Kevjoe Er is wel meer balans in Phantasialand wat achtbanen zelf betreft. Als "instapper" zie ik zelf de Colorado Adventure of Raik, gevolgd door de Winja's die nog vrij pittig zijn. Daarna kom je wel direct uit op extreme thrill met F.L.Y., Taron en Black Mamba. En natuurlijk Chiapas die iets toegankelijker is, maar geen echte coaster is.
Je vergeet Crazy Bats. Dat is - zonder VR - toch ook wel een behoorlijk toegankelijke baan.
Meelworm Natuurlijk zal de omzet wel zijn gestegen, maar ondanks de grote investeringen heeft dit nauwelijks invloed gehad op de bezoekersaantallen.
Ik denk dat dit voor een groot deel ook samen hangt met de beperkte ruimte. Het is ook daarom dat het park eigenlijk alles aan het upgraden is naar een hogere - en dus duurdere - klasse.
Qua sfeer kun je Heino's leuk hebben gevonden of niet, maar afgezien daarvan was het gewoon betaalbaar. De huidige "Törtchen & Co" zijn enorm duur. De kwaliteit rechtvaardigd de prijs, maar dit is basically wat door het gehele park gebeurd.
Ze zijn zich duidelijk meer op publiek aan het richten dat een beetje meer te spenderen heeft.
Momenteel word je ook dood gegooid met aanbiedingen waarin je - door de week - de wintertraum kunt bezoeken voor slechts 26 euro. Spotprijs en natuurlijk een perfecte tool om de drukte ietwat te verspreiden. Als meer mensen door de week komen kunnen de bezoekersaantallen wellicht nog een tikje omhoog, maar ik zie ze geen 3 miljoen gaan halen, tenzij ze een écht groot gebied bij het park zelf kunnen betrekken.
Echter: Als ze ooit die ruimte krijgen, zal het resort worden en niet park. En dat is ergens wel begrijpelijk, want dat levert meer op. (al zie ik dingen als Fantissima of Quantum dan nog wel verhuizen om toch nog een beetje ruimte in het park te maken).
Waar Andere parken gerust eens een attractie kunnen neerzetten die geen topper is - maar wel bij draagt aan totaalbeleving en bezoekersspreiding - is de koers van PHL duidelijk gericht op allemaal Top-Attracties. Zelfs de invul-attracties moeten toch iets speciaals worden (zoals Talocan of Mystery Castle) of mogen geen extra ruimte in beslag nemen (adventure trail).
Vandaar dat in PHL ook dubbel zo dik gekeken moet worden naar de ROI van een attractie. Ik denk dat zowel vriend als vijand van het park heel graag die darkride wil. En goh.. Nederlands en Belgisch publiek is natuurlijk bovengemiddeld meer opgegroeid met Darkrides dan op de meeste andere plaatsen, dus wellicht dat PHL daar nog een beetje van kan profiteren. Moeilijk te zeggen.
Mark Dan heeft Toverland voor mij persoonlijk meer nood aan attracties geschikt voor de gehele familie.
Ik vrees dat dit een beetje de trend gaat worden in het algemeen.