Laten we ook niet vergeten dat Rookburgh niet een paar miljoen heeft gekost. Het exacte bedrag is nooit genoemd maar ik denk dat het enorm veel is geweest. Laat het park ook even de tijd krijgen weer wat geld op orde te krijgen. Dit soort kleine verbeteringen in het park zijn juist meer dan welkom, een ander park zou daar misschien veel minder om geven maar hier doen ze het gewoon! Nog steeds 1 van mijn favoriete parken! <3

China is vrij recentelijk nog onder handen genomen, waarbij de bar omgebouwd is naar een noodle stand. Verder kun je er inderdaad relatief weinig mee. Het is destijds authentiek gebouwd, de gedeeltes die je kunt plussen zijn de gedeeltes die je spoedig wilt slopen (station Geister Rikscha en de vrij lelijke snack stands er tegenover.

Mijn vermoeden is nog steeds dat ze ooit die hal van de GR en wat over is van de Zilvermijn bij elkaar gaan trekken tot één gebouw. Het pad wat dan verdwijnt word vervangen door het vrij grote pad dat achter Colorado door loopt aan de ene kant en het pad in Klugheim aan de andere kant (er is daar een doorgang naar China, maar die is meestal dicht).

Colorado Adventure blijft mijn inziens een prima attractie. Hij wordt naast Big Thunder Mountain door menig bezoeker toch aanzien als een van de betere mine train coasters en weet daarbij nog steeds aardig wat bezoekers te trekken. Ik zie deze niet zo meteen op de schop gaan. Dat het "western" thema gebied wat uitgebreid/opgepoetst wordt, lijkt me er op termijn wel in te zitten.

Als je het mij vraagt heeft Phantasialand wel degelijk nood aan een dark ride op topniveau, want op dat vlak presteren ze toch niet echt vet. Ze hebben een thrill coaster line-up van wereldniveau (Taron, F.L.Y., Black Mamba), twee erg sterke familiecoasters (Colorado Adventure, Winja's Fear/Force), twee waterattracties die in hun soort tot de meest unieke en beste ter wereld horen (Chiapas, River Quest) en hetzelfde kan je zeggen van twee van hun flat rides (Talocan, Mystery Castle). Aan thrill van topniveau heb je in dat park naar mijn bescheiden mening geen gebrek.

Wanneer we gaan kijken naar het dark ride gebeuren, dan gaat het toch al snel bergaf. Maus au Chocolat en dat Hotel Tartüff zijn dan nog wel leuk voor wat ze zijn, dus deze kunnen gerust blijven staan.
Geister Riksha daarentegen is een geval waarmee Spookslot er in vergelijking nog als spannend en opwindend uitkwam en Feng Ju bengelt zowat helemaal onderaan in de rij van de madhouses wanneer het op positieve feedback aankomt. Het China gebied ziet er prachtig uit - eens, dat moet dan ook in ere gehouden worden - maar de rides die er staan zijn gewoonweg niet op niveau.
Als laatste kunnen we dan nog Crazy Bats noemen welke dan wel minder dramatisch suf is dan Temple of the Nighthawk, maar toch eerder uitblinkt in het bezorgen van kloppende hoofdpijn en minder in het aanleveren van een memorabele attractie-ervaring. Met de ruimte die ze daar hebben kan en moet Phantasialand gewoon iets van hogere klasse neerpoten.

Om een lang verhaal kort te maken: Phantasialand, een dark ride op niveau aub.

Ik zie liever China op de schop gaan dan Colorado adventure weg, in dat gebied kan beter de paden structuur en het Theater op de schop.
    Ook zie ik liever Geister Ricksha gaan en een mooie darkride ervoor terug.

pretparkgekkie05-10 Ik denk dat de liefde tussen Phantasialand en Efteling wel wat bekoeld is nadat Efteling samen met Europa-Park, Parc Astérix en Thorpe Park - later sloten onder andere Walibi, Alton Towers en PortAventura zich ook nog aan - de spot dreef met een promo-filmpje van Phantasialand. Het was natuurlijk ludiek bedoeld, maar het management van Phantasialand staat er nogal voor bekend niet zo'n gevorderd gevoel voor humor te hebben...

