Trollenbol Precies, mannen die naar dames van plezier staan te loeren vinden sommige mensen nu not done, maar dat betekent niet dat het niet bij de wereld van 1001-nacht hoort. Het is ook maar net wat je erop projecteert. Persoonlijk vind ik aan die scènes weinig schunnigs of wat dan ook. Een deel van de kracht van Fata Morgana is juíst dat zulke volwassen thema's worden tentoongesteld. De martelkamer/slavenscène kan natuurlijk ook absoluut niet door de beugel, maar wel binnen het thema van 1001 nacht. En dan heeft De Efteling dat destijds op een behoorlijk volwassen manier aangepakt. Niet karikaturaal, niet belerend. Dat hierop projecteren zegt meer over de perceptie van mensen dan over de daadwerkelijke uitbeelding.
Maar goed, wie de wijshier hier in pacht heeft doet er feitelijk niet toe. Als de publieke opinie eenmaal omslaat doe je het toch niet meer goed en (helaas) sorteert de Efteling hier regelmatig op voor.
Hetzelfde met de animatronics. Er zijn best enkele animatronics, bijvoorbeeld in de troonzaal, die een wat realistischer masker zouden kunnen krijgen. Maar met de bewegingen van 90% van de poppen is echt niets mis hoor. Als dat in oude luister wordt hersteld kunnen die animatronics nog prima mee in 2024. Mochten er duurzamere technieken zijn dan is dat natuurlijk meegenomen, maar het argument dat de animatronics niet meer meekunnen nu vind ik oprecht kul. Noem maar eens parken, buiten Disney, waar je animatronics op dit niveau vindt. Zelfs Universal heeft dan regelmatig houterig bewegende figuren staan. De Garner Holtfiguren die we in hetzelfde park vinden zijn al niet eens perse beter.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat er aan Fata Morgana niets veranderd mag worden, integendeel. Maar wat 'niet meer van deze tijd' betreft wordt iets teveel de knuppel in het hoenderhok gegooid vind ik.