Kevjoe Er is wel meer balans in Phantasialand wat achtbanen zelf betreft. Als "instapper" zie ik zelf de Colorado Adventure of Raik, gevolgd door de Winja's die nog vrij pittig zijn. Daarna kom je wel direct uit op extreme thrill met F.L.Y., Taron en Black Mamba. En natuurlijk Chiapas die iets toegankelijker is, maar geen echte coaster is.

Je vergeet Crazy Bats. Dat is - zonder VR - toch ook wel een behoorlijk toegankelijke baan.

Meelworm Natuurlijk zal de omzet wel zijn gestegen, maar ondanks de grote investeringen heeft dit nauwelijks invloed gehad op de bezoekersaantallen.

Ik denk dat dit voor een groot deel ook samen hangt met de beperkte ruimte. Het is ook daarom dat het park eigenlijk alles aan het upgraden is naar een hogere - en dus duurdere - klasse.

Qua sfeer kun je Heino's leuk hebben gevonden of niet, maar afgezien daarvan was het gewoon betaalbaar. De huidige "Törtchen & Co" zijn enorm duur. De kwaliteit rechtvaardigd de prijs, maar dit is basically wat door het gehele park gebeurd.

Ze zijn zich duidelijk meer op publiek aan het richten dat een beetje meer te spenderen heeft.

Momenteel word je ook dood gegooid met aanbiedingen waarin je - door de week - de wintertraum kunt bezoeken voor slechts 26 euro. Spotprijs en natuurlijk een perfecte tool om de drukte ietwat te verspreiden. Als meer mensen door de week komen kunnen de bezoekersaantallen wellicht nog een tikje omhoog, maar ik zie ze geen 3 miljoen gaan halen, tenzij ze een écht groot gebied bij het park zelf kunnen betrekken.

Echter: Als ze ooit die ruimte krijgen, zal het resort worden en niet park. En dat is ergens wel begrijpelijk, want dat levert meer op. (al zie ik dingen als Fantissima of Quantum dan nog wel verhuizen om toch nog een beetje ruimte in het park te maken).

Waar Andere parken gerust eens een attractie kunnen neerzetten die geen topper is - maar wel bij draagt aan totaalbeleving en bezoekersspreiding - is de koers van PHL duidelijk gericht op allemaal Top-Attracties. Zelfs de invul-attracties moeten toch iets speciaals worden (zoals Talocan of Mystery Castle) of mogen geen extra ruimte in beslag nemen (adventure trail).

Vandaar dat in PHL ook dubbel zo dik gekeken moet worden naar de ROI van een attractie. Ik denk dat zowel vriend als vijand van het park heel graag die darkride wil. En goh.. Nederlands en Belgisch publiek is natuurlijk bovengemiddeld meer opgegroeid met Darkrides dan op de meeste andere plaatsen, dus wellicht dat PHL daar nog een beetje van kan profiteren. Moeilijk te zeggen.

Mark Dan heeft Toverland voor mij persoonlijk meer nood aan attracties geschikt voor de gehele familie.

Ik vrees dat dit een beetje de trend gaat worden in het algemeen.

Coasterfrenzy

Is het publiek dat net het meeste te besteden heeft niet (jonge) gezinnen? Ofwel heb ik het mis uiteraard, maar dacht ooit gelezen te hebben dat dit grosso modo wel vaker het geval is. Kijkend naar mijzelf, geef ik als ouder zijnde ook veel meer uit in een park dan toen ik bijvoorbeeld tiener/ouderloos was. Niet alleen omdat je meer koppen vertegenwoordigd, maar ik ga met mijn gezin vele malen gemakkelijker (uitgebreid) uit eten in een park of geef sneller geld uit aan snacks dan voorheen. Voornamelijk vanuit gemakzucht en de totaalbeleving mee te pikken. Ook kijkend naar hotelovernachtingen. Ik ben vele meer blijven slapen bij parken met dan zonder kinderen, zelfs al zijn deze bij wijze van spreken bij de deur. Ik denk in dat opzicht dat Phl meer de gezinnen met oudere kinderen/tieners aanspreken, maar er is zeker ruimte (Badum tss) om het jongere segment aan te spreken denk ik. En hoezo kan een kleinere, minder groteske attractie, niet evenzeer prachtig aangekleed zijn en geen afbreuk doen aan het geheel? Phantasialand heeft al laten zien dit perfect aan te kunnen, kijk maar naar Tikal en de stoeltjesmolen in Berlijn. Een gewone kijk en geniet attractie hadden ze 20 jaar geleden overal in het park, weliswaar niet van topniveau. Maar denk dat het park dat wel zou kunnen, zelfs kijkend naar plaatsgebrek. De nieuwe trackless ETF karretjes kunnen ook op hellende vlakken rijden als ook liften in. Perfect dus.