TheKillingJoke1991 Als je het mij vraagt heeft Phantasialand wel degelijk nood aan een dark ride op topniveau, want op dat vlak presteren ze toch niet echt vet.

Als fan van mooie darkrides ben ik het helemaal met je eens.. Maar meer objectief bekeken zie ik niet goed in wat PHL met een Darkride moet: Tenzij ze er een thrill-darkride van maken (zoals Spiderman of Harry Potter), maar dan sluit je weer een groot deel van de bezoekers buiten.

Voor parken die geen IP hebben blijft dit een enorm gewaagd iets. De kosten van zowel investering als onderhoud zijn gigantisch en de aanloop meestal maar matig. Zeker met een paar grote concurrenten op dat vlak om de hoek. Dan kun je niet met een darkride op het niveau van Pinokkio, Snow White of Carnaval Festival aan komen, dan moet je met iets komen dat minimaal zo sterk is als Pirates of the Carribean.

Naast investering en onderhoud heb ik op dat vlak ook gewoon weinig vertrouwen in het park dat ze zo'n attractie goed draaiende houden. Die animatronic in Chiapas is blijkbaar toch wel vaak en langdurig kapot.

Overigens is het in het algemeen bar moeilijk om met een attractie(type) te komen waar echt iedereen in kan. Zelfs een Toverland heeft daar bijvoorbeeld moeite mee. Het is of écht voor de kleintjes, of juist dat de kleintjes er niet in mogen. Merlin's Quest was een mooie poging, maar die trekt ook amper wachtrijen (vooral het eind-gedeelte is ook gewoon veel te lang en te saai).

TheKillingJoke1991 Het was natuurlijk ludiek bedoeld, maar het management van Phantasialand staat er nogal voor bekend niet zo'n gevorderd gevoel voor humor te hebben...

Ik denk dat dat wel mee valt hoor. Uiteindelijk heeft het voor al die parken aardig wat exposure opgeleverd. Voor zoiets ga je geen lopend project staken.. ALS er al een lopend project is (wat ik zéér sterk betwijfel).

Coasterfrenzy

Je maakt een hoop goede punten hoor, maar ik ga zelf wat af op de reacties die ik ook al van anderen heb opgevangen. Phantasialand is een fantastisch park met meerdere attracties die in hun respectieve stijl tot de meest merkwaardige en ook gewoon beste ter wereld horen en met een algemene visuele inkleding van het park waarbij je verwacht dat de mond van iedere bezoeker wel in verbazing zal moeten openvallen. En toch...toen ik een twee jaar geleden met een groepje van vier personen die nog nooit eerder in Phantasialand waren geweest het park bezocht, was op het einde van de dag de algemene consensus: je krijgt geen rust in het park.

Aan de ene kant speelt het park met de overweldigend doorgedreven thematisering van de omgevingen, wachtrijen en banen enorm in op "beleving" maar deze beleving lijkt zich tegelijk ook voornamelijk te concentreren in attracties die steevast de extremere kanten van de thrill opzoeken. Als er een type attractie is waar de thematische beleving een centrale rol speelt, is het wel een dark ride...en toch is het juist het serveren van dat type attractie waar Phantasialand - al hun zinspelen op het belang van beleving ten spijt - lichtelijk in lijkt te falen. Mij lijkt net dat wel iets dat het concurrentiebeest in het Phantasialand management - en van alle Europese parken komt het management van dat park wel over als het meest vurige concurrentiebeest - wel zou dwarszitten.

