taron al eens gemeld.

Het meest logische is toch gewoon dat er nu eerst iets met de Hollywood Tour gaat gebeuren? Ik geloof er niks van dat Phantasialand die ruimte leeg gaat laten staan om vervolgens ergens anders eerst weer te gaan slopen.

Als ik even hardop mag dagdromen: het liefst zie ik een thematische upgrade voor Colorado en een nieuwe bestemming voor het gebied waar Silverado staat, met o.a. een mooi nieuw theater waar Fantissima zich kan huisvesten. Dan is het gebouw van Bats / Hollywood eindelijk verlost van ongetwijfeld de enige reden waarom het nog overeind staat en kan daar een nieuw themagebied komen. Een Temple of the Night Hawk ''done right'' en grootschalige, traditionele darkride lijken me erg gaaf en precies wat Phantasialand kan gebruiken. Maar ja, dat zullen ze wel precies niet gaan doen. Het zou me niks verbazen als over 10 jaar het hele park enkel bestaat uit kopieën van dezelfde lanceerachtbaan. 🙂

Marvin Ondertussen staat een groot deel van wat ooit Silbermine was al ruim 8 jaar leeg. Hollywood Tour ligt bovendien op een minder aantrekkelijke locatie. Niks is te gek voor dit park.

Jozz Aan de andere kant van het park investeren ligt qua ruimte veel meer voor de hand, maar dat schijnt qua vergunning allemaal niet te kunnen. Dat vind ik nog steeds een raar verhaal. Als Phantasialand daar een nieuw (super high tech geïsoleerd) gebouw neer zou zetten met een nieuwe attractie erin, dan heeft iedereen daar voordeel van. Waarom dat geen optie is... ik begrijp daar nog altijd helemaal niets van

De huidige gemeenteraad van Brühl is SPD/Die Grünen (Een beetje de PVDA en Groenlinks van Duitsland). Het CDU en FDP (beetje het CDA en de VVD van Duitsland) waren Phantasialand beter gezind. Deze gemeenteraad wil sowieso niet dat er tegenover in het natuurgebied een uitbreiding komt voor Phantasialand. Je kunt er eigenlijk ook blind op rekenen dat ze geen vergunning verschaffen voor werkzaamheden op of rond de natuurplas die aan de kant waar Brühl ligt.

Phantasialand zou het beste het China gedeelte van het park opnieuw kunnen inrichten. Het ligt niet aan de kant van de bewoners en er zal ongetwijfeld sneller een vergunning voor gegeven worden. Als het dan 2025 is geweest dan is de gemeentepolitiek misschien weer iets meer in het voordeel van Phantasialand en kunnen ze aan de andere kant nogmaals proberen.

Ze zijn nog steeds in Berlijn bezig met iets. Ik verwacht toch dat daar wellicht meer komt dan we verwachten. PHL weet ook wel dat ze nooit té lang kunnen wachten tussen twee grote nieuwigheden in. Met een langere bouwtijd dan normaal (aangezien hun projecten altijd heel complex zijn) zou je pas in 2026 ten vroegste iets kunnen openen als ze meteen na de zomer beginnen met bouwen, en dat is dan al héél optimistisch. 2027/2028 is realistischer.

Oké. De Adventure Trail geeft ze wat extra tijd om te overbruggen. Wellicht dat ze zelfs nog met iets anders kleins komen om gasten te lokken. De upgrades die ze in Afrika gedaan hebben zijn zeker niet verkeerd en ik verwacht dat de rest (waar nu nog aan gewerkt word) zeker ook het nodige aan extra ervaring kan bieden, maar het zal nooit de aantrekkingskracht hebben van een nieuwe grote attractie.

Als ik het zelf mocht zeggen: Silverado theater weg (nu niet meer realistisch gezien er net een nieuwe show is) om te vervangen door een multifunctioneel theater dat overdag voor parkshow en 's avonds voor Fantissima gebruikt kan worden.

Daarna kunnen ze het Temple Complex aanpakken. Het gebouw tegen Wuze Town aanzetten zodat het één groot geheel word met meerdere nieuwe attracties. Een Darkride die het verhaal van de Wuze vertelt compleet met aardbeving-simulator (die het Wuze Rijk destijds ondergronds bracht) zou kunnen werken.

Dan bij China town de gebouwen voor de Silvermijn en de Geister Rikscha samen voegen tot één geheel. Het pad dat er nu loopt kan worden vervangen door het pad dat achterlangs loopt (via de ingang van Colorado) en tegelijkertijd ook door het pad dat door KLugheim loopt als de poort Tussen China en Klugheim open word gezet. In het nieuwe grotere gebouw kan een nieuwe darkride komen zoals bijvoorbeeld harry Potter (de robot armen kunnen je perfect in een kleinere ruimte stoppen en er weer uit halen om zo de ruimte die er is optimaal te benutten).

Dan blijft natuurlijk nog de "Groene Wand", de wei achter de Kaiserplatz, de Driehoek tussen Rookburgh en Wuze Town en eventueel wat ruimte rondom het meer beschikbaar met beperkte opties.

Ze kunnen nog best veel, maar in tegenstelling tot Disney of Universal zit er natuurlijk geen Miljardenbedrijf achter. Het zal dus de nodige tijd kosten. Het lijkt me wel dat de bestaande rotte appels het eerste er uit vliegen en dat men later zal kijken voor uitbreiding oppervlakte..

Anderzijds kan uitbreiding van oppervlakte ook weer meer bezoekers opleveren natuurlijk.

• MrRC heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Dan bij China town de gebouwen voor de Silvermijn en de Geister Rikscha samen voegen tot één geheel.

Welk gebouw van Silvermijn bedoel je ? Dat gebouw bestaat toch niet meer ?Al sinds 2014 Of heb ik iets gemist ?

• BAVI heeft hierop gereageerd.

MrRC de halve loods staat nog, daar zie je stuk van als je bij Raik, in de wachtrij staat. Is nog stuk van Tanagra theater en stukje Silbermine. ( als je Klugheim aan de bovenkant uitloopt sta je er naast )

BAVI als je Klugheim aan de bovenkant uitloopt sta je er naast

Dus als je vanuit Klugheim naar Colorado Adventure loopt, het gedeelte tussen die 2 wanden ?

Ik ben het er mee eens dat PHL een nieuwe Darkride wel kan hebben. Als ik eens wens mag doen; maak er een soort Robocoaster idee van, waarbij je verschillende opties qua intensiteit kan aangeven. Zo kunnen families er van genieten op een rustige manier, en kan er een intensere stand voor de thrillseekers zijn. (denkt aan het ride systeem van de Harry Potter attractie uit Universal Studios).
                      Maar goed, daarvoor zou wel een grote(re) loods als Nighthawk voor nodig zijn, en ik vraag me af of de omwonenden daar niet teveel over klagen. Dan lijkt juist een vervanging van Geister Rikscha eerder aannemelijk