Nu het helpt ook wel niet dat de Tüv controle in Duitsland (naar mijn gevoel) een pak strenger is dan elders. Waar ik hier in de Benelux met kinderen onder een meter al wat ‘spannendere attracties’ kan aanvangen als een boomstammenbaan of theekopjes, is dat in de meeste Duitse parken pas mogelijk vanaf 1 meter of meer. Toch een serieuze beperking waar het park an sich niet heel veel mee kan.

Meelworm Maar in hoeverre kan Phantasialand meer volk trekken? Doordat er maar een beperkt oppervlakte beschikbaar is kan je ook maar een beperkt aantal bezoekers huisvesten op een comfortabele manier. Daarnaast worden attracties vervangen door nieuwe en komen er dus geen nieuwe attracties bij.

Gelukkig zijn de attracties die ze bijbouwen capaciteit monsters maar is het op de paden altijd vrij druk. Voor Phantasialand lijkt het me daarom juist beter om te focussen op meer omzet uit een bezoeker halen dan het extreem verhogen van de bezoekers aantallen

Ik denk dat je hier een thema aan snijdt dat niet persé alleen bij PHL ligt, maar bij de pretparksector in het algemeen.

IP Parken terzijde gelaten: Waar is in de laatste 10/20 jaar nog een grote darkride gebouwd die op hoog thematisch niveau is en die niet interactief of een Thrill-Versie (of beiden) is??

Sterker nog: Juist in de amerikaanse markt zijn die interactieve darkrides een tijdje booming geweest omdat die wél een succes zijn. Zelfs Six Flags heeft daar een rijtje weten neer te zetten waarvan je van een best hoog niveau kunt spreken.

Een park dat jonge gezinnen aan spreekt heeft kinder attracties. En Thrill Rides. PHL heeft van beiden meer dan genoeg te bieden. Je ziet hetzelfde concept vrijwel overal terug in de wereld: Toverland is al in het topic genoemd, maar ook WalibiBE, Port Aventura, Mirabilandia, Alton Towers, Chessington, Heide Park, Djurs, Farup,... Geen enkel groot park doet het écht anders.. En de weinige parken die het anders doen, zie je ook langzaam het roer om gooien (Bijv: Gardaland, EP of Tripsdrill).

Dan zijn er nog wat kleinere "overgangsattracties" zoals bijv. Raik. Maar een échte E-Ticket-attractie waar iedereen in kan (waarbij ik zelf eerlijk gezegd niet verder kom dan een darkride) zie je eigenlijk nergens meer.

Ja: Mensen willen er zéker wel in, maar de onderzoeken geven aan dat ze er dan 1x in gaan en het dan wel gezien hebben. Terwijl een achtbaan - die je voor de helft van het geld kunt zetten - opnieuw en opnieuw en opnieuw bezocht word.

Ik kan me voorstellen dat er een nuance is voor onze regio omdat we groot zijn geworden met grootse darkrides. Met name in de Efteling, maar ook PHL en Movie park had ze (en in de tijd dat we er mee op groeiden vonden we die van PHL/MPG nog steeds gewoon goed/leuk, ook al zijn ze nu dramatisch verouderd) en uiteraard Disneyland.

