Ik heb zelf ook even zitten puzzelen met een grove layout van waar Toverland mogelijk nieuwe gebieden zou kunnen openen met daarbij de beschikbare ruimte. Hierbij heb ik ook rekening gehouden met de groei in het park, de wens voor meer internationale gasten en realistische randzaken, zoals infrastructuur.
Ik voorzie in het huidige park nog plek voor ruim 3 tot 4 themawerelden. Deze kunnen flink verschillen in grote en dit is puur ter indicatie. Ook gebaseerd op bestaande gebieden. Daarbij zouden ook 3 resorts gerealiseerd kunnen worden, die eventueel aansluiten bij de themawerelden. Hieronder een beknopte samenvatting van wat ik graag terug zou willen zien in deze opties, in volgorde van wanneer deze zouden openen:
- Camping (2025/2026): zoals al deels uitgelekt, bestaat de wens om de pop-up camping permanent te maken, in grieks thema. Dit is een best flink stuk grond, met mogelijk heden tot uitbreidingen én vaste hotelkamers/huisjes. Dit zou dan - zoals uitgelekt - in Griek/Troyaans thema zijn.
- Jungle/Monsters gedeelte (2026/2027): Het eerst volgende volledige nieuwe gebied is direct naast Avalon. Dit kan als thema Jungle bevatten, al moeten hierdoor wel veel (exotische) beplanting voor worden neergezet. In dit gebied treed je binnen in de jungle opzoek naar mysteries die hier verscholen liggen. Als attracties verwacht ik hier een grote darkride (tegen Fenix bouw aan), een avonturenspeeltuin en mini droptowers. Centraal staat een tempel complex waar de darkride zich in bevindt. Hieromheen zijn oude ruïnes te vinden (deel speeltuin + droptowers) maar is ook een tentenkamp opgezet voor de onderzoekers (horeca, souvenirs + deel speeltuin). Belangrijk in dit gebied is de dikke bebossing en hoge beplanting. Qua inspiratie voor de sfeer kan wellicht gekeken worden naar Disney's Adventureland/Indiana Jones.
Mocht dit niet lukken, qua beplanting of clashen met Avalon, zou een 'Europees Monsters/Transylvania' idee ook passen. Attracties blijven gelijk. Maar in plaats van een jungle, bevinden we ons in een oud Europees dorp. In de grote villa bevind zich de darkride. Qua inspiratie kan wellicht gekeken worden naar het nieuwe Monsters gedeelte in Universal Epic Universe.
- Uitbreiding Jungle/Monsters gedeelte (2028/2029): Aansluitend op het succes van het nieuw geopende gedeelte volgt een uitbreiding van het gebied. Hierin wordt een nieuwe launch coaster geopend. Dit kan een familie-variant zijn (Hagrid's Magical Motor Bike), of een wat heftigere variant. Belangrijk is wel dat deze coaster laag bij de grond blijft en verborgen blijft in het gebied. Als extra toevoeging kan de avonturenspeeltuin vergroot worden en kunnen eventueel enkele andere kleine infills geopend worden.
- Atlantis/Scandinavië gedeelte (2030/2031): Het 2e nieuwe gebied bevindt zich achter het diensten terrein van Port Laguna. Hier zal ook een nieuwe doorgang worden gecreëerd, waardoor Port Laguna nu als rotonde fungeert in het park, in plaats van een Hoefijzer. De cirkel is hiermee dus rond 😉
Het thema kan verschillende kanten op; maar blauw/aqua staat hierin centraal. Reden hiervoor is dat er al veel groen, geel of bruin aanwezig is. Door de meer 'koude' kleuren te kiezen en daarbij te kiezen voor een waterlandschap, bied je iets unieks aan in dit deel van het park. Daarnaast kunnen beide thema's makkelijk aangesloten worden op Port Laguna, waardoor je geen gigantische stijlen clash krijgt.
Qua attracties hoop ik op een soort Frozen achtig dorp, zoals in Hong Kong. Een dorp met winkeltjes, groot a la carte restaurant en eventueel een indoor theater. Daarnaast een darkride in boot. Logflume zou kunnen, maar bestaat er al dus verwacht ik niet. Aan de andere kant van het meer komt een kinderachtbaan, zoals bijvoorbeeld Seven Dwarfs Mine Train. Mooi opgegaan in de natuurlijke kant van het gebied met leuke afdaling langs het water. De 'berg' die hiermee gebouwd wordt, dient tevens als barrière voor een toekomstig gebied.
