Goh in de laatste Pretparkland gaf Erwin wel een perfecte argumentatie om juist die grote overhaul te doen. En ik onderschrijf zijn mening wel. Hij verwoord wel wat ik er ook van vind.
Fata Morgana is 1 van mijn favorieten attracties aller tijden, maar begint stilaan wel echt te oud te worden. Effecten die al jaren niet meer werken, animatronics die wel einde levensduur hebben en dan die vreselijke buitenwachtrij. Wil je iets voor de toekomst behouden, moet de Fata wel gewoon eens die enorme onderhoudsbeurt krijgen. Er heeft 40 jaar lang water door die attractie gestroomd, dat heeft nu eenmaal zijn effect op de kwaliteit van de ride.
En de Efteling ontvangt niet enkel fans. Het ontvangt veel nieuwe bezoekers en ook die moeten de liefde voor zo'n die krijgen. En niet het gevoel krijgen dat het allemaal wel erg outdated is. Ik denk dat we objectief wel kunnen zeggen dat de Fata Morgana gewoon een beetje 'op' is nu.
Dat brengt ons ook op het thema. We kijken nu enorm anders aan tegen de cultuur van 1001-nacht. Waar we vroeger een beeld hadden over deze wereld, weten wij nu echt wel beter. En ik denk dat de Efteling dat stiekem ook wel weet. Er zitten in mijn ogen wel wat verouderde beelden in de attractie. Een paar scenes zoals de mannen die een beetje stiekem loeren naar dames van plezier, mensen van kleur met dwerggroei die als slaaf een rijke witte Sultan moeten helpen of de wel vrij primitieve uitbeelding van figuren in het algemeen. We weten natuurlijk nu wel beter. En van mij mag dit allemaal gelijk worden meegenomen om de attractie ook voor de komende jaren de Fata Morgana aan te laten sluiten bij de wereld van de Efteling en de attractie ook voor de komende tientallen jaren te bewaren voor het nageslacht. Anders is het snel klaar met dit soort rides.