De Efteling en Disney draaien er beiden nog steeds heel goed op, maar in beide gevallen zit dat voor een héél groot deel in IP (bij DLRP véél meer dan in de Efteling, maar toch). Echter daarbuiten zie je al snel dat je eigenlijk al snel dood loopt. Zelfs parken die mooie grote darkrides hadden, kiezen er voor deze te verwijderen omdat ze gewoon te duur zijn. We mogen al van geluk spreken dat EP hun grote darkride behouden heeft, maar zonder verzekeringsgeld was dat van zijn leven niet gebeurd.

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

Ik denk dat een groot probleem rondom de vraag waarom er nog geen nieuwe attractie plek bekend is in het park, in dit artikel wordt benoemd. https://www.looopings.nl/weblog/26879/Milieuactivisten-protesteren-tegen-uitbreidingsplannen-Phantasialand.html

Misschien wacht het park toch nu even af op uitbreidingsmogelijkheden tegenover de huidige berlijn ingang. En daarnaast moeten we ook bedenken dat door corona de extra omzet die FLY heeft opgeleverd behoorlijk teniet is gedaan of in ieder geval een stuk meer gespreid is geworden. Dus die investering is ook nog niet echt terugverdient.

Omwonenden protesteren al zeker 25 jaar tegen elke vin die zich in PHL veroerd. Dat heeft ze in het verleden ook niet bepaald tegen gehouden om veel nieuws te zetten.

De huidige gemeenteraad is helaas wat meer anti-PHL dan de vorige, dus het kan met de vergunningen wat moeilijker zijn.. maar uiteindelijk geldt dat als de aanvraag aan alle voorwaarden voldoet, de gemeente het uiteindelijk goed zal moeten keuren.

Coasterfrenzy Ik bedoel meer dat er begin 2025 gemeenteraadsverkiezingen zijn. Met mogelijk de kans op een iets meer PHL gezinde gemeenteraad samenstelling?

Coasterfrenzy Sterker nog: Juist in de amerikaanse markt zijn die interactieve darkrides een tijdje booming geweest omdat die wél een succes zijn. Zelfs Six Flags heeft daar een rijtje weten neer te zetten waarvan je van een best hoog niveau kunt spreken.

Dark rides zijn gewoon extreem duur geworden als je het echt goed wilt doen. Voor de meeste parken is een middelmatige dark ride nog te doen, maar om iets bijzonders of indrukwekkends te doen is het budget gewoon écht dusdanig groot geworden dat het voor veel parken gewoon niet rendabel te krijgen is.
            Symbolica, waar op dit forum toch genoeg commentaar op gegeven wordt, was (gecorrigeerd voor inflatie) 44 miljoen euro en bevat niet zoveel animatronics.
            Ik begrijp dat veel parken dus eerder kiezen om iets anders te doen dan een dark ride... ofwel krijg je een ride waar veel gebruik wordt gemaakt van schermen of eentje waar er geen echte diepte in de scenes zit (bv. Arthur in EP, waar veel scenes niet meer zijn dan een figuur voor wat behangpapier).

Als Phantasialand een darkride wilt neerzetten dat meekan met de rest van het park, is dat gewoon echt exhorbitant duur en zal het vermoedelijk ook vrij onderhoudsintensief zijn.

StefanV Ik denk dat een groot probleem rondom de vraag waarom er nog geen nieuwe attractie plek bekend is in het park, in dit artikel wordt benoemd.