- Middeleeuws/Keltisch Hotel + Resort (2031/2032): In navolging van het 2e gebied en het succes van de camping, durft Toverland het aan om het langverwachte Hotel te openen. Deze bevindt zich achter Avalon, aan de andere kant van de vijver. Het hotel bevindt zich direct aan de vijver en biedt mooi zich op Avalon (en het park daarachter). Aan de andere kant van het hotel, komen huisjes: losse blokhutten, boomhutten, maar ook huisjes verscholen in het glooiende landschap. Hiervoor kan inspiratie gezocht worden bij Het Loonsche Land, Safari Resort Beekse Bergen of eventueel Hobbiton.
In geval van geldnood, zou ervoor gekozen kunnen worden om de huisjes pas later toe te voegen.
- Aziatisch (Nepal/Japan) (2035/2036): Na de opening van de 2 gebieden en het 2e resort, is het geld op. Daarom wordt er wat langer gewacht met het volgende gebied. Maar, wanneer deze opent is het gelijk een klapper!
Een gigantisch gebied wordt geopend rondom Aziatische mythologie. Hiervoor kan naar het oude Keizerlijke Japan gekeken worden, maar ook naar het oude Nepal en het Himalaya gebergte. Centraal zijn 2 plekken: een dorps gebied, maar ook een natuurrijk gebied.
In het dorpse gebied bevinden zich smalle steegjes, eetkraampjes, en winkeltjes. Hier zou eventueel ook een Madhouse of mini darkride zoals Snorri toegevoegd kunnen worden. Ook een 'Dojo'/funhouse of een vlieger carrousel kunnen zich hier bevinden. Belangrijkste attractie is een darkride met allerlei curiositeiten (Japan) of de zoektocht door het Himalaya gebergte naar de magie uit het oosten (Nepal).
Het natuurrijke gebied zou dienen als brug tussen de andere werelden en het Aziatische dorpje. Hier zouden enkele infills geopend kunnen worden, maar wellicht ook een extra familie achtbaan als bijv. Flight of the Hippogriff. In dit gebied zou je de mysterieuze Aziatische wezens uit de volksverhalen tegen kunnen komen.
- 3e hotel (2038): Tussen het Aziatische en Atlantis gebied komt een 3e - kleinschaliger hotel. Dit kan aansluiten bij beide gebieden, maar ook bij Port Laguna. Het zou eventueel zelfs in een luxer segment kunnen vallen, gezien de ligging bij de entree. Dit zou eventueel ook kunnen vervallen en als uitbreiding van de bestaande gebieden óf een compleet nieuw gebied.
- Waterpark + Hotel (2040): Het park is redelijk vol gebouwd. Door de komst van het Middeleeuws hotel + resort, is er een weg gebouwd, die verdere park uitbreiding begrenst. Daarnaast is er veel vraag naar extra activiteiten. De familie Gelissen komt met een briljant idee om een eigen indoor waterpark te bouwen! Dit waterpark zal fungeren als een echte 2nd gate. Los van Toverland te bezoeken (slim voor de omgeving en andere verblijfslocaties), maar ook extraatje voor de uren na sluitingstijd.
Het thema kan verschillen. Het kan iets soortgelijks aan Port Laguna worden (al is dat wellicht wat magertjes), maar ook iets compleet vernieuwends. Het concept wordt in ieder geval soort gelijk aan Rulantica. Wellness, indoor + outdoor en glijbanen! Mocht het project slagen en er de wens zijn, kan in de toekomst eventueel uitgebreid worden naar de N277 toe.
Dit is natuurlijk hartstikke Sky Blue Imagineering en wellicht zijn sommige plannen totaal niet binnen de wensen van Toverland of is het budget niet toereikend. Maar toch denk ik dat zulke plannen zeker wel een plek kunnen vinden in Toverland. Het park zet puik werk neer en denk goed na over verhaallijnen én denk ook na over de lange termijn. Daarnaast zien we ook dat de attractiesoorten niet per se uniek hoeven te zijn. Enkel de thema's en verhalen (al worden die ook wel eens vaag 'geleend'.... 😉) zijn belangrijk voor het park.
Dat heb ik ook geprobeerd mee te nemen in deze plannen. Daarnaast blijft het park op deze manier behapbaar op één dag. Als er nog meer richting de N277 wordt gebouwd, krijg je een hele kromme layout, waarbij je als gast wellicht niet alles gaat zien. Mocht dit toch gebeuren, zal er een vervoersmiddels als een trein/monorail/tram/skilift moeten komen en dat vind ik totaal niet passen binnen Toverland. De ruimte die ze beschikbaar hebben (en ik heb bedacht) is al enorm groot en er passen meerdere zoals Frozen Land, Galaxy's Edge of The Wizarding World of Harry Potter in, dus de ruimte is er!
Ik denk dat dit plan nog best realistisch kan zijn, maar ben vooral naar jullie ideeën hierover.