Je argument van het wel of niet hebben van een IP snijdt uiteraard hout, maar het ontbreken van een IP maakt het zeker niet onmogelijk om toch een sterke dark ride neer te planten. Pirates in Batavia in Europa Park en Challenge of Tutankhamon in Walibi Belgium tonen mijns inziens aan dat je ook prima een op zichzelf staande dark ride kan ontwikkelen die terecht kan uitgroeien tot een klassieke publiekslieveling.

Dat er een Disneyland en een Efteling in de buurt liggen die op vlak van dark rides een gevestigde reputatie hebben, is een feit en daar moet je natuurlijk altijd tegen opboksen. Vergelijkingen zijn iets waar je als park zijnde niet aan kan en zal ontkomen. Dat gezegd zijnde mag dit Phantasialand er niet van weerhouden een poging te doen om gewoon iets beter neer te zetten dan wat er nu in hun persoonlijke China Town op het menu staat, want dat is misschien nog geinig voor de nostalgie maar objectief gezien kwalitatief huilen met de pet op.

TheKillingJoke1991 je krijgt geen rust in het park.

Dit heb ik inderdaad vaker gehoord.

Persoonlijk vind ik het een vreemde opmerking, want uiteindelijk kies je daar toch helemaal zelf voor en ik heb er mijn twijfels over of een goede darkride die rust creëert. Ik zou eerder rust vinden in een Geister Rikscha, want het effect van "ogen tekort hebben" heb je daar niet.

Het park zou wel een uitbreiding kunnen doen op rustige zitplekken. Zitplekken zijn er genoeg, maar op veel dagen kun je deze moeilijk nog rustig noemen. Er zijn nog wel een paar mooie plekjes waar je écht rustig kunt zitten omdat het aardig verstopt is voor het "gewone" volk, maar juist voor dat gewone volk mogen er wel nog wat bij.

TheKillingJoke1991 Pirates in Batavia in Europa Park en Challenge of Tutankhamon in Walibi Belgium tonen mijns inziens aan dat je ook prima een op zichzelf staande dark ride kan ontwikkelen

Dan noem je een darkride die nog komt uit de tijd dat deze dingen wél nog success hadden en (inderdaad toch weer) een interactieve darkride.. Die zo'n beetje de enige versie is die nog succesvol kan zijn anno nu en die PHL helaas al heeft..

Jaren geleden bij een Fan Event eens aan EP gevraagd voor een darkride. Ze zijn trots op Piraten in Batavia, maar een nieuwe darkride van dat formaat hoeven we niet meer te verwachten. Het belangrijkste argument was de kostbaarheid van de ruimte in het park, maar sindsdien is bijvoorbeeld Arthur er nog bij gekomen: Daar was dus plek genoeg geweest. Ik denk dat zoiets kleins als Schnorri Touren het maximale is wat er nog in zit. Zoiets is een mooie opvuller voor EP, maar het past niet in het straat je van PHL..

Nogthans: PHL kan er nog redelijk gemakkelijk de ruimte voor maken. Geister Rischa kun je vervangen (ja, ok, dan verwissel je één rustmoment wellicht voor het andere en voegt het voor die opmerking niets toe) en ze hebben natuurlijk nog de hal van Crazy Bats die vroeg of laat weg zal gaan. Beiden bieden genoeg opties voor een mooie darkride. Ik hoop ook écht dat ze het doen, maar ik vrees dat het dan toch weer een thrill versie of (semi) interactief gaat worden.

Ik hoop eigenlijk dat ze china op de schop gooien en een heel nieuw themagebied (mag van mij in hetzelfde thema) gaan bouwen, met toch wel een mainride erin. Misschien een indoor coaster in plaats van geister rikscha?

En dan in het gebouw van crazybats in de kelder (waar al een darkride in zat, ben de naam effe vergeten) een echt goeie darkride neerzetten, en dan waar nu crazybats staat een intamin dimension coaster met darkride gedeeltes. Dit is natuurlijk wel erg blue sky, maar het zou wel erg tof zijn!