Op een bepaald moment zijn de plekken waar je kan op uitbreiden ook wel op. Er zijn nu nog wel enkele plekken in het park waar ze aan de slag kunnen, maar ik kan mij inbeelden dat de "makkelijkste" plekken ondertussen ook wel al aan de beurt gekomen zijn en de overige gebieden allen wel een reden zullen hebben waarom ze er niet direct mee aan de slag kunnen: de Hollywood Tour is weg, maar de rest van het (vrij enorme) gebouw is wel nog in gebruik...
            China kunnen ze ook mee aan de slag, maar de ligging ervan is ook niet evident om er een grote bouwput van te maken met een (prachtig) hotel en restaurant waarvan ik denk dat ze ze niet snel weg zullen doen... en qua bouwweg/toegang is er wel een doorgang aan het Silverado Theater, maar het zal sowieso tricky zijn om daar echt werken te doen (maar ik denk eerder dat Phantasialand zoiets als een uitdaging ziet).
            De "makkelijke" plekken zijn ondertussen dus wel aan de beurt geweest. Dat Eric Daman ondertussen overleden is zal ook wel een grote rol gespeeld hebben, want zo'n talent vervang je niet zomaar, maar met de beperkte hoeveelheid uitbreidingsmogelijkheden op dit moment denk ik eerder dat ze gewoon zo lang mogelijk op Rookburgh gaan proberen teren voor ze aan een nieuwe uitbreiding beginnen, corona gaat daar niet echt mee geholpen hebben.

Meelworm Natuurlijk zal de omzet wel zijn gestegen, maar ondanks de grote investeringen heeft dit nauwelijks invloed gehad op de bezoekersaantallen.

Nu dat ze gestopt zijn met abonnementen is het eigenlijk zeer indrukwekkend dat hun bezoekersaantallen zelfs nog wat gestegen is. Elk van die bezoekers heeft een ticket gekocht waardoor hun inkomsten best hoog gelegen zullen hebben - indien die informatie klopt, natuurlijk. Niet iedereen heeft een ticket aan volle pot betaald, natuurlijk, maar ik vermoed dat hun inkomsten per bezoeker een pak hoger zullen liggen dan voor corona...

Coasterfrenzy Je vergeet Crazy Bats. Dat is - zonder VR - toch ook wel een behoorlijk toegankelijke baan.

Die had ik inderdaad vergeten, maar het is dan ook verre van een uitblinker 😇

Kevjoe ik kan mij inbeelden dat de "makkelijkste" plekken ondertussen ook wel al aan de beurt gekomen zijn

Volgens eigen zeggen was Mexico (chiapas) verreweg de lastigste plek in het park.. en die hebben ze gehad.

De voor de hand liggende plekken die nu nog over zijn liggen in principe allemaal langs de rand van het park. In het geval van China kan er een doorgang gemaakt worden aan weerszijden van het restaurant ALS het restaurant al blijft staan. Als ze het helemaal gaan omgooien, zie ik ze dat restaurant ook nog wel slopen en upgraden en dan is er zeker meer dan genoeg ruimte om vanaf de parkeerplaats bij de bouwput te komen.

Coasterfrenzy ik zou het hele Chinese gebied slopen! En vervolgens als men aan het thema wil vasthouden opnieuw opbouwen of kiezen voor een ander thema.

Het hotel Ling Bao neemt samen met de parkeerplaatsen buiten, de tuin en het zwembad ontzettend veel ruimte in, ook is het hotel al dermate oud dat het financieel wel afgeschreven zal zijn.

Ook Silverado theater slopen en Geister Rikcha dan komt er echt een enorme lap grond vrij, als je dan ook nog eens op het gehele terrein gaat werken met 2 niveaus (begane grond en kelder) dan kun je hier extreem veel kwijt!, darkride(s) in de kelder bijvoorbeeld. En voordeel is de kelder hoef je niet gelijk te benutten je kan ook later hier een attractie openen.

Nieuw hotel aan de rand van het park, met parkeerkelder, hotelrestaurant en apart in je hotelpand het restaurant integreren wat nu midden op het plein staat. Ook in het hotel (kelder?) zou ik Fantissima verwerken.

In het pand van Crazy Bats en Hollywood tour komt zo nog extra ruimte vrij, dit pand bestaat grotendeels uit staal (constructie en afwerking) en moet dus makkelijk 1 op 1 te renoveren zijn, waar vroeger Hollywood Tour zat een mooie ETF darkride met eventuele thrill effecten (vrijeval vloeren?) om de buurt te paaien en zelf ook een mooiere uitstraling te krijgen natuurlijkere kleuren gebruiken en op het dak met beplanting werken.

Maargoed dit kost natuurlijk ontzettend veel geld maar levert wel extra ruimte in het park op, want uitbereidingen zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren (helaas).

