Niet meer van deze tijd..
Nee, maar gewoon een stukje historie.. Moeten we alle afbeeldingen van geschiedenis afschaffen omdat het niet meer zo is als het ooit was?
Japio Precies, mannen die naar dames van plezier staan te loeren vinden sommige mensen nu not done, maar dat betekent niet dat het niet bij de wereld van 1001-nacht hoort.
Niet eens bij de wereld van 1001 nacht, maar ook gewoon in deze tijd. Ga maar eens naar een willekeurige Rosse Buurt. (de Wallen in Amsterdam zijn wellicht een beetje een uitzondering omdat het zo toeristisch is).
Overigens de Harem is het gebouw zelf. De vrouwen die er leefden noemt men Harami. En dat waren zeker niet (alleen) dames van plezier. Ze bekleden behoorlijk wat diverse fucties, waarvan een aantal ook openbaar. Dat was nog best complex. Ik weet er zelf overigens verder ook geen details van buiten dit 🙂
Ik denk dat echte "Dames van Plezier" sowieso niet helemaal goed in een familie-attractie zouden vallen. Nog minder in de tijd dat FM gebouwd is dan nu.
Japio Maar goed, wie de wijshier hier in pacht heeft doet er feitelijk niet toe. Als de publieke opinie eenmaal omslaat doe je het toch niet meer goed en (helaas) sorteert de Efteling hier regelmatig op voor.
Goed gezegd. Realiteit doet er tegenwoordig niet meer toe. De op niets gebaseerde meningen van een bijzonder kleine groep die het hardste schreeuwt (zogezegd voor het groter goed, maar het simpele feit dat ze zich nooit in de realiteit verdiepen toont aan dat ze het alleen voor eigen-belang doen) krijgen helaas steeds voorrang.
Kun je mooi zien bij de ombouw van Droomvlucht. De Efteling zou dat zogezegd uit eigen beweging gedaan hebben, en niet omdat ze bang waren voor rellen van de betreffende groeperingen.. Echter zijn uitsluitend Arabische en Negroïde elfjes toegevoegd. Voor andere culturen was er overduidelijk geen plaats.. Dus is er dan wel écht aan inclusivitet gedacht?? Of was het misschien tóch uit schrik voor "acties"??
Ik vind de ombouw daardoor (Nadrukkelijk een persoonlijke mening) racistischer dan de "oude" versie. De oude versie was conform de verhalen en legendes waar de attractie op gebaseerd was. Inclusiviteit toevoegen is op zichzelf niet slecht natuurlijk, maar dan moet je het ook wel écht doen en niet voor slechts 2 groepen. Dan ben je dus wél onderscheid aan het maken op huidskleur/herkomst.
Hetzelfde kan ik zeggen van Carnaval Festival. Het verwijderen van de Neusringen is prima, die horen in de Maori cultuur en komen niet voor in Afrikaanse Culturen. Maar de outfits zijn van realistisch naar een fantasie-versie (dus JUIST stereotyperend) gegaan.. En alle Chinezen hebben opeens ontstoken ogen.
Wat dat betreft is de enige ombouw in de Efteling die geslaagd is nog wel die van Monsieur Cannibale naar Sirocco (los of je het er mee eens bent of dit had moeten gebeuren of niet). En dat is eigenlijk ook alleen maar gelukt omdat ze het gehele oorspronkelijke Thema in de vuilnisbak gegooid hebben en iets volledig nieuws gezet hebben.
Als ik dan denk aan een "vernieuwde" Fata denk, dan verwacht ik eigenlijk niet dat er veel goeds uit kan komen. Het zal ongetwijfeld goed genoeg zijn voor die kleine groep, maar het zal zowel cultuur als realiteit veel schade toe brengen.
Wat dat betreft blijft het mooi als parken met locals samen werken om een themagebied zo authentiek mogelijk neer te zetten. Maarja, als de basis een sprookje is, is dat al een heel stuk lastiger. Immers zul je nergens ter wereld vliegende tapijten of geesten in flessen terug vinden op ee markt. Of een reus die een schat bewaakt.