Laten we ook niet vergeten dat de ontwerper vrij plotseling overleden is, ik kan me me voorstellen dat dit ook een bepaalde impact heeft, je kunt niet zomaar ff een blikje opentrekken met ontwerpers op het niveau van deze meneer.

Phantasialand is ondertussen ook wel gekend voor hun themagebieden en hun thrill, waar ze ook genoeg volk mee trekken. Het nadeel daardoor is dat mensen ook die thrill blijven verwachten en hoewel je een andere doelgroep gaat aanspreken met een darkride, gaat het wel heel moeilijk worden om die op hetzelfde niveau te brengen als hun andere themagebieden.
                Vergeet niet, Symbolica was uiteindelijk ook al 35 miljoen euro in 2017 - met inflatie gecorrigeerd is dat ondertussen al 44 miljoen euro!
                We weten natuurlijk niet hoeveel Phantasialand uitgegeven heeft aan F.L.Y. - dat zal ook niet min zijn - maar de kosten om een darkride op wereldniveau neer te zetten zijn écht niet min. En ook al kun je de expertise om zoiets te bouwen perfect inhuren, goedkoop zal het zeker en vast niet zijn. Phantasialand is geweldig in het bouwen van een gebied, maar het is en blijft vrij statisch (geen bewegingen of animatronics), dus die expertise gaan ze ook moeten aantrekken - een darkride zonder (of amper) beweging heb je in Dubai genoeg en ik zie het liefst ook niet heel de tijd op schermen...

De laatste jaren hebben ze hun echt onderscheden met hun geweldige coasters en gebieden, dus ik denk dat ze daarop wel verder zullen gaan.

Al vind ik mezelf ook 100% in dat er geen rust in het park is. Ga maar eens met iemand die niet echt veel coasters (durft) doen, dan is er eigenlijk heel erg weinig te doen in het park. Of je moet in de week gaan en houden van Wakobato, natuurlijk 😇

pretparkgekkie05-10 En dan in het gebouw van crazybats in de kelder (waar al een darkride in zat, ben de naam effe vergeten)

Hollywood Tour. Da's inderdaad een mooie oppervlakte waar ze nu iets mee kunnen gaan doen, zolang ze de hal niet gaan slopen.

Sjengske Laten we ook niet vergeten dat de ontwerper vrij plotseling overleden is, ik kan me me voorstellen dat dit ook een bepaalde impact heeft, je kunt niet zomaar ff een blikje opentrekken met ontwerpers op het niveau van deze meneer.

Daar haal je inderdaad een feit aan waarmee ik geen rekening heb gehouden. Eric Daman was als ontwerper een uit de duizend. Die heb je niet zomaar vervangen.

Kevjoe Al vind ik mezelf ook 100% in dat er geen rust in het park is. Ga maar eens met iemand die niet echt veel coasters (durft) doen, dan is er eigenlijk heel erg weinig te doen in het park. Of je moet in de week gaan en houden van Wakobato, natuurlijk 😇

Dat is inderdaad precies wat ik in de omgeving weleens hoor. Ik ben een groot liefhebber van zowel thrill als beleving. Ik kan dus in Phantasialand perfect aan mijn trekken komen, omdat ik in het park de beleving incalculeer bij de thrill. Er zijn echter nog steeds veel mensen die beleving veel hoger achten dan thrill en juist omdat Phantasialand zo matig tot zwak presteert op gebied van dark rides krijg ik aan hen niet uitgelegd hoe ik zo lyrisch kan zijn over Phantasialand. Zij gaan vele malen liever naar een Efteling of een Disneyland ondanks het feit dat in beide parken op vlak van thrill niet enorm veel te beleven is.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

TheKillingJoke1991 Dat is inderdaad precies wat ik in de omgeving weleens hoor. Ik ben een groot liefhebber van zowel thrill als beleving. Ik kan dus in Phantasialand perfect aan mijn trekken komen, omdat ik in het park de beleving incalculeer bij de thrill. Er zijn echter nog steeds veel mensen die beleving veel hoger achten dan thrill en juist omdat Phantasialand zo matig tot zwak presteert op gebied van dark rides krijg ik aan hen niet uitgelegd hoe ik zo lyrisch kan zijn over Phantasialand. Zij gaan vele malen liever naar een Efteling of een Disneyland ondanks het feit dat in beide parken op vlak van thrill niet enorm veel te beleven is.