Eftelingpanda Het hotel Ling Bao neemt samen met de parkeerplaatsen buiten, de tuin en het zwembad ontzettend veel ruimte in, ook is het hotel al dermate oud dat het financieel wel afgeschreven zal zijn.

Voor zover ik weet heeft Phantasialand tot nu toe eigenlijk nog niets gesloopt wat actief geld op brengt zoals een hotel. Ling Bao is pas in 2003 geopend, dus het is een vrij jong (en luxeus) hotel (het Efteling Hotel is ruim 10 jaar ouder). Dat gaan slopen, terwijl de investering (hopelijk) terugverdiend is, is een vrij slechte zet: in feite levert het hotel quasi alleen maar geld op tegen minimale kosten.
                  De afschrijving van een gebouw (in België) gebeurt overigens op 30 jaar, dus als daar een parallel in zit, dan is het hotel ondertussen nog belange na niet afgeschreven.
                  Rond Ling Bao is er ook de horeca die ook best wat geld binnen brengt. Dat gaan ze echt niet snel slopen - Ling Bao heeft bijvoorbeeld ook al een (bescheiden) parkeergarage en er loopt een belangrijke weg langs voor hulpdiensten/backstage.
                  En Ling Bao loopt ook gewoon goed... om het te vervangen door iets wat compacter is, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Een hotel is een pak duurder om te bouwen dan een volledig themagebied. Ik vermoed dat ze eerder rond het hotel zouden werken dan het hotel gaan slopen.

Eftelingpanda In het pand van Crazy Bats en Hollywood tour komt zo nog extra ruimte vrij

Er is meer dan genoeg ruimte vrij in dat pand momenteel waar ze nog niets mee doen... er is wel wat werk om het pand te renoveren (Crazy Bats heeft soms een extra water-effect), maar dat valt al bij al nog wel mee. De vraag is of ze er nog willen in investeren, want Crazy Bats is zeer verweven met de structuur van het gebouw/ondersteuningen en mogelijk pak je dan best de 2 zaken tegelijk aan.

Eftelingpanda Maargoed dit kost natuurlijk ontzettend veel geld maar levert wel extra ruimte in het park op

Het kost enorm veel geld en kost vooral inkomstenbronnen die ook niet onbelangrijk zijn. Ik geef je gelijk dat er de komende 10 jaar geen uitbreidingen lijken aan te komen en we vooral inbreiding gaan zien gebeuren. Ik denk dat we vooral kwaliteitsinjecties gaan zien de komende jaren zoals we recent hebben gezien met de aanpassingen in Deep in Africa, Avoras en zo zijn er nog wel genoeg plekken in het park die wat liefde kunnen gebruiken.
                  Op termijn zie ik ze eerst nog de Space Center hal slopen of aanpakken, daar is tenslotte al de helft van de attracties erin gesloopt, waarom zou je in het andere deel van je park je andere darkride ook gaan slopen?

Hotel Ling Bao is pas nog uitgebreid gerenoveerd. Die gaat dus voorlopig zeker niet weg.

Voor wat betreft updates in het park zou ik zelf met het Silverado Theater beginnen. Daar zit nog aardig wat ongebruikte ruimte omheen, terwijl er een relatief groot pad ligt (dat inmiddels omgebouwd is tot ingang van Colorado Adventure) dat amper vindbaar is omdat de trappen van het theater eigenlijk midden op dat pad staan.

Ik heb het ooit eens na gemeten op een kaart en het theater inclusief keukens voor Fantissima passen prima op die plek. Je kunt het theater dan overdag voor een parkshow gebruiken en in de avond voor Fantissima, met een vrijwel directe aansluiting op beide hotels (bij Matamba zou je in theorie zelfs een ingang rechtstreeks vanuit het hotel kunnen maken).

Daarna heb je dan ook Fantissima gedekt en kun je de Crazy Bats hal in zijn geheel gaan slopen. Daar is overigens ook nog best veel plaats achterin met onder andere een toiletblok dat geintegreerd kan worden in een nieuw gebouw. Dat kan dan qua oppervlakte iets groter worden, maar wel lager om de buren wat tegemoet te komen. Je hebt dan alle ruimte voor een Darkride met nog wat kleinere infills indoor.

