Coasterfrenzy Een grote reden waarom de wanden vrij kaal blijven is omdat je met gewichtsbeperkingen zit. In de originele idëen van de Efteling zou er veel meer decoratie in de trommel zelf zijn. Een ander ding is dat je de trommel ook in evenwicht moet houden, elk deel van je hexagon moet dus ongeveer evenveel wegen (wat ook de reden is waarom de meeste madhouses heel symmetrisch zijn), wat beperkingen oplegt (in geval van stroomverlies, bijvoorbeeld. Anders kan de trommel door het verschil in gewicht doordraaien). Je moet ook genoeg vrije ruimte overhouden zodat de trommel rond kan draaien en niets in aanraking komt met de onderkant, waardoor je qua diepte een serieuze beperking kent.
Dat probleem heb je bij de theming in het midden niet.
Zelfs al ga je het systeem grondig aanpassen zijn dat dingen waar je niet onderuit kunt en steeds rekening mee gaat houden.
De trommel zelf groter maken is ook vrij moeilijk, want elke centimeter die je het groter maakt, betekent 2 centimeter aangroei aan elke kant. Je madhouse wordt dan snel hoger, breder en heeft een diepere kelder nodig. De trommel 1 meter breder maken betekent dus dat aan beide kanten 50cm breedte bij komt, het showgebouw dus minstens 1 meter breder wordt, maar dus ook een 50 cm grotere gevel en een 50 cm diepere kelder. Die kosten lopen heel snel op.
Coasterfrenzy Daarnaast zou ik de aansturing van de gondel aanpassen zodat dit soepeler kan.
Dat is vrij tricky vrees ik, in principe kan je een draaiend element op meerdere manieren van stroom voorzien: bijvoorbeeld een rolkabel en een sleepcontact. Beiden met hun voor- en nadelen. Van Villa Volta weet ik dat deze met een rolkabel werkt, van andere madhouses weet ik dit niet zeker maar ik vermoed dat er zeker ook exemplaren gaan zijn met een sleepcontact.
Met die stroomvoorziening moet je onder andere het geluid en de verlichting doen, maar ook nog best een pak meer. Een madhouse is technisch best complex daardoor.
Dat beperkt ook de mogelijkheden tot aansturing. Het kan een pak beter dan in Villa Volta, wat natuurlijk de oudste is en meer beperkingen heeft, maar een goed madhouse neerzetten is niet zo simpel.
De wijzigingen die je zou moeten maken aan het systeem van een madhouse om gewoon al meer gewicht qua theming te hebben (en assymetrische gewichtsverdeling), maken het echt een heel duur iets. Ik zie Toverland eerder dat geld ergens anders in steken en fabrikanten lijken mij ook niet zo happig meer op madhouses. Er worden er nog amper verkocht.