Ik ben zo iemand dus. Ik vind Phantasialand er echt goed uitzien, maar het probleem voor mij is gewoon dat alles er zo heftig is dat ik altijd met een draaiend gevoel door het park loop en amper genieten kan van alles. Daarnaast is het allemaal net iets te "in your face" en mist voor mij het echt mooie detail in veel gebieden. Het is allemaal veel, maar bij lange na niet alles van het hoogste niveau (ook bij F.L.Y. niet).

Zelfs de darkrides die ze hebben zijn niet geweldig. De nieuwste is Maus, maar ook die vind ik eigenlijk net te lang om echt leuk te zijn. Terwijl ik echt fan ben van interactieve dark rides.

Voor de context, ik heb de afgelopen 3 jaar helaas niet veel pretpark dagen kunnen plannen. Totaal slechts 6, daarvan waren er echter 4 in Phantasialand. Ik vind dit echt het beste park "in de buurt" en blijf me elk bezoek weer verbazen over alle nieuwe ontdekkingen die ik doe en nieuw hoekjes die ik in het park vind.

Tegelijk moet ik wel gelijk geven aan de posts hierboven. Ik zie als thillseeker, het probleem eigenlijk niet echt, want ik heb hoe dan ook een geweldige dag. En als het aan mij ligt komt er nog een coaster in het rijtje bij Taron, Black Mamba en FLY. Maar als je kijkt naar totaal aanbod is het park uit balans. Voor mensen die om welke reden dan ook de thrills wat minder kunnen waarderen vallen meteen 4 of 5 grote attracties af. Het aanbod grotere attracties wat overblijft is dan best klein, plus dat je eigenlijk in 2 themagebieden een stuk minder te zoeken hebt (Rookburgh en DiA).

Een echt goede darkride zou dit park meer in balans brengen. Geister riksja neemt deze plek nu in, maar is hopeloos gedateerd en daarmee ook totaal niet populair. Terwijl het idee achter de attractie prima zou kunnen werken in dit park als het een moderne versie zou zijn.

Feit blijft dat het wel weer tijd wordt dat er iets "groots" gaat gebeuren in dit park, want hoewel Avoras een mooie aanwinst is voor de kids en als opvulling van een gek stukje van het park, is het nou niet echt een (nieuwe) publiekstrekker. De grote vraag is alleen waar en tegen welke 'prijs'?

• Jozz heeft hierop gereageerd.

StefanV Tegelijk moet ik wel gelijk geven aan de posts hierboven. Ik zie als thillseeker, het probleem eigenlijk niet echt, want ik heb hoe dan ook een geweldige dag. En als het aan mij ligt komt er nog een coaster in het rijtje bij Taron, Black Mamba en FLY. Maar als je kijkt naar totaal aanbod is het park uit balans.

Dit vat mijn visie op dit alles ook mooi samen. Sluit me daar helemaal bij aan.

Het is eigenlijk best merkwaardig te noemen als je kijkt waar het park vandaan komt. Darkrides waren juist in Phantasialand veel aanwezig en kenmerkend voor het park. Hollywood Tour, 1001 Nacht, Silbermine, Geister Rikscha... een behoorlijk lijstje. Ook de Phantasialand Jet had een stukje darkride, en ze hadden de simulator nog. Alles is stuk voor stuk verdwenen om plaats te maken voor andersoortige thrill rides. Maus is een uitzondering, maar zoals gezegd, geen 'klassieke' darkride.

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze deze 'onbalans' bij Phantasialand niet ook constateren en dat de volgende investering daar verandering in moet brengen.