Meelworm Dit zouden ze in het verleden als een probleem hebben gezien, maar sinds corona lijken ze te accepteren dat er voorlopig geen groei in bezoekers zit en proberen ze het park weg te zetten als een soort van 'boutiquepark'. Je merkt ook dat het park al vrij druk aan het worden is, meer bezoekers lijkt me dan ook niet gewenst. Omzetstijging als doel zie je vooral terug in de volgende punten.

• Het verdwijnen van de abonnementen.
                    • De verhoging van de entree tickets. De maximale prijs ging van 52,50 naar 64 euro in de afgelopen vier jaar.
                    • Het verdwijnen van de tweede kaartje gratis actie
                    • Het horeca-aanbod zet steeds meer in op duurdere maaltijden
                    • Ling Bao verdubbelde zowat in prijs in de afgelopen vier jaar. Charles Lindenbergh wordt alleen aangeboden als pakketen.
                    • Sinds de verbouwing biedt Ling Bao suites aan met services zoals persoonlijke concierge, meerdere voordringpasjes bij attracties, roomservice/ontbijt in je kamer en kook- en bakworkshops.

Het was hierboven al gezegd, maar ze proberen in te zetten op een ervaring waar alles speciaal en/of onderscheidend is.

Het park is niet geschikt als je niet in thrills kan of wil. Voor families met een variatie van leeftijden is dit park ongeschikt. Ze zouden zich meer moeten concetreren nu op een darkride's of een flying theater de balans is zoek. En om nog een puntje bij te voegen bij de lijst van Markiewong de verjaardagsactie dat je gratis binnen mocht is ook weg.

Coasterfrenzy Voor wat betreft updates in het park zou ik zelf met het Silverado Theater beginnen

Dat was ik kennelijk nog vergeten te vermelden in mijn vorige post: het Silverado Theater wordt ook verhuurd voor business events en levert ook gewoon geld op. Het is niet gewoon een theater in het park alleen.

Daarnaast heeft het ook quasi de perfecte ligging voor een theater: vlak aan de parkgrenzen aan de openbare weg, waar er eenvoudige toegang tot de backstage is voor aanlevering van decor en dergelijke... de oppervlakte die het theater zelf inneemt is eerder ook vrij klein (voor een theater), ik zie ze dan eerder de Colorado Adventure slopen (en dan het theater erbij, of het theater renoveren en laten staan). Het theater zelf kan wel een renovatie gebruiken, dat is waar.
                      Er is nog wel heel wat ruimte rondom het Silverado theater, vooral rond de plek waar (regelmatig) de wachtrij van de Colorado Adventure zich bevond. Maar die ruimte lijkt mij net heel belangrijk voor hulpdiensten en leveringen. Er is een reden waarom delen van het park nog niet bebouwd zijn, als ze konden was dat al lang gebeurd 🙂

Markiewong Dit zouden ze in het verleden als een probleem hebben gezien, maar sinds corona lijken ze te accepteren dat er voorlopig geen groei in bezoekers zit en proberen ze het park weg te zetten als een soort van 'boutiquepark'. Je merkt ook dat het park al vrij druk aan het worden is, meer bezoekers lijkt me dan ook niet gewenst.

Zo ervaar ik het ook. Ze proberen de bezoekers meer te spreiden met tickets op datum en dynamische prijzen. Het is ongelofelijk hoe snel het druk kan voelen in het park, maar er zijn dan ook maar een paar paden en die krijgen een hele hoop volk te verwerken. Dat het park een vreemde lay-out heeft zonder een echte vaste lus zorgt er ook voor dat er een mensenstroom in 2 richtingen ontstaat... tenzij het park echt uitgebreid kan worden met nieuwe grond zie ik eigenlijk niet echt meer een serieuze uitbreiding gebeuren, het park zelf kan de extra aanstroom van mensen eigenlijk niet echt meer aan op de huidige oppervlakte. Of ze zouden Wakobato ineens heel populair moeten krijgen en veel mensen naar daar kunnen lokken, daar zijn best uitgestorven paden te vinden, zelfs op drukke dagen 😅

Kevjoe Dat was ik kennelijk nog vergeten te vermelden in mijn vorige post: het Silverado Theater wordt ook verhuurd voor business events en levert ook gewoon geld op. Het is niet gewoon een theater in het park alleen.

Je kunt het theater inderdaad huren, maar dat staat op een enorm laag pitje. Je kunt ook het fantissima theater afhuren en vroeger zelfs Wuze Town (al heb ik ze dat al heel lang niet meer zien doen). Als ze het theater vervangen, kunnen ze die verhuur uiteraard gewoon blijven doen.

Daarnaast heeft het ook quasi de perfecte ligging voor een theater: vlak aan de parkgrenzen aan de openbare weg, waar er eenvoudige toegang tot de backstage is voor aanlevering van decor en dergelijke... de oppervlakte die het theater zelf inneemt is eerder ook vrij klein (voor een theater)

Bij een vervanging veranderd de ligging niet. De aanvoer blijft hetzelfde. Echter neemt het theater een veel grotere ruimte in dan je wellicht denkt.. vooral omdat er veel ongebruikte ruimte omheen zit.

Je ziet een verloren hoek linksboven tussen hotel en theater in. Dan zit er linksonder een verloren hoek ook weer tussen Theater en Matamba in. Het backstage gebied is ook onpraktisch zowel qua vorm als qua indeling. Vervolgens heb je rechtsonder nog dat hele plein wat volstrekt nergens voor gebruikt kan worden.

Neem de gevel van Matamba die tegenover Colorado staat en trek deze gewoon door langs het pad en dan een rechte lijn naar beneden toe tot aan de straat (geen paint beschikbaar om het zelf in te tekenen). Dan krijg je een gigantisch rechthoekig gebouw waar enkel linksonder een hap uit is voor Matamba. Rechts kan het pad doorlopen, wat een verbetering van de infrastructuur oplevert. Het showgebouw kan dan makkelijk multifunctioneel gebruikt worden.

Kevjoe die ruimte lijkt mij net heel belangrijk voor hulpdiensten en leveringen. Er is een reden waarom delen van het park nog niet bebouwd zijn, als ze konden was dat al lang gebeurd 🙂

Er zit daar inderdaad een toegangspoort voor hulpsdiensten, deze hoeft dan slechts een paar meter opschuiven en kan gewoon in gebruik blijven. De reden dat de rest nog niet bebouwd is is simpel: Er past daar niets.

Kevjoe ik zie ze dan eerder de Colorado Adventure slopen

Bij de opening van Chiapas heeft de Eigenaar nog aangegeven bijzonder trots te zijn op deze attractie en dat deze nog heel populair is. Dat is weliswaar al een paar jaar geleden, maar ik heb niet het idee dat die populariteit gedaald is. Ik zie die baan zodoende niet verdwijnen. Zeker niet zo lang er nog genoeg andere rotte plekken in het park zitten.

Meelworm

Je zult iets meer context moeten geven bij je statement, want alleen die grafiek zegt weinig. Waarom is wát een probleem?

Het kleine park is qua oppervlakte niet gegroeid, maar (even de coronadip buiten beschouwing latende) de bezoekersaantallen zijn gegroeid. Van zo ongeveer 1.9 miljoen naar 2.3 miljoen.

Waar baseer je op dat dit "het probleem is"?
                          En op basis waarvan is een groei van 400.000 personen/jaar te weinig?
                          En "Natuurlijk zal de omzet wel zijn gestegen" is zonder verdere uitleg een loze bewering. Hoe veel is die gestegen? En op basis waarvan concludeer je dat de gestegen omzet nauwelijks invloed heeft gehad? En waarom suggereert je post dat de grote investeringen geen gewenst resultaat boeken?