Phantasialand mist gewoon instapklare familie-attracties, simpel. Als ik naar mijzelf (als in: een dagje uit met heel mijn gezin) kijk, maar ook naar mijn omgeving, voel ik niet snel de drang om naar het park te gaan. Puur omdat er met (jonge) kinderen maar weinig echt te doen valt. Oké, ze hebben hier en daar wel wat infill attracties en de nieuwste walktrough belevingen zijn zeker een top aanvulling voor de ganse familie, maar bieden voor mij persoonlijk nog te weinig aan die laagdrempelig en vooral groots zijn. Grootste moeilijkheid is dat dergelijke attracties vaker veel ruimte in beslag nemen, dus snap wel dat de uitdaging van ruimte zich meer leent tot de meer avontuurlijke attracties I.p.v. een rondritje etc.

• Mark heeft hierop gereageerd.
                      • Mark vindt dit leuk.

Voorlopig leggen de totaalaanpak met stevig gethematiseerde thrills ze anders geen windeieren heb ik het idee.

Wat ik wel miste in het park, is karakters of de suggestie van leven. In Klugheim is er de taveerne waar een wezen te vinden is, maar verder is er totaal geen verhaling door karakters in enige vorm. Er staat een bordje met niet de varkens voeren, maar daar houdt het ook mee op. In Charles Lindbergh hotel zijn meer karakters en verhaallijn te vinden dan in de rest van Rookburgh. In Chiapas is het al beter, met diverse kranten berichten die een storyline opbouwen.

Een themaride zou daar zeker aan bij kunnen dragen, maar dat kan in meer vormen dan een darkride.

Tja, ik ben het er wel mee eens. Het is niet dat de Hollywood Tour nu zo goed was, maar het maakte het park wat compleet. Feitelijk heb je nu al 3 themagebieden in het park waar alleen maar coasters staan. Een paar speeltuinen of mooie zitjes maken het aanbod algemeen beter, maar uiteindelijk hoef ik nog steeds mijn familie niet naar het park mee te nemen.

En ja. Taron, Raik, Black Mamba, F.L.Y.. Top. Maar in heel Rookburgh is verder weinig te doen als je niet in FLY wilt of kunt. Idem Klugheim. Of Deep in Africa. En daar staan er nog zoveel attracties in het park die je niet kunt beleven met elkaar vanwege de lengte eisen. Goed. In Berlijn staat een vermakelijk fun house en een toffe shooter. Dan blijven wat verouderde darkrides, enkel kiddie rides, wat shows of grotere thrill rides over. Ik mis een beetje de balans in het park. Een 2-tal goede darkrides maken het park in mijn ogen echt beter.

Varnonth Als ik naar mijzelf (als in: een dagje uit met heel mijn gezin) kijk, maar ook naar mijn omgeving, voel ik niet snel de drang om naar het park te gaan. Puur omdat er met (jonge) kinderen maar weinig echt te doen valt.

Hier sluit ik me heel erg aan, nu Thijs boven de 1.30 is begint het leuk te worden als gezin. Maar door de kinderen ben ik al jaren niet geweest, Fly ook nog niet gedaan. Simpelweg om de reden dat de kinderen nergens in kunnen wat tof is (de achtbanen) en wij constant zouden moeten opsplitsen wat ik geen aangename dag pretparken vind.

Nu vraag ik me wel af of 1 grote familie attractie genoeg is dat gevoel weg te nemen en of de ruimte er voor is meer toe te voegen.
                        Daarnaast zijn vele parken gericht op jonge gezinnen en vult PHL een gat in de markt van themaparken die wat meer pit in de attracties heeft zitten.
                        Ik zie ons juist vanaf nu wél veel gaan.
                        Dus dat de balans niet goed is ben ik het niet mee eens, het park moet niet focussen op jonge gezinnen in mijn ogen.

Dan heeft Toverland voor mij persoonlijk meer nood aan attracties geschikt voor de gehele familie.