Je laat de grafiek zien, maar niet waar je op baseert dat dit een probleem illustreert. Heeft PHL te weinig bezoekers? Draaien ze te weinig winst/omzet?

Markiewong [...] sinds corona lijken ze te accepteren dat er voorlopig geen groei in bezoekers zit en proberen ze het park weg te zetten als een soort van 'boutiquepark'.

Ik geloof inderdaad dat dit precies de strategie is die Phantasialand zichzelf aangemeten heeft. De vraag overstijgt het aanbod, waardoor de prijs per kaartje, per hotelovernachting, per maaltijd en per beleving omhoog kan. 'n Interessante test case voor heel pretparkland - het zou mij niet verbazen als andere parken die vanwege ruimtegebrek of milieu-eisen tegen de grenzen van hun capaciteit lopen nieuwsgierig richting Brühl kijken.

Dat wil wat mij betreft overigens niet zeggen dat er geen plaats is voor een dark ride. Immers, met de typisch brede doelgroep van 'n dark ride komt er voor zowat elke bezoeker een attractie in het aanbod bij, hetgeen de aantrekking van het park als geheel alleen maar doet stijgen. Bovendien heeft een park dat zo stevig inzet op thema nood aan leven in de toch wat levenloze werelden die de laatste jaren verschenen. Tot slot vind ik geheel en al persoonlijk dat het park 't aan haar Gondelbahnverleden verplicht is om een verzameling blitse animatronics te huisvesten. Laten we hopen dat met de nieuwe wind op de ontwerpafdeling - hoe droevig de reden ook - de kijk op de waarde van animatronics wat rooskleuriger wordt dan in de voorbije jaren.

Geister Rikscha en Hollywood Tour/Crazy Bats lijken de aangewezen slachtoffers voor een nieuw project. Hoewel beide locaties met hun eigen beperkingen gepaard gaan, is in het verleden wel gebleken dat Phantasialand restricties gelukkig vooral ziet als een uitdaging om tot grote hoogten te komen. Ik kan niet wachten.

Niek

Het ging in de discussie dat het best wel lang duurt voor een nieuwe grote attractie.

Als je kijkt naar de bezoekersaantallen van phantasia dan zie je dat de groeicurve praktisch vlak is. Daarnaast zijn 2mil bezoekers ook gewoonweg niet veel kijkend naar de grootte van de investeringen.

In de context van deze grote investeringen van FLY en Taron zal het geld dus wel op zijn. En duurt het even voordat ze zijn aangevuld. Dat vereist geen diepe kennis van pretpark-economie, gewoon logisch oorzaak en gevolg.

Meelworm

maar de bezoekersaantallen stijgen wél.. ook al is het niet veel.. Zonder investering zouden ze hoogstwaarschijnlijk dalen.

Zoals al besproken in dit topic zet PHL tegenwoordig meer in op een premium product, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat zowel omzet als winst ook gegroeid zijn. Wellicht meer dan de bezoekersaantallen.

Waarom zou er dan opeens geen geld meer zijn??

één theorie is dat de laatste jaren het geld dat opzij gezet was voor een grote uitbreiding gebruikt is voor de uitbreidingen binnen het park. Die theorie klinkt niet onwaarschijnlijk, maar ik kan me niet inbeelden dat het park dit zó ver door gedreven heeft. Als die extra reserves beginnen te minderen zal het park wellicht op wat trager tempo gaan investeren, maar niet zo traag als ze nu doen.

Natuurlijk zou daar bovenop nog Corona en het overlijden van de ontwerper gespeeld kunnen hebben en is het niet één reden, maar een verzamelijk van vanalles..

Desalniettemin: Ze staan zeker niet stil in Brühl. De laatste investeringen mogen dan weliswaar wat kleiner zijn geweest, goedkoop is zoiets alleszins niet. Daarnaast had het park ook wel hoog nodig behoefte aan een familie attractie zoals de Adventure trail, maar ook aan meer paden om de drukte te kunnen spreiden. Gezien ze ook qua marketing nu weer wat meer op families in zetten, is het ook zeker niet ondenkbaar dat er nog meer van dit soort investeringen volgen.